"מחירי הדירות יורדים אבל רק ב'כאילו'. הם יעלו בהמשך"

לרפי זנזורי, יו"ר ארגון הקבלנים בנתניה והשרון הצפוני, יש בטן מלאה על הממשלה שלא מתעניינת בפתרון ארוך טווח לשוק המגורים, על מדיניות בנק ישראל (שגורמת להעלאת שכר הדירה); וגם - מה הסיבה שבגללה המחירים יעלו בהמשך?
 | 

"אני רואה שתי תמונות מנוגדות - מצד אחד אין ספק שעליית הריבית מקשה על הרוכשים, היא גורמת להם לשבת על הגדר. הם ממתינים לראות לאן הולך השוק ולא פחות מזה - מה יקרה בהמשך עם הריבית. משפחה שחוששת שהריבית תמשיך לעלות בוחנת האם היא יכולה לעמוד בזה. אבל יש גם את הצד השני - ומהצד השני אני חושש". אומר אומר רפי זנזורי, יו"ר ארגון הקבלנים בנתניה והשרון הצפוני, בראיון ל"ביזפורטל".

זנזורי אומנם מייצג את הקבלנים והוא מעדיף לראות מחירים עולים בהמשך. אבל, התרחיש שלו מושמע על ידי רבים, תרחיש שעלול להביא לדעתו ל"קטסטרופה" שבה אשם לגישתו הנגיד שפועל "בכלים של כלכלה שנה א' ולא כלים של נגיד".

ומה הצד השני? אני שואל אותו. "כדי להבין מה הצד השני, צריך להסביר מה קורה בראשון קודם, וזה - ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה. הירידה היא רק ההתחלה - צריך להבין שהירידה עכשיו משקפת את זה שחלק גדול מהפרויקטים היו על סף היתר, אבל חלק מהקבלנים עצרו אותו. אם קבלן היה בשלב הסופי של ההיתר, הוא הוציא אותו. אז למה שתהיה עוד ירידה אם לא עוצרים את ההיתרים? כי אלה שנמצאים שנה לפני היתר כן מקפיאים - ולחלוטין".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

יש כאן תופעה - קבלנים מקפיאים היתרים בכוונה?
"הם לא מקדמים אותם ולא מגיעים לשלב ההיתר. כל קבלן מסביר שהוא תקוע עם סחורה שהיה אמור למכור עכשיו. הוא רוצה לראות שאפשר למכור. ואז הוא מתחיל לייצר חדשה, כמו כל בעל עסק שלא מתחיל לייצר לפני שהוא נפטר ממלאי קיים".

אבל ההיצע נפגע.
"לכן אני אומר, שכנגד העובדה הזאת, של ישיבה על הגדר וירידה בביקושים, יש תופעה אחרת. המדינה לא באמת פתרה את הורדת המחירים עם עליית הריבית. הלקוח לא משלם יותר לקבלן, אבל כן יותר לבנק. היום הוא מוציא יותר, נקודה. לכן אין פתרון לטווח ארוך של המדינה. ומה הנקודה? כיוון שאין פתרון, וכיוון שאנשים צריכים מקום לגור בו - לא יהיה מנוס מזה שהביקושים יחזרו לשוק. הריבית תתייצב בסוף, אולי תרד, ואנשים יבינו שזה השוק החדש. נגמר העידן של ריבית אפס, הם יצטרכו לקנות דירה. כשזה יקרה, לצד העובדה שהייתה ירידה בהתחלות הבניה - אחרי פרק זמן קצר יחסית תהיה התפרצות ביקושים - שזה קטסטרופה למשק, לאזרחים ולמדינה. גם ככה המחירים גבוהים. אנחנו כקבלנים לא רוצים עוד עליית מחירים, אנחנו רוצים הגדלת היצע. אנשים צריכים דירות, צריכים איפה לגור. לא רוצים התפרצות מחירים חדשה, אלא שוק יציב".

רפי זנזורי. צילום: פרטי
"תהיה התפרצות ביקושים - שזה קטסטרופה למשק, לאזרחים ולמדינה". זנזורי

ושכחת עוד משהו - המדינה מאוהבת במיסוי מקרקעין.
"זה נכון, היא מאוהבת בזה, מאוהבת גם במכירת קרקעות במחירים מוגזמים. הם התנהגו כמונופול לכל דבר ועניין. תראה מה קורה בפרוייקט שירת הים בנתניה (פרוייקט ענק, שהוקם במתחם המזבלה העירונית לשעבר, א"י), במקום לבוא ולשחרר הכל במכה אחת ולהוריד את מחירי הקרקע, הם מטפטפים לקבלנים. יש כאן אלפי יחידות דיור. וזה קורה כל הזמן בכל מקום. יש כאן מונופול מוחלט".

אז אין פתרון אמיתי.
"זה פתרון לטווח קצר, הם לא מראים כלום. מחירי הדירות יורדים אבל רק ב'כאילו'. הם יעלו בהמשך. נכון שיש התחלת ירידות, אבל צריך להגיד בבירור - המחיר יעלה. דבר שני, העובדה שיש ירידה, שגם פוגעת בקופת האוצר, מבהירה שבעוד כמה חודשים תהיה התפרצות. המחירים עולים כי הם צריכים מקום לגור בו".

הנגיד לא מעלה ריבית רק כדי להילחם במחירי הדיור, הוא רוצה להוריד אינפלציה. אתה מבין את הצד שלו, שאומר: אם לא אטפל באינפלציה, בכל מקרה מחיר ההלוואה יעלה? בסוף, גם היא משפיעה על המשכנתא.
"הנגיד משתמש בכלים של כלכלה שנה א' ולא בכלים של נגיד. הוא מכניס את המשק לסחרור של עליית הריבית. לגבי מדד המחירים, למעלה מרבע מהמדד הוא שכר דירה. כשאתה מעלה ריבית, משקיעים שרוצים לראות תשואה, מעלים את המחיר. מה רצית שיעשה אדם שהריבית שלו הוא 5%-4%? כשהריבית עולה מחירי השכירות עולים. זאת עובדה. מה עושים? מגלגלים את הריבית. זה מייקר את המדד וזה גורם לכל העליות. אז מה עשינו בזה?".

מה יש לך לומר לסיום על מכרזי הקבלנים? אנחנו רואים השנה יותר מכרזים שמסתיימים בלי מציעים.
"זה תואם את מה שדיברנו עליו קודם - עצירה של היזמים והקבלנים, בדיקת השוק והמתנה. לא הרבה קונים בעמדת המתנה. ההתכווצות הזאת בשוק היא לכל אורך הדרך - משקיעים, רוכשי הדירות, יזמים וקבלנים. כולם ממתינים לממשלה שבמקום להתעסק בעידוד השוק והצמיחה והגדלת מספר העסקאות על ידי כלים רבים שיש ברשותה, יש לה סדרי עדיפויות אחרים. אנחנו לא רואים שהממשלה פועלת בשוק הדירות. היא עסוקה בדברים אחרים, אולי חשובים, אבל אחרים".

תגובות לכתבה(76):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 48.
    ירדו קבוע שנתים לפחות
    ג'ק 13/08/2023 01:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רגיעה בירידות רק לקראת אמצע 2025 . ולא צפויה עליה חזרה - בגלל הריביות שישארו גבוהות אבל בעיקר בגלל דילול אוכלוסיה צעירה ואיכותית שיעברו לחול. הרעיון והנושא מאד רציני וכורם עור וגידים מעשיים. ז"א יגרמו שעודפי דירות ללא ביקוש כי לא יהיה כסף לקנות . נא לקרא את המתציאות בדיוק כפי שהיא ולא להמציא אלטרנטיבות לא ראליות
    סגור
  • 47.
    יש בעיה
    לאנשים נגמר הכסף. להביא מיליון מהבית ולהתחייב על 2 11/08/2023 01:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לאנשים נגמר הכסף. להביא מיליון מהבית ולהתחייב על 2 m וכל זה בשביל דירה בפ״ת??? ועוד שאלה - איפה אנשים גרים היום?
    סגור
  • 46.
    בטומי
    למה להביא פועלים סיניים !!! תביאו מגורגיאה הייתי ב 10/08/2023 22:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה להביא פועלים סיניים !!! תביאו מגורגיאה הייתי בטומי לפני ארבע חודשים והייתי השבוע לא ראיתי התקדמות בניה בקצב מטורף !!! בבניה מודרנית עם פועלים שמרוויחים בקושי 1000 /1200 לארי בשקלים בקושי 1500 שקל בחודש !!!! מחירי דירות החל מ-50 אלף יורו !!! אתם מבינים כמה עושקים וגונבים אותנו !!! ואני מדבר על דירות על קוו הים .
    סגור
  • 45.
    אין לי סבלנות
    אפילו אין לי סבלנות לקרוא את הכתבה , מביאים אדם שמ 10/08/2023 14:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפילו אין לי סבלנות לקרוא את הכתבה , מביאים אדם שמתעסק בדירות ואומרים לא מה יהיה בעתיד, נו באמת מה אתם מצפים שיגיד, אז בואו לי נראה לפי המצב היום והעתיד אנשים רוצים למכור את הדירות שלהם בכדאי לסגור משכנתא ולעמוד בהוצאות השוטפות שלהם חשמל מים ארנונה אוכל רכב וכמובן טיולים ושקט נפשי מהתחיבויות
    סגור
  • 44.
    מה יגיד? שיירד? (ל"ת)
    עמיעוז 09/08/2023 23:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 43.
    מחירי הדירות ירדו
    יגאל 09/08/2023 14:02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    נער הייתי וגם זקנתי ואני זוכר לפני ששת הימים ("שהאחרון יכבה את האור"),קבלנים חטפו מכות.התחננו לקונים.הצעירים שיכלו לקנות את הדירות במחיר המשוגע עושים רילוקיישן,או ממתינים לראות לאן מתפתחת המהפכה המשפטית.הטובים לא יקנו כל כך מהר.הם ימכרו.
    סגור
  • 42.
    מכרתי דירה בפ"ת וקניתי 2 וילות מול הים בלימסול קפריסין.
    קבלנים דרעקים 09/08/2023 13:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ונשאר לי הרבה עודף.
    סגור
  • 41.
    הבלבנים חיים בסרט או משקרים בבוטות
    הם מתרסקים לגמרי 09/08/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הנתונים הכלכליים ברורים וחד משמעיים: הנדל"ן בישראל גמור לשנים הקרובות ויהיו בו רק ירידות מחיר
    סגור
  • 40.
    מחירים לכיוון למטה בקיצוניות
    אחד העם 09/08/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    למי שלא הבין נגמרה החגיגה דיור בר השגה לכולם ולא רק לעשירים חגגתם מספיק!
    סגור
  • 39.
    העלאת הריבית נועדה להילחם באינפלציה שפוגעת יותר בחלש
    אחד העם 7 09/08/2023 09:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ושלא ילמד את הנגיד באיזו כיתה הוא. זה הוא שכנראה לא מבין כללים בסיסיים בכלכלה של טרום כיתה א..... הקבלנים לחוצים זה ברור.....עלות המימון שלהם מביאה חלק מהפרויקטים לרווח נמוך.
    סגור
  • 38.
    ומה יגיד יו"ר איגוד הקבלני, שהם ירדו? מוכן להתערב איתו (ל"ת)
    חחחחחחח..... 09/08/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 37.
    לפחות אחד אומר את האמת, ממשלה לא מתפקדת ולא מבינה בכלל
    צודק 09/08/2023 07:29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    למה היא גורמת, בכול התחומים, וכול זה למה קורה?
    סגור
  • מחירי הדירות יורדים - השמאלנים (בעלי +3 דירות) ממורמרים
    תיראו מופתעים 09/08/2023 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מר"צ ז"ל ומפלגת האבודה היו הכוח הפוליטי שהתנגד למיסוי בעלי +3 דירות טענו: "אלה עם הרבה דירות מסכנים, השקיעו בדירות ואין להם פנסיה".
    סגור
  • 36.
    ברור שיעלו, יש אינפלציה טבעית. אבל בנתיים ירדו. (ל"ת)
    יענקלה 08/08/2023 23:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 35.
    קבלנים
    כלכלן 08/08/2023 23:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חוזרים על אותה תחזית בכל נקודת זמן: "אנו לפני זינוק אדיר במחירי הדירות עקב הביקושים הכבושים" לכו תעשו חמוצים
    סגור
  • 34.
    פרסומת
    72 08/08/2023 22:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמו שאמרתם שהריבית לא תעלה יותר מחצי אחוז...ככה הדירות יכרסו 70 אחוז מטה ושינוי המגמה הזה ישאר עוד שלושים שנה לפחות.
    סגור
  • 33.
    למה לא מביאים קבלנים סינים
    חיים 08/08/2023 21:14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כמו שהביאו את קרפור לרשתות השיווק, כמו חלב מיבא לרמי לוי, שיכניסו קבלנים סינים למכרזים ובואו נראה אם המחירים לא ירדו
    סגור
  • 32.
    זנזורי נשמע מומחה למאקרו כלכלה
    סטודנט 08/08/2023 20:33
    הגב לתגובה זו
    5 2
    לא
    סגור
  • 31.
    חפשו פריירים אחרים
    א 08/08/2023 19:32
    הגב לתגובה זו
    10 0
    מי בדיוק נשאר לשלם לכם כבור דירה מיליונים ?
    סגור
  • 30.
    הקבלנים עושים עלינו קופה בכל מצב שוק (ל"ת)
    אנונימי 08/08/2023 18:37
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 29.
    נוכח מצב הביש בישראל בכל תחומי החיים,
    נעם לוי 08/08/2023 18:32
    הגב לתגובה זו
    7 1
    יש מצב, שרבים ירצו להעתיק את מקום מגוריהם,אל מעבר לים, חלק גדול מהם יציעו את דירותיהם למכירה, וזהו וקטור שימשוך את המחירים מטה
    סגור
  • 28.
    טירלול
    שלא יעבדו עליכם הקבלנים כולם מדברים מתוך אינטרס !! 08/08/2023 17:49
    הגב לתגובה זו
    12 1
    שלא יעבדו עליכם הקבלנים כולם מדברים מתוך אינטרס !!! רק להבין כמה הם חזירים הם לא ניגשים למכרזים בשביל לקבל את האדמות בזול בגלל מצב השוק והתבהלה שלהם . הם פשוט רוצים לזכות בשתי עולמות גם לקנות זול ולמכור לנו ביוקר !!! חזירים אמרנו רבותי בואו נעשה להם הפוך על הפוך פשוט לא לקנות לייבש אותם . ושלא נחנק במשכנתאות ל-30 שנה !!!
    סגור
  • אין ספק שאתה צודק
    אמן 09/08/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנוסף הקבלן נראלי לא ירצה להישאר מובטל ולא יפסיק לבנות ככה שזה שקר. תמשיכו להחזיק במלאי הדירות ואנחנו נשית להשאיר את הכסף בבנק
    סגור
  • 27.
    רוב הקבלנים בחובות על סף חדלות פירעון (ל"ת)
    פרוספר 08/08/2023 13:57
    הגב לתגובה זו
    17 1
    סגור
  • 26.
    הקבלנים מתנהלים אחד לאחד כמו קרטל
    ערן 08/08/2023 13:44
    הגב לתגובה זו
    15 1
    להביא קבלנים סינים עכשיו שיבנו !!
    סגור
  • כשתבין את ההבסל בין יזם לקבלן ופועלים סינים, תדבר (ל"ת)
    יזם 08/08/2023 23:29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 25.
    אין לאנשים כסף
    חיים 08/08/2023 12:50
    הגב לתגובה זו
    21 0
    אין מצב שמחירי הדירות ימשיכו לעלות אין כסף לאנשים אפילו לא הון עצמי מה גם האינפלציה עוד תמשיך לעלות מה שאומר שה מחירים של הדירות הגיעו לשיא ו אין להם לאן להמשיך לעלות אלה אם היה פחות אז הכל מתחיל מחדש
    סגור
  • 24.
    נו באמת שעלו צעקו שיורדים אומרים יעלו מה זה החארטה הזה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 08/08/2023 12:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 23.
    תמשיכו לחכות אולי המדינה תיתן לכם דירה חינם חחח
    ממטרה 08/08/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    2 7
    אפילו על שקל במס לא יוותרו לכם חיים בסרט
    סגור
  • רק לבני הקיבוץ (ל"ת)
    יענקלה 08/08/2023 23:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 22.
    הראיון הכי מעניין שקראתי לאחרונה הבעיה היא ש...
    מני 08/08/2023 11:51
    הגב לתגובה זו
    3 10
    המדינה מרמה את כולנו והוא צודק בסוף הכל יעלה ואנחנו לא נוכל לקנות הגעתי למסקנה מזמן ולכן קניתי השנה והמחיר לא ירד ואפילו עלה ב-5-6 אחוז הכל שטויות
    סגור
  • איפה עלה ב 5-6 אחוז? (ל"ת)
    טלי 12/08/2023 10:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אתה חי באשליה
    רונן 08/08/2023 16:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אנשים לא רוצים לקחת משכנתא בריבית הגבוהה של היום, אז במשחק נותרו בעיקר אנשים שיכולים לממן את כל הרכישה מהון עצמי ואין הרבה כאלה
    סגור
  • מה שבכאילו זה ההחבאה סטטיסטית של מימדי ההתרסקות ..
    ערן 08/08/2023 17:44
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הלמס לא סופר ומתעלם מהטבות של הקבלנים במאות אלפי שקלים שלא נמדדים בממד, ממזגן מרכזי ,טסלות עד למימון של מליון שקל ללא ריבית. ההתרסקות הרבה יותר קיצונית ממה שנראה.
    סגור
  • BS
    ירון 08/08/2023 14:24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תמצא לי קונה שמוכן לשלם 5-6% יותר מהמחיר שקנית בו, אני קונה ממך ב200% את הדירה. פשוט שקר.
    סגור
  • 21.
    עצם העובדה שלמשקיע עדיף ריבית בנקאית כבר תגרור עצירת הב
    אשק 08/08/2023 11:11
    הגב לתגובה זו
    16 0
    למה להשקיע במוצר (בניה) כשבבנק אפשר כבר לקבל החזר גדול יותר. אפשר להוריד את המחירים, בחקיקה מהירה לאיסור שימוש בדירות מגורים כמשרדים ומסחר, בכל מרכזי הערים יתפנו אלפי דירות שמאכלסות היום משרדי עורכי דין וכד'.
    סגור
  • מסכים לגמרי
    חחח 09/08/2023 09:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבעיה שהרוב פה במדינה חושבים שעשו את עסקת חייהם אם יקבלו 2-2.5% אחוז תשואה משכירות. מסקנה חינוך פיננסי לכולם
    סגור
  • 20.
    לכל הדבילים שישר קופצים
    יאיר 08/08/2023 11:03
    הגב לתגובה זו
    4 15
    "אינטרסנט", זה לא סותר, הוא יכול להיות אינטרסנט ועדיין להיות צודק.דבריו אמת לחלוטין, וכמו שהקבלנים הזהירו עד כה וראינו שכך התקיים(התפרצות ביקושים של דמרי) כך גם יקרה בעתיד הקרוב.רק אמש התפרסם שיש מעל 803,000 משפחות!!! שגרות בשכירות. זהו נתון מטורף לחלוטין. לכולם ברור שהם לא עושות זאת מרצון אלא מאונס כי אין להם ברירה אחרת. זהו המספר המטורף לחלוטין של דירות שחסרות במחיר שפוי. ולכן אין שום סיכוי לירידת מחירים כאשר יש ביקוש עצום שכזה אל מול מיעוט התחלות בנייה שכל הזמן מווסתות ע"י גורמים שכל הכוח בידיהם.
    סגור
  • נתון מטורף?
    לאוניד 08/08/2023 18:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה מטורף בנתון הזה? יש משפחות רבות שגרות בשכירות מבחירה. ויש כאלה כי אין להם ברירה. בכל מקרה זה לא מייצג שום מחסור. הרי מישהו או שיגור בדירות בשכירות או שהם יצאו לשוק ויגדילו את ההיצע.
    סגור
  • ואוו יש אנשים בשכירות? אין תקדים לזה בעולם
    ערן 08/08/2023 13:45
    הגב לתגובה זו
    6 1
    ב OECD רק 34% בעלי דירה בניגוד אלינו
    סגור
  • איזו הסקת מסקנות אינטרסנטית
    בע 08/08/2023 12:23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    800 אלף משפחות חיות בשכירות וכולן רוצות לקנות דירה? אז קודם כל לא, לא כולן רוצות לקנות דירה, דבר שני עם המחירים היו נמוכים ב 90% עדיין חצי מהן לא היו יכולות לקנות דירה ולכן גם לא רוצות, דבר שלישי, חלאס להיות בוק
    סגור
  • נו ברור שיום אחד הם יחזרו לעלות אבל השאלה מתי וכמה הבנת (ל"ת)
    משה ראשל"צ 08/08/2023 12:06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 19.
    המחירים מתרסקים! חכה עוד 20% למטה אין קונים ולא יהיה
    עאלק בכאילו 08/08/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
    19 2
    שאלתם את האינטרסנט הכי גדול ובן אדם דחי בלה לה לנד. מחירי הנדלן יורדים חזק מכרזי רמי לא נסגרים אז רמי הוריד את מחירי הקרקעות כבר ב 20%
    סגור
  • ירידת מחירי הקרקע לא תשקף ירידת מחירי דירות. יש ריבית
    טלי 12/08/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחירים של הקרקע עם ריבית של 6-8 אחוז לשנים רבות משקפים אותה עלות דירה כמו היום בערך
    סגור
  • 18.
    עוד מעט יהיו לכולם ויזות לאמריקה
    עמוקה 08/08/2023 10:25
    הגב לתגובה זו
    9 7
    צעירים יברחו מפה
    סגור
  • אולי תעוף גם אתה לשם פפפחחח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 08/08/2023 12:07
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 17.
    כמה קשה לחשוב על שיעבוד של 32 שנה מהחיים
    מדינה עצובה 08/08/2023 10:21
    הגב לתגובה זו
    26 1
    לגור באוהל עדיף, בלי משכנתא, בלי שכנים, בלי בעיות חניה, אפשר לזוז אם רוצים. אחלה פתרון. יש גם אוהל גלמפינג מפואר כמו סוויטה במלון.
    סגור
  • יש גם פתרונות ביניים
    הצריף של תמרי הנגר 08/08/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אם המדינה היתה רוצה, היא היתה מאפשרת לבנות על קרקע חקלאית שלא בשימוש, בנייה קלה, קאראוונים, מבנים ניידים, לארגן חיבור תשתיות ודמי שימוש נמוכים על הקרקע והתשתיות. הכל אפשר, לא כל בן אדם רוצה להיות חייב מליונים על קוביית בטון, אבל האינטרס של המדינה היא שכולם ירוצו ויעבדו כמו משוגעים, ככה הכלכלה עובדת, אין מקום לסטלבט וחיים קלים.
    סגור
  • מה פתאום? זו התנחלות ואנשים יתחילו לצבור זכות על הקרקע (ל"ת)
    טלי 12/08/2023 10:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    אתה מדבר/כותב מפוזיציה (ל"ת)
    אריק בר 08/08/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 15.
    גם אני "עשיר" בכאילו...
    אני 08/08/2023 09:33
    הגב לתגובה זו
    30 0
    "מחירי הדירות יורדים בכאילו"....חחחחח מדינה על סף מלחמת אחים, מדינה בסיכון גבוה שאף אחד לא יודע מה יהיה בעוד שנה (על אחת כמה וכמה מה יהיה בעוד 5-10 שנים, אם בכלל....) עם תשואה של 2.5% על שכירות וריבית משכנתא של 7%, שלא תרד משמעותית, בטח לא בקרוב. וכל מילה מיותרת... עם שכר ממוצע של 11K ש"ח ושכר חציוני של 6K ש"ח. עוד מישהו אמור לקנות דירה במחירים של היום? חחח......
    סגור
  • כרגע העצירה טכנית אנשים ממתינים כי יש ירידות - שום מלחמ
    משה ראשל"צ 08/08/2023 12:09
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מלחמת אחים זה קשקש בערוצי ההסתה למלחמה צריך שני צדדים הבנת ??
    סגור
  • שריקה באפילה?
    יגאל 09/08/2023 14:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מפחיד...
    סגור
  • 14.
    אינטרסנטים
    חיים 08/08/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
    23 0
    ביזפורטל, אולי תפסיקו לראיין גורמים אינטרסנטים בענף הבניה ותביאו מרואיינים אובייקטיבים ?!מתי שמעתם מקבלן שהמחירים יורדים או ירדו ?!!
    סגור
  • 13.
    המחירים יעלו בדוק, השאלה מתי? התשובה ככל הנראה לא בזמן הנראה לעין. ותודה לריבית שלא תרד שוב לאפס בשנים הקרובות, מעבר לזה אין מה להתווכח (ל"ת)
    רעשני נדלן 08/08/2023 09:23
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 12.
    אנשים גם חושבים שאם לוקחים הלוואה לדירה
    גל 08/08/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
    3 17
    אז לעולמי עד יצטרכו לשלם 3יביות גבוהות . מה שזה לא נכון בעליל ושגוי מהיסוד. נניח ולקחת הלוואה ב5% ריבית הלא כאשר הריבית תרד נניח ב2024 , מייד ממחזרים את ההלוואה שנניח ללא עמלות פרעות מוקדם וכך יוצא ששילם בשנה 5% על הכסף במקום 3% ורק במשך הזמן עד שהריבית תרד וגג "מפסיד על הכסף" 2% . אבל שוכחים שמאידך כשהשוק יפרוץ מרווחים פי 6 על נכס הבסיס . תופעת העדר זו תופעה קשה אך אין מה לעשות . רוב ההדיוטיות לא רואים את התמונה במלואה .
    סגור
  • לא הבנתי
    הדיוט 09/08/2023 13:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הריבית תרד בעתיד תוכל למחזר את ההלוואה ללא עמלת פרעון מוקדם?
    סגור
  • אהבתי את הכדור בדולח שיש לך (ל"ת)
    אני 08/08/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 11.
    יש ביקוש יופי
    הוא חסר הבנה 08/08/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
    16 0
    מה זה אומר, שהמבקשים יכולים לשלם כל מחיר? למה באמת אז שלא ישלמו על דירת בפתח תקווה 6? או 7? כי ה״יזמים״ (עלק) טובי לב? הכסף גדל מעצמו על העצים? אתה משתלח בגסות בנגיד ולא מבין דבר
    סגור
  • 10.
    מצאו את מי לשאול. קבלן. דירה? מקבל תשואה 20% בשוק ההון (ל"ת)
    כלכלן 08/08/2023 09:11
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 9.
    חיים בסרט, זוכרים את ד. אפריקה? עוד 5 שנים האנשים
    השעון מתקתק ברקע 08/08/2023 08:58
    הגב לתגובה זו
    9 3
    השפויים יעמדו בתור להיפטר בכל מחיר מדירות, לברוח מהערבים החרדים הבדואים והמתנחלים
    סגור
  • אדיוט מלא שנאה לאחינו החרדים (ל"ת)
    משה ראשל"צ 08/08/2023 12:11
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • פחד
    לא שנאה 09/08/2023 13:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו מפחדים מאחינו החרדים כמו שאתם מפחדים מבני דודינו
    סגור
  • חחחח סידר לו אחים ללא רצונו ... (ל"ת)
    דן 08/08/2023 16:11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 8.
    הפתרון היחידי לדיור
    אופיר 08/08/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    11 6
    שלילת כל הקצבאות הקשורות לעדוד ההשרצה. כל ילד מהשלישי ואילך , הוצאות גידולו כולן יחולו על ההורים בלבד, לרבות חינוך, ובריאות. לא מענק לידה, לא חופשת לידה בתשלום , לא קצבת ילדים, נאדה. כך נציל אולי את המדינה, הסביבה , התרבות, וכל דבר אחר בעל ערך לחיינו. אחרת, הגורל הוא השמדה כוללת
    סגור
  • רק קנסות על עומס תשתיות מהילד הרביעי ומעלה (ל"ת)
    100,000 $ לראש מינ 08/08/2023 13:13
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • ואז נהייה כמו אירופה
    המגיב 08/08/2023 10:09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    יבשת שמכלה את עצמה.
    סגור
  • 7.
    קטסטרופה שהדיור הגיע למחירים כאלה ! רק למטה !!! (ל"ת)
    יוסי 08/08/2023 08:18
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • 6.
    כמה הוא שילם על הכתבה
    אורן 08/08/2023 08:09
    הגב לתגובה זו
    15 0
    עוד בעל עניין
    סגור
  • 5.
    "יו"ר ארגון הקבלנים"... ירדו ב"כאילו"...חחח (ל"ת)
    מצאו מי לשאול 08/08/2023 08:03
    הגב לתגובה זו
    15 0
    סגור
  • 4.
    אם האינטרסנט אמר- דברי אלוהים חיים.... (ל"ת)
    אדם 08/08/2023 08:01
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 3.
    איבדתי אותך לגמרי כשאמרת שהממשלה עסוקה בדברים חשובים???
    שרה 08/08/2023 07:47
    הגב לתגובה זו
    8 3
    עוד ביביסט
    סגור
  • 2.
    לקנות לקנות זה רק יעלה. יש ביקוש כבוש ומחסור (ל"ת)
    קלקלן רעשי 08/08/2023 07:36
    הגב לתגובה זו
    1 29
    סגור
  • אם כך, קנה 10 דירות. תרוויח. חחח. יא נעל.
    כלכלן בכיר 08/08/2023 08:06
    הגב לתגובה זו
    16 1
    במחיר דירה פח בפתח-תקווה, קניתי וילה על שפת הים ביוון.
    סגור
  • 1.
    בדיוק כך
    המגיב 08/08/2023 07:34
    הגב לתגובה זו
    12 5
    הקבלנים קנו מגרשים, והם יכולים להפסיק לבנות עליהם. כדי לשלם על המגרשים, סביר להניח שהקבלנים לקחו הלוואה מהבנק. הבנק יודע שבעתיד, בעקבות עצירת הבנייה, מחירי הדירות יהיו גבוהים יותר, ולכן - יסכים לחכות שלוש או שלושים שנה, עד שיבקש מהקבלן, בנועם, ובתחינה, להחזיר את ההלוואה שלקח לצורך רכישת המגרש. מעבר לזה --- יוחזר מס רכוש לאלתר !!! בעבר, כל מגרש שהופשר לבנייה, ולא נבנה עליו בפועל, היה מחוייב במס שנתי של כ 8 אחוז. מס כזה לא איפשר את המניפולציות והקרטליזציה של השוק, כי עיכובים בבנייה היו עולים לקבלנים הרבה מאוד כסף.
    סגור
  • תראה מה הסמים עשו לך. מחכים לך בכפר איזון. (ל"ת)
    אמא ואבא 08/08/2023 09:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות