הנתונים הרשמיים - מחירי הדירות ירדו ב-4% ב-2023, המציאות: ירידה של 10%-7%

אתר ביזפורטל הציג לכם לפני כמעט שנה את הירידות במחירי הדירות בזמן שכולם פמפמו את שוק הדירות; לאורך השנה בדקנו בשטח את הנתונים והיינו חודשים רבים לפני הפרסומים הרשמיים; לאן הולכים מכאן?
 | 

ניתוח של המגמות בשטח, ההבנה שנתוני הלמ"ס בעיכוב גדול ולא מייצגים את המצב בשטח והמתנות וההנחות שסיפקו הקבלנים, הובילו אותנו לנתח בעצמנו את מחירי הדירות. זה התחיל לפני כמעט שנה. מצאנו שהמחירים בשטח כבר ירדו ב-5%-6% מהשיא. זה היה בזמן שבלמ"ס דיווחו על עליות במחירי הדירות ולא היה אף גורם - רשמי, תקשורתי שבדק בפועל את המצב. כל העדר דיבר על עליות במחירי הדירות. 

אלא שהריבית הגבוהה והמחירים הגבוהים, חלחלו לציבור שפשוט לא יכל לקנות דירה במחירים האלו ועם החזרי משכנתא גבוהים. עברנו בין לוחות המודעות, באתרי הבנייה, דיברנו עם קבלנים ועם רוכשים והתמונה היתה ברורה - המחירים יורדים והרבה:

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בדקנו באופן שוטף והגענו למסקנה שמחירי הדירות החדשות יורדים יותר מאשר המחירים יד שנייה, אך באזור אפריל, המחירים גם בדירות יד שנייה ירדו משמעותית:



והמשכנו באופן שוטף בעדכונים מהשטח, כשדיווחנו באוגוסט על ירידות של כ-7% במחירי הדירות. אז, אגב, עדיין לא היתה ירידה בנתוני הלמ"ס וגם הקבלנים והעיתונים דיברו על יציבות, לא על ירידה. אז כן, אנחנו מביאים לכם את ההצלחות שלנו גם כדי שתקראו כאן, אבל גם כדי להסביר שתי תופעות חשובות בתחום הדירות - נתוני הלמ"ס הם בפיגור של חודשיים וחצי והם נשענים על בדיקה מוגבלת. לדוגמה - אם הקבלן נתן לרוכשים משכנתא בריבית אפס ל-4 שנים (עד לכניסה), זה לא מופיע במחירים, זה לא מתבטא בהנחת מחיר. אם הקבלן נתן לרוכשים דירה בקומה 20 במקום בקומה 2 כדי לפתות אותם, זה לא מתבטא במחירים, אם הוא נתן מזגן מרכזי, שתי חניות, שני מחסנים ומטבח מאובזר - זה גם לא מתבטא במחיר. קבלנים יודעים לשחק עם המספרים כדי שבלמ"ס לא יעלו על הירידות.

אתמול פורסמו נתונים המעידים על ירידה של 4% מנובמבר 2022 עד נובמבר 2023. סיכוי טוב שבנתונים שיגיעו עוד חודש ועוד חודשיים תתברר התמונה לגבי 2023 - גם נתוני הלמ"ס יתיישרו למציאות שהצגנו לכם, כשצריך לזכור שחלק מהדירות החדשות הן דירות בתוכנית דירה בהנחה (דירות מסובסדות), כשמוציאים אותם מהתמונה, אמורים לקבל ירידה גדולה יותר במחייר דירות מקבלנים וגם - נתוני הלמ"ס כאמור לא לוקחים בחשבון הנחה של 3%-5% בשל סבסוד קבלנים בהוצאות המימון של הרוכשים וההטבות השונות. 

 

הקבלנים הם קרטל

קבלנים הם קרטל. קומץ של קבלנים בונה באזור מסוים והם משפיעים על המחירים באזור מסוים. מי קובע את המחירים בשדרות ואופקים? 3 -4 קבלנים גדולים, העיקרי הוא דמרי. הקרטל הזה מתואם היטב דרך אמירות בתקשורת, הקרטל הזה שולח אקטיבית ופאסיבית, אנשים שידברו על כך שהמחירים לא יורדים. זה מסר שלא יכול לעבור מפה של קבלן לאוזן של קבלן אחר כי אז רשות התחרות תתערב, אבל זה מסר שאפשר להעביר דרך התקשורת ובכך לרמוז לחבר שבונה ליד - אני לא מוריד מחירים. המסר עבר ועובר כל הזמן, אלא שהירידות הגיעו בכל זאת כי יש קבלנים שלא הצליחו להחזיק את המחירים כי היו חייבים להיפגש עם תזרים על רקע עליית הריבית והירידה בהיקף המכירות.

המסרים שעוברים הרבה יותר מתוחכמים מהצורה הפשטנית שהוצגה כאן, אבל קבלנים, יזמים והעוזרים שלהם על סוגיהם השונים, מתעקשים לשדר בדרכים שונות אופטימיות לגבי המחירים כי הם יודעים יותר טוב מכולם - המחירים נקבעים בעיקר על ידי הפסיכולוגיה. הכלכלה קובעת את הביקוש וההיצע, אבל כדי להניע את הביקוש צריך לייצר לחץ פסיכולוגי על הרוכשים הפוטנציאליים "תקנו מהר פן ייגמר", "המחירים רק יעלו", "מחירי הדירות לא יכולים לרדת" - אלו היו הכותרת שלהם במקומות שונים וזה יוצר דינמיקה של ביקושים.

כדי שמחירי הדירות יעלו, לא צריך יותר מדי, צריך כמה עשרות-מאות רוכשים לחוצים שיתרכזו באזורים מסוימים ויקנו. קוראים לזה פרץ של ביקושים. יש היצע, יש ביקוש, אבל אם פתאום הביקוש גדל בטווח מסוים ועולה דרמטית על ההיצע, יש מחסור, ואז המחירים עולים גם בביקוש קטן ואזורי-מקומי. פרץ גדול, אגב, היה כשהעם הבין שמחיר למשתכן זה לא פתרון כללי ואז היתה נהירה לרכישת דירות וגם כשהציבור הבין שמע"מ אפס לא באמת אפשרי וכל מי שחיכה קפץ לרכוש דירות. 

הפרצים האלו, כמה שזה מוזר הם עיקר העליות בשוק הדירות על פני השנים. אם תנטרלו אותם, תקבלו שוק די רגוע. 

מה יהיה בהמשך?

בשנים 2021-2022 מחירי הדירות עלו ב-20%, ועם הירידה של 2023, מדובר על עלייה כוללת של 20% בשלוש שנים - עלייה של כ-6.6% בשנה. כשמנטרלים את האינפלציה, מקבלים עלייה ריאלית שנתית של כ-3%. זה כבר נשמע איכשהו נורמלי. וזה אולי מרמז שגם אם המחירים ימשיכו לרדת, זה לא יהיה בשיעור משמעותי.

שתי סיבות עיקריות דוחפות לעליות מחירים בהמשך וכנראה יש סיבה עיקרית שתומכת בירידת מחירים. הסיבות לעלייה בהמשך הן השליטה של הקבלנים על ההיצע והיכולת שלהם להקטין את המלאי וההיצע. הקבלנים בונים פחות, בונים לאט יותר מבעבר ומקטינים בהדרגה את מלאי הדירות המוכנות למכירה (אגב, למרות הטענות שהמלאי הזה עומד על 62 אלף, הוא משמעותית נמוך יותר).

ההיצע באופן כמעט מוחלט יירד בחודשים ובשנה הקרובה. זה יביא למחסור באזורים מסויימים (בעיקר במרכז) וזה ייצור את הלחץ הפסיכולוגי שיניע את הרוכשים.

סיבה שנייה וכנראה חשובה לא פחות - הירידה בריבית. ריבית המשכנתא בירידה במקביל להורדת הריבית של בנק ישראל. אין כאן תיאום מלא, הבנקים אוהבים להוריד את הריבית בעיכוב לעומת בנק ישראל, כי ככה הם משאירים לעצמם רווח גבוה יותר (הפוך כמובן מהפיקדונות ששם הם מורידים את הריבית ללקוחות לפני שהנגיד מעדכן את הריבית). אבל, ריבית בנק ישראל וגם ריבית המשכנתא צפויות לרדת בשנה הקרובה. זה יגרום להחזרי המשכנתא בסימולציות של יועצי המשכנתאות לרדת. זה יוביל רוכשים פוטנציאליים להערכה שהם יכולים לרכוש את הדירה שהם מתכננים, וזה יכניס גל גדול של רוכשים פוטנציאליים למעגל של רוכשים בפועל.

הפסיכולוגיה מניעה את שוק הדירות

הביקושים האלו בשעה שההיצע יירד, לצד הפסיכולוגיה שתלחיץ ותוסיף שמן למדורה, עשויים להוביל לעליות בהמשך. ככל שהריבית תרד, כך הביקושים יעלו. זה אולי לא יקרה בירידת הריבית מ-4.5% ל-4.25% ואולי גם לא בירידה ל-4%, אבל כשהקידומת תהיה 3%, ההחזרים כבר יירדו משמעותית לעומת המצב כיום.

יש סיבות נוספות שיכולות לעורר עליות מחירים לרבות עלייה בגלל אנטישמיות בעולם, אבל האמת היא שיכול להיות שמנגד, תהיה גם הגירה. ישראל של אחרי המלחמה, יכולה לחזור לקיטוב, למלחמה הפנימית, לשקרים ולשנאה של כל הקיצוניים משני הצדדים. יש אנשים שיבחרו לעזוב. אבל נעזוב את הההגירה לכאן ומכאן - זה תיאורטי מדי. שתי סיבות יכולות להמשיך ולהוריד את המחירים.

הראשונה היא המצב הכלכלי. המחירים עולים, יוקר המחיה עולה, ההכנסה הפנויה נשחקת ויורדת. משפחות צעירות מתקשות לקנות דירות. יש רבות שגם ירידה בהחזר המשכנתא לא תעזור להם. הם יחכו להמשך ירידות המחירים.

מה חזק ממה? הסיבות לעלייה או הסיבה לעלייה? המצב עכשיו, על רקע המלחמה, ההאטה הכלכלית, תומך בהמשך הירידות בחודשים הקרובים. אבל, יש סיכוי טוב שמתישהו זה ייעצר. תהיה יציבות במחירים ומשם זה יכול לעלות. בשלב מסוים, וזה כנראה לא רחוק מאוד, הסיבות לעלייה יגברו על הסיבות לירידה, כשצריך גם לקחת בחשבון שיש עליות בשכר הפועלים שיתגלגלו למחירי הדירות (לא במרכז, בעיקר בפריפריה - במרכז עלויות הפועלים שוליות ביחס למחיר המכירה). 

מי שיכולים למנוע את העליות הצפויות במחייר הדירות הן השרים הרלבנטיים וראש הממשלה. גם אלו שמכהנים עכשיו וגם אלו שכיהנו בעשרות השנים האחרונות נמנעו מזה. פעם חשבתי שהם מנסים, היום אני חושב שמי שמחזיק במספר דירות לא יכול להוביל מהלכים לפגיעה במחירי הדירות וגם אם הוא איכשהו ישר, הגון והוגן ויכול לנסות להוביל מהלך כזה - יש בממשלה ובכנסת רוב של אנשים שההון שלהם נמצא בעיקר בדירות והרוב של הרוב הזה לא פעל וכנראה לא יפעל בנחישות ובאומץ כדי לבלום ולהוריד את מחירי הדירות כי זה ייפגע בהון שלו. 
 

מתי המשקיעים יחזרו לשוק?

במקביל לירידת הריבית, השקעה בדירה הופכת לאטרקטיבית יותר. משקיעים מקבלים תשואה של קרוב ל-3% מדמי השכירות (יש פחות ויש יותר), והם העדיפו בשנה האחרונה לעבור לפיקדונות שסיפקו להם תשואה גבוהה יותר. אבל יש שתי תופעות שטובות למשקיעים בדירות - הראשונה היא הורדת הריבית שהופכת את התשואה מדמי השכירות לסבירה (וזה עוד לפני הכללת השבחה עתידית צפויה בערך הנכס), והשנייה - דמי השכירות בעלייה. המחסור בדירות והקושי לקנות דירה - שולחים את המשפחות להשכיר דירות וזה מעלה את המחירים. גם במדד האחרון עלו מחירי השכירויות בחוזים חדשים. אומנם ב-4.4%, לעומת 9% לפני כחצי שנה, אבל עדיין עלייה חדה. 

משקיעים שסבורים שאחרי ירידות של 7%-10%% בשנה מתקרבים לתחתית ובמקביל מעריכים ששוק הדירות יעלה בממוצע שנתי קרוב לעלייה בעשורים האחרונים, וכל זה גם בהינתן הטבות המס החריגות על הכנסה משכר דירה, יחזרו בהדרגה לשוק. זאת סיבה נוספת להתחממות צפויה בשוק הדירות. 

 

תגובות לכתבה(71):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 38.
    כתבת ספין, מתחילה עם ירידות מחירים ואז מפחידה שהמחירים
    דמרי 22/01/2024 14:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחירים ימשיכו לרדת בשיעור חד, כי אלה מחירי בועה וכי יש היצע מטורף של דירות לשנים הבאות ואין קונים, אז די לבלבל תמוח
    סגור
  • 37.
    קוראים נכבדים
    נח במיה 19/01/2024 15:57
    הגב לתגובה זו
    10 0
    לצערי המחירים לא ירדו ואף עלו (מי שמדבר אחוזים בנדלן ,זו אחיזת עיניים) ברגע שתדברו מחירים תבינו שרק לפני שנתיים שלוש המחירים היו 1.6 לדירה 4 חדרים ,עכשיו דורשים 3 +
    סגור
  • 36.
    למה ירידת ריבית? כי האינפלציה יורדת?
    נח במיה 19/01/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
    7 0
    או שמספרים לנו במספרים שהאינפלציה יורדת ! ובפועל? ואיזה ירידת מחיר הייתה לנו בנדלן? מ1.7 מיליון שקל ל3.1 מיליון שקל ? או מ2.4 ל3.3 ? עובדים על עדר שלא כל כך פיקח.. לא יקנו מעל 1.2 הנדלן יתרסק למחירים אלו !!! הכל תלוי בקונים בלבד
    סגור
  • 35.
    בהפוך על הפוך
    גיגסי 19/01/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
    18 0
    אחת הכתבות המתוחכמות מטעם שופר הקבלנים, שכאילו בהתחלה משדר ביקורת עליהם אבל ככל שקוראים יותר ויותר מנסים להחדיר לנו שוב את הנרטיב שהמחירים יעלו. ברגע אמר הגירה בגלל אנטישמיות, נפל האסימון. עוד כתבה ממומנת מטעם. ואיך אדוני יודע שהמספר 62000 דירות על המדף לא נכון? לפי מה אומר שזה הרבה פחות? עיתונאים מטעם הם החולה הרעה של החברה המודרנית, במקום לעשות עבודתם נאמנה, הם נהפכו למלחכי פנכה ומשרתם של אדונים.
    סגור
  • 34.
    אחרי המלחמה
    איציק 19/01/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נגמרו הפרייארים!!! הצעירים חושבים אחרת מהמבוגרים!!!
    סגור
  • טען עוד
  • 33.
    לגבי משקיעים, מתכננת להם מכת מיסים
    משקיע 19/01/2024 00:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רק היום פורסם שיש כוונה לבטח את שיטת המס הליניארי, והמשקיעים עשלמו מס בשיעור 24% עח הרווח הריאלע, מהשקל הראשון
    סגור
  • 32.
    רישמו לפניכם: עד סוף 2024 עוד 20-25% ירידה
    אדם 19/01/2024 00:38
    הגב לתגובה זו
    4 1
    בדוק! ואח תיתנו לבעלי אינטרסים כמו: קבלנים, בנקים ומתווכים לבלבל אותכם.
    סגור
  • 31.
    מישהי שמבינה עניין
    מישהי שמבינה עניין 17/01/2024 20:39
    הגב לתגובה זו
    9 2
    פסיכולוגיה הפוכה לגמרי, לא אתפלא אם הקבלנים מימנו את הכתבה הזו, מחירים הנדלן לא רק שירדו הם יתרסקו ולא קרה כלום, זה קרה גם בשנות ה80, מי שמינף עצמו גבוה מידי שיכין מזרן להתרסקות ,בהצלחה.
    סגור
  • 30.
    אחלה כתבה ועדיין
    איש פשוט 17/01/2024 09:25
    הגב לתגובה זו
    2 13
    ועדיין אני חושב שזה לוגיקה פשוטה, היצע מול ביקוש וגם אם ירד ב20% אז זה יקפוץ מתישהו ב40% אנשים לא הולכים לגור על הירח!
    סגור
  • עבדו עליך
    גיגסי 19/01/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
    6 0
    תקרא עוד פעם. זו כתבה ממומנת
    סגור
  • היצע מול ביקוש???
    אבנר 19/01/2024 11:18
    הגב לתגובה זו
    6 0
    חחח... גם בהודו הביקוש גדול מההיצע!!! הביקוש לא יכול לשלם את מחירי ההיצע ולכן אין ברירה אלא ירידת מחירי ההיצע או שנהיה כמו הודו.נקודה
    סגור
  • הפוך גוטה, אין סיכוי שזה מה שיקרה (ל"ת)
    צופה 19/01/2024 00:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הגיון יותר פשוט אומר שהצעירים רוצים לשלם אבל כבר לא..
    ישראלי מודאג 17/01/2024 21:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יכולים ולכן המחירים פשוט לא יעלו.
    סגור
  • 29.
    בת 29 , לא יכולה לקנות כאן דירה
    ספיר 17/01/2024 09:02
    הגב לתגובה זו
    10 2
    חושבת לעבור למקום אחר, חלק מהחברים שלי כבר לא גרים כאן
    סגור
  • כי בחול,עם כול גלי ההגירה שלהם רק מחכים שתבואו לתת לכם
    כן בטח 17/01/2024 11:39
    הגב לתגובה זו
    3 4
    דירות בצנטרום של הצנטרום, ועם פינוקי קפה למיטה ועבודה קלה ומכניסה... יש בקבוצות ברשתות החברתיות, כול מיני קבוצות רילוקיישן מוזרות, שלא ברור מה מטרתן ומי עומד מאחוריהן, אבל השאלות המוזרות חוזרות על עצמן, ומרגיש לכאורה שיש כוונה לייצר חששות, חוסר בטחון ולעודד הגירה מהארץ...
    סגור
  • 28.
    כל האמת בלי לפחד מיראת הקבלנים והנדלניסטים
    אופק 17/01/2024 08:02
    הגב לתגובה זו
    12 1
    שאפו לך לספר את האמת בלי לפחד ממה יגידו
    סגור
  • 27.
    המחירים הריאליים ירדו
    אנג'לה 17/01/2024 02:06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם לא נדע לעצור את ההפקרות התקציבית וחלוקת הכספים הקואליציוניים, המשק יתדרדר למיתון.
    סגור
  • 26.
    מחירים לא יכולים לרדת (ל"ת)
    קבלן 16/01/2024 22:19
    הגב לתגובה זו
    0 7
    סגור
  • קונצפציה שגויה לחלוטין! ערדו גם ערדו! (ל"ת)
    מכיר 19/01/2024 00:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תגובה מפתיע
    חחחח 17/01/2024 14:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קבלן אומר לנו לאן הולכים הדברים מכאן. ווואו.
    סגור
  • 25.
    העניין הוא שהריבית לא תרד
    72 16/01/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
    13 1
    ריבית בעליה נדלן יורד. הריבית לא תרד כאותן תחזיות, היא פה לעלות עוד ולהישאר גבוה שנים רבות ואף תגיע לדו ספרתי. ואיתה הנדלן יורד יחד עם כל תחזיותיו. כמו שחזו אלו שהריבית לא תעלה ביותר מרבע אחוז, זה היה לפני שנתיים. מסתבר שלברבורים שחורים יש תחזיות משל עצמם. ושרציונאל לרוב לא חוזה ולא עובד.
    סגור
  • 24.
    במטולה ירד לאפס.. מי יקנה?
    בעל דירה במטולה 16/01/2024 17:19
    הגב לתגובה זו
    3 1
    דירה בטווח נ"ט. בשקל לא הייתי קונה דירה במטולה היום. ביטחון או פיצויים
    סגור
  • המחירים יחזרו למה שהיה
    תושב 17/01/2024 09:03
    הגב לתגובה זו
    0 7
    אחרי המלחמה יהיה שקט של עשרות שנים
    סגור
  • 23.
    עכשיו הבנתי הנדלן ירד וגם המדד ירד
    ברוך 16/01/2024 16:21
    הגב לתגובה זו
    11 0
    ובפועל דירה לא אמורה לעלות יותר מ 1.4 מיליון שקל ומטה ! בערים ראשיות בישראל.. אז הנדלן ירד ל 3.2 במקום 1.9 מיליון שקל = בראבו
    סגור
  • 22.
    לטובת מי שלא הבין את הכתבה-השנה סבסדתם את השוכרים שלכם!
    נהגוס 16/01/2024 13:57
    הגב לתגובה זו
    24 4
    אתה מבין שרק הירידה בשווי של הדירה השנה מחקה לך לחלוטין את השכ"ד שקיבלת, כן? (בהנחת ירידה מינורית של 3%, ופוף, הלך לך כל השכ"ד של 2023,אם ירד 7% מחקתם שנתיים) לכן שווה לך לשקול ברצינות למכור אותה, כדי להמנע מתסריט המשך ירידה בשווי גם ב 2024 . לא אומר שזה מה שיקרה, אני לא נביא, אבל זה לגמרי סיכון שאתה לוקח כמשקיע (בשונה מבעלים של דירה לשימוש עצמי, שפחות אכפת לו אם יורד או עולה, כי הוא משתמש בה, מבחינתך זה רק נכס מניב ותו לא, ונכס די גרוע אפילו) שוב - למקרה שלא הפנמת - השנה אתה סבסדת במתנה את השוכרים שלך! אם אתה אדם טוב שמוכן להפקיר מיליוני שקלים כדי לסבסד דיור לאדם זר? קדימה, לך על זה, אבל אם אתה משקיע קר שבוחן אלטרנטיבות השקעה? יותר שווה לך למכור הנכס ולהשקיע את הכסף בשוק ההון. יש היום אגחים סולידיים שישלמו לך כפול שכ"ד, ואין סיכון ירידת ערך. תשאל "ומה יקרה עם השוכרים שלי? אם אני לא אדאג לסבסד אותם אז מי ידאג?" ואני אענה - למה זה בעיה שלך? מה? אתה סוכנות אונרא לשיכון הומלסים? שהמדינה תדאג להם. לך, כמשקיע, זו השקעה גרועה. עכשיו תעשה את החשבון שלך עד כמה שווה לך לסבסד דיור לאנשים זרים.
    סגור
  • אפילו לא שווה לטרוח על תשובה לתגובה הילדותית החוזרת (ל"ת)
    פחחחח 16/01/2024 21:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • תירד והצלח!! (ל"ת)
    שי 16/01/2024 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • תפסיד ותקמול עם הנדל"ן!! (ל"ת)
    אתה, לא הוא 16/01/2024 16:51
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 21.
    אחלה
    נמשיך להמתין, תודה 16/01/2024 13:53
    הגב לתגובה זו
    30 1
    הירידות רק בראשיתן. זה נכון שיש כאן רכיב פסיכולוגי משמעותי, אך גם יכולת קנייה. והיא, איך לומר, בקאנטים. אנשים הבינו שלא לעולם חוסן ולא ממהרים לקנות. גם בואו, ישראל פחות אטרקטיבית עכשיו. מלא מפוטרים, מלא סגירת עסקים. יקח כמה שנים ונחזור למחירים הגיוניים יותר, שזה אינטרס של כולנו. פחות של המתווכים והקבלנים.
    סגור
  • יהיו ירידות ומהר מאוד עלייה (ל"ת)
    לא אחלה 17/01/2024 09:03
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • בחייאת
    די לפמפום 17/01/2024 14:09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל קבלן נהיה לי נביא
    סגור
  • 20.
    יש היצע כבוש
    גילה 16/01/2024 13:23
    הגב לתגובה זו
    19 1
    בעיקר של משקיעים שלא יודעים לחתוך הפסדים אל תתרגשו מתעמולת הבהילות איך אומר ביידן: אלל
    סגור
  • 19.
    לא נשברים
    גילה 16/01/2024 13:20
    הגב לתגובה זו
    32 2
    לא קונים עד שהמחירים ירדו למחיר הראלי (70% מהשיא) איך אומר ביידן אל!
    סגור
  • 18.
    "המחירים תמיד עולים" חחח
    אלי 16/01/2024 12:38
    הגב לתגובה זו
    22 3
    זהו, אנשים התעוררו...
    סגור
  • 17.
    כל הכבוד לכם
    איל 16/01/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    14 3
    אתר שמציג את האמת ולא כמו המתחרים שרק מחרטטים כי אז הקבלנים לא יפרסמו אצלם.
    סגור
  • 16.
    בטח שהמחירים ירדו:אפס בניה כבר למעלה משנה.אין פועלים.
    אלון 16/01/2024 12:09
    הגב לתגובה זו
    2 30
    חכו חצי שנה-שנה ונתגעגע לעליות של 10% בשנה...
    סגור
  • חשוב להכיר תעובדות: 63,580 דירות פנויות למכירה
    דר' דום 16/01/2024 12:37
    הגב לתגובה זו
    19 1
    וזה גדל ב1,200 דירות נוספות בכל חודש - כשמצד שני הביקוש במחיר הנוכחי עומד על 20,000 דירות בשנה (1460 נמכרו בנובמבר). כלומר זמן מדף 3 שנים במחיר הנוכחי.
    סגור
  • אההם אההם, הביקוש השנתי הוא 60 אלף דירות
    משקיע 16/01/2024 14:01
    הגב לתגובה זו
    3 16
    זה שבאופן רגעי מכרו קצת פחות דירות בגלל חושק חשק בגלל מלחמה רגעית לא מלמד כלום על היקף הצריכה השנתית של המוצר. כל שנה מתווספות לכאן 200 אלף גולגלות. מה לעשות? ככה זה קצב גידול שנתי של 2%. אם אתה חושב שתצליח לדחוס לאורך זמן 10 גולגלות לדירה אחת? סבבה, לך על זה. אני אומר שאתה חי בסרט. לכן אחרי שתתעורר מהסרט בו אתה חי תעשה חישוב מחדש. אתה מבין שבזמן שקראת אותי הופ, התווספה לה עוד גולגולת, כן? עוד 30 שנה אתה צריך לספק לה בית. תתעורר גיסנו. אנשים מתרבים כאן כמו שפנים.
    סגור
  • 200 אלף בשנה?
    אחד 21/01/2024 11:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    200 אלף גולגלות נוספים כל שנה? למה לא? תכתוב כבר 2 מיליון. 55 אלף זה הנתון כלומר אם לא יתווספו דירות במשך שנה שלמה עדיין יהיו דירות לכווווולם
    סגור
  • ביקוש הוא פונקציה של מחיר למול כמות
    דר' דום 16/01/2024 14:14
    הגב לתגובה זו
    5 1
    עובדה היא שבשנת 2023 (עוד לפני המלחמה), בריבית מעל 3%, נרכשו 20,000 דירות חדשות בלבד, וזה לנוכח המחיר הנוכחי. במחיר נמוך יותר יבקשו לרכוש יותר דירות. נקרא במיקרו כלכלה "עקום הביקוש". עקום ההיצע מצד שני הוא הפוך: ככל שהמחיר עולה הכמות עולה. לסיכום: עליית הריבית מאפס ל4.5% הזיזה את עקום הביקוש שמאלה למטה לכיוון ראשית הצירים (מחיר נמוך יותר וכמות נמוכה יותר בכל נקודה על העקום).
    סגור
  • ועוד נתון: 300,000 איש ללא דירות + 100,000 חתונות בשנה
    אורית 16/01/2024 13:22
    הגב לתגובה זו
    2 11
    תוסיפו לזה גירושין וכו'...
    סגור
  • בהודו ובמצריים זה פי 50 ומחירי הדירות בקרשים (ל"ת)
    כח הקניה 17/01/2024 12:05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • קהיר יותר יקרה ממה שאתה חושב
    ישראלי 2 17/01/2024 17:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכן יש אנשים שגרים בבתי קברות. כן כן, רציני לגמרי. יש בעיית דיור אמיתית בקהיר.
    סגור
  • 15.
    בהצלחה לכולם. במיוחד לוחמים על ביקושים כבושים.
    קשיח 16/01/2024 11:33
    הגב לתגובה זו
    7 2
    החלומות הכי מעניינים הם על ביקוש קשיח. .-) העיקר: מי שבאמת חייב למכור היום איזה נכס וזה באמת לא משנה איפה. שיקח יועץ אישי שמתמחה בתחום הרפואה המשלימה שיעזור לו לצלוח את המשימה מתוך שלוות נפש. זה ממש לא הולך להיות קל. וחבל על הבריאות. בהצלחה.
    סגור
  • 14.
    רק בישראל המחירים טסים האינפציה יורדת מחירי הנדלן מתרסקים ומספרים לנו שהם ירדו רק ב0.2 מדינה פושעת (ל"ת)
    רועי 16/01/2024 11:33
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 13.
    כמו מדד במחירים, רשמי ירידה 0.1%
    סווינגר 16/01/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
    5 19
    במציאות - עליות מטורפות. ממלכת הקסמים, מרגיש כמו דמות בפסטיגל.
    סגור
  • 12.
    ה$ עולה, מחירי הדיור יורדים - בדיוק לאן שבנק ישראל שאף.
    כלכלן בכיר 16/01/2024 11:24
    הגב לתגובה זו
    2 4
    בנק-ישראל רכש מאות מיליארדי $$$ כדי להעלות את שער ה-$ וכל הצקצקנים התבכיינו שיש לישראל יותר מידי אחזקה ב-$ והמהלך "סרק" - והנה בנק ישראל יכול למכור $$$ ברווח של 20% אחוזים. ********* קדחתם לנו בשכל שצריך להוריד את מחיריר הדיור: גנץ/לפיד הבטיחו; נתניהו קיים. מחירי הדירות ירדו בשנה באחרונה ב-15%. כולנו יודעים.
    סגור
  • ראשית הרכישה של המט''ח לא הועילה בכלום
    העורב 16/01/2024 16:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השקל המשיך להתחזק למרות הרכישות של בנק ישראל.שנית הבנק לא מורווח אפילו אגורה על המט''ח משום שקנה אותו בשער ממוצע של 3.8 והמט''ח הזה כולל גם אירו פאונד ועוד שנחלשו מול הדולר והביאו עוד הפסדים.אבל ההפסד הגדול ביותר נובע מכך שהבנק שילם אחוזים שלמים על המק''מ שהנפיק כדי לרכוש את המט''ח ומנגד קיבל גרושים על המט''ח שהפקיד באג''ח סופר קצרות כדי שהיתרות תהיינה זמינות. וכך הגענו להפסד של כמעט מאה מיליארד ש''ח (הכל מופיע במאזן הבנק) מה שגורם לכך שבמקום להיות בנק מרכזי ריווחי כמו כל בנק מרכזי ולהעביר את רווחיו לתקציב כמו שמוגדר בחוק, הוא מופסד ולא עוזר לבטחון, לבריאות לתשתיות ולחינוך.
    סגור
  • 11.
    tax rent from 1 shekel
    v 16/01/2024 11:14
    הגב לתגובה זו
    17 3
    tax rent from 1 shekel prices wil drop much more
    סגור
  • אין שכל אין דיור (ל"ת)
    שמענו 16/01/2024 21:50
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 10.
    כתבה חשובה, עוד חצי שנה של ירידות והיפוך (ל"ת)
    בנצי 16/01/2024 11:13
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • 9.
    לולא המלחמה הפגנות בנושא יוקר המחיה היו הנושא העיקרי
    אשק 16/01/2024 11:11
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מלבד מגזרים מסויימים (קיבוצים, בדואים, דרוזים, ערבים, חרדים ומושבים), רק למתי מעט באוכלוסיה הכללית שעיקר הנטל בישראל הוא על גבה אין יכולת להגיע לדירה. המחאה בנושא רק תלך ותתעצם, ולולא המלחמה זה היה עיקר עיסוקה של כל ממשלה שתרצה להיבחר. בפועל משרד האוצר ורשות המיסים (בסיעוע בנק ישראל והבנקים) ממשיכים את המצב הקיים ומונעים כל שינוי.
    סגור
  • 8.
    מחירי הדירות יחזרו לרמתם מ2010 ערב הורדת הריבית לאפס
    דר' דום 16/01/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    32 6
    אפס ריבית לא היה מעולם ולא יהיה לעולם. ובכל זאת חווינו את זה ב13 השנים שחלפו, מה שהכפיל פי 2.5 את מחירי כל הנכסים לרבות נדלן ומניות. כל הטוב הזה מאחורינו ובשלוש השנים הקרובות נראה תיקון למחיר ב50% של כל הנכסים, מניות ונדלן
    סגור
  • מאז 2010 התווספו לכאן 2 מיליון בני אדם
    ישראלי 2 16/01/2024 14:06
    הגב לתגובה זו
    1 11
    למה אתה חושב שמישהו שפוי ימכור לך במחירי 2010? גיסנו, תתעורר מהסרט. כל שנה מתווספות לכאן 200 אלף גולגלות, וכולן כולן מתחרות איתך על הבית, לכן נצל את הירידה הזמנית כדי לנסות לצוד מציאה, לפני שאחת מ 200 אלף הגולגלות השנתיות תקנה אותה לפניך. לא רוצה? לא צריך. עוד כמה שנים תתבכיין שוב איזה טמבל הייתי שלא ניצלתי את הירידה בשוק של סוף 23 תחילת 24.
    סגור
  • וכמה נדלן התווסף? 2.43 מיליון יחידות?
    bani rani 19/01/2024 18:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין שכל אין ... ככה זה הישראלי המצוי לא ממש
    סגור
  • נפלת חזק בבלוק, הא טמבל? (ל"ת)
    תשקע חזק עכשו!!!! 17/01/2024 12:57
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 7.
    יש הרבה מוכרים שנמנעו מלמכור במלחמה, הם ישחררו היצע
    גגג 16/01/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    19 0
    ובישראל כדי להשביע את הביקוש לא צריך דירות מוכנות, רק דירות שקיבלו היתר, ולכן ה 62 אלף דירות רלוונטיות מאוד ליום שבו יחזרו הביקושים (להשוואה, ב 2009 היו רק 12 אלף כאלה). יש גם 175 אלף דירות בבניה פעילה לעומת 60 אלף לפני עשור וחצי. ויש עוד ועוד אנשים שקנו דירה לפני בדיוק 5 שנים שמקבלים עכשיו עדכון ריבית במסלול ריבית משתנה כל 5 שנים שהוא בנוסף למכה הגדולה שקיבלו בפריים ושדיברו עליה בתקשורת, גם זה עשוי להוסיף היצע של מכירה בכפיה
    סגור
  • מצד שני
    אלוןבלון 16/01/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
    1 5
    יש את אלה שנמנען מלקנות בזמן המלחמה. ניקנה פופקורן ונראה מה יהיב
    סגור
  • 6.
    תמשיכו לנסות לפמפם לא יעזור לכם
    רועי 16/01/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    19 2
    המחירים ימשיכו לרדת גם השנה, הריבית של בנק ישראל תהיה 4% הרבה שנים קדימה , נגמר המשחק
    סגור
  • השוק לא חושב כמוך
    משקיע 16/01/2024 14:09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כלומר אתה טוען שכל שוק ההון הישראלי מטומטם ואתה הגאון החכם. OK. יכול להיות. אז למה אתה לא מוכר בשורט אגחים? מה? אתה לא רוצה לעשות כסף מהתחזית שלך?
    סגור
  • 5.
    כתבה מצוינת תודה
    אלי 16/01/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
    9 2
    אמת לאמיתה ביזפורטל תמשיכו להשמיע את הקול השפוי
    סגור
  • 4.
    איך בסוף זה כתבת פמפום שנלדן יעלה?
    סתם אחד 16/01/2024 10:50
    הגב לתגובה זו
    15 1
    המחיר לא היה הגיוני ב2021... בטוח לא הגיוני עכשיו. ריאלי המחיר הוא בועה.
    סגור
  • ככה זה כשמתרבים כמו שפנים
    צפוף 16/01/2024 14:19
    הגב לתגובה זו
    2 6
    קצב ההתרבות השנתי של ישראל הוא חריג, כ 2% שנתי. אף מדינה מערבית איננה מתרבה ככה. אפילו לא קרוב. הממוצע אצלנו הוא 3 ילדים למשפחה. זה גבוה. מאד גבוה. מאד מאד גבוה. אם נפסיק לעודד ילודה חריגה אז המחירים יפסיקו לטפס כ"כ הרבה. תבחר. מה יוצא לך מזה שממשיכים לעודד כאן ילודה בקצב הכי הכי הכי גבוה בעולם המערבי? כלום. רק יותר צפוף ויותר יקר. כיף לך שצפוף ויקר?
    סגור
  • איפה צפוף? כל מי שעשה 10 ילדים קנה לכולם דירה?
    סתם אחד 16/01/2024 18:42
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אתה. חיי בסרט אם אתה חושב שהסיבה לזה היא ילודה. ב20 שנה עלו המחירים פי 5!! בכמה גדל האוכלסיה?
    סגור
  • הם גדלו וממשיכים לגור 10 אחים עם המשפחות באותה דירה... (ל"ת)
    נו באמת 16/01/2024 21:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    איפה הקבלנים הסינים???????????????????????????????????? (ל"ת)
    ישראל ישראלי 16/01/2024 10:43
    הגב לתגובה זו
    14 3
    סגור
  • 2.
    גם אם ירד עוד 25% לא יהיה לי או לרוב חבריי כסף לרכוש!!!
    דניאלה 16/01/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
    32 3
    מחירים מנותקים. ואיפה הממשלה???? אני מתביישת!!!!!!!!!!!!!!!!!!! דירה זה מוצר בסיסי לא פרויקט חיים!!! ישראל 2024!! תודה!!!!
    סגור
  • צא לפריפריה
    ישראלי 2 16/01/2024 14:20
    הגב לתגובה זו
    5 11
    במסגרת מחיר למשתכן שיווקו דירות בבית שאן במחיר של אוטו (יקר). למה לא קנית? היית סוגר את הפינה של הדיור. גם בלי מחיר למשתכן תוכל למצוא מחירים נוחים בפריפריה. אי אפשר שכולם יגורו במרכז ואם מיליוני ישראלים גרים בפריפריה אז גם אתה יכול.
    סגור
  • צודק לגמרי !! (ל"ת)
    שוקי 29/01/2024 13:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • דניאלה, את צודקת!! גם אני לא כבשה ולא אקנה במחירים האלו (ל"ת)
    ישראלית 16/01/2024 19:33
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    עוד דחיפה קלה - וקוביית הדומינו הראשונה תתחיל קריסה !!! (ל"ת)
    דן 16/01/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
    24 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות