דרשו להגדיל את שווי שימוש הרכב שלהם במיליון שקל - מה פסק בית המשפט?
בני משפחה רשמו שווי שימוש רכב גבוה מהמותר. כך הם רשמו הוצאות גבוהות לצרכי מס, ושילמו פחות מס. כל הטיעונים שלהם נדחו על ידי השופט הרי קירש מבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה כי הרכב שימש לעבודה, והוכרו הוצאות פחת והוצאות שוטפות. השופט קבע כי במידה ויש להם השגות על אחוזי המס טענותיהם צריכות להיות מופנות לשר האוצר והכנסת.
בית המשפט המחוזי דן לאחרונה בערעור בו שבה ועלתה הסוגיה הנפיצה והבעייתית של זקיפת שווי השימוש ברכב כ"השתכרות או ריווח מעבודה" לעניין סעיף 2 לפקודת מס הכנסה. תחילתו של הסיפור במשפחה שעוסקת שנים רבות בתחום השילוט, לרבות ייצור שילוט אלקטרוני למשרדים. למשפחה יש עסק מאז שנת 1968 שמתנהל במסגרת חברת לטרא סיסטמס.
בני המשפחה הגישו ערעור לגבי השנים 2016-2014. בשנים אלה ההורים והבנים הועסקו כולם כשכירים בחברה בתפקידים שונים. כאשר הכלות, עבדו בחברה חלק מהזמן. המכוניות שהיו רשומות בספרי החברה שימשו את כלל בני המשפחה, הן לצורך נסיעות בבוקר מהבית למשרדי החברה ובחזרה בסוף היום, הן לנסיעות עבודה במהלך היום, והן לנסיעות פרטיות שלא היו קשורות לעבודה כלל. בני המשפחה מתגוררים בירושלים ומשרדי החברה מצויים בתל אביב. מדובר על שמונה מכוניות שונות.
מחלוקת על מיליון שקל
השופט ציין כי "אין מחלוקת כי בני המשפחה היו רשאים להשתמש במכוניות כאוות נפשם, הן מבחינת ייעוד הנסיעות, מועד הנסיעות ואורך הנסיעות. החברה, כמעסיקתם של בני המשפחה, לא יישמה לגביהם את הוראות תקנות מס הכנסה לגבי שווי שימוש ברכב, במקום זאת ייחסה להם החברה הכנסה בגובה 55% מסכום הוצאות הרכב התקופתיות בהן היא עמדה בפועל, כאילו חלות על המקרה הוראות תקנה 2 לתקנות מס הכנסה של ניכוי הוצאות רכב".
פקיד השומה, לא הסכים עם הדיווח וערך שומות לבני המשפחה בהתאם לתקנות שווי השימוש ברכב. וכך, נוספה לכלל בני המשפחה, לשלוש שנות המס, תוספת הכנסה בהיקף כולל של כ-961 אלף שקל.
לטענת המערערים תקנות שווי השימוש מביאות לתוצאות בלתי סבירות ושרירותיות וכי יישומן איננו מוביל לגביית מס אמת. טיעון זה מועלה הן באופן עקרוני והן בנוגע לנסיבות המקרה הקונקרטי. בנוסף, טענו כי כבעלי שליטה בחברה דינם שונה מעובדים שכירים רגילים וכי בכל הקשור לשימוש בכלי רכב, דינם אמור להיות מושווה לנישומים עצמאיים – מכאן עריכת תחשיב ההכנסה המבוסס על 55% מן ההוצאות בפועל.
כמו כן, סבורים המערערים כי בשל נסיבות רכישת המכוניות ומימונן, אין מקום להחלת תקנות שווי השימוש, מפני שכלי הרכב לא הועמדו לשימושם על ידי החברה, אלא להיפך.
מה החוק אומר?
השופט קירש ציין כי הוראות החוק במקרה זה ברורות, לפי סעיף 2 לפקודת מס הכנסה נקבע כמקור הכנסה "השתכרות או ריווח מעבודה".
"השתכרות או ריווח מעבודה; כל טובת הנאה או קצובה שניתנו לעובד ממעבידו; תשלומים שניתנו לעובד לכיסוי הוצאותיו, לרבות תשלומים בשל החזקת רכב או טלפון, נסיעות לחוץ לארץ או רכישת ספרות מקצועית או ביגוד, אך למעט תשלומים כאמור המותרים לעובד כהוצאה; שוויו של שימוש ברכב או ברדיו טלפון נייד שהועמד לרשותו של העובד; והכל - בין שניתנו בכסף ובין בשווה כסף, בין שניתנו לעובד במישרין או בעקיפין או שניתנו לאחר לטובתו". בחוק גם נקבע כי "שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, יקבע את שוויו של השימוש ברכב או ברדיו טלפון נייד שהועמד כאמור לרשות העובד".
השופט ציין כי בפקודה נקבע כי "שוויו של שימוש ברכב" הוא סוג של השתכרות מעבודה ולכן הוא מהווה מקור הכנסה הנתון למיסוי. לפי השיטה הנהוגה בשלוש עשרה השנים האחרונות, השווי לכל חודש של שימוש ברכב "שעומד לרשות העובד" יהיה "התוצאה המתקבלת מהכפלת המחיר המתואם לצרכן של הרכב בשיעור שווי השימוש". על פי אותה תקנה, "שיעור שווי השימוש" נע סביב 2.5%. לשם קביעת שווי השימוש לכל חודש, שיעור זה מוכפל במחיר המקורי של הרכב, המבוסס על מחיר הרכב לצרכן. "השווי" שנקבע על ידי שר האוצר בתקנות, לא קשור כלל להיקף ההוצאות הכרוכות בהחזקת הרכב וביצוע הנסיעות בו.
דין הערעור להידחות: "מלווים באנשי מקצוע הבקיאים בדיני המס"
של מי הרכבים בכלל?
השופט קירש קבע כי המציאות שונה בתכלית ממה שהציגו המערערים, משום שהמכוניות היו רשומות במאזן החברה כרכוש קבוע שלה. בני המשפחה הסבירו כי זה נועד רק לשם תביעת פחת על המכוניות וניכוי הוצאות האחזקה, וכי נרשמו להם יתרות זכות על קיום חוב של החברה כלפי בני המשפחה וכך הם משכו כספים מהחברה שלא כדיבידנדים טעוני מס.
רואה החשבון הוסיף: "ברגע שהם, הרישום בספרים החברה נוהגת מנהג בעלים אז אין לזה משמעות כי הרישום במשרד הרישוי הוא לא רישום קונסטיטוטיבי. מה שקובע זה הרישום בספרים". אחד מבני המשפחה טען כי "יעץ לנו אפילו עו"ד למה, למה להעמיס? יש לכם רכבים, תביאו את זה לחברה שהחברה לא תקנה רכבים יקרים ולבקש עליהם הוצאות. כל אחד נתן את האוטו שלו והמינימום שביקשנו זה קצת הוצאות" .
"אין מנוס אלא לקבוע כי לצורכי מס המכוניות אכן היו של החברה ולא ניתן הסבר מדוע הן לא נרשמו, בשום שלב, על שמה במשרד הרישוי. מכיוון שכך, יש להמשיך ולומר כי החברה "העמידה" את המכוניות לשימוש בני המשפחה, ועל כן יש מקום להחלת תקנות שווי השימוש, אף בנסיבות המסוימות של המקרה דנן".
השופט תקף את המערערים וכתב כי "הכתובת לטרוניות המערערים בעניין ההסדר הקיים לזקיפת שווי שימוש ברכב היא שר האוצר או כנסת ישראל. טיעוניהם הם בתחום הדין הרצוי (להשקפתם) ולא בתחום הדין המצוי. לטעמי, הערעורים לא היו אכסניה מתאימה למרבית הטענות שהועלו.
השופט קירש דחה את ערעור בני המשפחה וקבע כי בנוסף לתשלום הסכום שנקבע על ידי פקיד השומה של 961 אלף שקל, המערערים ישלמו גם הוצאות משפט של 40 אלף שקל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.מחשבים לפי שווי רכב חדש גם אם הוא בן 8חרטאגו 01/06/2023 18:42הגב לתגובה זו2 1וזה ממש דפוקסגור
-
3.יש הרבה תחמנות והרבה אי דיוקים בדוחות (ל"ת)אלקין 01/06/2023 17:19הגב לתגובה זו1 0סגור
-
2.רואה חשבון123Gil 01/06/2023 15:39הגב לתגובה זו7 0לקרוא ולא להאמין שלקחתם מקרה כזה לבית משפט. יש הבדל בין שיטת מצליח ובין ללכת עם זה עד הסוף. הרי רואה החשבון שלכם יודע שרכב בחברה חייב בשווי וכל הסיפורים לעקוף את זה אינם רלוונטיים.סגור
-
1.ככה קמצנים (ל"ת)כמה עשירים 01/06/2023 15:17הגב לתגובה זו3 0סגור