חוק המטרו אושר בכנסת. המנצחת הגדולה: המדינה, שתכניס עוד כסף

אחרי הליך ארוך, אושר חוק המטרו בוועדת הפנים והוא כולל תיקונים רבים. מס השבחת המטרו יקטן ל-60% ויעלה בהדרגה. למה בעלי העסקים שנפגעו ירוויחו בעתיד ומה המשמעות עבור הרשויות והיזמים?
 | 
telegram
(1)

אחרי הליך ארוך ומייגע, זה קרה: חוק המטרו (הצעת חוק רכבת תחתית, מטרו - תיקון, התשפ"ג-2023) אושר הבוקר (שלישי) בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר. החלק המרכזי והמעניין בנושא האישור הוא כמובן מס השבחת המטרו. עוד לפני הדיון, סוכם כי מס השבחת המטרו יופחת עד סוף שנת 2030 ויעמוד על 60% ויעלה אחר כך בהדרגה עד 72%.

מכיוון שעלות הקמת המטרו אמורה לעמוד על 150 מיליארד שקל, כך שמדובר בסכומים לא מבוטלים שאמורים ללכת לקופת המדינה. מצד אחד, היזמים מרוויחים ממס מופחת ומצד שני - המדינה מרוויחה מההסדר כיוון שיש לה אינטרס להאיץ את הפיתוח ולקבל את הכסף. חשוב לציין כי היזמים אמנם ירוויחו מהקלות מיסוי, אך יפסידו מהיטל מימון המטרו, שהוא מס חדש שיוטל על נכסים שאינם למגורים.

כמו כן, המדינה תוכל להפקיע חלק מהשטחים לשימושה האישי. קבוצה נוספת שתרוויח בעתיד הם בעלי העסקים, שבינתיים נפגעים בשל המשך העבודות. גם הם, אגב, יחויבו לשלם את ההיטלים ואולי הדבר יפגע ברווחיות שלהם.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

נחמה בוגין (ניר שהרבני)
"התיקונים בחוק הנוכחי הופכים אותו למעשי, בניגוד לחוק הקודם". בוגין (ניר שהרבני)

"יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין מציינת: אני מברכת את הועדה על העבודה המשותפת עם לשכת שמאי המקרקעין ועל אישור החוק. אין ספק שהתיקונים בחוק הנוכחי הופכים אותו למעשי, בניגוד לחוק הקודם. יחד עם זאת, כדי שהמאמץ האדיר שנעשה בוועדה יוביל לתוצאה הרצויה ונראה את גלגלי הפרויקט מתחילים לנסוע, אני קוראת לרשויות התכנון להתגייס גם הן למהלך", אמרה יו"ר לשכת השמאים, נחמה בוגין לביזפורטל, לאחר הדיון. "לוח הזמנים של 6 השנים בתמריץ ההפחתה להיטל של 60% צפוף מאוד, במיוחד במדינה כמו שלנו שסובלת מהליכים בירוקרטים אינסופיים. חשוב שיו"ר מטה התכנון ומנהל התכנון עצמו ירתמו לקידום מהיר של תמ"א 70 וקידום התוכניות השונות סביב תוואי המטרו. אני סבורה שגיבוש התקן השמאי שסוכם עליו בוועדה באישור משרד המשפטים והאוצר יהווה כזרז לקידום התוכניות השונות. בסופו של יום המעורבות של חוות דעת שמאית תאפשר את החיבור בין התכנון לכלכליות הפרויקט והוצאתו לפועל עבור היזמים".

ח"כ יעקב אשר אמר בדיון: "אני קורא לשר הפנים ולשר האוצר, לדעתי בתוך הדיונים של להעלות ארנונה או לא, הדיון הזה של מימון המטרו - לא צריך להיות דיון שעל בסיסו יקבלו החלטות. אולי צריך להוציא הנחיה, אני קורא להם לא לאשר העלאות בארנונה בגין הסעיף הזה". חשוב לציין כי הרשויות המקומיות כן מעוניינות לייצר הכנסות חדשות, כיוון שלפי תיקון שאושר הן ישתתפו בסיוע לעסקים שנפגעו כתוצאה מהעבודות.

כזכור, חוק המטרו משנת 2022 קובע כי באזורים שבמרחק הליכה מתחנות המטרו שבהם אפשר להגדיל את זכויות הבנייה, יוגדל שיעור היטל ההשבחה ל-75%. שיעור המס מתחלק לשניים: 40% לוועדה המקומית והשאר לקופת המדינה, במה שמוגדר "מס מטרו".

המדינה החליטה להתערב, לוותר על 15% ולגבות 20% בלבד, במה שיהפוך את הפרויקט לכלכלי. על פי ההערכות, מס המטרו אמור להזרים 150 מיליארד שקל וכעת, המס שתיגבה המדינה יהיה בשיעור מצומצם. עוד על פי הסיכום, שיעור המס החדש שייכנס לתוקף יעמוד על 72% תוך 6 שנים.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יש פתרון יותר טוב
    גברי 16/07/2024 12:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מטרו לא מתאים פה במזרח התיכון כי הפסיכים שעוטפים אותנו יכולים בקלות להפעיל פצצות גז שתחנוק את המנהרות שלו ותיגרום להרבה מאד מתים לכן עדיפה רכבת עילית על פס אחד כמו שיש בטוקיו שזה גם גלוי וגם מנטרל ולא מפריע בכלל לתחבורה כי זה מעל לכבישים רק צריך אנשים עם שכל להחליט ולא אינטרסנטים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות