שבע סיבות לכך שמחירי הדירות יפסיקו לעלות

 | 

עובדה פשוטה שלא נהוג לדבר עליה היא שלפי הכללים היבשים של בנק ישראל, בנקי המשכנתאות אמורים להימנע ממתן משכנתא, אם ההחזר החודשי שלה גבוה משיעור של 35% מההכנסות הפנויות של הלווים. כיום לכ-80% מהזוגות הצעירים בישראל אין יכולת לקבל משכנתא, כי כשמחיר דירה ממוצעת 2 מיליון שקל ומעלה, זוג צעיר צריך להיות בעל הכנסה נטו של לפחות 25 אלף שקל בחודש. העובדה "הקטנה" הזו מורידה כמובן את הביקושים באופן דרמטי, אבל הקבלנים ממשיכים לחזות "עליות מחירים".

תמיד משעשע אותי שכאשר כתבים כלכליים רוצים לדעת מה יקרה למחירי הדירות, הם פונים לשאול את הקבלנים. עלה על דעתכם שקבלן יאמר לכם: "חבל שתיקנו ממני עכשיו, בואו עוד שנה ותוכלו לקנות ממני הרבה יותר בזול". וודאי שלא. מבחינתו הוא חייב למכור את הדירות, לכן ברור שיאמר לכם שהמחירים רק יעלו עוד וכדאי לכם להזדרז ולקנות ממנו כבר כעת, עדיף אפילו אתמול. אז מדוע בכלל מאמינים לתחזיות הקבלנים? גזירה דומה הייתי נותן גם לגבי תחזיות השמאים – גם הם כידוע מתפרנסים מהערכות שווי של דירות.
 

לפני חצי שנה הנחתי שמספר הדירות הלא מכורות יעלה והוא עלה מאז ב-17%

ישנן שבע סיבות משמעותיות ביותר מדוע מחירי הדירות יפסיקו לעלות. הראשונה והחשובה ביותר לדעת כולם היא הריבית הגבוהה על המשכנתאות. סיבה מרכזית נוספת היא שכ-80% מהזוגות הצעירים בכלל לא יכולים לקבל כיום משכנתא בבנק, כי אינם עומדים בתנאים הנדרשים. את זה לא אני אומר, אלא מנכ"ל של אחד הבנקים הגדולים (ותיכף אגיע לכך).

סיבה שלישית היא שינוי מערכת הטעמים של הציבור עקב המצב. מדובר בתופעות מהסוג הבא: כדי לחסוך כסף, רווקות ורווקים חוזרים לגור עם ההורים. זוגות צעירים ואפילו כאלו עם ילד ויותר עושים אותו מהלך ויש גם בונוס  - הסבתא הבייביסיטרית גרה באותו בית. משפחות שנולד להם ילד נוסף בשעה טובה, מגלות שיש אופציה להוספת מיטת קומתיים בחדר הילדים ודוחות או מוותרות על המעבר לדירה גדולה יותר. צעירים שחיו לבד בדירה משלהם חוזרים לגור בדירות שותפים. כתבתי על כך בטור: "הסכנה הגדולה ביותר לנדל"ן בישראל: שינוי דפוסי הקנייה".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

סיבה נוספת קשורה לכך שהסיכון של מדינת ישראל עלה ותיאבון המשקיעים פחת עקב כך.

גורם חמישי הוא שהקבלנים לחוצים כי הריבית לוחצת. כל הקבלנים ממונפים. מי יותר ומי פחות. וככל שהם ממונפים יותר כך הבנק שנתן לו את האשראי לחוץ יותר ולוחץ עליהם למכור כדי להקטין את המינוף שלהם.

גורם שישי הוא שיש בישראל היצע דירות גבוה ממה שמספרים לכם. טענתי זאת בטור שנקרא "דירות מפוצלות - היצע הדירות בישראל גדול בהרבה ממה שסיפרו לכם".

גורם שביעי הוא שהביקוש לדיור בישראל נמוך ממה שטוענים הקבלנים בנוגע לגידול האוכלוסיה. בטור שנקרא "הביקוש לדיור בישראל נמוך ממה שסיפרו לכם - רוב המגזר הערבי לא במשחק" הסברתי מדוע.

אמדתי את היקף הביקוש האמיתי בישראל לדירות והגעתי למסקנה שהיקף הביקוש השנתי על בסיס המידע הדמוגרפי, נמוך בהרבה ממה שהקבלנים מפריחים לאוויר. הביקוש השנתי הממוצע לדירות משתנה בין אומדנים של גופים שונים, אך לרוב עומד על מספר קסם של 60 אלף. הגעתי למסקנה שהאומדן הזה מנופח והביקוש לדירות יעמוד כל שנה, ב-5 השנים הקרובות, על ממוצע של כ-46 אלף דירות. בינתיים אף אחד לא הצליח להפריך את החישובים שלי ואף אחד לא בא עם מספרים חלופיים. להלן הקישור לטור. 

בעת שכתבתי את הטור הזה היו 58 אלף דירות לא מכורות. כעת, חצי שנה מאוחר יותר יש כבר 68 אלף דירות לא מכורות. 17% יותר. על אף הירידה בבנייה כתוצאה מהמלחמה, המספרים של הדירות הלא מכורות מצויים בעלייה. ז"א שיש כיום כמעט 70 אלף דירות חדשות "על המדף".
 

ל-80% מהצעירים אין אפשרות כיום לקבל משכנתא

לא מזמן הייתי בפגישה בה השתתף מנכל אחד הבנקים הגדולים. שאלתי אותו האם בתנאים הנוכחיים, יש סיכוי שצעירים, שאינם נמנים על שני העשירונים הגבוהים ביותר, יכולים לקבל מהבנק שלו משכנתא. הוא נאלץ להסכים איתי שקיימת בעיה.

כידוע רוכשי דירה ראשונה יכולים לקבל משכנתא עד לשיעור של 75% מערך הנכס, אך כשכמעט כל הדירות הן עם תו מחיר של 2 מיליון שקל ומעלה, לכמה זוגות צעירים לדעתכם יש הון עצמי שגבוה מחצי מיליון שקל? מלבד לאוכלוסיית הצעירים משני העשירונים העליונים, שמקבלים בחלקם את הכסף מההורים או מירושות, לרובם ממש אין.

יתירה מזו, נניח ויש להם הון עצמי מספק ואת המשוכה הזו הם עקפו. עדיין הבנקים למשכנתאות חייבים להישמע לכללים שנקבעו על ידי בנק ישראל בתחום המשכנתאות. אחד הכללים הוא להימנע ממתן משכנתא אם ההחזר החודשי גבוה מ-35% מההכנסות הפנויות של הלווים. בואו נמשיך עם הדוגמא של דירה העולה 2 מיליון שקל, מחיר רגיל ושכיח לדירה ברבות מערי ישראל. נניח שהזוג הצעיר הצליח להביא הון עצמי של חצי מיליון שקל. מה העלות החודשית על משכנתא של 1.5 מיליון שקל?

נניח שהזוג לוקח אותה ל-25 שנים. מחשבון משכנתא פשוט באינטרנט יראה לכם שהזוג הזה צריך יהיה להחזיר לבנק כל חודש בסביבות 9,000 שקל. ז"א שהזוג הזה צריך להיות עם הכנסה פנויה של כמעט 26 אלף שקל לחודש. הכנסה פנויה, רק להזכיר, היא אחרי תשלום מס וביטוח לאומי על המשכורות והפרשה לפנסיה וכו'. ז"א, הזוג הצעיר הזה צריך להיות בעל הכנסה משותפת ממשכורות של כ-36 אלף שקל בחודש, ברוטו. בטריטוריה הזו כבר מוצאים רק זוגות צעירים שהם משני העשירונים הגבוהים בישראל וגם זה בקושי.
 

הריבית האלטרנטיבית

עד לפני כשלוש שנים הריבית בבנק היתה אפסית. אבל כיום במקום לרכוש דירה להשקעה אפשר לקבל 4% ריבית בהשקעה בקרן כספית או בפיקדון בנקאי. השקעות שהן לחלוטין מובטחות וללא סיכון. התשואה השנתית על השכרת דירות, בד"כ נמוכה מכך והסיכון שהמחירים גם ירדו במקום לעלות – לעולם קיימת. זו סיבה מרכזית מדוע משקיעי דירות פוטנציאליים הצטננו ומספרם פחת.
 

הסיכון של מדינת ישראל עלה ותיאבון המשקיעים פחת

כישראלים הסיכון של ישראל הוא חלק אינהרנטי מעצם החיים בארץ. אך יש הבדל בין להיות בפוזיציה הזו מעצם זה שאנו חיים כאן וזו מדינתנו האחת והיחידה, שיש לשמור ולהגן עליה מכל משמר לבין להגדיל את הפוזיציה הזו. מה הכוונה בהגדלת הפוזיציה? לרכוש כאן בנוסף לדירה שלנו גם דירה נוספת למטרות השקעה. לי אין ספק שישראל תמשיך לפרוח ולשגשג ויגיעו ימים טובים בהרבה, אך כיום לא כולם חושבים כך. חלק מאלו הם משקיעים ישראליים ויהודים שתכננו לקנות כאן דירות ובעקבות ה-7 לאוקטובר החליטו שלא לעשות זאת.


ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

תגובות לכתבה(118):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 76.
    מחירי הדירות
    יובי 30/03/2024 20:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמיד הקבלנים אומרים כי מחירי הדירות יעלו .פשוט יש להם אינטרס כלכלי .האמת מחירי הדיור ירדו יורדים וימשיכו לרדת כ 20 אחוזים
    סגור
  • 75.
    כן אבל הטיעונים האלה היו נכונים גם לפני שנה
    לני 30/03/2024 19:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בערך. ב 8000 משכנתא כן יכלו לקנות? ב 7000? ההון העצמי לא היה מטורף גם הוא עד לפני שנתיים? אין לי יותר מדי מה לטעון נגד,אלא רק לומר התחזית העתידית הכי טובה היא זו שדומה לעבר
    סגור
  • 74.
    עקומת התועלת השולית
    הומלס 30/03/2024 16:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערי הכותב במכובד שוכח את השיעור של מבוא לכלכה על עקומת הצע וביקוש. במדינת ישראל הביקוש לדיור קשיח והקבלנים שולטים בהצע, משמשע מקטינים ומגדילים את הצע הדירות בתגובה לתנאי בשוק. בנק ישראל לעולם לא יעצור את המשכנתאות, גם כיום למרות התקנות מקבלים משכנתא גם משפחות שמרוויחות מתחת ל-25K נטו.
    סגור
  • 73.
    מדוייק להפליא
    חיים 29/03/2024 07:09
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אכן מה שקורה פה זה ירידת מחירים שלא מדברים עלייה מצד שני שלא יהיו התחלות בנייה המחירים יטפסו בחזרה.
    סגור
  • 72.
    אחלה זליכה
    א.ז 29/03/2024 01:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נלחמת באולמרט והירשנזון הגנבים...לא אני קבעתי בית המשפט קבע שהם גנבים...וזה סימן מספיק טוב בשבילי להעריךאותך מאוד כן ירבו כמוך
    סגור
  • טען עוד
  • 71.
    הדבר היחידי שיוריד את מחירי הדירות זה אירן וחיזבאלה (ל"ת)
    שלמה 28/03/2024 23:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 70.
    תותח
    אסף 28/03/2024 18:43
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זו האמת וכל האמת
    סגור
  • 69.
    בסקר שערכו השמאים כולם בדעה שהמחירים יעלו
    גסטי 28/03/2024 18:27
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בסקר שערכו השמאים כולם בדעה שהמחירים יעלו. השמאים: "אין לנו כדור בדולח כדי לדעת מה יקרה למחירי הדירות, אבל הם יעלו".
    סגור
  • 68.
    7 הטעויות של הכתב
    משקיע 28/03/2024 15:53
    הגב לתגובה זו
    4 19
    1. משכנתא אפשר לקחת ל30 שנה ובכך להפחית את גובה ההכנסה הנדרש. 2. גם מי שאין לו מספיק הכנסה בשביל המשכנתא יכול לקבל משכנתא עם ערבות הורים וכדומה, שאלו את יועצי המשכנתא על מגוון הפתרונות לכל בעיה. 3. דירת 3 חדרים עולה 2 מיליון רק במרכז. מחוץ למרכז זה לא מדינת ישראל? 4. מסתבר שבפועל מה שיקרה זה שיותר ויותר צעירים יקנו למגורים או השקעה בערי הפריפריה או גבול הפריפריה וגוש דן יהיה מקום מושבם של עובדי ההיטק. 5. התעלמות מהמחסור החמור בפועלי הבנין שנוצר בעקבות המלחמה. 6. כבר עשרות שנים מתריעים על כך שהגענו לרף המחירים העליון ההגיוני ומכאן יכול רק לרדת, מי שהאמין הפסיד. 7. המדינה הבנקים והקבלנים לא באמת יתנו למחירים לרדת.
    סגור
  • 67.
    הכל תלוי בטמטום הקונים
    מרתה לברוסקי 28/03/2024 15:41
    הגב לתגובה זו
    28 0
    כל זמן שהטמטום חוגג המוכרים זורקים כל מחיר לשמיים ומחכים שיגיעו וישלמו ! המוצר עצמו בבניה לא יותר ממאה שישים אלף שקל + המגרש לחלק לדירות . כבר אמרו לפני "גובה המחיר כגובה טמטום הצרכנים"
    סגור
  • ולא חסרים (ל"ת)
    לדעתי 01/04/2024 22:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 66.
    חחחחחחחחח טוב אחי (ל"ת)
    מומי 28/03/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 65.
    אהבתי את הכותרת
    סתם חלמן 28/03/2024 14:47
    הגב לתגובה זו
    1 3
    הבאת 7 סיבות שירד, למה לא כתבת את הסיבות שיעלה אני לא באמת מאמין שאתה לא מכיר אפילו סיבה אחת כזו :) אבל ביזפורטל יודעים למה לתת לך לכתוב אתה מושך הרבה תגובות וזה טוב לכולם ! אגב התגובות זה נראה שמחירי הדיור הולכים להתפוצץ אם זה תופס לכולם את המוח עד כדי כך.
    סגור
  • 64.
    אלף טיעונים נכונים אבל המציאות אחרת והדיור בישראל בעליה (ל"ת)
    רותי 28/03/2024 13:46
    הגב לתגובה זו
    2 11
    סגור
  • 63.
    כתבה מעולה! (ל"ת)
    אבי 28/03/2024 13:30
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 62.
    אם טראמפ יבחר ניאלץ לפנות את איו"ש והביקוש יגדל 100אלף (ל"ת)
    זאב ערבות 28/03/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 61.
    ד"ר רוייטר - דה זה וו לקורונה
    ההיסטוריה חוזרת 28/03/2024 10:29
    הגב לתגובה זו
    3 6
    אלא מה? גם אם נתעלם מניגוד האינטרסים המובנה של מומחי הנדל"ן, קיים סימן כלכלי מעיד אחד שמעולם לא טעה והוא אומר בדיוק את ההיפך. קוראים לו משבר כלכלי. במשברים כלכליים מחירי דירות בישראל יורדים. נקודה. זו פיסקה מכתבה של כותב כתבה זו ב2020.. הדירות עלו ב30%... אשמח לדעת למה נועם זה שונה... תודה
    סגור
  • הפעם הריבית לא 0, הכסף הרבה יותר יקר (ל"ת)
    רומן 28/03/2024 10:51
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 60.
    ד"ר רוייטר - דה זה וו לקורונה
    ההיסטוריה חוזרת 28/03/2024 10:27
    הגב לתגובה זו
    2 7
    מצרף לינק לכתבה מ-2020 שפירסמת : https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001338513 "אלא מה? גם אם נתעלם מניגוד האינטרסים המובנה של מומחי הנדל"ן, קיים סימן כלכלי מעיד אחד שמעולם לא טעה והוא אומר בדיוק את ההיפך. קוראים לו משבר כלכלי. במשברים כלכליים מחירי דירות בישראל יורדים. נקודה." מאז הדירות עלו ב30%. אולי כל החוקים האלו נכונים לעולם אחר... לישראל חוקים משלה...
    סגור
  • 59.
    מסכים עם הכותב, ולדעתי אפילו מחירי הדירות עוד יירדו
    מסכים עם הכותב 28/03/2024 09:59
    הגב לתגובה זו
    11 1
    פשוט מאד, אין מוצר שמחירו יכול לעלות לנצח, ובפרט מוצר יקר מאד כמו דירה. אם ההכנסה לאוך זמן לא עולה באותו שיעור של עליית מחירי הדירות, פחות ופחות צעירים יוכלו להרשות לעצמם לקנות דירה
    סגור
  • ״אין מוצר שמחירו יכול לעלות לנצח״???
    99 28/03/2024 15:59
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כל המוצרים - מחירם עולה לנצח, מכיוון שהכסף מודפס בלי סוף, ובכמויות עתק. גם מסטיק הוא מוצר שמחירו רק עולה ועולה, ועוד יעלה ויעלה. הדפסת הכסף מדללת את מעמד הביניים, ומעשירה שכבה דקיקה של בעלי הון.
    סגור
  • ערך ריאלי... (ל"ת)
    שלום 28/03/2024 19:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חוסר בידע
    שוקי 28/03/2024 14:40
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כל מוצרי הצריכה בעולם מחירם עולה ( אלא אם כן מדובר במוצר טכנולוגיה שפשוט ייצרו משהו יותר טוב ) מסיבה מאוד פשוטה שערך הכסף נשחק אז אולי לא תהיה עליה של 10 אחוז בשנה אבל עליה ריאלית של 4 % ברור שתהיה, בדיוק כמו שעל החלב בסופר אתה משלם היום 7 שקל שזה 30 אחוז יותר ממה ששילמת לפני שנתיים
    סגור
  • 58.
    באמת שאלה שאין עליה תשובה
    מו 28/03/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
    7 3
    ניתוח יפה, אבל המציאות שונה כי בשלטי המחירים של הקבלנים אני כבר רואה רק מעל 3 מליון. מסתכל על האיש ביונדאי גטס לידי אומר איך הוא רוכש איך הוא יוצא לחול, בפועל כבר קנה דירה והזמין לפסח ברומניה
    סגור
  • הרבה כסף שחור (ל"ת)
    מבין עניין 28/03/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 57.
    כמה שכנים ערבים יש לך בבניין?
    רמת אביבי 28/03/2024 04:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שאלה לאדם - האם בבניין שלך יש שוכרים ערבים? אצלי ברמת אביב יש. זה לא ביקוש וירטואלי. חבר'ה צעירים ערבים מגיעים לכאן מהפריפריה. בהתחלה כדי ללמוד באונ' ואחכ ממשיכים לגור.
    סגור
  • 56.
    המחירים ימשיכו לעלות (ל"ת)
    יונת 28/03/2024 02:17
    הגב לתגובה זו
    2 9
    סגור
  • 55.
    חח המחירים יורדים בפועל כבר יותר משנה (ל"ת)
    איתמר 28/03/2024 00:16
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 54.
    תמשיך לקשקש
    אאא 27/03/2024 23:53
    הגב לתגובה זו
    3 11
    בשטח הדירות נחטפות, הוצעו לי שלוש דירות באותו הבניין, חודש אחרי נשארה אחת
    סגור
  • 53.
    לא נכון
    הלל 27/03/2024 23:31
    הגב לתגובה זו
    3 4
    המדינה גם עוזרת לזוגות צעירים וגם זוגות צעירים לא קונים בית בשתי מיליון, ממוצע לא אומר כלום
    סגור
  • 52.
    כן...לא יעלה...נראה אדוני הקלקלן הגאון...
    v 27/03/2024 22:19
    הגב לתגובה זו
    3 11
    אף פעם לא החזקתי ממכם...אולי הטפשים שמאמינים לך....דמרי יושב וצוחק כל הדרך אל הבנק.
    סגור
  • 51.
    עובדתית מחירים לא יורדים רק עולים (ל"ת)
    זוג צעיר 27/03/2024 22:19
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • מחיי דירות ירדו בעבר אפילומשמעותית (ל"ת)
    טעות 28/03/2024 10:01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 50.
    עובדתית הכל שילש את עצמו מ2008
    עובדתית הנדלן עלה 27/03/2024 21:33
    הגב לתגובה זו
    11 8
    ד״ר נכבד, ב2008 היה משבר הסאב. כמה ד״ר כמוך העלו טענות שאוטוטו הכל נופל? מאז מי שקנה שילש את המחיר, וחיסל חצי משכנתא. מצטער למי שלא קנה על סמך כתבות ???????
    סגור
  • 49.
    מזל שלא הקשבתי לך כשהייתי צעיר
    טמבל צעיר לשעבר 27/03/2024 21:15
    הגב לתגובה זו
    14 11
    אני רק אניח את זה כאן... תקראו לבד. כתבה שלו מ2012. הייתי מציע לכותב הכתבה במקום כל הזמן להתמרמר ולנבא שחורות להתחיל לשנות דפוסי התנהגות- אם 20 שנה אתה טוען אותו דבר וזה לא קורה משהו בתיאוריה שלך לא עובד. המחירים לא באמת יורדים לאורך זמן. גם אם שנה או שנתיים יהיו ירידות זמניות...ממליץ לקוראים להתחיל לחשוב מחוץ לקופסא ולחשוב איך הם קונים דירה למרות "המחירים המטורפים" https://www.ynet.co.il/article/4290284
    סגור
  • ממש לא נכון
    ממש לא נכון 28/03/2024 10:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בעירי, דירות 5 חדרים שהתעניינו לקנות ב 2007-2008 ושעלו 1.3 משח, עולות היום 1.85 משח, פחות מ 50% עליה. הדירות הזולות והקטנות עלו בשיעור יותר גבוה, אבל אין 300%
    סגור
  • איפה בדיוק 5 חדרים עולה 1.85????
    איפה בדיוק 5 חדרים ע 30/03/2024 20:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה בדיוק 5 חדרים עולה 1.85????
    סגור
  • א
    א 29/03/2024 09:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנראה שאף פעם לא קנית דירה.. ״עירך״ זה מקום שאני לא מכיר במפה אבל עובדתית זה מה שקרה בגבעתיים ורמת גן. כמו רוב האנשים.. חשבת על האפקט כמה המשכנתא קטנה מ2008? כנראה שאף פעם לא התעסקת עם הדיווח למס שבח ופרעון משכנתא
    סגור
  • הוא אמר שבנק ישראל צריך להגביל משכנתה ל 50% ואז המחירים
    ירדו. וזה נכון.... 28/03/2024 10:01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    גם אמר שהצעירים לא יוכלו לחסוך מעבר לדירה וגם זה נכון... אין שום טעות
    סגור
  • קיפוד
    משה 27/03/2024 22:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    העתק הדבק 2024
    סגור
  • 48.
    אהרון חליווה יצא עם פנסיה ל 10 דירות יוקרה
    89 27/03/2024 19:45
    הגב לתגובה זו
    19 1
    וכמוהו כל ה"גיבורים" של צהל. וגם ה"אליטה", שמחוברת בעטינים לכסף מושחת של מדינות הנפט, כמו קטאר. יש כסף. לא לצעירים. לא לאנשים שמשרתים שירות חובה ועובדים ומשלמים מיסים. הכסף נמצא במקומות אחרים, והוא נוזל לנדל"ן, ומעלה את מחירו שנה אחרי שנה אחרי שנה.
    סגור
  • 47.
    סוף סוף מישהו אומר אמת (ל"ת)
    צודק מאה אחוז 27/03/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
    20 6
    סגור
  • 46.
    העולים בדרך לישראל בגלל אנטישמיות
    קבלן בצרות 27/03/2024 19:23
    הגב לתגובה זו
    4 17
    המחירים יעלו אם לא תיקנו עכשיו!! תעבדו 12 שעות ביום. מה בעיה!
    סגור
  • 45.
    מחירי הנדלן
    רענן 27/03/2024 19:07
    הגב לתגובה זו
    9 4
    קראתי את הכתבה וגם את התגובות.היצע וביקוש זה המחיר.יש ביקוש ויש היצע( לא מספיק).לעניין ה7 סיבות שנדלן ירד , בחלק מהסעיפים יש הגיון , בחלק לא.שוב בשורה התחתונה, היצע וביקוש .יש המון ביקוש, התרבות הישראלית היא לגור בנכס משלך.סביר שבעוד עשור באמת לא תהיה יכולת לזוג צעיר לקנות דירה, מה שיעלה את השכירויות ונהפוך למדינה אירופאית במובן של הנדלן.מנגד צפויים הגבלות נוספות על בעלי נכסים.יש המון כסף פנוי היום לציבור ( טרליונים בעוש) ולכן סביר שנראה עוד דור של עליות מחירים עד להתערבות ממשלתית וסיטואציה כלכלית שונה שאליה יתאימו המחירים.
    סגור
  • השאלה מאיפה יהיה כסף לשלם
    רומן 27/03/2024 21:00
    הגב לתגובה זו
    8 1
    את המחירים המטורפים האלה
    סגור
  • 44.
    בתיאורייה אתה צודק
    משקיע שוקע 27/03/2024 18:36
    הגב לתגובה זו
    15 1
    הבעיה היא שבארץ אין הגיון בנדלן . אנשים מוכנים לרכוש בכל מחיר . אין לי מושג מהיכן מביאים כספים . על פניו כבר מזמן לזוגות צעירים לא ניתן לרכוש דירה גם לא ב1.5 מיליון
    סגור
  • 43.
    מלחמה אמיתית בצפון תגרום לרעידת אדמה טבעית. אני הנביא. (ל"ת)
    יוני 27/03/2024 17:44
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • יותר הרס= פחות היצע = מחירים עולים (ל"ת)
    7 מיליון ל 3 חדרים 28/03/2024 10:03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • יותר הרס בנייה רוויה מחיר יורד.
    יוני 29/03/2024 00:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנייה מהירה בטכנוחוגיה מהירה לשכונות וערים שחמות בהיחוך מהיר עם מיליון פועלים סינים בגלל רעידת אדמה. המחיר יירד בטירוף, יהיה יותר דירות ממכוניות על הכביש.
    סגור
  • 42.
    יוקר מחיה רק עולה, ההכנסה הפנויה נגמרת.
    יוני 27/03/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    10 2
    יוקר מחיה רק עולה, ההכנסה הפנויה נגמרת. גם מי שרוצה דירה ייגמור את עצמו עם מינוס מתגלגל כל חודש, בעלי דירות משלמים לבנקים סכומים מטורפים בלי יכולת להתנגד.. המדד עולה ועולה
    סגור
  • 41.
    גורם שמיני והכי חושב! מלחמה טילים בניין מתמוטט, כאב ראש
    יוני 27/03/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
    5 2
    גורם שמיני והכי חושב! מלחמה טילים בניין מתמוטט, כאב ראש. כלומר בניין נפגע, שכירות לא תהיה, התעסקות עם הביטוח, למצוא קבלן לתמא או פינוי בינוי קשה עכשיו כי לא רוצים לקחת סיכונים היזמים. כלומר אם הכסף שלך שוכב בבניין שנפגע מהמלחמה, גשם של טילים, אתה תאבד תשואה של 5 שנים עד שיבנו אותו מחדש, בזמן הזה אתה מפסיד תשואה, מקבל שמאות נמוכה יותר מהביטוח של המדינה לנזקי מלחמה, כי לא יהיה מספיק כסף.. לא משתלם להחזיק נדלן במציאות מפחידה כזאתי. חושבים שרק בבורסה תיק השקעות נמחק? לכו תראו את הבתים בחבל תקומה ואת הבתים ביישובי עוטף קריית שמונה מהנ״ט של חזבאללה. ואתם תמתינו שיבנו מחדש את הנכס עם כאב ראש לא קטן, כמו שמחכים לעלייה חוזרת של המניות שקניתם.
    סגור
  • 40.
    על כל סיבה לירידה יש 2 לעליה
    אחת שמבינה 27/03/2024 17:33
    הגב לתגובה זו
    10 15
    הכול נכון ויפה.. אבל מהצד השני מי שמבין בכלכלה מבין שהכוחות הגדולים של המשק לא יתנו לזה לקרות... כמו כן. לא האזרח הפשוט. שהבית שלו לפני יום היה שווה 2 מילון .. במקרה הכי גרוע ניראה ירידה של אחוזים בודדים וקיפאון במחירים לטווח ארוך. במקרה הפחות גרוע. מישהו באמת ישקף את ההיצע האמיתי וכמו כן את הביקוש. ואז עליות מחירים מתונות הן לא מילה גסה.
    סגור
  • בתור בעל דירה אחת, אני מקווה מאוד
    דני 27/03/2024 21:03
    הגב לתגובה זו
    23 0
    שהמחירים ירדו, כדי שלילדים שלי יהיה סיכוי לקנות פה דירה
    סגור
  • בוודאי שיש להם סיכוי
    ישראלי 2 28/03/2024 04:44
    הגב לתגובה זו
    1 2
    קצת לא נעים לאמר, והם גם לא יאמרו לך את זה, אבל הילדים שלך בונים על הירושה שלך. מדובר בבוכטה יפה שהם יקבלו באמצע החיים, ואיתה הם יסגרו את המשכנתא שלהם. בישראל אין מס ירושה ולכן ההון המועבר תורם לעליית מחירי הנדלן לאורך השנים.
    סגור
  • 39.
    כמעט העת היה נכון גם קודם.
    שמפו 27/03/2024 17:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תלא חכם גדול.מלחמה...
    סגור
  • 38.
    אין לדעת
    רון 27/03/2024 16:45
    הגב לתגובה זו
    4 8
    הסיבות שנימנו הם עם הגיון...אבל מנגד יש הרבה סיבות שהמחירים יעלו.....אי אפשר לדעת מה יהיה ...
    סגור
  • 37.
    אם נתניהו לא יחסל את המדינה אז הכותב טועה (ל"ת)
    קליטוריס 27/03/2024 16:39
    הגב לתגובה זו
    3 23
    סגור
  • 36.
    כשחרדים יחלו להמלט מהארץ מאימת הגיוס, יתפנו דירות רבות.
    צזק 27/03/2024 15:52
    הגב לתגובה זו
    10 44
    החרדים יגויסו אם יירצו ואם לאו. ברגע שחרדים יחלו להמלט מהארץ מאימת הגיוס, יתפנו דירות רבות ותחל נהירת חילונים לערים שבהם חרדים רבים.
    סגור
  • אף חרדי לא יעזוב את הארץ
    אתה הוזה 28/03/2024 05:08
    הגב לתגובה זו
    7 0
    זה כמו האיום של מוכר הגלידה מתל אביב.. "אני הולך"...
    סגור
  • החרדים לא יימלטו, הם יישחטו על ידי השוודים ביו״ש, לצערם (ל"ת)
    יוני 27/03/2024 17:41
    הגב לתגובה זו
    2 17
    סגור
  • 35.
    כל מילה (ל"ת)
    שי 27/03/2024 15:13
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 34.
    קשקשן מחירי הדירות נקבעים לפי הלך הרוח
    רק;1 27/03/2024 14:27
    הגב לתגובה זו
    2 29
    אם מייצרים אווירת שווא של יציבות ע"י קרטל בנקים-מדינה-קבלנים לא ז ההנחה שיעלה יש טריליון וחצי מזומן בעו"ש ללא צורך במשכנתא יכולת יש נשאר לטפל ברצון
    סגור
  • 33.
    חכם עיניו בראשו
    תבדקו מחירים 27/03/2024 14:12
    הגב לתגובה זו
    43 2
    ישר כוח לכתב! לדעתי הוא היה עדין יחסית. לדעתי צריך להיות אהבל גדול בכדי לא לשים לב לסימנים מסביב. מלחמה? גרעון? העלאות מיסים? מיתון? פיטורים? הורדות דירוג? רוסיה אוקראינה? מחירי הנפט? ריבית? בועת הלוואות? לקיחת משכנתאות בשפל? מחירי קרקעות שצונחים? קיבוע מחירים בשיטת שלם עכשיו 5% ויותר מאוחר את ה"שאר" בכדי לנעול אותך? חוב שיא של טריליוני דולרים בארה"ב? מלאי דירות לכמה שנים קדימה אחרי ששיקרו לנו על ה"מחסור בדירות" (ראו כתבה בגלובס מה-14 לפברואר 2024) להמשיך?!?! האם בעלי האינטרסים מיואשים, ומבין ש...? בועת מחירי הדירות המנופחים בדרך להתפוצץ. וכשזה יקרה... אני חושב שלא יודיעו מראש...
    סגור
  • 32.
    כתבה מדוייקת ויפה
    השוק בירידה. בצפון תל אביב המחירים של יד 2 יורדים 27/03/2024 14:05
    הגב לתגובה זו
    22 4
    השוק בירידה. בצפון תל אביב המחירים של יד 2 יורדים בחצי מיליון ל 4 חדרים ואין קונים. גם השכירות צנחה. קיום ישראל בסכנה ומשקיעי חוץ לא יקנו נדלן. כמוהם הישראלים בגלל המצב הביטחוני והכלכלי והספק לגבי העתיד
    סגור
  • 31.
    צודק
    משה 27/03/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
    19 2
    תיאור מדוייק של הבעיות ברכישת דירה במחירים של היום וכל האינטרסנטים כולל התיקשורת שרוצה פירסום של קבלנים למכירת הדירות.
    סגור
  • 30.
    רק הריבית משליכה על מחירי הנדל"ן, ברגע שהיא תירד..
    דוד 27/03/2024 13:42
    הגב לתגובה זו
    10 25
    הכל זה ריבית ואז כל ההנחות שלך יתפוגגו , גובה ההחזר, וההון העצמי אותו הם מחזקים באמצעות הלוואות. המחירים בארץ יקרים, אולי זוגות צעירים חוזרים להורים לצורך הגדלת ההון העצמי, אבל בסופו של דבר הם ירכשו את הדירה הזו ב 2 מיליון.. במשלוש האינטרסים מדינה>קבלנים>בנקים אף אחד לא רוצה שהמחירים ירדו. אם לא מצליחים לשבור את זה.
    סגור
  • 29.
    כל מלה בסלע
    דרור 27/03/2024 13:22
    הגב לתגובה זו
    33 2
    כתבה מצויינת. מנומקת והגיונית.יישר כח לכותב
    סגור
  • 28.
    העליה בבורסה האמריקאית הפכה רבים לעשירים
    הייטקיסט עם כח קניה 27/03/2024 13:19
    הגב לתגובה זו
    8 14
    יש בישראל עשרות אלפי עובדים בחברות ההייטק האמריקאיות (גוגל, מיקרוסופט, מטא, אמאזון, ועוד עשרות). כל עובד ממוצע מקבל חבילת rsu בשווי של 100,000 דולרלפחות, שעלתה פי 2 או 3
    סגור
  • לרב האנשים שאתה מדבר עליהם כבר יש דירה
    עעיעי 28/03/2024 07:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יכולים לקנות עוד להשקעה, אבל אז מגדילים את ההיצע להשכרה.
    סגור
  • למה אתה חושב שהייטקיסטים שמרוויחים הרבה ממניות ימכרו?
    הנחת בסיס שגויה 27/03/2024 16:00
    הגב לתגובה זו
    7 1
    למי שיש מניות בשווי 100,000 דולר, ימשיך להשקיע בשוק ההון ולהרוויח עוד מאשר למכור את המניות המניבות, לקנות נדל"ן ולא להרוויח.
    סגור
  • צודק
    וואלאבלה 27/03/2024 14:59
    הגב לתגובה זו
    2 1
    זה בדיוק המשתנה החסר שרבים לא מכירים. לפי ההיגיון הפשוט מזמן המחירים היו אמורים לקרוס. אבל החבילות שכר בקורפורייט אמריקאי פשוט הפכו פה שכבה של עשרות אלפי עובדים למיליונרים. זה אנשים בשנות ה 30, לפעמים רווקים, לפעמים שני בני הזוג בהייטק.. וצריך לפזר כי לא נוח לישון עם מיליון דולר במניות של מטא.. אז קונים דירה. אפילו לא יעשה יותר מידי אם המחירים ירדו 20%. זאת האמת וזה גם למה השקל לא ב 5
    סגור
  • הצחקת את נבידיה מליון $ נטו ב-5 שנים (ל"ת)
    רק1 27/03/2024 14:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 27.
    אני גוזר ושומר. אתה תאכל את הכובע (לצערי) (ל"ת)
    יוחנן 27/03/2024 13:15
    הגב לתגובה זו
    8 19
    סגור
  • איך גוזר ?? התכוונת לוקח screensot (ל"ת)
    טכנולוג 27/03/2024 21:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 26.
    התעלמת מהרבה פרמטרים שיעלו מחירים
    ג. ג 27/03/2024 13:12
    הגב לתגובה זו
    12 18
    איפה האימפקט של ירידת ריבית צפוי השנה? בארה"ב צפויות 3 פעימות שיובילו מן הסתם להתאמת הריבית גם בישראל.איפה השפעת חוסר של 90000 עובדים בענף? הענף כרגע בתפוקה של 25%הריבית האלטרנטיבית בבנק רלוונטית היום ועדיין המחירים עולים. אז מה יקרה בעוד שנה שחצי כשתעמוד על 3% פלוס מינוס?ולא יעזור כלום, ישראלים תמיד מעדיפים להשקיע בנדלן, זה מוכח על פני עשרות שנים.כל הכתבה הזאת קצת הזויה
    סגור
  • 25.
    אתה רק מתעלם מהעובדה שאתה לא גר בשכירות
    שוקי 27/03/2024 13:04
    הגב לתגובה זו
    4 8
    הטענות שלכן ברובן טובות, אבל את העובדה המרכזית שאתה לא מכיר את הביקושים המטורפים בשוק השכיריות במרכז אתה לא מזכיר. זרת מכיוון שאתה לא בחנת את הפרט החשוב הזה. יש בארץ מגזר הייטק עשיר, שממשיך לתדלק את המחירים.. וכך זה ימשיך להיות.
    סגור
  • מחירי השכירות בירידה משמעותית בחודשים האחרונים
    אבל אבל 27/03/2024 16:01
    הגב לתגובה זו
    5 3
    הרבה דירות עומדות ריקות
    סגור
  • לא נכון, נגמרו המציאות
    ישראלי 2 28/03/2024 04:49
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היו מציאות בנובמבר דצמבר. זהו. זה נגמר. כמו שהיה שפל בבורסה באוקטובר וזה נגמר.
    סגור
  • 24.
    הכותרת היתה אמורה להיות 7 סיבות שמחירי הדירות יתרסקו (ל"ת)
    רועי ה 27/03/2024 12:47
    הגב לתגובה זו
    25 2
    סגור
  • 23.
    אני זוכר כתבות כאלה עוד מ 2010
    ג'ו דבולה 27/03/2024 12:39
    הגב לתגובה זו
    8 22
    בנתיים הנדל"ן עלה פי 3. מנסיון כואב (מאוד) מי שלא יקנה היום יצטער מחר...
    סגור
  • 22.
    לכותב חסרות כמה תובנות בסיסיות
    שי 27/03/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    5 14
    על מנת שיעלו המחירים אין צורך שזוג צעיר יקנה ב-2מליון. מספיק שיקנה דירה ישנה במליון וחצי, או אפילו יקנה בפריפריה בפחות (שלא נדבר על אלו שאין ברירה וחייבים בית אז משיגים הלוואה להון עצמי. יש פתרונות לזה), וזה מניע את כל גלגל השוק לעליות. אפשר להאריך בניתוח השוק איך מתבצעת עליית מחירים אבל זה לא המקום. נשאיר למציאות לבחון מי הצודק
    סגור
  • 21.
    כל 7 הטיעונים נכונים, רק חשוב מאוד להוסיף...
    מנהל מיליארדים 27/03/2024 12:27
    הגב לתגובה זו
    8 2
    כל 7 הטיעונים נכונים, רק חשוב להגיד שאם נמשיך למדוד את הנדל"ן בשקלים ישראבלוף זוהי רוח גבית חזקה לעליות, לאורך זמן. האינפלציה האמיתית גבוהה מהרשמית ב1%-3% בשנה, כתוצאה מכך בעשור ממוצע כוח הקניה של השקלים נשחק כמעט במחצית. לכן ברור שכל מה שנמדוד בעזרת שקלים ישראבלוף מקבל רוח גבית אדירה לעליות על פני זמן, לא משנה אם מדובר בשוקולד, ארוחת בוקר בבית קפה או נדל"ן. אנשים לא מבדילים בין עליה אמיתית בערך נכס לבין שחיקה מצטברת אדירה בכסף פיאט שאיתם הם מודדים כל דבר, ואני מקווה שביזפורטל יעלו את המודעות לזה.
    סגור
  • 20.
    על פקדון המדינה לוקחת 15% מס - בשכר דירה יש פטור מוחלט
    דגדגכדגכ 27/03/2024 12:17
    הגב לתגובה זו
    9 1
    על רוב הסכום, ורק 10% מס על חלק מהסכום. כלומר כ 3%-4% מס בפועל. חוץ מזה מי שמשכיר דירות מפוצלות ממילא לא מדווח אז יש לו אפס מס. רשות המסים מפרסמת שהיא פועלת ומרתיעה רק כאלה שהגזימו והם כבר עם 10 דירות קטנות או 5 גדולות - רוב המשכירים יכולים להעלים מס ולישון בשקט
    סגור
  • 19.
    זכיתי במחיר למשתכן ובגלל מצב המדינה החלטתי לא לרכוש
    אור 27/03/2024 12:15
    הגב לתגובה זו
    12 4
    הנחה ממחיר השוק של 20% ממחירים שהיו בשנת 22 בזמן שמדד הבניה בזינוק, הרווח יהיה קטן אך הסיכון בתקופה כזאת גדול. עדיף להשקיע את הכסף במקומות אחרים.
    סגור
  • בקיצור" זכית" באופקים ולא בהרצליה (ל"ת)
    רק1 27/03/2024 14:30
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • 18.
    אפסים הדבר הקובע הוא ביקוש מול עצה ביבי דאג שלא יהיה
    אפק 27/03/2024 12:14
    הגב לתגובה זו
    1 8
    היצע כבר 15 שנה יוקר מחייה הזוי שרק עולה בגרף של הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה מהיום שביבי עלה. הון שלטון. הפוליטיקאים כולם כולל כולם חבורת אפסים שמשרתים את חברי המרכז המקורבים שלהם ואת עצמם. לא מענין אותם מהציבור.
    סגור
  • אם אין כח קניה ההיצע והביקוש לא רלבנטי!!!! (ל"ת)
    אדם 27/03/2024 13:43
    הגב לתגובה זו
    12 1
    סגור
  • 17.
    סבב פריים מטורף לפנינו לצערי (ל"ת)
    רועי 27/03/2024 12:08
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 16.
    ישראל עשתה סיבוב פרסה
    מוגלי בן שושן 27/03/2024 12:04
    הגב לתגובה זו
    14 1
    שני עשורים של השקעות זרות בישראל במיוחד בהיי טק משכו את המשק כולו למעלה. השכר הממוצע עלה וכולנו הרגשנו את הפריחה ברמת החיים ובכיס. אבל זה נגמר. ישראל כרגע מדינה מצורעת (כמובן שלא בצדק אבל זה המצב) ואנחנו כולנו בדרך של משק סטייל בולגריה/אלבניה/צ'ילה. מחירי הדיור יעשו התאמה לזה. שלא תטעו
    סגור
  • 15.
    נכון חלקית
    כלכלן 27/03/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
    2 8
    אם הריבית שצפויה לרדת- תרד בפועל - ההחזר החודשי יקטן , הריבית החלופית על פקדונות תקטן - וזה ישנה המשוואה. כמו כן חלה עליה בשכר הממוצע במשק מה שמשפר היחס החזר לשכר. בלי קשר מאמין שאין מספיק קרטונים לכולם , ואין מספיק ספסלים וגינות ציבוריות - כך שבפועל יהיה ביקוש לדירות בהצלחה למנחשים
    סגור
  • 14.
    חוסר כסף פשוט
    הרבה סיבות נוספות 27/03/2024 11:51
    הגב לתגובה זו
    5 6
    חוסר ביטחון,היהודי הנודד חוזר,לא סומכים על ההנהגה שתציל בשעת צרה,למה שאתגייס כשיש פטור ואני סא"ל,מדינה אחרת על הכוונת,אני משכיל ופייר פראייר
    סגור
  • 13.
    ציבור הישראלי אין כח קנייה .הכל מבוסס על מינוף .הלוואות (ל"ת)
    יוסי שמש 27/03/2024 11:48
    הגב לתגובה זו
    18 0
    סגור
  • 12.
    מאז אתר מידע קריטי לרוכשי הדירות לא ראיתי שמישהו מעיז
    רואי.כ 27/03/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
    8 1
    להביא נתונים שמראים שדווקא כן בונים ויש אפילו מלאי למכירה שהולך ומצטבר
    סגור
  • 11.
    עוד מעט יהיה כאו עיר קרוואנים המצב פקקט מחירים הזוים (ל"ת)
    רוני 27/03/2024 11:35
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 10.
    גם אם המחירים ירדו ב 40% לדעתי לא שווה לקנות פה דירה!!!
    חחחחחחחחחחחחחח 27/03/2024 11:34
    הגב לתגובה זו
    20 1
    אֶרֶץ אוֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ
    סגור
  • 9.
    כותב הטור כותב על דבר שאינו מבין בו-מספר דירות לא מכורת
    מכבי 27/03/2024 11:33
    הגב לתגובה זו
    9 11
    אנשים לוקחים נתונים בתחום שאינם מבינים בו וכותבים וכותבים. 68 אלף דירות לא מכורות=אין המשמעות שמדובר בדירות ריקות שעומדות מוכנות למכירה. לפחות 70% מהדירות בנתון הזה אלו בניינים שיהיו מוכנים אולי בעוד שנתיים אולי רק אולי. אני מניח שכרגע יש 15000 דירות ריקות מוכנות למכירה. זה הכל וזה כלום
    סגור
  • 8.
    יש בעיה אחת
    קונילמל 27/03/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
    1 8
    שהאנשים המטומטמים בישראל ממשיכים לקנות דירה בכל מחיר. כמעט כל התגובות כאן בשנתיים האחרונות שהירידות מגיעות לבינתיים זה לא קורה ונראה שהציבור חוזר לדירות.
    סגור
  • 7.
    כשתהייה האטה בנדלן ימצאו דרכים להקל על הלווים חוץ מזה יש יותר עשירים
    מוטי 27/03/2024 11:31
    הגב לתגובה זו
    3 6
    ממה שידוע ויש הרבה כסף שחור.
    סגור
  • 6.
    וששואלים קבלנים..וששואלים מנהלי השקעות על הבורסה? (ל"ת)
    נדלן 27/03/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • כששואלים
    לוגיקן ומורה ללשון 27/03/2024 17:16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זה לא תקין. אבל איך זה סותר את העובדה שזה מגוכך לשאול קבלן על מחירי הדירות? נעלבת כי פגעו לך בפוזיציה?
    סגור
  • תותח אתה !
    שוקי 27/03/2024 14:18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכל לפי האינטרס ידידי
    סגור
  • 5.
    טועה ומטעה
    בובליל 27/03/2024 10:35
    הגב לתגובה זו
    13 33
    הטיעון על תשואה בבנק של 4% לעומת 2.5% בהשכרה שגוי ומעיד על אי הבנה עמוק. התשואה בבנק נומינלית והקרן נשחקת עם האינפלציה. האינפלציה לרוב מעל לנמדד ע"י הלמ"ס, כל ילד רואה שהמחירים עולים יותר מ 3% בשנה. לעומת זאת בדירה התשואה ריאלית: השכירות עולה על פני השנים והקרן בטווח הארוך עולה במדד ויותר. בפקדון בבנק כח הקניה יורד בטווח הארוך בוודאות די גבוהה. בעוד שנה בעת חידוש הפקדון, הריבית תהיה נמוכה יותר ( היא בירידה) ובגלל מקדם ההוון שירד, מחיר הדירה בשקלים נומינלים יעלה. כאשר יש צפי בכל העולם לירידת ריבית, העצה של הכותב הנכבד לא פחות מקטסטרופלית.
    סגור
  • כשל לוגי
    לוגיקן 27/03/2024 17:10
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הכשל שלך שאתה הופך הנחה/אמונה לעובדה: "השכירות עולה על פני השנים והקרן בטווח הארוך עולה במדד ויותר" הכותב נותן 7 סיבות מדוע מה שכתבת לא רלוונטי לתקופה הנוכחית. אתה מתעלם מהכתוב, והופך את האמונה שלך לטיעון שאמור לסתור את נושא הכתבה. ואין טעם לספרלעשות אקסטרפולציה לגרפים של השנים האחרונות, הסביבה המאקרו כלכלית השתנתה וזה בדיוק נושא הכתבה.
    סגור
  • מקדם ההיוון?
    עמיחי 27/03/2024 13:01
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כבר היום התשואה השוטפת על דירות היא 2.5 אחוז. איזה מקדם היוון אמור להוריד את זה עוד יותר? אתה מבלבל בין הערכת שווי לספרים על נכסים מסחריים לבין שווי נכסים בשוק הדיור שנקבע על ידי עסקאות בפועל, שכידוע נחתכו באיזה 60 אחוז בכמות.
    סגור
  • שוב טועה
    בובליל 27/03/2024 16:07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה לא מהוון לפי תשואת הנכס. קביעת שווי הנכס מחושב ביוון לפי שער הריבית הריאלית במשק
    סגור
  • אבל קיבלת רק דיסלייקים
    צודק ומצדיק 27/03/2024 12:58
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מעיד על הנואשות של כולם ממצב הנדלן. אנשים מגיבים לפי הרצוי לא לפי המצוי.
    סגור
  • הוא התכוון לא רק לריבית אלא גם להשקעות חלופיות נוספות
    תומר 27/03/2024 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וגם אחרי מס בפיקדון או בהשקעה אחרת, גם אם קצת פחות רווח מדירה עדיין יש המון שקט מאשר הסיכון והתעסקות עם שוכר ודירה
    סגור
  • בקרן כספית התשואה ראלית!
    עידן 27/03/2024 11:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אל תתקיף בקיצוניות
    סגור
  • מדד שמדד
    בובליל 27/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נכון. תשואה נומינלית התואמת שער הריבית העכשווית במשק. והיא צפויה עוד לרדת
    סגור
  • ממש לא
    צא ולמד 27/03/2024 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המס הוא על הרווח הריאלי קשקשן
    סגור
  • אם המחירים יעלו יותר מ 3% לשנה אין מצב שהריבית תרד (ל"ת)
    דני 27/03/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 4.
    סוף סוף כתבה שמתיחסת לכח הקניה ולא רק להיצע וביקוש.....
    אדם 27/03/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
    40 5
    אם אין כח קניה היצע וביקוש לא רלבנטים!! אם שכר חציוני של כ7500 ש"ח לא ניתן לרכוש דירה באף ישוב יהודי , זה אומר שמחירי הדירות התנתקו מכח הקניה ואמורים לרדת בעשרות אחוזים!!!!
    סגור
  • 3.
    הנדלן כבר מרים את הראש, זה בשטח רואים (ל"ת)
    מצחיק אתה 27/03/2024 10:27
    הגב לתגובה זו
    12 39
    סגור
  • קבלן? (ל"ת)
    אהרון 27/03/2024 11:12
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 2.
    המדינה בכיוון כללי לא טוב ולכן הנדלן ירד בחצי תוך עשור (ל"ת)
    אבי1670 27/03/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
    28 10
    סגור
  • הלוואי, אחרת אין סיכוי שהילדים שלי יוכלו לקנות דירה..
    אלי מ 27/03/2024 12:09
    הגב לתגובה זו
    11 2
    ואנחנו מרוויחים נטו 25,000..
    סגור
  • והבורסה תעלה? חחחח (ל"ת)
    ליצנים 27/03/2024 11:48
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    אתה עוד עדין... (ל"ת)
    הקריסה מעבר לפינה 27/03/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
    23 5
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות