"אנחנו בתחילת ירידות המחירים בשוק הדירות"

שמאי המקרקעין אומיד סולימאני על הנפילה בביקושים בשוק המשרדים, על הצרות של הקבלנים ועל הצפוי בהמשך
 | 

הירידה במחירי הנדל"ן והעליה במחירי השכירות כבר הפכו לעובדה. בעוד שמחירי הנדל"ן יורדים בקצב של 7%-5% בממוצע  (לבדיקת ביזפורטל), הפגיעה בשוק המשרדים גבוהה יותר - שם התשואה כבר לא אטרקטיבית (הבנקים מעניקים ריבית גבוהה יחסית של 5%, ללא סיכון) והמשקיעים בורחים.

נתוני הלמ"ס לא משקרים, הם פשוט לא מציירים את התמונה המלאה. הקבלנים מחלקים הטבות לרוכשים ואת זה לא רואים במחיר. "שוק הדירות היום הוא נגזרת של הריבית במשק, ככל והריבית תמשיך לעלות או תישאר על כנה, נראה קיפאון ואז ירידה במחירי הדיור. אנחנו בתחילת ירידת מחירים. סביר להניח שירידת המחירים הגדולה יותר תהיה באזור המרכז", אומר שמאי המקרקעין אומיד סולימאני, מ"מ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר. "העובדה שהקבלנים רכשו קרקעות במחירים גבוהים יותר תוך לקיחת הלוואות, גרמה לבעיה בשוק. ברגע שהריבית גבוהה, ההחזר גבוה יותר והם לחוצים יותר - הם חייבים למכור את הדירות ולכן המחיר יורד".

> על שוק הדירות בבת ים - האם המחירים ירדו, האם העיר מעניינת משקיעים ומה המחירים במגדלים מול הים?

כותרת ראשית

- כל הכותרות

עד כדי כך? הקבלנים בפשיטת רגל?
"אנחנו עדים היום לתופעה מטרידה - באות חברות גדולות ומבוססות ומציעות קרקעות שרכשו לאחרונה במחירי מכירה, כלומר בלי רווח, או לחלופין, במקרה הטוב - בתוספת מס הרכישה. חברות ציבוריות מכניסות שותפים לפרויקטים שלהם בבניה, כאלה שמכסים להם את ההלוואה ונכנסים כשותפים. המשמעות, מעבר לתזרים המזומנים, היא מחיקת הרווח היזמי בפרוייקטים במרכז הארץ".

כלומר, הקבלנים מוותרים על הרווח.
"המשמעות של הדבר באה לידי ביטוי דה פקטו במצב שבו מוותרות על הרווח היזמי שלהן באזורי ביקוש - ואני מדבר על 18%-20%. למשל, חברה קונה ב-100 מיליון שטח מסוים, אבל היא ממונפת, אז הריבית חונקת. היא בנתה על שיעור מסוים של רווח יזמי, נניח 18%, אבל הריבית קפצה ולכן הרווח נשחק. במצב הקודם הריבית הייתה מזערית והביקוש לדירות היה גבוה מאוד, הקבלנים העלו מחירים כי היה להם נוח, כי הם יכלו - היום הריבית עלתה והם משלמים הרבה כסף לבנק. אין להם קונים, כי גם הקונים משלמים ריבית גבוהה יותר".

אומיד סולימאני. צילום: פרטי
תופעות חדשות בשוק הנדל"ן. סולימאני

אדם שנכנס למשרד מכירות צריך לדרוש הנחה או שווה כסף?
"מחירי המכירה חשופים לציבור הרחב באמצעות מידע נדל"ן, הם שקופים. לכן, הקבלנים יעשו הכל כדי לגלם הנחות עקיפות, מה שלא משפיע על הדיווח במס שבח. אני מדבר על מטבח, נקודות חשמל, תוספת מקומות חניה - כל מה שקשור לשדרוג, זה יכול להיות שווה ללקוח 200-300 אלף שקל, אבל זה לא ממש ישפיע על הפרוייקט. למה? כי הם מציגים לך עלות שדרוג של 200 אלף שקל ולהם זה עולה הרבה פחות. זה לא באמת מאות אלפי שקלים. מטבח של 100 אלף שקל עולה לקבלן 30. על נקודת חשמל גובים 500 שקל לנקודה, אבל בפועל - הקבלן משלם על יום עבודה לפועל ועושה הרבה מאוד נקודות במחיר אפסי. זה לא עולה להם כמעט כלום".

העצירה של הריבית מעודדת מעט את הקונים או שמחכים לירידה דרמטית?
"העצירה של הריבית עצרה את ההידרדרות, כלומר מנעה אולי ירידה נוספת בביקוש. העלייה הדרמטית של הריבית תוך זמן קצר באה לבלום את שוק הנדל"ן, אבל אני חושש שאם זה ימשיך היא תהרוג את השוק. אנשים נכנסים לסחרור בגלל המשכנתאות, נתנו להם הלוואות וההחזרים של הדירות היקרות עלו ב-2500 שקל. הרוכשים נמצאים כבר על אדי הדלק האחרונים".

מה המצב בשוק המשרדים?
"ההייטק בישראל הוא הקטר של שוק המשרדים, המשרדים הפכו להיות ריקים, משרדי רפאים. כשיש פגיעה בהייטק ויש צמצומים, כמו עכשיו, מתפנים שטחים באזורי ביקוש - המחירים באזורים ביקוש צונחים וגוררים אחריהם צניחה גדולה יותר במעגל השני והשלישי של אזורי הביקוש".

מדברים על צניחה של 20%-15%.
"אנחנו לא יכולים לדעת מספרים מדויקים, אבל בהחלט רואים בלימה משמעותית. ירידה צריך לראות בעסקאות - אבל אין הרבה עסקאות ולכן אין מספרים מדויקים. לאור עליית הריבית, ולאור העובדה שגם הבנקים לא ששים לתת מימון לרכישה ובניית משרדים, מרגישים צניחה בביקושים".

אז למה ממשיכים לבנות?
"הבניינים שאנחנו רואים בבניה הם תולדה של הסדרי בניה של לפני עלית הריבית. החברות האלה נמצאות בבעיה הכי גדולה. אין להם ברירה, הן בונות, אבל לא ברור אם יהיה ביקוש להיצע הזה". 

איך הירידות האחרונות משפיעים על השמאויות?
"ענף השמאות בתקופה הזאת, ביתר שאת הפעם, לאחר בדיקה של מחירי עסקאות מכירה - בוחן גם מחירי היצע באותם נכסים. הוא בחן גם בעבר, אבל עכשיו, מחירי ההיצע משחקים תפקיד חשוב יותר. כלומר לא רק עסקאות בפועל, אלה הצעות מחירים למכירה. לכך אפשר להוסיף, כמובן, מקדם התאמה לתקופה הנוכחית".

תגובות לכתבה(85):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 47.
    עכשו עם החקיקה- הקריסה תהיה פראית!!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    תודה לביבי!!! 24/07/2023 13:58
    הגב לתגובה זו
    10 3
    סגור
  • 46.
    מזכיר את תקופת המיתון
    tadek15@bezeqint.net 24/07/2023 12:35
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מזכיר את תקופת המיתון הגדול כשקבלנים היו מוכרים"על הנייר"עוד לפני שהתחילו לבנות,ורובם,פשטו את הרגל.
    סגור
  • 45.
    הנדל"ן משקף את מצב הרוח של הקונים. ומצב הרוח בקרשים
    מישה 23/07/2023 13:41
    הגב לתגובה זו
    10 0
    כלכלה זה 90% פסיכולוגיה. אף אדם נורמלי לא ייקח משכנתא וישכיב מיליונים כשהעתיד של המדינה לא ידוע ולא ברור מי ישלוט פה ואיזה סוג משטר יהיה פה
    סגור
  • הנדסה תודעה זה בדם.
    המצב משקף את הריבית הגבוהה זהו. 26/09/2023 23:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המצב משקף את הריבית הגבוהה זהו.
    סגור
  • 44.
    זה הזמן להעלות את המס על משרדים בבינייני דירות (ל"ת)
    דני הגבוה 23/07/2023 13:12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • טען עוד
  • 43.
    גם אני חושב שאנחנו לפני תחילת ירידות (ל"ת)
    אנונימי 23/07/2023 12:53
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 42.
    כל עוד כלכלות המערב מזדקנות במהירות, תשארנה דיפלציוניות
    :-) 23/07/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    0 5
    המשק הישראלי חשוף בסוף לשווקים הפיננסיים של אותן מדינות ולכן הריבית גם כאן תחזור מהר מאד לרמה נמוכה אם לא אפסית. גם רוסיה ואוקראינה מתחילות שתיהן להבין שהן מפסידות מן המלחמה וכך גם מדינות אירופה מתחילות להרגיש פראייריות של ארה"ב וישראל ותעשיות הנשק שלהן והמהנדסים האוקראינים שהם זכו לקלוט כפליטים בזכות המלחמה. מחירי הדירות יעלו ויחזרו לעליות מהר מאד...
    סגור
  • 41.
    כמנהל בכיר בהייטק בתל אביב-רובנו המוחץ דורש רפורמה (ל"ת)
    טום פלד 23/07/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
    13 3
    סגור
  • 40.
    הבהלה מירידות מחירים צפויות היא בלוף של 3 עשורים
    נטלי 23/07/2023 05:46
    הגב לתגובה זו
    3 11
    במהלך 3 עשורים מאכילים אותנו שאם יירדו המחירים אז לא ישתלם לקבלנים והם לא י יבנו. הבלוף הזה הוא בעל הרבה גרסאות, אחת מהן היא הריבית במשק (ריבית נמוכה כביכול תאפשר לקבלנים לבנות מספיק). החל משנת 2005 הריבית במשק ירדה כל פעם בקצת, ודווקא נוצר מחסור בדיור. המחסור הוא מכוון ושיטתי של המדינה במדיניות שקבעה לצמצם את ההיצע באיזור הביקוש (אולמרט). מרמים אותכם בבלוף אחד גדול שיש לו עוד גרסאות חוץ מתירוץ הריבית. עובדים עליכם בעיניים כבר 3 עשורים.
    סגור
  • 39.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות
    מירה 23/07/2023 05:20
    הגב לתגובה זו
    0 18
    גל של קניות לא מובן לדעתי השקעה הכדאית כדאי לנצל
    סגור
  • קיצר קנית שם ואתה נחנק עם הריבית (ל"ת)
    רון האדום 23/07/2023 10:05
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • נתקעת עם הבניין רכבת
    צ'ארלי 23/07/2023 09:16
    הגב לתגובה זו
    12 0
    של אמא ומחפשת פראייר לפרוק עליו את הבלוקים?
    סגור
  • 38.
    נקווה שהאיראנים ישמידו את ישראל. (ל"ת)
    אייל 23/07/2023 03:10
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • ארץ אוכלת יושביה ורודפת בניה (ל"ת)
    אמן 26/07/2023 04:28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 37.
    כמשקיע תנו לי סיבה אחת למה לקנות דירה? אני ארשום למה לא
    vvc 23/07/2023 00:44
    הגב לתגובה זו
    20 2
    להלן הסיבות למה לא אקנה נכס 1 בפיקדון אני מקבל תשואה כפולה משכירות 2 מחיר הדירה ירד משנה לשנה ( יקח 7-10 שנים לפני שינוי מגמה) 3 אין לי בלבולי מוח מול השוכרים 4 תוך שנתיים שלוש יצאו למכירה דירות מהוצאה לפועל בחצי מחיר אם קח למה שאקנה דירה שאני מפסיד מכל הבחינות
    סגור
  • 36.
    הגיע הזמן לחזור לשפיות. המחירים יורדים.
    קארין 22/07/2023 20:59
    הגב לתגובה זו
    13 0
    אני מחפשת דירה ורואה בשטח שמחירים כבר ירדו והקבלנים מרעיפים מתנות לרוכשים.
    סגור
  • 35.
    גרף
    מצקלו 22/07/2023 20:28
    הגב לתגובה זו
    1 3
    הגרף של עליית מחירי הדירות הולך לכיוון אחד זה עשרות שנים. מדי פעם יש פיקים של ירידת ערך כמו בתקופה האחרונה. אבל ללא ספק נחזור וניראה עליית מחיר מהר מהצפוי. מסיבה אחת הקבלנים יעשו הפוגה בבנייה
    סגור
  • 34.
    המשוואה מאוד פשוטה
    שמאי בחברה גדולה 22/07/2023 13:55
    הגב לתגובה זו
    5 28
    ביקוש שווה עליית מחירים. עודף היצע שווה ירידת מחירים. הואיל ואין מי שיבנה, נראה עודף ביקוש על היצע ולכן אני צופה עליית מחירים בשנים הקרובות.
    סגור
  • אתה טועה
    נדלניסט 23/07/2023 00:13
    הגב לתגובה זו
    13 1
    ומטעה , המחירים קודם כל תלוים ליכולת להשתכרות וכח קניה ורק אחר כך ליצע וביקוש , עם אין כסף גם שיהיה מיליון תושבים על דירה אחד( שזה לא המצב ) המחיר ירד
    סגור
  • המשוואה שלךמתארת שליטה מוחלטת
    XYZ 22/07/2023 22:37
    הגב לתגובה זו
    11 1
    של הקבלנים. מה הם יעשו במקום לבנות? חמוצים? אם הם לא יבנו, יבואו אחרים לבנות. הריבית עצרה ביקושים ויהיו ירידות מחירים
    סגור
  • 33.
    פרייאר מי שקונה ..תכף מפולת (ל"ת)
    צחי 22/07/2023 13:51
    הגב לתגובה זו
    25 5
    סגור
  • 32.
    מדינה של נוכלים
    אחד שפוי 22/07/2023 11:39
    הגב לתגובה זו
    25 2
    איך דירות במרכז שעלו מיליון שקל לפני קצת יותר מעשור מבקשים עליהן מיליון דולר..... מדינה דפוקה לגמרי בדרך לאבדון...
    סגור
  • 31.
    4 סיבות מדוע המחירים ימשיכו לרדת
    סגן נשיא התאחדות 22/07/2023 11:03
    הגב לתגובה זו
    26 1
    סיבות שיעמיקו את המשך הירידות: 1. סגן נשיא התאחדות הקבלנים מודה בראיון - הקבלנים התחייבו חוזית על בנייה של 77000 דירות(!) הם מכרו אותן בפריסייל. המשמעות הם לא יכולים לעצור, אבל עלויות המימון שלהם גדלו מאוד. 2. הציבור חייב 370,000,000,000.00 שח בהלוואות שאינן משכנתאות (הלוואות צרכניות). אין כסף פנוי כמו בעבר בשוק. 3. מיתון או האטה משמעותית במשק, אינה תורמת להמשך צמיחה. 4. מלאי הדירות הלא מכורות עומד על כ 54,000 שירות.
    סגור
  • 30.
    של בועת הנדלן
    נגמרה החגיגה 22/07/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
    22 0
    נקנה בחצי מחיר
    סגור
  • 29.
    מחירים גבוהים בלי שום הגיון כלכלי
    משקיע 22/07/2023 09:01
    הגב לתגובה זו
    37 1
    קחו את תל אביב עיר מגעילה מצחינה מלאה פקקים אין חניה קשה לחיות בה רמת חיים בזבל. מחירים גבוהים בלי שום פרופורציה
    סגור
  • צודק
    אחד העם 22/07/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
    4 0
    צודק בענק ת"א עיר מגעילה עם מחירים בשמים ללא שום הצדקה
    סגור
  • 28.
    שנים עובדים על כולם בעניים
    פפסי הכל בועות 22/07/2023 08:39
    הגב לתגובה זו
    36 0
    פשוט תרבות השקר פשעה בכל דבר גם נדל"ן אין חוקים או שלא אוכפים אותם.מה חוקי בלמכור מטבח ולכתוב על החשבון דירה..... טוב שהקבלנים לא נותנים זהב ?? למי שקונה
    סגור
  • 27.
    זה בכלל חוקי בישראל לפרסם כותרת כזאת? (ל"ת)
    קלקלן רעשי 21/07/2023 23:16
    הגב לתגובה זו
    18 4
    סגור
  • אני מבין שרכשת לאחרונה נכס (ל"ת)
    אריק 22/07/2023 13:47
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 26.
    חוץ מהתחדשות עירונית אין כלום !הכול מת. (ל"ת)
    שחף 21/07/2023 18:30
    הגב לתגובה זו
    14 3
    סגור
  • 25.
    היעד הבא שכונת חוף לפני השבחה קריית חיים מערבית חיפה
    מירה 21/07/2023 18:06
    הגב לתגובה זו
    6 34
    לדעתי לנצל את רכישת הדירות הישנים ההשבה מצוינת
    סגור
  • 24.
    יעלו ירדו
    רב סרן בועתי 21/07/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
    61 16
    למה לקנות את הנכס הכי יקר שתקנו בחיים שלכם במדינה עם ביטחון של קולומביה בימי אסקובר כשהעתיד לוט בערפל. כן רפורמה לא רפורמה זה בכלל לא העניין. אז יבטלו את הרפורמה ומה יקרה? עוד 10 שנים יש פה רוב חרדי. אז תבטלו את הדמוקרטיה? אז מה עשינו. אין פה עתיד ואנשים רצים למשרדים לקנות עוד דירה בקומה 10 עם פיר אשפה סתום מחיתולים של פרחה ונוף למנגל של ערס בבנין ממול. מה אתה צופר יא מניאק אתה לא רואה שאני אוסף את חמותי באמצע הצומת?? לך תתקאווד
    סגור
  • אתה חולה רוח שזקוק לאשפוז עקב שנאה עצמית (ל"ת)
    משה ראשל"צ 22/07/2023 23:12
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • נכון מאוד
    רב סרן בועתי 23/07/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל אני גם לא טועה במה שכתבתי :)
    סגור
  • מתעסק
    מיקו 21/07/2023 23:07
    הגב לתגובה זו
    8 2
    וולאק שיחקת אותה,בול
    סגור
  • 23.
    מחיר הדירה יורד 2% והמשכנתא התיקרה ב 3000 שח לחודש לכל (ל"ת)
    אור 21/07/2023 17:22
    הגב לתגובה זו
    18 3
    סגור
  • 22.
    עובד בחברת מימון נדל"ן, הקבלנים קורסים, להתאפק
    רן 21/07/2023 16:17
    הגב לתגובה זו
    59 3
    גם הם יודעים שמחירי הדירות יקרסו בשנתיים הקרובות, לכן כל תכניות ה 20-80,10-90,5-95 קיימות....... לא משנה להם שתרתקו 3 שקל היום העיקר תתחייבו היום! לשלם את היתרה בעוד שנתיים. הם דורשים התחייבויות רכישה עתידיות כשמחיר השוק הולך להיות משמעותית נמוך, משמעותית.
    סגור
  • 21.
    הפוך - המחירים לקראת עליה. אולי ...
    אנונימי 21/07/2023 16:02
    הגב לתגובה זו
    6 45
    הקפיץ שוב נמתח לקראת קפיצת מחירים: 1. התחלות בניה לדיור כמעט נעצרו. הקבלנים אלופים במניפולציה של ההיצע כרגיל ולכן זיהו ירידה בביקוש ועצרו בניה כדי לשלוט במחירים. 2. האינפלציה בעולם כבר קרובה ליעד אחרי ירידה משמעותית מהשיא. ולכן צפי לירידה בריביות כבר בקרוב. הצפי כבר משפיע על ריבית אגחים ארוכים שמשפיעים על ריבית המשכנתא שמתחילה לרדת. 3. ביקוש כבוש שהתפתח בדיוק כמו בקורונה של המון קונים שפשוט עצרו קניה בשנה האחרונה. הם תמיד חוזרים לשוק כי חייבים דירה ואז זה קורה ביום ומקפיץ את המחירים. 4. השכירות רק עולה ועולה בגלל הריביות הגבוהות ומחירי הדיור ובמיסוי ששחקו את התשואה למשקיעים. זה לוחץ את השוכרים לחזור לשוק. והכי בעייתי זה שכל הדברים בללו מסתנכרנים עכשיו ביחד באותו זמן כך שזה עלול להדליק את המחירים מחדש. כשירידת במחירים תעצר ואולי אפילו ניראה עליה קלה, זה ילחיץ את כל אלו שהמתינו ויגרום ל FOMO - Fear of missing out ושוב לצערנו תתחיל התנפלות ועלית מחירים. כלום לא בטוח, אבל זה תסריט אפשרי שצריך לקחת בחשבון
    סגור
  • הכל טוב ויפה עד ש..
    ישראלי מודאג 22/07/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
    14 0
    משפחה מבינה שהיא לא יכולה לשלם 10K עוד לפני שהחודש התחיל על דיור כי יש בעלי אינטרט שחושבים שמחירים רק עולים..
    סגור
  • 20.
    הגיע הזמן לומר לחסרי הדיור את האמת המרה
    מורי 21/07/2023 15:48
    הגב לתגובה זו
    28 69
    עובדים עליכם בעיניים כשנותנים לכם תקוות לירידת מחירים יש היום הטבות מקבלנים תנצלו את זה ותקנו דירה שאתם יכולים לעמוד בתנאי המימון או בשוק יד שניה תכתתתו רגליים ותמצאו עסקאות טובות מי שמחכה לעולם לא יוכל לקנות כשהריבית תתחיל לרדת השוק שוב יטוס
    סגור
  • רוצים בחיי שרוצים
    ציקי 22/07/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אין כסף…
    סגור
  • אין מספיק כסף לקנות
    אור 21/07/2023 17:20
    הגב לתגובה זו
    33 1
    גם עם מאוד רוצים. המחירים גבוהים מדי
    סגור
  • 19.
    לא כמו שמאי הבנקים שמאשרים כל עסקה בכל מחיר
    שמאי תותח 21/07/2023 15:42
    הגב לתגובה זו
    31 3
    כל הכבוד לשמאי הזה.לא כמו שמאי הבנקים שמאשרים עסקאות בכל מחיר כדי שהבנקים ירוויחו כסף
    סגור
  • 18.
    קריסה
    מיכה הכהן 21/07/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
    29 10
    לא קריסה של מחירי הדיור אלא קריסה של מדינת ישראל והרעיון הציוני שממנו לא יהיה חזרה לאחור .במקרה הטוב מדינה דו לאומית פלסטינית יהודית . במקרה השני סגנון אפגניסטאן שמי שיכול בורח ומטפס על מטוסים ממריאים ומעדיף למות מנפילה מגובה מאשר בשחיטה ......והקמת יישות פלסטינית מלאה על כל השטחים של 48 .... מי מעניין אותו הדירות שיהיו לפלסטינים ???? כותב בכאב רב
    סגור
  • אותם שטויות על מדינה דו לאומית שומעים כבר 50 שנה, תתקדם (ל"ת)
    זיו 30/07/2023 15:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מיכה עזוב תחזור לרוסיה (ל"ת)
    מיכה 21/07/2023 22:08
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 17.
    ביבי זה אסון
    ביבי זה אסון 21/07/2023 14:42
    הגב לתגובה זו
    31 32
    הי טק כאן בורח ,הנדל"ן יורד זה גם יקרב את קיצו של ביבי והליכוד , ......רק צריך עוד כמה טייסים אמיצים ,נשיא ארצות הברית אמיץ והסיפור של ביבי הסתיים בהיסטוריה
    סגור
  • יצא המרצע מהשק. זה לא רפורמה. זה ביבי
    לפידיוט 22/07/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
    5 1
    חחחח פיפייי. כמה פאתטיים האנארכיסטים והפריבלגים עם דגלי אשפ חחחח איזה לוזרים
    סגור
  • חבל ששמתם לב לזה אחרי 10 שנים... (ל"ת)
    Fuji 22/07/2023 08:34
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 16.
    מחירי הדיור צריכים לרדת 60-70% אם הריבית תשאר כ-5%
    בעל בית ללא משכנתא 21/07/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
    78 7
    הריבית חזרה לנורמליות (כ- 5% לריבית קצרת טווח). המצב בו הריבית אפסית למשך 13 שנים הוא מצב לא סביר. בארה"ב החלו להרגיש את הנזק של הריבית האפסית שבשלביה המוקדמים ניפחה בועת נדלן ובועת נכסים בארה"ב. בשנה האחרונה היא כבר גרמה לאינפלציה רבתי בשלבים מסויימים דו ספרתיים. מחירי נדלן המתאימים ל-0 ריבית לא מתאימים ל- 5% ונדרשת התאמה. עדיף למר וגברת כהן דירה ב- 800K ₪ עם משכנתא של 300K בריבית של 6% ולא דירה ב- 2.5M ₪ עם משכנתא של 2M ₪ בריבית של כ 2%. כגלוי נאות, יש לי נכס נדלני ללא חוב. מאחר ומוצר של דירה הוא הכרח לזוגות צעירים לתועלת 98% מהחברה הישראלית טוב לנו שמחירי הדירות יחתכו בחצי.
    סגור
  • אתה צודק אבל במקרה כזה השוכרים ישלמו מחירים בשמים
    יהלום 21/07/2023 18:33
    הגב לתגובה זו
    1 30
    הביקוש במדינתנו הקטנטנה והמבוקשת תמיד ידחוף את מחירי הדירות למעלה ואם תעצור אותו על ידי עליית ריבית אז מחירי השכירות יטפסו בלי גבול.
    סגור
  • תמיד יקחו את המקסימום שהשוכרים מסוגלים לשלם
    בעל נכס ללא חוב 21/07/2023 20:48
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מה שזה יגרום זה שמחיר הנכס ירד על מנת לשקף תשואה סבירה. כאשר מק"מ לשנה מניב 4.7% וזה AAA של בנק ישראל. חוזה בשכירות צריך לשקף לפחות 7%. מה שמחייב ירידת מחירים של 70%. לי אין אינטרס. יש לי בית אחד שאני גר בו. לא אכפת לי כמה הוא שווה.
    סגור
  • עוד לא ראינו מקסימום ששוכרים לא יכולים לשלם (ל"ת)
    יהלום 22/07/2023 21:51
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • אז תבקש 50,000 ש"ח בחודש שכ"ד (ל"ת)
    בעל נכס ללא חוב 23/07/2023 18:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • הידעת שגם אם
    רועי 21/07/2023 17:32
    הגב לתגובה זו
    8 19
    יקרה הנס שכתבת והמחירים יירדו ב60- 70 % אנו בסך הכל נחזור 4-5 שנים אחורה מבחינת המחירים? זה יועיל למישהו? כת המחאה הוקמה ב2015 כשמחירי הנדלן היו פחות 130% מהיום. אז מה הועילה להם ההמתנה של 8 שנים? הם רק הפסידו גם אם יקרו ניסים גדולים וההמחירים יירדו קצת(מה שלא יקרה בוודאות).
    סגור
  • צודק רועי מהקבצה ב!
    בני גורן 23/07/2023 09:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני מספיק זקן כדי לזכור איך ב 2015 הציעו לאנשים חצי מיליון שקל כדי לקחת דירה ברמת גן ואף אחד לא בא
    סגור
  • איזה דפ״ר (ל"ת)
    רמי קר שם 21/07/2023 22:11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • מה הקשר בין שמיטה להר סיני?
    בעל נכס ללא חוב 21/07/2023 20:54
    הגב לתגובה זו
    9 1
    יש לי נכס אחד שאני גר בו. עם גינה גדולה ועצים. ללא חוב. מה אכפת לי יעלה או ירד? האינטרס הרחב שהמחירים יתרסקו על מנת שהדור הצעיר יוכל לבנות את ביתם בישראל. אם ירידה של 60-70% לא מספיקה שהמחירים ירדו 85%. כולנו רואים כיתד היזמיות הגדולות בבורסה חלקן ירדו 50%, חלקן 80%. היזמים הקטנים במצב אפילו פחות טוב. הריבית היא דלי כבד שיש להחזיק בגובה כתפיים. כמה זמן אתם מסוגלים? שנה? שנתיים? חמש שנים? מי שלא יוריד מחירים הבנקים והגופים החוץ בנקאים ימכרו במקומו עם או בלי הוצל"פ.
    סגור
  • 15.
    קבלנים כבר שנה ויותר לא בונים דירות חדשות.חכו תראו... (ל"ת)
    טום פלד 21/07/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    9 34
    סגור
  • אז מה הם עושים ? מוכרים פלאפל ?
    המגיב 21/07/2023 23:06
    הגב לתגובה זו
    16 0
    יש להם עובדים שצריך לשלם להם, יש להם רכב יוקרתי שצריך לתחזק, יש להם משפחה שצריך להאכיל. נגיד שיש להם עתודות כספיות מהשנים הקודמות, לכמה זמן זה יחזיק אותם ? עוד שנה ? הם ייצטרכו לבנות מתישהו, או למכור מגרשים למישהו שיבנה. אם תוך שנה הריבית תחזור לסביבות החצי אחוז, המחירים יחזרו לעלות, אבל - אם הריבית תשאר ברמה הנוכחית - יהיו חייבים כבר לבנות.
    סגור
  • 14.
    אתה צודק יצחקי
    ככה זה 21/07/2023 13:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רק אל תכניס בכל כתבה הילולי שבח לעצמך.זה פוגע באמינות.
    סגור
  • 13.
    המזומן הוא המלך
    צבי 21/07/2023 13:44
    הגב לתגובה זו
    42 0
    מי שיושב עכשיו על מזומן יקבל עכשיו נדלן במחירים של 2020 - 2021. אבל מי שיש מזומן וגם סבלנות ויודע להתמקח יקבל נדל"ן במחירים שוברי שוק
    סגור
  • 12.
    הכותרת מטעה
    שקד 21/07/2023 13:29
    הגב לתגובה זו
    2 13
    הכתבה עוסקת במחירי המשרדים ובחרתם לפרסם כי מדובר במחירי הדיור... למה?
    סגור
  • 11.
    סוף סוף
    זאת האמת 21/07/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    35 0
    יקר פה.תודה שמישהו אומר את האמת.אי אפשר להמשיך במחירים כאלה.
    סגור
  • 10.
    ובגלל זה הורדת הריבית קרובה מאוד
    רק אומר 21/07/2023 12:47
    הגב לתגובה זו
    6 31
    זה מה שלא אומרים לכם. הריבית תרד הרבה יותר מהר, והרבה יותר קרוב ממה שהנגידים אומרים, גם בארץ וגם בארהב, אחרת הכל יקרוס לתוך עצמו
    סגור
  • הורדת ריבית תגרום לסחרור אינפלציוני.. לא יעזור לך (ל"ת)
    יובל 21/07/2023 16:55
    הגב לתגובה זו
    17 0
    סגור
  • 9.
    הריסוק יהיה רוחבי בגלל נסיונות ההפיכה המשטרית
    שי שטרית 21/07/2023 12:45
    הגב לתגובה זו
    17 18
    ישראל בעת הזאת, שלטון שהוא שילוב של קיצוניי דת ועברינים, שרוצים להעביר חוקים שלא יאפשרו לבית המשפט לגעת בהם... השקעות זרות והייטק יפגעו, הון לא יכנס למדינה והכל יקרוס בהתאם.
    סגור
  • השמאל בכיף היה מאמץ את אותם "קיצוני דת ועבריינים"
    זיו 30/07/2023 15:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק אם הם היו הולכים עם השמאל הם היו "אבירי הדמוקרטיה והשלום" הכל מפוזיציה, הכל
    סגור
  • זה ניסיונות הפלת ביבי. ההפיכה היא שלך שי
    שי שקרית 22/07/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ראש ממשלה מכהן סלע יצוק של 64 מנדט. אתה? סתם דפ"ר
    סגור
  • 8.
    ראשוני המתפכחים פומבית? (ל"ת)
    דני 21/07/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    15 1
    סגור
  • 7.
    לא נראה לי כ''כ
    חיים אובקסיס 21/07/2023 11:59
    הגב לתגובה זו
    4 36
    מחירי הדירות לא ירדו כמו שכולם ציפו, ודווקא עכשיו מתחילים לדבר כבר על עצירת האינפלציה והורדת הריבית, לא נראה לי שירדו, אל תשכחו שהתחלות הבנייה ירדו ב70 אחוז
    סגור
  • 6.
    בתל אביב ממש נפילה
    המחירים ברמת אביב והסביבה נופלים ואין קונים. ככה ז 21/07/2023 11:49
    הגב לתגובה זו
    36 2
    המחירים ברמת אביב והסביבה נופלים ואין קונים. ככה זה כשבועה מתנפחת בלי הגיון ואז הריבית הגבוהה מפילה הכל בדרכה
    סגור
  • ברור, מי רוצה לגור ליד אנרכיסטים?? (ל"ת)
    זיו 30/07/2023 15:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ברור,כל פחון בירוקה רוצה 10 מיליון לפני שיפוץ ב2 מיליון (ל"ת)
    אלף 23/07/2023 23:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    לא יקרה להם כלום אם גם יפסידו קצת גם בבורסה זה כך (ל"ת)
    שלמה 21/07/2023 11:39
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 4.
    השנה הקרובה הולכת להיות קשה מאוד
    דניאל 21/07/2023 11:29
    הגב לתגובה זו
    60 5
    בתקופה הזו כבר נתחיל לראות בצורה מאוד משמעותית את ההשלכות של הריבית, המיתן והאינפלציה. התהלכים בנדלן לוקח זמן , הזמן הזה הגיע
    סגור
  • וזו רק ההתחלה
    יוני111 21/07/2023 13:18
    הגב לתגובה זו
    33 2
    אנשים הורידו נסיעות לחול, חופשים בארץ, ועכשיו חותכים בבשר החי...עוד מעט כדור השלג יתפוס תאוצה..עכשיו כבר מדווחים ומודים שיש ירידות
    סגור
  • מחיר נדל"ן אף פעם לא יורד
    המגיב 21/07/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    6 39
    אם הקבלנים משלמים יותר ריבית, הם צריכים לגבות את העלויות הנוספות מהרוכשים, ולכן המחירים יעלו. כך גם משכירי הדירות - הם משלמים יותר ריבית, ולכן יעלו את דמי השכירות. תמיד יהיה מי שישלם. יקחו הלוואות על חשבון הפנסיה, ויקחו הלוואות נוספות. (*כך חושבים כל אלו שאומרים שהמחירים רק עולים)
    סגור
  • 3.
    סוף סוף מאמר אובייקטיבי שמיצג את הקורה (ל"ת)
    בני 21/07/2023 10:49
    הגב לתגובה זו
    47 1
    סגור
  • 2.
    סוף סוף שמאי אמיתי שרואה את השוק
    אורן 21/07/2023 10:38
    הגב לתגובה זו
    68 6
    ולא נוכל כמו דנוס או מסילתי
    סגור
  • איך אתה יודע להעריך את עבודת השמאי?
    תמיד יהיו רמאים 21/07/2023 13:47
    הגב לתגובה זו
    3 9
    הטח לפי האינטרסים שלך
    סגור
  • מה פתאום. נדל"ן תמיד עולה
    המגיב 21/07/2023 12:59
    הגב לתגובה זו
    8 15
    אם הקבלנים משלמים יותר ריבית, הם צריכים לגבות את העלויות הנוספות מהרוכשים, ולכן המחירים יעלו. כך גם משכירי הדירות - הם משלמים יותר ריבית, ולכן יעלו את דמי השכירות. תמיד יהיה מי שישלם. יקחו הלוואות על חשבון הפנסיה, ויקחו הלוואות נוספות. (*כך חושבים כל אלו שאומרים שהמחירים רק עולים)
    סגור
  • זה מה שאמרו באמריקה ב 2008 (ל"ת)
    ערן 22/07/2023 19:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • באמריקה משכנתאות הן נון-ריקורס
    המגיב 23/07/2023 09:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כלומר - אתה יכול לתת לבנק את הבית, ובאותו רגע, אתה פטור מהחזר ההלוואה, בלי קשר לערך הבית. בישראל - אתה תצטרך להמשיך לשלם את ההפרש, בין המחיר שבו הבית נמכר, לסכום ההלוואה, לכן - יש לאנשים פחות אינטרס "לזרוק" את הבית לבנק, מה שימנע הצפה של השוק בבתים למכירה, מה שימנע נפילת מחירים.
    סגור
  • 1.
    כך עובדים עליכם -
    כלכלן 21/07/2023 10:35
    הגב לתגובה זו
    62 0
    מטבח של 100 אלף שקל עולה לקבלן 30. על נקודת חשמל גובים 500 שקל לנקודה, אבל בפועל - הקבלן משלם על יום עבודה לפועל ועושה הרבה מאוד נקודות במחיר אפסי. זה לא עולה להם כמעט כלום".
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות