"תהיה עלייה משמעותית בשכר הדירה"

אירית ליברמן כלכלנית ושמאית: "אולי אני נביאת זעם, אבל מחירי הנדל"ן לא יירדו בישראל"
 | 

"אתה יודע", פותחת הכלכלנית ושמאית המקרקעין אירית ליברמן את הראיון, "ראיתי אצלכם הרבה מאוד הערכות של אנשי מקצוע, שותפים לדרך, אבל דעתי שונה משלהם. ואני רוצה להבהיר כבר בהתחלה - הסיבה המרכזית לעליית המחירים בישראל שונה מכל מה שאמרו עד עכשיו".

ליברמן ניהלה בעבר את מחלקת המקרקעין בעיריית תל אביב יפו. כיום היא פועלת בתחום השמאות, אבל גם בייעוץ מוניציפלי וקידום תכניות.

אני סקרן.
"התשובה היא פשוטה - קצב הגידול השנתי הממוצע של האוכלוסייה הוא קצב גבוה של 2% בשנה. במדינות ה-OECD הוא שלילי או אפסי. קצב הבניה לא מדביק את קצב הילודה בארץ. הביקוש לדירות עולה על ההיצע".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ואיך הריבית משפיעה?
"המצב הנוכחי רק מקשה כי מצד אחד, הריבית עלתה מאוד אז אנשים הפסיקו לקחת משכנתאות. מצד שני, היום, מי שלא חייב למכור לא מוכר, מי שחייב למכור - מוכר. יש הורדות מחירים נקודתיות, בכמות לא גדולה, בגלל שאנשים התחייבו וצריכים למכור. במקביל, היזמים מתעקשים לא להוריד מחירים. הם עושים מבצעים, אבל הם כלולים במחיר. הם נותנים לך דמי שכירות של שנה על חשבונם, או לשלם 20 אחוז בחתימה ו-80 בסוף. מצאתי אפילו 10/90. קבלנים התנגדו בעבר שתמכור את הדירה שקנית בזמן הבניה. אבל היום מאפשרים את זה, עוד לפני התשלום האחרון. הם רוצים להקל על הרוכשים, ועדיין - לא מורידים מחירים. יותר מזה, מי שלא חייב לבנות - לא בונה".

איפה ההיגיון? יש עלויות מימון.
"אם יתחילו לבנות העלויות יגדלו. בינתיים הוא מימן הקרקע, אז עכשיו יהיו לו הוצאות בניה. יש כאלה שהם בעסקאות קומבינציה, אז פחות נורא. אבל רובם לא יודעים אם יצליחו למכור. לכן, רבים עוצרים התחלות בניה. הירידה היא רק בפרטיים החייבים למכור. בטווח הארוך תהיה קפיצה".

ואולי, לא דיברנו על זה - בעיקר חוסר בהיצע.
"אנחנו לא מתמודדים על ההיצע. הדרך היחידה היא הפשרת קרקעות. רמ"י והמדינה - האינטרס שלהם הוא כלכלי. מצד אחד הם רוצים להכניס כמה שיותר כסף, מצד שני צריך יותר הפשרות. השילוב הזה הוא קשה. ירידת המחירים אמורה לבוא משם. אם הפשרת הקרקעות הייתה בשיטה יותר סוציאלית ולא למרבה במחיר, זה היה מצליח. ההנחה הזאת הייתה צריכה להיות מגולגלת לצרכנים. הדרך של עליית הריבית לא עוזרת, במקרה שלנו - בגלל ההיצע המאוד נמוך והביקוש הקשיח. כך לא מורידים מחירים"

מי שקורא את מה שאת אומרת חושב עכשיו: למה היא לא מדברת על ירידה? היא לא רואה שיש בלימה בשוק?
"לפני משהו כמו 15 שנה, הייתה תקופה שבה לא היו שוכרים משרדים בישראל. בעיקר בתל אביב, בנו ובנו, אבל השוכרים לא באו. אנשים חשבו שהמחירים יירדו. זה לא קרה. אנשים השכירו ב-0 דמי שכירות רק עבור חיסכון בתשלום ארנונה. כל בניית המשרדים קפאה. אבל מה? המחירים לא ירדו. ואז נוצרה בועת הייטק, באו ושכרו שטחים דומים. זה מה שיקרה גם במגורים. יכולים לדבר על ירידה, אבל זה לא יקרה".

איך באמת ישפיע המשבר בהייטק על תחום המשרדים?
"גם זאת שאלה מעניינת, אבל אני חושבת שהמחירים לא יירדו. הם מאוד גבוהים, אבל זה יהיה סטטי. שם אני לא רואה קפיצה, כי המצב של ההייטק לא ישתפר בצורה מוגזמת בעתיד הקרוב. אבל במגורים - בסוף אנשים צריכים מקום לחיות. יש קטע היברידי, היום אנשים עובדים מהבית ולא באים למשרד. מצד שני, האוכלוסיה גדלה. אנשים מזדקנים והמון מתגרשים ולכן צריך עוד מגורים, בית לכל גרוש. מה שהיה במשרדים, יקרה גם במגורים. מצטערת להיות נביאת זעם, אבל המחירים לא יירדו בישראל. אני לא אומרת 'רוצו לקנות', ואפשר לשבת ולהמתין. אבל ירידה - לא תהיה".

והנה שאלה של סטודנט בשיעור ראשון למאקרו. מה יקרה כעת למחירי השכירויות?
"אני רואה עליה צפויה משמעותית - קודם כל מהסיבה הפשוטה שהעלו תעריף של הפטור ממס על שוכרי דירה 5,470 שקל".

נו באמת. לשנינו ברור מה זה ייצור - פחות כסף שחור. ועליית מחירים של ידי בעלי הדירות.
"יכול מאוד להיות. אבל בסוף - אנשים שיוכלו לעלות לתעריף הזה יעלו. הריבית עלתה, אנשים קנו להשקעה, כל העלות עלתה והם צריכים לאזן עלויות ולהחזיר את הכסף. איך? בדמי שכירות. בגלל עליית הריביות אני מאמינה שדמי השכירות, בטח במרכז תל אביב, יעלו. אני רואה את זה בכל חידוש חוזה בתל אביב - עוד 10%-5%. הדבר ימשיך לאור עליית הריביות".

אז ריבית עולה - שכירות עולה. ריבית יורדת - השוק חוזר לעצמו ושוב מתקן כלפי מעלה. האזרחים מיואשים.
"אני כלכלנית במקצועי, ואני מסכימה עם הגישה שהיא תרד. היא לא תרד בשנה הקרובה למה שראינו ב-2022, אבל כבר רואים שהאינפלציה מתמתנת, בדיוק כפי שקרה בחודש האחרון. בנק ישראל השיג את מטרתו. יש הטוענים שהגענו למיצוי עם העליות. בפעם האחרונה חשבנו שהנגיד יעלה בפחות, אבל זה יקרה בפעם הבאה. אולי עוד רבע אחוז. לא משהו משמעותי".

מה המדיניות החדשה של ביבי-סמוטריץ', שרוצים להפחית את הארנונה, תעשה? הרי בסוף, נותנים לנו בארנונה - אבל נוגסים לנו במשכנתאות.
"בלימת עליית הארנונה היא לא משמעותית. למשקי הבית יש הוצאות יותר גבוהות כמו חשמל ומשכנתאות. אלה ההוצאות היותר גדולות בחיים שלנו. אבל מה כן יקרה? אתה מקבל חינוך ותרבות וניקיון רחובות מהעיריות. מצד אחד זה לא יועיל משמעותית למשקי הבית, מצד שני זה יכול לפגוע בשירותים שמקבלים מהרשות שלהם. אף אחד לא אמר שהם יסבסדו ארנונה. הרשויות עשויות להיפגע".

נוטלי המשכנתאות שסובלים מעלייה של, נניח, 1000 שקל לכל מיליון שקל בגלל הפריים - לא יגרמו לשוק לתקן מעט למטה בגלל שכושר ההחזר יירד?
"אני לא חושבת שזה ימתן, אבל כן יגרום למשהו אחר. החל מהתקופה הקרובה, אנשים ירכשו דירות בהתאם ליכולות שלהם. אנשים בעלי הון עצמי מסוים, עם דירה ראשונה, יכלו עד היום לקחת עם הון עצמי מסוים, לתת 25% משווי הדירה, ועוד 75% בהחזר משכנתא. ואז מה עשו? קנו דירה טיפה יקרה או גדולה למידות שלהם. במצב הנוכחי בריבית הזאת, אנשים יבינו שזה קצת כבד. הם צריכים להחזיר על בית של 3 מיליון שקל 2 מיליון, נניח, ואולי יהיה קשה. השוק לא יעצור, אבל יקנו דירות צנועות יותר".

הפריפריה התרחבה.
"אז במקום מרכז תל אביב, הם יילכו למזרח תל אביב, או רמת גן או חולון. יאתרו דירות טיפה זולות יותר, במיקום שהם פחות היו רוצים. מה שחשוב הוא שיוכלו לעמוד בזה".

תגובות לכתבה(108):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 65.
    לדעתי זאת כתבה מוזמנת מטעם הקבלנים להפחיד את האנשים (ל"ת)
    י"ע 01/04/2023 16:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 64.
    ואם יהיו פה 100 מיליון איש
    רווית ברקוביץ 26/02/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל לכל אחד יהיה בממוצע רק 158.000 שקל =כמה תעלה דירה ? הבנקים כבר לא יספקו את תאוות הקבלנים יזמים !ולכן הקבלן ירוויח רק 400.000 על כל דירה שימכור ב1.4 מיליון שקל.
    סגור
  • 63.
    ישלמו >יעלה ל10 מיליון>לא ישלמו יהיה 1 מיליון ומטה !
    רונית בן יוסףמתיתיהו 26/02/2023 15:37
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מי בפוזיציה על 4 מבנה נדלן? מי? בכל מקרה "גובה המחיר כגובה הטמטום"
    סגור
  • 62.
    ההיצע בכל עיר כל כך גדולה. המחיר לא מצדיק!!!ו
    נורית 25/01/2023 08:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה או שיורידו מחיר השכירות או שבעלי הדירות יבינו שהם מפסידים כסף על חודש שכירות וארנונה. אגב, יש מלא דירות חדשות מקבלן ריקות לחלוטין במקרה הטוב יש מטבח. כך שזה לא שווה בכלל את המחיר המוגזם שמבקשים
    סגור
  • מחפשת דירה 4 חדרים
    רווית ברקוביץ 26/02/2023 15:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ב 1.2 מיליון שקל >באזור המרכז . כי רק הקונים קובעים את מחיר המוצר בתשלום הכסף!!!!
    סגור
  • טען עוד
  • 61.
    קרנות הפנסיה וחברות הביטוח ירכשו דירות וישכירו לנו
    8 23/01/2023 19:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה העתיד העצוב.
    סגור
  • 60.
    פתטי (ל"ת)
    בושה וחרפה 23/01/2023 17:47
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 59.
    אומרים שיש חוסר בדירות אבל
    רחל 23/01/2023 16:08
    הגב לתגובה זו
    5 2
    יש 200,000 דירות להשכרה ביד2 בכל רגע נתון ועוד 100,000 למכירה...בהנחה שהאתר מייצג 50% מהדירות בשוק, יש כמות פנויה כפולה שמספיקה לבדה ל-10 שנים. עד היום לא שמעתי על בן אדם אחד בארץ שגר ברחוב כי לא מצא דירה. בכל מקום בארץ שתזרוק אבן מאילת ועד קריית שמונה יש לפחות 2-3 דירות פנויות להשכרה ברדיו של קילומטר.
    סגור
  • דירה שעומדת להשכרה או למכירה על פי רוב אינה פנויה (ל"ת)
    שמוליק 16/02/2023 21:36
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 58.
    יש הבדל: יבואנים כנגד יצרנים.
    לוקו 23/01/2023 11:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בהחלט עדיף להתחיל עם היבואנים
    סגור
  • 57.
    תהיה עליה משמעותית באלימות של השוכרים כלפי המשכירים וכלפי הנכסים עצמם
    ניר 23/01/2023 10:07
    הגב לתגובה זו
    13 3
    אולי אני נביא זעם אבל כשלשוכרים לא ישאר מה להפסיד הם יפסיקו לשלם שכירות ושיתפוצצו כולם גם כך החוק לצד השוכרים מבחינת פינוי שוכר
    סגור
  • לא הצלחת לקנות אפילו דירה. לא כל כך מודאגים מלוזרים (ל"ת)
    נביא שקר לא זעם 23/01/2023 17:28
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 56.
    חחח.. חיה בסרט. מישהו פופקורן
    אבי שר 23/01/2023 07:25
    הגב לתגובה זו
    11 0
    ראי חנן מור
    סגור
  • 55.
    שכר דירה
    חיים. א 23/01/2023 05:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הדירות באיזורי יוקרה תמיד מתיקרום. דירות רגילות המחירים שכר דירה יורד. זו כתבה של בעלי דירות. כאילו שכר דירה מיתיקר.
    סגור
  • 54.
    חחחחח לא קצב הבניה לא מדביק ילודה
    אבי 23/01/2023 00:07
    הגב לתגובה זו
    8 0
    זה חדש, אני מבין שאנשים חסרי מושג שהשיגו ג׳ובים בדרך לא דרך ולא מבינים כלום מהחיים שלהם צצים כמו פטריות אחרי הגשם
    סגור
  • 53.
    עוד כתבה פרסומית מוזמנת מראש
    72 22/01/2023 18:50
    הגב לתגובה זו
    10 4
    מחירי הנדלן בדרך לכריסה חזרה למחירי 2011. יש כאלו שממש בחרדה מינופית ומזמינים כתבות כגון אלו. שום ריבוי אוכלוסין. ריבית עולה ומינוף 80 אחוז שווה בתים ללא קורות. כבר השנה ובעוד כמה חודשים אפילו ללמס לא יהיה מה להסתיר
    סגור
  • 52.
    מזל שירדתי מהארץ
    יהודה 22/01/2023 17:39
    הגב לתגובה זו
    15 1
    לראות את כל הכתבות הללו ופשוט לבכות על מי שהעתיד שלו במדינת ישראל. פה בהולנד אפשר לקנות דירה ולא להיות משועבד עד גיל 70. שקט פה, אין את כל הפסיכוזה של כן נדל״ן לא נדל״ן. אפשר להתרכז בדברים החשובים באמת בחיים, משפחה, זמן פנאי.
    סגור
  • מחירי הדיור באמסטרדם מאד עלו
    dw 23/01/2023 14:56
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לפי הכתב המצ"ב מחירי הדיור בהולנד עלו פי 4 בדור האחרון. אמסטרדם יותר יקרה מרוב הולנד. https://www.amsterdamtips.com/amsterdam-house-prices
    סגור
  • חוסר מזל שלנו שאתה לא מצליח לרדת מהארץ (ל"ת)
    וואו 23/01/2023 07:09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 51.
    נו טוב, הכי חשוב פסקת התגברות.......
    העם הנבער 22/01/2023 16:47
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כשממשלות עסוקות בדאגה למושחתים ככה הכל נראה
    סגור
  • 50.
    חייב הכנסה פסיבית מהצד אחרת אין משכנתא ואין שכירות
    סער 22/01/2023 16:06
    הגב לתגובה זו
    2 3
    אני סוחר אופציות בשביל להכניס עוד 30-20 אלף בחודש. אישית אני נעזר ב bestoptionsimulator אחרת לא הייתי מרוויח ככה. עם המסים שיש היום, אין שום משכורת שיכולה להחזיק משפחה...
    סגור
  • 49.
    קצב ילודה
    קוביה הונגרית 22/01/2023 15:19
    הגב לתגובה זו
    6 0
    האמנם קצב הבניה צריך להדביק את קצב הילודה!??? לא ולא קבצ הבניה היום צריך להדביק את קצה הילודה לפני 30 שנה,הרי תינוקות שנולדים היוםציצטרכומלרכוש דירה רק בעוד 30 שנה ;) הכל פייק ניוז בשירות הקבלנים והמדינה
    סגור
  • 48.
    תל אביב אוכלי חינם
    שמואל 22/01/2023 14:32
    הגב לתגובה זו
    3 11
    יש רק דבר אחד שיוריד את מחירי הדירות שיתקפו באיראן וחיזבלה ואז הטילים יפלו חופשי בתל אביב והצבא לא צריך להפעיל את כיפות הברזל לתת לטילים ליפול חופשי על אוכלי היחנם עגל הזהב ואז המחירים ירדו ב50 אחוז ואוכלוסיה תתפזר בכול הארץ זה הפתרון ועל הדרך גם להפיטר מתושבי תל אביב רבתי שהם עוקרי ישראל
    סגור
  • המכשיר שלי ציפצף
    גלאי דבילים 22/01/2023 17:22
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה שאין לך מוח, זה ברור אבל גם בן אדם רע. מאחל לך את כל מה שכתבת כאן ובקרוב.
    סגור
  • למה אתה כל כך כועס?
    מרקו 22/01/2023 16:54
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לשנוא את תושבי תל אביב רק בגלל שהם גרים שם ? יכול להמליץ לך על טיפול פסיכיאטרי טוב ? בקטע טוב, כמובן.
    סגור
  • 47.
    מוזמנים לעיין באתר עמותת צפוף
    dw 22/01/2023 13:27
    הגב לתגובה זו
    2 8
    אירית השמטית צודקת - הפיל הגדול בחדר הוא המשך מדיניות עידוד הילודה בישראל כאשר זהו, נגמר, אין יותר צורך בכך. אנחנו מתרבים בקצב חסר אחריות של 2% שנתי, עם שיעור פריון של 3 ילדים בממוצע, שזה הרבה הרבה מעבר למקובל במדינות המערב. ישראל כבר איננה מדינה קטנה יותר. עברנו את אוסטריה ועוד כמה שנים נעקוף את שבדיה במספר הגולגלות, רק שאצלם יש פי 40 קרקע. למה בעצם צריך להמשיך לעודד ילודה? כיף לכם עם הפקקים, התורים והמחירים הגואים? במינימום של המינימום הגיע הזמן להפסיק לסבסד ילודה מילד 3 ומעלה. ילד 1 ו 2 זו הנורמה במערב. אין שום הצדקה לעודד ולסבסד אנשים בגירים להביא את הילד ה 3 ומעלה. לא יוצא לנו שום דבר מזה. רק יותר צפוף. מוזמנים כאמור לעיין באתר עמותת צפוף.
    סגור
  • כמה אנשים אתם מכירים עם יותר מ2?
    אבי 23/01/2023 00:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי 3 אלא אם הם חרדים דתיים וכו שגם ככה הם חיים על העורקים שלנו
    סגור
  • הלמ"ס מכיר הרבה
    dw 23/01/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוזמן לעיין באתר עמותת צפוף
    סגור
  • חבר אתה לא חסר פשוט תהגר מפה (ל"ת)
    שלמה 22/01/2023 23:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הגירה היא בסדר גמור
    dw 23/01/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין צורך להמשיך לכנות יורדים כנפולת של נמושות או בסגנון. הגירה זו תופעה טבעית, ומיליוני אירים ואיטלקים היגרו לארה"ב בעבר. המסתננים האפריקאים הגרים בדרום ת"א הם מהגרים ממדינות אפריקה, ואף אחד לא קורא להם בארצם נפולת של נמושות.
    סגור
  • 46.
    את חולמת !
    לא מאמין לה 22/01/2023 12:30
    הגב לתגובה זו
    16 9
    אין סיכוי שמחירי הדירות בישראל לא ירדו וכך גם שכירויות, משק במיתון = אין כסף לאזרחים = אין כסף לנדלן יקר, הורדת מחירים ממש בדרך. צעירים אל תשקיעו בנדלן זה יותר מסוכן מקריפטו/ מניות בתקופה הזאת.
    סגור
  • אל תאמין (ל"ת)
    דודה 22/01/2023 13:24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 45.
    מטבע השיבה יטוס וכך תקנו בית . שיהיה במזל (ל"ת)
    י 22/01/2023 11:22
    הגב לתגובה זו
    16 0
    סגור
  • 44.
    השקעתי בדירה בבאר שבע הערך עלה ב-25 אחוז בשנה.
    מור 22/01/2023 10:45
    הגב לתגובה זו
    2 9
    איפה נקבל את זה בשנה?
    סגור
  • מחירי נדלן בדרום
    השמאי 22/01/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ירדו.
    סגור
  • אין כזה דבר במציאות עלייה בנדל"ן של 25% זה אילוזיה - זה
    מומחה לנדל"ן 22/01/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
    11 1
    אין כזה דבר במציאות עלייה בנדל"ן של 25% זה אילוזיה - זה עדות לבועה גדולה מאד ומסוכנת.
    סגור
  • 43.
    עזבו נדלן תעברו לביטקויין עכשיו ושנה הבאה יהיה גם בית (ל"ת)
    7 22/01/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
    17 4
    סגור
  • יותר עדיף שתשקע לבד (ל"ת)
    סוחר 22/01/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • מודללה אתה חולמת (ל"ת)
    J 23/01/2023 08:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 42.
    חרטה
    חרטה 22/01/2023 10:00
    הגב לתגובה זו
    3 1
    חרטה
    סגור
  • 41.
    בחורה חכמה. לכו תבדקו את הסופרים המחירים רק עולים
    איגור פ., מעלות 22/01/2023 09:56
    הגב לתגובה זו
    5 6
    אז במה הנדלן שונה? המחירים יעלו פה לרמה של 3 מיליון שקל לדירה ממוצעת בפריפריה ומי שחושב אחרת טועה
    סגור
  • 40.
    אם לא היה מצחיק הייתי בוכה
    עודד 22/01/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שכר חציוני של 6500 שח בישראל.זה אומר המון על היכולת לשרוד בישראל.לקנות דירה או לשלם שכר דירה.
    סגור
  • 39.
    שמאית. האינטרס ברור (ל"ת)
    אורי 22/01/2023 09:17
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 38.
    הקבלנים עברו למבצעים
    גם כלכלן 22/01/2023 08:58
    הגב לתגובה זו
    3 0
    היא טוענת שקבלנים מוכנים לממן שכר דירה לשנה כלומר עשרות אלפי שקלים או לאפשר לשלם 80 אחוז בסיום ללא ריבית. גם שווה ערך עשרות אלפי שקלים זה לא ירידת מחירים בפועל?
    סגור
  • המחירים רק עולים וה"מבצעים" כבר כלולים בפנים (ל"ת)
    בפועל 22/01/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 37.
    משרתי הבנקים מבוהלים מפוחדים ומבועתים
    מומחה לנדל"ן 22/01/2023 08:56
    הגב לתגובה זו
    26 1
    עוד אחת שבטח משרתת את הבנקים כי כשזה יקרה הם ישלמו את המחיר - הראשונים להתבע!
    סגור
  • 36.
    לא הבנתם?.. ביבי יעלה פה את המחירים אחרת הוא יקרוס
    לירן 22/01/2023 08:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מול המשקיעים מול האנשים החזקים במשק!!!@ צפי ל-10 אחוז לפחות בתוך שנה במיוחד דירות מיוחדות ופנטהאוזים
    סגור
  • 35.
    לצערי היא צודקת.....
    מאור רוגובין, חיפה 22/01/2023 08:25
    הגב לתגובה זו
    6 7
    אבוי לנו מה יהיה כשהריבית תרד הנכדים לא יקנו כאן דירה זה בדיוק הזמן לקנות
    סגור
  • 34.
    אנשים שאין להם דירה כותבים פה טוקבקים ויודעים את האמת
    בן 22/01/2023 08:24
    הגב לתגובה זו
    5 4
    המחיר יעלה ב-12% לפחות בשנה הקרובה
    סגור
  • אנשים שיש להם דירה כותבים פה טוקבקים ויודעים את האמת
    אחד שיודע 22/01/2023 16:17
    הגב לתגובה זו
    5 0
    המחיר ירד במספר % לפחות בשנה הקרובה
    סגור
  • 33.
    מטופשת
    כלכלנית של הת… 22/01/2023 08:14
    הגב לתגובה זו
    10 5
    מאיפה ישלמו? השכר הריאלי יורד. גם היא נותנת איזה הסבר של שוק הכרמל שאנשים יקנו דירות זולות יותר. זה אומר שכל עקומת הביקוש תרד. מצטיינת בכלכלה היא לא
    סגור
  • 32.
    מחסור זאת הונאת העשור
    רועי 22/01/2023 07:46
    הגב לתגובה זו
    16 2
    הדבר הכי טוב שהריבית עושה היא מייצרת למשקיעים אלטרנטיבת השקעה ... ואז צריך לבנות רק 30 אלף דירות בשנה שזה הגידול הטבעי....הביקושים הספקולטיבים נעלמים....הריבית מנפצת את המיטוס מחסור על סלעי המציאות....כי מחסור זאת הונאת העשור ועדת חקירה ממלכתית דחוף....
    סגור
  • כמה גולגלות אתה מוכן לדחוס בדירה?
    dw 22/01/2023 13:32
    הגב לתגובה זו
    2 4
    קצב ההתרבות כאן הוא הכי הכי גבוה בעולם המערבי, 2%, וזה מביא לתוספת שנתית של 180 אלף גולגלות, שכולן רוצות מקום איפסון. אם תסכים לדחוס 6 גולגלות לדירה אז תסתדר עם 30 אלף יח"ד אבל אם תבקש לדחוס רק 3 גולגלות בממוצע פר דירה אז אתה צריך 60 אלף יח"ד בשנה. גם פריפריה הולך כי חלק מהגולגלות הן מהשבט החרדי והערבי, שלא חשוב להם לגור דווקא במרכז. מוזמן לעיין באתר עמותת צפוף העוסקת בדמוגרפיה של ישראל. מה יוצא לך מזה שממשיכים לעודד כאן נשים להתרבות ולהביא את הילד ה 3 ומעלה? כלום. רק יותר צפוף ויותר יקר. הגיע הזמן להפסיק לעודד ילודה (לפחות מילד 3 ומעלה)
    סגור
  • למיטות בקומות (ל"ת)
    חוזרים 22/01/2023 16:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 31.
    המחירים יעלו ב-20% לפחות תוך שנתיים
    אלעד 22/01/2023 07:15
    הגב לתגובה זו
    4 11
    זה הרי ברור על מי אתם עובדים
    סגור
  • לפחות ב 200%!!!
    הברור מאליו 22/01/2023 16:18
    הגב לתגובה זו
    5 0
    למה רק 20%?
    סגור
  • 30.
    הנבואה ניתנה לשוטות (ל"ת)
    אבנר 22/01/2023 04:51
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • 29.
    תעקבו אחרי מספר הדירות המוצעות למכירה ביד2
    ניר 22/01/2023 01:56
    הגב לתגובה זו
    11 2
    לפני חודשיים היו למכירה 54000 דירות ובתים לפני חודש היו למכירה 55000 דירות ובתים כעת יש 58000 דירות ובתים והמספר הזה עולה בכל שבוע...
    סגור
  • אתה ממש לא מתבלבל מעובדות שמעל 90% מהמודעות הן בסה"כ
    אתה 22/01/2023 08:37
    הגב לתגובה זו
    4 1
    בדיקת שוק, והשאר בד"כ מודעות מכמה מתווכים על אותה דירה, ובהנחה שהמוכר עוד לא נפל לו האסימון שלא כדאי עכשיו למכור, צריך לבדוק שהנתונים באמת תואמים את מצב הדירה. בהצלחה
    סגור
  • מאין לך לדעת שזה לא מודעה אמיתית
    הסוקר 22/01/2023 16:18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    רק תוהה
    סגור
  • 28.
    תזכרו את השם שלה
    מקצועית בחלום 21/01/2023 23:59
    הגב לתגובה זו
    5 2
    כי כשמחירי הדירות יצנחו תדעו עם מי לא לעבוד כי הוא לא חזה את השוק.
    סגור
  • 27.
    תספרי את זה לספסרי הטסלות
    שרוליק השמן 21/01/2023 22:52
    הגב לתגובה זו
    6 1
    תספרי את זה לספסרי הטסלות שקנו רכבים במטרה למכור ביקר ועכשיו קיבלו לקרדה. היום מסתובבים בינינו כאלו שמצערים שנכנסו לתחום הנדל״ן קנו דירה שהמחיר שלה כבר ירד חודש וחצי לאחר הקניה
    סגור
  • 26.
    "דעתי שונה" ובסוף מפמפמת מחסור כמו אחרון האינטרסנטים (ל"ת)
    חושף אינטרסנטים 21/01/2023 22:14
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 25.
    מצחיקה שכמותך
    מנשה חמיז 21/01/2023 21:58
    הגב לתגובה זו
    7 2
    אני שואל את מי את משקרת ? את עצמך או את הציבור? שקר יש פה בטוח
    סגור
  • או שמשדרת או מטומטמת (ל"ת)
    רועי 22/01/2023 07:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    חייה בסרט
    האנליסט 21/01/2023 21:04
    הגב לתגובה זו
    5 2
    זה סופו של כל בלון
    סגור
  • 23.
    גילוי נאות את יכולה לספר לנו כמה דירות יש לך? סופו של.. (ל"ת)
    אזרח צופה מהצד 21/01/2023 19:49
    הגב לתגובה זו
    33 3
    סגור
  • מי משלם על אותן תגובות מפתטיות מ-2008? (ל"ת)
    גילוי נאות 22/01/2023 07:01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 22.
    לצערי היא צודקת מאוד.אפס סיכוי לירידת מחירי נדלן
    אורנה 21/01/2023 19:44
    הגב לתגובה זו
    14 28
    מחירי השכירויות טסים
    סגור
  • כל כך טסים
    השוכר 22/01/2023 16:18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שהשכרתי בפחות מהחוזה הקודם.
    סגור
  • 21.
    מדברת שטויות מהפוזיציה
    דני 21/01/2023 19:16
    הגב לתגובה זו
    25 4
    איך יקנו דירות, אין הון עצמי הריבית בשמיים ולא תרד בקרוב וגם אם תרד במעט. רמת השיווקים מזנקת, המחירים יירדו השנה ושנה הבאה , הביקוש יורד בגלל הריבית וההיצע עולה, השיווקי משקל חהיה במקום נמוך.
    סגור
  • 20.
    כואב כמה שהיא צודקת
    מאור 21/01/2023 19:16
    הגב לתגובה זו
    12 12
    העם טיפש ואדיש ומגיע לעם שמחירי הנדלן יעלו לנצח
    סגור
  • 19.
    ממש עטולת אינטרס הגברת))
    ליאור 21/01/2023 18:58
    הגב לתגובה זו
    18 3
    הקבלנים בלחץ. כל שהוע שולחים שופר המחירים לא ירדו
    סגור
  • היא רק עושה יותר רע לקבלנים…
    מנשה 21/01/2023 22:01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צריכים לקבל את זה שהמחירים יורדים והריבית נוגסת להם בעקיצה של הציבור מי שיבוא עם מספיק כסף מהבית יוכל להרוויח המון אבל למי יש כסף היום?
    סגור
  • 18.
    חדל קשקשת בקשת
    עומרי 21/01/2023 18:51
    הגב לתגובה זו
    12 3
    אם הממשלה תחליט , המחיקים ייקדו ובאחוזים ניכרים. הבועה שנוצרה עם עלייה של 22% רק בשנה האחרונה בלי שום סיבה (חומרי הגלם התרסקו בעשרות אחוזים), תתפוצץ עם ריבית בלתי אפשרית ל 90% מהרוכשים. הכל נתון בידי הממשלה !!@@
    סגור
  • 17.
    לדעתי ולצערי הרב היא צודקת.
    דוד 21/01/2023 18:49
    הגב לתגובה זו
    11 11
    יש חוק בסיסי בכלכלה של היצע וביקוש, זה הבסיס.
    סגור
  • שכחת את השיעור הבסיסי בכלכלה
    המרצה 22/01/2023 16:20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בחלק של המימון, ככל שהריבית עולה ההיוון של הנכס משתנה וערכו יורד.
    סגור
  • אתה צודק
    מנשה 21/01/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אבל החוק הזה לרעתה כי אין ביקוש יותר
    סגור
  • אין ביקוש???
    dw 22/01/2023 13:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עיין בבקשה באתר עמותת צפוף. משום מה ממשיכים לעודד כאן ילודה בקצב הכי הכי הכי גבוה בעולם המערבי המביא לקצב התרבות של 2%. אתה מבין שהמשמעות היא שבשנה הבאה יצטופפו כאן עוד 180 אלף גולגלות, כן? עוד שנה? עוד כמות כזו תבקש להצטופף כאן? בררר עיין בבקשה בעמותת צפוף ותגיע למסקנה שהגיע הזמן להפסיק לעודד את האוכלוסיה להתרבות בקצב כ"כ כ"כ גבוה וחריג.
    סגור
  • טעות, יש ביקוש כבוש שהולך ומתעצם ומה שיקרה כשהוא יתפרץ
    תיקון 22/01/2023 08:39
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אלוהים ישמור, קח שכפץ
    סגור
  • כבוש כבוש ,ביקוש קישקוש
    גגג 26/01/2023 21:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תבין ביקוש זה לא רק רוצה זה גם יכול . תחזור לכיתה ג
    סגור
  • מרוב הכבוש
    כרוב 22/01/2023 16:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יצאתי כרוב
    סגור
  • 16.
    פימפום
    לא קראתי את הכתבה פשוט עוד חכמה בסדום ועמורה ממה ש 21/01/2023 17:57
    הגב לתגובה זו
    15 2
    לא קראתי את הכתבה פשוט עוד חכמה בסדום ועמורה ממה שקורא במדינה ההזויה הזו . כאילו אנשים קוטפים מהעצים או שכל יום על המדרכה יש שקים של כסף פשוט הזוי כולם מדברים מפוזיציה של אינטרס . פשוט עם מטומטם העיקר להפגין כל יפה הנפש על שינוי השלטון . אבל מה על יוקר המחיה מה עם מחירי הנדלן !!! אבל על הקוט׳ז עשו הפגנות לפני עשור !!! פשוט עם מטומטם .
    סגור
  • 15.
    לציבור הישראלי אין כח קניייה..הכל מבוסס על הלוואות
    ניר בן צבי 21/01/2023 16:21
    הגב לתגובה זו
    14 3
    זה לא אפשרי
    סגור
  • 14.
    פייק תחזית, המחירים בישראל כבר בירידה
    אוהד 21/01/2023 16:01
    הגב לתגובה זו
    26 4
    הריביות עלו והמניות ירדו דירות ב5 מיליון שקל לא נחטפות כמו שנה שעברה
    סגור
  • המחירים בירידה עוד מ-2008,ואתה אף פעם לא מתבלבל מעובדות (ל"ת)
    אצלך 22/01/2023 07:03
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 13.
    שימי לב עם כמה דירות נתקעו הקבלנים...
    צופה עתיד 21/01/2023 15:23
    הגב לתגובה זו
    18 3
    ויש גם את השוק הפרטי שעמוס בדירות להשכרה. הקבלנים יסבו דירות להשכרה לטווח ארוך, כדי להכניס כסף. מחיר השכירות לא יכול להיות מנותק מהשכר במשק, יש גבול להתנפחותו. בעתיד נראה הרבה יותר דירות להשכרה, ומחיר השכירות יירד באזורים עם עומס דירות לא מכורות.
    סגור
  • כמה דירות נמכרות פרי סייל עוד לפני היתר
    שים לב 22/01/2023 16:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במחוז ת"א...
    סגור
  • 12.
    ניתוח מושכל בהיר נכון
    הומלס 21/01/2023 15:04
    הגב לתגובה זו
    8 12
    הינה מישהוא שמתאר את המצב לאשורו, בלי לצבוע אותו באופטימיות או פסימיות יתר.
    סגור
  • 11.
    בטח שיעלו, נוותר עוד מעט גם על אוכל, חו"ל, חוגים לילדים
    קלקלן רעשי 21/01/2023 14:40
    הגב לתגובה זו
    17 1
    הכל למען 4 קירות שיהיה בבעלותינו בגיל 65
    סגור
  • על אוכל אי אפשר לוותר
    dw 22/01/2023 13:38
    הגב לתגובה זו
    1 1
    על שאר הדברים שרשמת? בוודאי שאפשר. סקטור האופנה מתחיל להרגיש במכירות סופעונה את המשמעות של הסטת הכנסות משקי הבית מביגוד לדיור. אתה לא באמת חייב לטוס לחול כל שנה. אפשר גם פעם בעשור.
    סגור
  • 10.
    צודקת, הם יתרסקו, לא ירדו (ל"ת)
    בועת 2023 בדרך 21/01/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    20 5
    סגור
  • 9.
    כשאישה יהירה חושבת שרק היא יודעת?!
    דולר/שקר 21/01/2023 13:16
    הגב לתגובה זו
    17 4
    כמה פתאטי, תקראו.. לא נגעתי: "הסיבה המרכזית לעליית המחירים בישראל שונה מכל מה שאמרו עד עכשיו"- קצב ילודה. פה כבר הבנתי שהיא מנותקת ותהיה ירידה של 20% לפחות
    סגור
  • מוזמן לעיין באתר עמותת צפוף
    dw 22/01/2023 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 2
    תמצא שם מאמרים מאת גברים וגם נשים, והם מתריעים מפני השלכות המשך מדיניות עידוד הילודה הנהוגה בישראל. שיעור הפיריון כאן אינו גבוה אלא מטורף. הרחק הרחק מעל לכל מדינה מערבית אחרת, ואחת ההשלכות אלה מחירי דיור גואים. כיף לך שצפוף בכל מקום ושאתה נדרש לשלם יותר ויותר על הדיור שלך?
    סגור
  • שתמיד גבר יכניס את נושא האישה...עוד קלקלן מתנשא (ל"ת)
    מעניין 22/01/2023 08:39
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 8.
    אחד שיודע וגם טיפש
    יודע 21/01/2023 13:16
    הגב לתגובה זו
    9 6
    כבר עכשיו, הילודה במגמת ירידה, כולם מדברים מפוזיציה...בקרוב נקבל גלובל באסט, DEMAND DESTRUCTION כבר החל...מספרים על שוק עבודה צפוף....אם לעבוד בקיוסק או תחנת דלק או מנקה ברחוב זה נקרא עבודה אז סבבה. נחכה ונראה מה שבטוח שכולם צועקים ימינה אז תפנה שמאלה. עוד מעט נראה התמוטטות שנביאת הזעם לא לקחה בחשבון מאחר ושני הקטרים של מדינה ישראל הם הייטק ויהלומים ושניהם במגמת ירידה. או שהיא חושבת שנדלן זה ביטקוין 20 אחוז בשנה...חחחחחח אנשים איבדו את זה לגמרי. בקרוב, נא להדק חגורות. קצת הפגנות, קצת בעיות פנימיות, קצת אינתיפדה וכל אלו שצעקו לא יירד יגידו את זה לא לקחנו בחשבון. הרכבת נוסעת לכיוון אחד עכשיו
    סגור
  • 7.
    כן ברור
    איתי 21/01/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
    9 4
    רק את יודעת שהאוכלוסייה בישראל גודלת בקצב גבוה.. אבל אין שונות בין תתי הקבוצות באוכלוסייה (שכל אחת מהן היא שוק דיור נפרד לגמרי) ולא בנו פה בקצב של 50 אלף יחידות (לא כולל פיצולים ולא חוקי) ועכשיו עלה ל-70 אלף, ואין צפי בעתיד הקרוב לתרומה של המגזר המוסדי לקצב באמצעות שילוב יח"ד בפרויקטים משרדיים ומסחריים וכו' וכו'. אה וגם קצב הילודה בישראל התחיל לרדת. בנתיים מה "שתיחזק" אותו זה גלי עלייה בלתי צפויים מרוסיה ואוקראינה לדוגמא
    סגור
  • 6.
    הפקידים שולטים
    אר 21/01/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    12 1
    א. ריבית גבוהה.ב. מלאי גבוה של דירות מתוכננות . ג. מלחמה באירופה. ד. פיטורים ההייטק ה. בורסה יורדת . ו. ארהב בחוב עצום. ז. סין מאיימת על טאיוואן. ח. משבר פוליטי בישראל. ויש עוד.. הנבואה לא ניתנה לנו, קצת צניעות
    סגור
  • 5.
    אם רוב האנשים בתחום חושבים כמוה אז המשבר יהיה ענק!!!
    כלכלן 21/01/2023 09:38
    הגב לתגובה זו
    34 5
    מגמה של 40 שנות ירידה בריבית הסתיימה, לפנינו עשור של אינפלציה והידוק מוניטארי. כל מי שלא יסתגל לשינוי בזמן הולך להיפגע בגדול. מינוף הוא דבר מצוין בשוק עולה, אבל כשהשוק משנה כיוון הוא מוחק אותך.
    סגור
  • 4.
    הנתונים ברורים לכולם, חוץ מאשר
    נו מה חדש 21/01/2023 09:08
    הגב לתגובה זו
    8 19
    לפתאים שיושבים על הגדר ומחכים לנס, אז בסוף ישלמו יתר, כרגיל, אם ימצאו במלאי דירות שהולך ופוחת באזורי הביקוש...
    סגור
  • 3.
    מחירי הנדלן
    שמי 21/01/2023 09:06
    הגב לתגובה זו
    11 16
    צודקת מחירי הנדלן לא ירדןץו במיוחד בערים תל אביב רמת גן רעננה גבעתיים
    סגור
  • תבדוק שוב
    הנדלניסט 22/01/2023 16:21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כבר יורדים.
    סגור
  • 2.
    מבחינתה - יש כסף בקנה מידה אין סופי
    קלקלנית 21/01/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    21 4
    איזו תחזית עלובה. אנשים יצמצמו ילודה. זה מה שיקרה.
    סגור
  • מעולה
    dw 22/01/2023 13:42
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מה שלא חסר כאן אלה ילדים. שיעור הפריון בישראל אינו גבוה אלא מטורף. הרבה הרבה יותר גבוה מבכל מדינה מערבית אחרת. הגיע הזמן להפסיק לעודד ולסבסד ילודה. לפחות מילד 3 ומעלה. ילד 1 ו 2 זו הנורמה במערב. אנחנו חריגים. מאד חריגים. מאד מאד חריגים.
    סגור
  • החילונים יצמצמו ילודה החרדים\ערבים ימשיכו (ל"ת)
    יוסי 23/01/2023 14:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות
    בתייה 21/01/2023 08:46
    הגב לתגובה זו
    3 18
    אני הבנתי שחיפה שדרות דגניה שכונת חוף ים ישנה התחדשות עירונית עם השבחה מאוד גבוהה . כי ליד הים תמיד יותר יקר
    סגור
  • בבקשה להפסיק עם השיווקים הפתטיים האלו? נשמע קצת נואש... (ל"ת)
    אפשר 22/01/2023 07:05
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • לא סתם קוראים לו רחוב הסרטן והמוות
    דגניה? 22/01/2023 05:29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יש הרבה כתבות שמדברים עם חולי סרטן שמתגוררים שם. אחד בכל בניין.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות