מה יקרה למחירי הדיור בעקבות המלחמה? מי שחושב שיזנקו - טועה

שמאית המקרקעין דליה עסיס מבטלת את ההערכות לפיהן מחירי הדיור יזנקו לאחר המלחמה: "בפריפריה, אני צופה קיפאון, באזור הביקוש במרכז הארץ ייתכנו ביקושים לדירות זולות וקטנות, אולם בליבת השוק תמשיך להיות הפוגה"
 | 

הכתבה שפורסמה בביזפורטל לפני כחודש מתארת את הסיבות לעלייה ולירידה במחירים אחרי המלחמה:

אבל, אני סבורה שהם ירדו. הסיבות לירידה יגברו על הסיבות לעלייה. זו הערכה, לא נבואה כמובן. חז"ל אמרו כי הנבואה ניתנה לשוטים, אימרה זו רלוונטית מתמיד ביחס לסוגיה המעסיקה בימים אלה את העוסקים בענף הנדל"ן ואת אזרחי המדינה - כיצד המלחמה תשפיע על מחירי הדיור? קראתי במהלך השבועות האחרונים פרשנויות שונות של מומחי נדל"ן וביניהן כאלו המעריכים כי מחירי הדיור יזנקו על רקע ביקושים של תושבי חוץ יהודיים שיעלו לארץ בגלל גלי אנטישמיות בעולם וכן בשל המחסור בהיצע בגלל העיכובים בבנייה בחודשים האחרונים והמחסור בפועלים.

הערכות אלו לדעתי מוטעות ומרחיקות לכת בנחרצותן. חוסר הוודאות לגבי המשך המלחמה ותוצאותיה הוא רב. התחזיות המנבאות זינוק במחירי הדיור בעקבות המלחמה מבוססות על ארבעה משתנים עיקריים אשר יביאו למחסור בדיור שיגרום לעלייה בביקוש ובמחירים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

דירות בבניה (Getty images Israel)
המחירים יעלו? דירות בבניה (Getty images Israel)

התחלות בניה נמוכות - איך זה ישפיע?

המשתנה הראשון הרלבנטי שמשפיע על מחירי הדירות הוא היצע הדירות. ההיצע בירידה, יש מיעוט בהתחלות בנייה אשר אירע עוד בטרם פרוץ המלחמה והירידה בהתחלות בנייה כמובן משליכה על היצע הדירות וליתר דיוק תשליך בהמשך. ואכן עד כה היו רק 37 אלף התחלות במהלך שנת 2023, המספר הנמוך בעשור הנוכחי. המשתנה השני הוא מחסור בעובדים פלסטינים, כ-50 אלף במספר, בעקבות המלחמה. עובדה נוספת שתביא להאטה בקצב הבנייה. פחות עובדים שיבנו בניינים משמע קצב בנייה כמובן נמוך יותר. 

המשתנה השלישי שעשוי להשפיע על המחירים הוא פינוי של כ-150 אלף ישראלים, רובם הגדול מעוטף עזה והגליל העליון אשר פונו מבתיהם ובחלק גדול מהמקרים לא יהיה להם לאן לחזור בעתיד הנראה לעין. אם אין להם לאן לחזור זה אומר שחלקם יגורו במקומות במרכז ואולי חלקם יגורו באופן זמני בקראווילות, ובכל מקרה, היצע הדירות הקיים יקטן כי הוא ישרת גם את המפונים. 

המשתנה הרביעי הוא מיעוט התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית, כולל סיום המנדט לתמ"א 38 באוקטובר האחרון. התחדשות עירונית היה חלק חשוב בפוטנציאל היצע הדיור בארץ, והקטנת התחלות הבנייה תשפיע כמובן על פוטנציאל ההיצע העתידי. 

לכל אלו יש להוסיף את הלחץ הכבד על שוק השכירות במהלך השנתיים האחרונות, שצפוי מן הסתם להתחזק בעקבות הירידה בהיצע הדירות. כאשר אנשים לא יכולים לקנות דירות ואפילו מוכרים דירה הם במקרים רבים פונים לשוק השכירות, וזה מקטין עוד יותר את היצע הדירות.  

מול כל אלה קיימות נסיבות כלכליות וחברתיות אשר בחלקן הן תוצאה ישירה של המלחמה ובחלקן נוצרו עוד טרם פרוץ המלחמה, אשר תומכים בירידה במחירי הדירות. סביבת הריבית מאוד גבוהה עובדה המקשה על נטילת הלוואות לצורך רכישת דירה. קיימת ירידה של כ-50 אחוזים בנטילת משכנתאות, מגמה שהחלה גם היא טרם פרוץ המלחמה והתחזקה מאוד בחודשים אוקטובר נובמבר. סך המשכנתאות עד אוקטובר הגיע ל-4.5 מיליארד שקל בלבד, מחצית מהמשכנתאות שנטלו בשנת 2021. הציבור עוד לפני המלחמה התקשה לקנות דירה והקושי הזה הלך ועלה מדי חודש. 
 

אין כסף, הציבור בחל"ת

עובדה נוספת וחשובה שקשורה ישירות למלחמה היא הכסף הפנוי שבידי הציבור אשר קטן בעשרות אחוזים, עובדים הוצאו לחל"ת, כמות המובטלים גדלה, ובהיעדר בטחון תעסוקתי הציבור לא מבצע רכישות גדולות כמו קניית דירה ובוודאי לא נוטל משכנתאות גבוהות ארוכות טווח בריבית גבוהה.

הלחץ, לכאורה, של קרוב ל-150 אלף המפונים, יתמקד בפתרונות שהמשלה ויתר הרשויות יצטרכו לייצר, אשר לדעתי לא בהכרח ישפיע על עקומת הביקוש. לכל אלו יש להוסיף את ההשפעה המנטלית של המלחמה על ישראלים רבים שאולי חשבו על רכישת דירה טרם פרוץ הקרבות, ויידחו את החלטתם עד יעבור זעם. בנסיבות הללו יש להיזהר בהערכה נחרצת כי מחירי הדיור יזנקו לאחר המלחמה.

אדרבה: בפריפריה, שם הייתה בשנה שעברה מגמה של התאוששות ועלייה בביקושים, אני צופה לצערי קיפאון. באזור הביקוש במרכז הארץ ייתכנו אולי ביקושים מסוימים לדירות זולות וקטנות יחסית, אולם בליבת השוק תמשיך להיות הפוגה, זאת עד שנתרחק משאון המלחמה ועד שכלכלת ישראל תתייצב וזה עשוי לקחת לפחות עוד שנה-שנתיים. מחירי הדירות לא יעלו אחרי המלחמה, ואפילו ימשיכו לרדת. בביזפורטל מציינים באופן שוטף את ירידת המחירים עוד לפני שזה מגיע מנתוני הלמ"ס (בשל הפיגור בנתוני הלמ"ס לעומת השטח) והבדיקה שלהם מראה על ירידה של 7% ומעלה במחירי הדירות שמתבטאת בשטח ועשויה במקומות מסוימים להחמיר.   

בכל מקרה הייתי ממליצה למקבלי ההחלטות לא להמתין ולהתניע כבר עכשיו ביתר מרץ את שוק הדיור, למלא את מכסת העובדים החסרים בעובדים ממדינות אחרות, לקצר הליכים ביורוקרטים ולהגביר את הקצב של ההתחדשות העירונית, לא רק על מנת להגדיל את היצע הדיור אלא גם, ובעיקר, על מנת למגן מאות אלפי בניינים במדינת ישראל גם מפגיעות טילים וגם מתרחיש צפוי של רעידת אדמה גדולה.

*כותבת המאמר דליה עסיס היא שמאית מקרקעין ומתכננת ערים

תגובות לכתבה(83):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 49.
    בנות, לא לריב. היאבקות בוץ עדיפה ??
    ריב בנות זה הסיפור 25/11/2023 22:17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ריב בנות זה כל הסיפור. והמבין יבין
    סגור
  • 48.
    ההיגיון אומר שמחירי הדיור ירדו. במציאות כנראה שלא
    יזם סדרתי 25/11/2023 20:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בישראל רמת הדחקה קיצונית למציאות. כך אנשים פועלים ולכן קשה לדעת מה יהיה, וכנראה שהביקוש ישאר גבוהה
    סגור
  • 47.
    המחירים יפלו, ממש לא יזנקו.
    רונית 24/11/2023 21:47
    הגב לתגובה זו
    5 2
    בגוש דן מחירי הדירות יפלו בעוד 40 אחוז.
    סגור
  • 46.
    אין פועלים, אין התחלות בנייה.. אין יזמות מצד המדינה
    דוד 24/11/2023 21:07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני בעד שהמחירים ירדו, אבל אין פועלים, אין התחלות בנייה.. אין יזמות מצד המדינה,רוב הזוגות הצעירים על הגדר ממתינים לירידות מחיר. אולי המחירים ידשדשו, אבל ירידות בהתחלות בנייה לא משפיעות על המצב הנוכחי אלא אל העתיד, נוסיף לזה מחסור בפועלים.. אם המחירים לא קרסו עד כה... קשה קשה לראות שינוי דרמתי.
    סגור
  • 45.
    אינטרסנטים מתחום הנדל"ן מפיצים משאלת לב
    דש 24/11/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המטרה של המדינה זה להוריד את מחירי הנכסים ומפולת לא מסתיימת תוך כמה חודשים רק אחרי 3-5 שנים והרבה כינוסי נכסים
    סגור
  • טען עוד
  • 44.
    כל הנדלינסטים ראו תכותרת התחילו להפציץ בתגובות
    חחח 24/11/2023 12:47
    הגב לתגובה זו
    9 0
    רק מראה כמה בועת הנדלן עומדת להתפוצץ ה7 באוקטובר זה game changer הולך להיות הגירה החוצה מטורפת. 4 חברים שלי כבר על המזוודות בדרך לחול אני גר בספרד יש לי וילה עם שטח במחיר שלא ההיתי קונה בו בארץ אפילו דירה בבלוק בצפון. פשוט בדיחה שבמדינה הכי הזויה בעולם המחירים כאלה בשמים אבל זה נגמר וממש לא איכפת לי מה יהיה במדינה ההזויה הזאת ולפי דעתי היא לא תיהיה קיימת במתכונת הנוכחית עוד 20-30 שנה.
    סגור
  • 43.
    לפי קורסי הכלכלה יירדו - כסף לא צומח על עצים...
    קצת כלכלה במקום פטפט 24/11/2023 11:00
    הגב לתגובה זו
    8 0
    המלחמה תהיה ארוכה. תעלה 200 מליארד. עובדים בחל"ת == פחות כסף. תוצר לנפש לא גדל (תחזית בנק ישראל יעלה כמו האוכלוסיה(2%) שזה == 0 , תחזית סוכנויות דרוג התל"ג לנפש יקטן!) הוצאות ממשל גדלות => אינפלציה => ריבית גבוהה. אם אין לאנשים כסף והריבית על המשכנתא גבוהה מאיפה יהיה כסף לאנשים לשלם על מחירי הדיור??? אין בנאמר יעוץ כלכלי לפעולה.
    סגור
  • 42.
    יעלו או ירדו זו ממש לא השאלה
    יאיר 24/11/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    גם אם ירדו בכמה ירדו? גם אם יקרה הנס הגלוי וירדו ב60% זה רק מחזיר אותנו למחירי 2015 שגם אז היו מחירים הזויים שכולם אמרו שאי אפשר לרכוש וקמו דפי מחאה. בקיצור, ירדו בכמה אחוזים לפה ולשם לא ישנה דבר ולכן אין עתיד במדינת החזירים(וגם אין ביטחון).
    סגור
  • 41.
    יעלה חזק מאוד
    משה 24/11/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
    3 10
    הולך לעלות חזק מאוד, זו המציאות.
    סגור
  • 40.
    ירידות מחירים של כ20% בשנה הקרובה לפי הנתונים...
    אלי 24/11/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מלחמה או לא, עם תשואה של 5% בקרן כספית, וריבית פריים של כ6%, לא משתלם לרכוש נדל"ן, לכן המחירים ירדו גם בלי קשר למלחמה. כמובן שהמלחמה יכול להחריף את המצב, כי יש פחות כסף פנוי בממוצע
    סגור
  • 39.
    היהודים מחול יגיעו לפה ויתחלפו עם הישראלים שנמאס להם
    חילופי גוזות 24/11/2023 09:09
    הגב לתגובה זו
    0 9
    גם שם וגם פה שונאים אותנו. רק שפה בכל רגע יכולה להיות אזעקה, טילים עפים, מחבלים בפתח הבית, רצח, אונס, חטיפה... ועוד לא דיברנו על הסכנות מכיוון יהודה ושומרון והדוגמית מלבנון. ושם - שם אפשר להסתכן באיזה צלב קרס, אולי רוצח מטורף וגם, לא בכל מקום, לא בכל מדינה... בארהב יש יותר סיכוי לנער משוגע שמרסס בבית ספר סתם כי החרימו אותו. אבל היי, ברור שעדיף לחיות פה רק בגלל אנטישמיות חחח וגם המחירים פה כל כך אטרקטיביים...
    סגור
  • 38.
    המדינה כבר מזמן עושה את זה ומחיר למשתכן שהיה נורמלי עבר
    זוג צעיר 24/11/2023 08:40
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הפך להיות מחיר מופחת שעלה במחיר של 20% שהפך עם הזמן למחיר מטרה 2.0 שעלה בעוד 20% שהיום הפך להיות מטרייה בשם דירה בהנחה, לצערי השר האחרון גולדקנופף הלך בקו של הקודמים (למעט כחלון) והעלה שוב את מחירי התוכנית לרמה כזאת שאף צעיר לא יקנה בה. המדינה הולכת להפסיד כסף כי היא הייתה חמדנית כל השנים, ראתה שיש פרה חולבת בשם נדל"ן ולא הפסיקה לנצל לרעה את הסיטואצייה, עכשיו היא תגלה שלא נשאר חלב.. לצעירים אין יכולת לשלם את רמות המחירים שנוצרו והמדינה כבר מפסידה מיליארדים על הקפאון בשוק וזאת רק ההתחלה. אתה יכול להגיד שהיא תצמצם את מחיר למשכן ואני שואל מי בכלל יקנה דירה שהתוכנית מציעה דירות ב 2.8M. הצעירים היו פראיירים שהמחירים היו משוגעים והריבית הייתה נמוכה מאוד, היום הריבית היא רגילה והמחירים לא הגיוניים ובלתי נתנים להשגה עבור צעירים (גם אלו שרוצים להיות פראיירים לא יכולים).
    סגור
  • 37.
    גברתי אין לך מושג הכל יעלה. השוק יטוס (ל"ת)
    סימה לבל 24/11/2023 07:25
    הגב לתגובה זו
    5 18
    סגור
  • או קבלן מיואש ? (ל"ת)
    אתה מוכר דירה לחוץ ? 24/11/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • פרטי, נמקי והביאי דוגמאות (ל"ת)
    סימושקה 24/11/2023 09:10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 36.
    דיבורים לחוד ומעשים לחוד הנדלן ייזנק תירשמו (ל"ת)
    רענן 24/11/2023 07:25
    הגב לתגובה זו
    2 13
    סגור
  • או מוכר מיואש ? (ל"ת)
    אתה קבלן לחוץ ? 24/11/2023 11:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 35.
    כל האמת בלי לפחד מיראת הקבלנים והנדלניסטים (ל"ת)
    אופק 24/11/2023 04:54
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 34.
    הביקוש לדירות עם ממד בגוש גן יעלה וגם המחירים שלהן (ל"ת)
    יוסי 24/11/2023 02:06
    הגב לתגובה זו
    1 9
    סגור
  • 33.
    בכתבה אין התיחסות לזה שעקב הוצעות המלחמה הרבות והקיצוצי
    דדי 24/11/2023 01:20
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בכתבה אין התיחסות לזה שעקב הוצעות המלחמה הרבות והקיצוצים המתקרבים המדינה תאלץ לעצור/להקטין את מחיר למשכן כי המדינה צריכה את הכסף הזה וכל הצעירים שבשנים האחרונות עזבו את השוק ועברו למחיר למשתכן יאלצו לחזור כי מה לעשות הגיע הזמן ואנחנו ככל הנראה הולכים לומר שלום למחיר למשתכן
    סגור
  • 32.
    טמבלית השמאית מכיוון
    יובל 23/11/2023 23:54
    הגב לתגובה זו
    0 12
    שבנק ישראל יוריד את הריבית כדי להניע את המשק אחרי המלחמה וכשהריבית תרד הביקוש יגבר והמחירים יעלו
    סגור
  • 31.
    שמאית?
    דורון 23/11/2023 22:32
    הגב לתגובה זו
    2 8
    זה שהיא יודעת להעריך נכס לא עומר שהיא יודעת לחזות לצערי היא מדברת שטויות ולא מבינה מספיק בשוק הנדלן
    סגור
  • 30.
    לא ברור.
    משה 23/11/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    1 6
    נראה שעדיין לא נפל לכם האסימון. עליה גדולה מצרפת וארצןת הברית. וכן משקיעי חוץ. המחירים לא ירדו כשיש ביקוש ואין היצע
    סגור
  • 29.
    מחירי הדירות
    אלון 23/11/2023 21:24
    הגב לתגובה זו
    2 9
    הכל יעלה .לדעתי הכתבה לא משקפת את המציאות. היא טוענת מפני שאנשים לא יסתערו על הדירות . עכשיו הזמן לקנות !!! איך אמר החכם : "יום יבוא וכל גרגיר חול בארץ ישראל יעלה כמו גרגיר זהב. "
    סגור
  • 28.
    אני אעשה איתכם חישוב קטן
    אני 23/11/2023 20:07
    הגב לתגובה זו
    13 0
    לפני שנתיים על משכנתה של מיליון ההחזר היה 3,000 היום 5,000 עליה של 60%. בשביל לקחת את אותה המשכנתה היה צריך הכנסה של 9,000 נטו היום 15,000 עליה של 60%. שכר חציוני 7 ממוצע 13ברוטו. פיקדון בבנק נתן 0% היום 5%. הדירות לא יכולות לעלות, חייבות לרדת. לפחות בתקופה הקרובה.
    סגור
  • 27.
    ירדו גם ירדו
    הפוך גוטה הפוך 23/11/2023 20:06
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בשורה הראשונה היא כותבת שהמחירים ירדו ואחכ נותנת עשר סיבות שיגרמו למחירים לעלות... אבל המחירים ירדו ואני ממליץ לממשלה להעלות את מס הרכישה מדירה שניה כדי שללכולם יהיה מדור. המחיר ירד כי עם ישראל במיוחד הדור הצעיר מבין שאין טעם לשלם אלפי שקלים ולמשכן את הכבד והכליות רק בשביל קירות. מעבר לזה שכול עוד השכר עבודה לא עולה אז ממה ישלמו? אנשים לא יחזיקו מעמד הרבה זמן עם תשלומים ככ גבוהים והבנקים בסוף יתקעו עם דירות שיפסידו עליהן הרבה כסף אבל המחיר יהיה... ריאלי.... מבחינת הצפיפות הילודה והמקום לא תיהיה בעיה.. ארץ ישראל תתרחב בע"ה
    סגור
  • 20%
    20% 03/12/2023 22:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירי הדירות ירדו בשיעור של 20% .כל מי שייש לו מעט iq בראש מבין זאת.
    סגור
  • 26.
    הרציונאליות לא הוכיחה את עצמה עד כה, אלה רק ברבור שחור
    72 23/11/2023 19:16
    הגב לתגובה זו
    11 1
    שינוי מגמה. ועוד ברבור שחור שמטה הגרף מטה תלול. הראציונאלים הפיצו כותרות לפני שנה שאין מצב שהריבית תעלה ליותר מרבע אחוז. החיים הם כל מה שאיננו ראציונאלי ובטח שלא פימפום. אז הסיפור הוא שגם כשהכותבת ישרה מול כותבים אחרים שהרבה פחות, לומר את המציאות מטה. הגרף יוטה תלול יותר מטה. יש לקחת בחשבון שדירות ללא ממד זה הרוב וזה טריגר משמעותי שמשנה מגמת המחירים. ופינוי בינוי היה סטייל שכל הארץ מנופים המון דירות, ולקבלנים יש מלאי עצום של דירות ריקות שיספיקו גם ל-10 שנים הבאות, הביקוש ירד ב-80 אחוז והראה לנו שלא היה זה ביקוש כי אם מינוף, כי הריבית כבר לא אפס וגם לא רבע אחוז, התודעה השתנתה וכבר לא נדלן תמיד עולה וכבר לא הכל עניין של היצע וביקוש, המונים יורדים מהארץ אל יוון היפה פורטוגל ועוד ואלו שעולים אינם לרוב רוכשים, המלחמה היא ברבור שחור נוסף לכל זה.
    סגור
  • קיימת רציונליות אחרת מזו שאותם רציונלים היו משוכנעים בה
    כלכלן 24/11/2023 00:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברבור שחור זה אומר גם האליטות סובלות, זה אומר החלשים שמחים.
    סגור
  • 25.
    בכתבה אין התייחסות לזה שהריבית יכולה להתחיל לרדת בשנה ה
    אחד העם 23/11/2023 19:08
    הגב לתגובה זו
    5 19
    וגם הממשלה יכולה להוריד מס רכישה על דירה שניה כדי לעודד את השוק ובום המחירים יטוסה למלה
    סגור
  • מה?
    מה? 24/11/2023 00:07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תודה מותק על שיתוף רעיונך. תיכף תהיינה כנראה העלאות מיסים לאור ההוצאות נוכח המלחמה, אז מה שכתבת לא נראה לי הגיוני. מה שכן, אולי יתחילו לגדול עצים עם שטרות של מאתיים, ואז כל אחד יגדל עץ בגינה או במרפסת, ואז כולם יהיו עשירים ויוכלו לקנות 17 דירות לפחות. נקווה שכבר בשנה הבאה... או בזו שאחריה לכל המאוחר.
    סגור
  • אין סיבה להוריד ריבית
    צאו מהקונספציה 23/11/2023 20:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ברגע שתיפסק המלחמה המשק יחזור לעבודה אז למה להוריד?
    סגור
  • 24.
    תמר 38 ופינוי בינוי באזור המרכז.
    דני צור 23/11/2023 19:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    באיזורים המועדים לרעידות אדמה זה לא כדאי כלכלית.
    סגור
  • 23.
    יעלו ירדו מה זה מעניין בכלל במצב של היצע אין סופי
    מני ממטרה 23/11/2023 17:22
    הגב לתגובה זו
    13 2
    תפסיקו לריב ילדים, יש מספיק לכולם. מאות אלפי דירות עומדות ואין קונים.
    סגור
  • קיים חוסר של למעלה מ200 אלף דירות באזורי הביקוש
    כלכלן 23/11/2023 19:14
    הגב לתגובה זו
    12 23
    אינטרסנט הוא מי שמנסה לפמפם שההיצע גדול, כי הוא לא רוצה שהממשלה תאיץ את הבניה, מה שהיכולת שלה לעשות מוגבל ממילא.
    סגור
  • בניו דלהי קיים מחסור של מיליון דירות, צופה מחירים של
    אני 23/11/2023 19:58
    הגב לתגובה זו
    9 1
    מיליון מיליון וחצי דולר לדירה.
    סגור
  • ניו דלהי כמו טנזניה אינם אזורי ביקוש (ל"ת)
    כלכלן 23/11/2023 20:39
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • יש ביקוש מטורף בניו דלהי
    אתה לא כלכלן 24/11/2023 10:54
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם היית כלכלן היית מבין שזה תלוי כמה כסף יש לאנשים. אחרי המלחמה והוצא של 200 מליארד, כמו שאם אתה כלכלן היית יודע. הוצאות הממשלה תהינה בחריגה. זאת אומרת אינפלציה. זאת אומרת ריבית גבוהה. זה אומר מחירי דיור נמוכים. כסף לא צומח על עצים.
    סגור
  • 22.
    יועצי נדלן
    שלי 23/11/2023 16:26
    הגב לתגובה זו
    7 1
    במקומכם הייתי מחליף מקצוע.רק יעלה
    סגור
  • 21.
    קריסה, גל ירידה המוני לדעתי (ל"ת)
    ש 23/11/2023 16:03
    הגב לתגובה זו
    8 7
    סגור
  • מי שרצה והיה יכול כבר עזב מזמן
    אחד 23/11/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
    10 3
    כך שמספר האנשים שיעזבו שולי ביותר עקב המלחמה וגם הם יסבלו מאנטישמיות שלמנהיגי המדינות אין באמת יכולת לטפל בה כמו שצריך למעט יחסי ציבור. קצב העולים לעומת זאת צפוי להכפיל את עצמו. לסיכום, מי שאומר לכם שיירד רוצה לקנות בעצמו כי אותם טיעונים לירידות נשמעים כבר 15 שנה למעט נושא הריבית שאכן עלתה במכה מרמה אפסית כי לנגיד חשוב שטלנטים הייטקיסטים לא יפרעו חובות מהר מדי כי זה יהרוג לו את המשק (הם)...
    סגור
  • 20.
    מי שחושב שיזנקו? לא מכיר מישהו כזה.....
    ישראל 23/11/2023 16:03
    הגב לתגובה זו
    13 1
    מחירי ניו יורק בבת ים חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
    סגור
  • 19.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות
    מנשה 23/11/2023 16:02
    הגב לתגובה זו
    0 24
    הזדמנות
    סגור
  • ידענו שיש שם בעיה, אבל מעל שנתיים? זה כבר באמת מדאיג.. (ל"ת)
    וואו 24/11/2023 11:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    מלאי הדירות לא מצתמצם, הוא לא גדל כמו בעבר
    אריק 23/11/2023 15:39
    הגב לתגובה זו
    9 1
    המלאי לפי הלמ'ס הולך וגדל וכמו הדירות הלא מכורות בידי הקבלנים הגיע לשיא של 61.5 אלף דירות. ממשיכים לבנות, בקצב נמוך אבל בקושי קונים. גם בדירות יד2 יש קצב קבוע של כניסת היצע, דירות ירושה או מחליפי דיור, בשיא הביקוש לפני שנתיים כל דירת יד2 היתה יורדת מהמדף מהר, היום היא נמצאת חודשים בשוק, מה שאומר שההיצע יד2 גדל.
    סגור
  • 17.
    דליה - מוזמנת למפגשי עמותת צפוף
    dw 23/11/2023 15:29
    הגב לתגובה זו
    3 6
    מפגשים מרתקים ואינטליגנטים. מבטיח לך שתהני. בכל ניתוח אני מחפש התייחסות לפיל הגדול בחדר, זה שלא נעים לדבר עליו - המשך מדיניות עידוד הילודה בישראל. חברים - אין מה לעשות. אם לא נתחיל לצמצם ילודה אז יהיה פה גם צפוף וגם יקר. כיף לכם שצפוף ויקר? אף מדינה מערבית אפילו לא מדגדגת את קצב ההתרבות שלנו, של 2% שנתי. זה לא גבוה אלא מטורף. אנחנו פשוט מחוץ לסקאלה. המשמעות היא שבשנה הבאה יש פה עוד 200 אלף גולגלות שמחפשות דירה ועוד עשור עוד 2 מיליון. לוקח זמן לייצר קוביות לאיפסון גולגלות. עוד עשור יש פה 12 מיליון גולגלות! הלו. תרגיעו קצת עם הילודה, ואתם יודעים מה קורה אחרי מלחמה בד"כ... (הבעל חוזר לאישה, ידה ידה ידה, ועוד 10 חודשים מתווספות לכאן עוד המון גולגלות חדשות) לכן קצב הילודה המופרז זו פיסקה חובה בכל ניתוח שוק הנדלן הישראלי.
    סגור
  • קצב ילודה גבוה לא מנבא עליה במחירי דיור
    אוהד 23/11/2023 17:33
    הגב לתגובה זו
    21 4
    ויש אינספור דוגמאות מרחבי העולם שמראות את זה מדינות עם ילודה גבוה שמחירי הדיור בהם לא עלו ומדינות עם ילודה שלילית שמחירי הדיור עלו בהן. אני כן מסכים איתך שילודה גבוה בקרב אוכלוסיות עניות שמהוות נטל על החברה היא בעייתית בחברה סוציליסטית ותביא לקריסה בכלכלה.
    סגור
  • קצב ילודה גבוה עם שכר חציוני באזורי הביקוש של 18-23 אלף
    כלכלן 23/11/2023 23:42
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מנבא עליה באותם אזורי הביקוש וזה לא דבר רע כי צריך וראוי שהצעירים ישביחו את הפריפריה ואת יו״ש ולא את אזורי הביקוש (מטעמי צמצום פערים חברתיים וציונות, עקרונות שהשמאל הכלכלי האליטיסטי אוהב אבל לא מיישם).
    סגור
  • 16.
    חחחח
    יטוסו תנועת מלקחיים הורדת ריבית וניצחון במערכהבום 23/11/2023 15:20
    הגב לתגובה זו
    2 7
    יטוסו תנועת מלקחיים הורדת ריבית וניצחון במערכהבום בום
    סגור
  • 15.
    מי שחושב שיזנקו- לא באמת חושב את זה.
    כל אחד יודע שיקרסו 23/11/2023 15:07
    הגב לתגובה זו
    33 8
    מי ש"חושב" את זה- הוא ב100% מהמקרים מי שחי מנדל"ן- מתווך, יזם, קבלן, בנקאי, עו"ד או שמאי שמשקרים במצח נחושה לציבור כדי לצוד מטומטמים תמימים אחרונים . אבל זה נגמר מזמן- אנשים קלטו טוב טוב שנדל"ן בישראל יכול בקלות לצנוח, שהוא מסוכן ושאין מה להתקרב אליו במחירים מנופחים שכבר מתמוטטים. אגב, שימו לב בהקשר זה לחלאה המושחתת, איילת שקד, שלפני שנתיים פמפמה בלי בושה נדל"ן כשרת הפנים ועכשו מפמפמת אותו כיו"ר קרדן- פשוט מדהימה השחיתות, חוסר הבושה והנבזות. איזו טינופת מתועבת...
    סגור
  • 14.
    המחירים יקרוס סבבבב פריים מטורף לפנינו לצערי תם עידן הכסף החינמי (ל"ת)
    רועי 23/11/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
    21 5
    סגור
  • 13.
    יש רק גורם אחד רלוונטי: האם החבר של ערפאת בשלטון.
    תרשמו לכם: 23/11/2023 14:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם החבר של ערפאת בשלטון - המחירים יעלו. אם לא - יש סיכוי שירדו.
    סגור
  • 12.
    הילודה תגדיל ביקוש . הבנייה נעצרה . המחסור יגדל והמחיר
    לילי 23/11/2023 14:44
    הגב לתגובה זו
    12 28
    יעלה . כל מלחמה מגדילה ילודה . הביקוש לדירות קיים המימון לדירות יחודש .
    סגור
  • מה עם התמותה שעלתה בחדות באוקטובר? (ל"ת)
    אריק 23/11/2023 15:40
    הגב לתגובה זו
    4 6
    סגור
  • מצער ולא נעים, אבל אתה יודע כמה מאות אלפי לידות היו
    שאלה 24/11/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לעומת מספר נמוך בהרבה של מקרי מוות? אם כבר, אז המלחמה הביאה לביקוש מוגבר של נכסים ע"י יהדות חול שעד עכשיו לא שקלו את האופציה הזו.
    סגור
  • 11.
    איסור שימוש בדירות מגורים למסשרדים והמחיר קורס
    אשק 23/11/2023 14:28
    הגב לתגובה זו
    6 1
    חקיקה לאיסור שימוש בדירות מגורים לצרכים משרדיים או למסחר והשוק יוצף בדירות שיתפנו. משרדי עורכי דין, רופאים, פסיכולוגים ורואי חשבון יעברו לבנייני מסחר ומשרדים. השוק יירד.
    סגור
  • 10.
    לסיכום : כל זמן שהצרכן הישראלי לא כל כך פיקח
    תמרי 23/11/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    37 2
    המחירים יגיעו ל9 מיליון ל100 מ"ר אבל במידה ויקבלו ראש - המחירים יהיו 1 מיליון לדירה 100 מ"ר ישלמו יהיה 10 מיליון ----- לא ישלמו ,,המוכרים ירדו וירדו גם ל880.000 אלף שקל כדי למכור (מי שרוצה באמת למכור !)
    סגור
  • כל עוד שכר משק-בית חודשי חציוני בגוש-דן מגיע ל18-21 אלף
    כלכלן 23/11/2023 23:13
    הגב לתגובה זו
    0 5
    תמשיך לחלום שפיקחות הצרכנים זה מה שישפיע על מחירי השוק... פחחח...
    סגור
  • וואו כולם עובדי ממשלה ופקידים עם פנסיה תקציבית
    נח במיה 24/11/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מקצועות אחרים -רופאים- מהנדסים- הייטקיסטים -עצמאיים -מוסכים- בנק ישראל -שופטים =עורכי דין-מאפיות לצורתיהם ועוד ועוד החציוני מתאים לחצי עם והם כבר ישכרו מהמשכירים
    סגור
  • 9.
    עשיתי היום 5000 שח בטרייד אחד של שעתיים
    מרינה 23/11/2023 14:03
    הגב לתגובה זו
    2 21
    מחירי דיור יכולים להתפוצץ לשמיים מבחינתי כל עוד אני מרוויחה 5 אלף ביום הכנסה פאסיבית מקבלת מ bestoptionsimulator את כל המידע, ובשלושה ימי מסחר סגרתי שכירות לחודש
    סגור
  • את גאונה. תספרי לנו גם כאשר תפסידי ? כמו רוב החברים שלך (ל"ת)
    שמעי 23/11/2023 14:37
    הגב לתגובה זו
    15 1
    סגור
  • 8.
    נראה שדווקא את מחזקת את עליית המחירים
    נמרוד 23/11/2023 13:56
    הגב לתגובה זו
    5 13
    קראתי את הכתבה, פעמיים, ונראה שהטיעונים שלך מחזקים דווקא את העליות. גם אם לא רגע אחרי שתגמר המלחמה (וננצח) אז קצת לאחר מכן. כל הטיעונים שלך לירידת מחירים נכונים אבל זמניים - ריבית - כבר עכשיו צופים ירידה מסוימת (לא נגיע כנראה חזרה ל-0% ועדיין כמו בכל העולם יש צפי לירידה). מצב רוח מנטלי - ברגע שננצח זה ישתפר ולהיפך, סביר מאוד שזה דווקא ידחוף את המחירים (קצת כמו אחרי הקורונה). הנעלם המשמעותי היחיד הוא המצב הכלכלי והוודאות התעסוקתית במשק - בשביל שהמחירים יעלו צריך שלאנשים יהיה כסף. למרות שזה לא נראה ככה, יש במדינה הרבה אנשים עם הרבה כסף. אם אחרי המלחמה תהיה התאוששות כלכלית (כמו שצופים וכמו שהיה בדרך כלל אחרי מלחמות קודמות לאורך ההיסטוריה) אז נראה אופטימיות במשק, שוק התעסוקה חוזר לעצמו ומצב רוח מרומם (אחרי ניצחון). אם לזה תוסיפי הערכה מאוד סבירה של גלי עליה של יהודים מחול (וכנראה גם עולים במצב סוציו אקונומי גבוה סהכ) - תקבלי את הסערה המושלמת לעליית מחירים (גם אם לא מיד לאחר המלחמה).
    סגור
  • עשית ניתוח נכון של המצב. יפה. (ל"ת)
    מסכים אתך 23/11/2023 14:35
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    ביקוש יגדל
    אלוף הנדלן 23/11/2023 13:42
    הגב לתגובה זו
    4 16
    לא יהיה התפרצות נדלן בשנה הקרובה אבל גם לא ההאטה..משהו באמצע.
    סגור
  • שאין כח קניה הביקוש וההיצע לא רלבנטים (ל"ת)
    אדם 23/11/2023 15:16
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 6.
    יזנקו גם יזנקו (ל"ת)
    מש 23/11/2023 13:39
    הגב לתגובה זו
    3 22
    סגור
  • 5.
    בלי כלכלה וריבית ומלחמה למי יש 3 מיליון לדירה
    איתן 23/11/2023 13:38
    הגב לתגובה זו
    40 3
    פשוט נגמר הכסף !!! גם לאבא ואמא נגמר הכסף סבתא בר מתה והורישה מה שאפשר ,,,,,, אבל העוגה מתחלקת לכל הנכדים הלוואות יקר !!! וממול במדינות נורמאליות שלא מתים בהם ( גרמניה , ברלין יוון , ספרד , ארהב ) הכול חצי מחיר מפה אז תבחרו אם שווה למות פה במלחמה או בלקנות דירה ,,,,, זה עוד בטרם דיברנו על עגלת הקניות בסופר !!!! אגב אני אספר לכם מי הגנב - זו המדינה המסריחה הזו שאתם נלחמים בשבילה היא מוכרת לכם קרקע במחיר של חבורת פשע עושקת אותכם ומחייכת מול הכול וגם לא שומרת עליכם בבטחון
    סגור
  • לאותם משקי בית בגוש-דן שהשכר החציוני שלהם 18 ל20 אלף
    כלכלן 23/11/2023 23:52
    הגב לתגובה זו
    5 2
    תלוי בעיר יש כאלה שמתחילות מ18 ויש כאלה שנגמרות ב23 וזה עוד לפני דברים כמו פנסיות תקציביות, קביעות, כסף נוסף שעושים מהצד בשחור. וחציוני אומר שחצי מהם מרוויחים מעל לסכומים האלה...
    סגור
  • חד משמעית. המדינה הזו מועצת לנו את הנשמה (ל"ת)
    אלעד 23/11/2023 17:07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 4.
    נשמע מנותק מה מציאות
    סתם עברתי פה 23/11/2023 13:38
    הגב לתגובה זו
    5 24
    הסיבה האמיתית היחידה לקיפאון הנוכחי היא הריבית. ברגע שהיא תרד, אולי עוד חצי שנה, אולי עוד שנה, המחירים יחזרו לעלות בקצב גבוה בדיוק כמו שהיה אחרי קורונה
    סגור
  • צודק בהחלט
    דורון 23/11/2023 20:56
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אכן, ברגע שהריבית תרדמחירי
    סגור
  • בחייאת
    מי המנותק? 23/11/2023 16:42
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כאילו שלציבור גדל ההון מיום ליום. נגמרה הרצת הנדל״ן המטורפת. המחירים צריכים להתכווץ בשביל לחזור להיות הגיוניים. בקושי עגבניה אפשר לקנות כאן.
    סגור
  • תלוי כמה היא תרדת
    אריק 23/11/2023 15:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם הריבית תרד חצי אחוז אחוז לא יהיה שום התנפלות
    סגור
  • מה?
    מה? 23/11/2023 15:07
    הגב לתגובה זו
    6 1
    תודה מותק. אז תקנה דירה או אפילו שתיים, ותספר לנו איך היה.
    סגור
  • 3.
    אני עוקב אחרי מודעות מכירת דירות יש כבר ירידה
    צחי 23/11/2023 13:37
    הגב לתגובה זו
    35 0
    מעל 15 אחוז במרכז אנשים נואשים למכור את הדירות שלהם המשקיעים שמחזיקים דירות בפאניקה
    סגור
  • אני עוקב אחר מודעות מכירה ורואה שאין כל כך עליה בכמות
    כלכלן 24/11/2023 14:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להיפך המלחמה הביאה לסוג של קיפאון, שבא לידי ביטוי בכך שמתווספות פחות מודעות ליד2 מאשר בתקופה רגילה בעוד הביקוש הכבוש בינתיים רק עולה וכך גם הביקוש שאינו כבוש.
    סגור
  • אני לא בפניקה. שכר דירה עלה שנים אחרונות ומכסה לי משכנת (ל"ת)
    סודי 23/11/2023 15:29
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • נכון אבל היא מינורית
    צחי 23/11/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    3 5
    5% בערך, גג 10% כדי שהמחירים יהיו במחיר ריאלי יש צורך בירידה של 20% 30%
    סגור
  • לירידה של 20% מתחילים ב5% (ל"ת)
    אריק 23/11/2023 15:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    כשהשכר החציוני הוא כ 7000 ש"ח, מחירי הדיור חייבים
    אדם 23/11/2023 13:25
    הגב לתגובה זו
    36 0
    להתאים עצמם לכח הקניה ואמורים לרדת בעשרות אחוזים. אם אין כח קניה היצע וביקוש לא רלבנטים.
    סגור
  • חברות הפנסיה יקנו את הדירות וישכירו לנו (ל"ת)
    אחרית הימים 23/11/2023 14:52
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • לא משתלם להם בריבית שלהם היום (ל"ת)
    אריק 23/11/2023 15:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    לא מתאים לכם
    אנונימי 23/11/2023 13:21
    הגב לתגובה זו
    35 1
    מפמפמי נדלן ושופרות קבלניםברור שהכיוון הוא למטה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות