דרשו להגדיל את שווי שימוש הרכב שלהם במיליון שקל - מה פסק בית המשפט?

בני משפחה העובדים כולם בחברה המשפחתית, הגישו ערעור על קביעת מס ההכנסה כי עליהם לשלם כמיליון שקל יותר מס משום שהגדילו על דעת עצמם את שווי השימוש ברכב בדוחותיהם. מדובר בשמונה רכבים בהם ההורים והבנים העובדים כשכירים בחברה מגיעים מירושלים למשרדי החברה בתל אביב מדי יום. האם יש צדק בטענתם?

 | 
telegram
(4)

בני משפחה רשמו שווי שימוש רכב גבוה מהמותר. כך הם רשמו הוצאות גבוהות לצרכי מס, ושילמו פחות מס. כל הטיעונים שלהם נדחו על ידי השופט הרי קירש מבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה כי הרכב שימש לעבודה, והוכרו הוצאות פחת והוצאות שוטפות. השופט קבע כי במידה ויש להם השגות על אחוזי המס טענותיהם צריכות להיות מופנות לשר האוצר והכנסת.

בית המשפט המחוזי דן לאחרונה בערעור בו שבה ועלתה הסוגיה הנפיצה והבעייתית של זקיפת שווי השימוש ברכב כ"השתכרות או ריווח מעבודה" לעניין סעיף 2 לפקודת מס הכנסה. תחילתו של הסיפור במשפחה שעוסקת שנים רבות בתחום השילוט, לרבות ייצור שילוט אלקטרוני למשרדים. למשפחה יש עסק מאז שנת 1968 שמתנהל במסגרת חברת לטרא סיסטמס.

בני המשפחה הגישו ערעור לגבי השנים 2016-2014. בשנים אלה ההורים והבנים הועסקו כולם כשכירים בחברה בתפקידים שונים. כאשר הכלות, עבדו בחברה חלק מהזמן. המכוניות שהיו רשומות בספרי החברה שימשו את כלל בני המשפחה, הן לצורך נסיעות בבוקר מהבית למשרדי החברה ובחזרה בסוף היום, הן לנסיעות עבודה במהלך היום, והן לנסיעות פרטיות שלא היו קשורות לעבודה כלל. בני המשפחה מתגוררים בירושלים ומשרדי החברה מצויים בתל אביב. מדובר על שמונה מכוניות שונות.
 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מחלוקת על מיליון שקל 

השופט ציין כי "אין מחלוקת כי בני המשפחה היו רשאים להשתמש במכוניות כאוות נפשם, הן מבחינת ייעוד הנסיעות, מועד הנסיעות ואורך הנסיעות. החברה, כמעסיקתם של בני המשפחה, לא יישמה לגביהם את הוראות תקנות מס הכנסה לגבי שווי שימוש ברכב, במקום זאת ייחסה להם החברה הכנסה בגובה 55% מסכום הוצאות הרכב התקופתיות בהן היא עמדה בפועל, כאילו חלות על המקרה הוראות תקנה 2 לתקנות מס הכנסה של ניכוי הוצאות רכב".

 פקיד השומה, לא הסכים עם הדיווח וערך שומות לבני המשפחה בהתאם לתקנות שווי השימוש ברכב. וכך, נוספה לכלל בני המשפחה, לשלוש שנות המס, תוספת הכנסה בהיקף כולל של כ-961 אלף שקל.

לטענת המערערים תקנות שווי השימוש מביאות לתוצאות בלתי סבירות ושרירותיות וכי יישומן איננו מוביל לגביית מס אמת. טיעון זה מועלה הן באופן עקרוני והן בנוגע לנסיבות המקרה הקונקרטי. בנוסף, טענו כי כבעלי שליטה בחברה דינם שונה מעובדים שכירים רגילים וכי בכל הקשור לשימוש בכלי רכב, דינם אמור להיות מושווה לנישומים עצמאיים – מכאן עריכת תחשיב ההכנסה המבוסס על 55% מן ההוצאות בפועל.

כמו כן, סבורים המערערים כי בשל נסיבות רכישת המכוניות ומימונן, אין מקום להחלת תקנות שווי השימוש, מפני שכלי הרכב לא הועמדו לשימושם על ידי החברה, אלא להיפך.

מה החוק אומר?


השופט קירש ציין כי הוראות החוק במקרה זה ברורות, לפי סעיף 2 לפקודת מס הכנסה נקבע כמקור הכנסה "השתכרות או ריווח מעבודה".

"השתכרות או ריווח מעבודה; כל טובת הנאה או קצובה שניתנו לעובד ממעבידו; תשלומים שניתנו לעובד לכיסוי הוצאותיו, לרבות תשלומים בשל החזקת רכב או טלפון, נסיעות לחוץ לארץ או רכישת ספרות מקצועית או ביגוד, אך למעט תשלומים כאמור המותרים לעובד כהוצאה; שוויו של שימוש ברכב או ברדיו טלפון נייד שהועמד לרשותו של העובד; והכל - בין שניתנו בכסף ובין בשווה כסף, בין שניתנו לעובד במישרין או בעקיפין או שניתנו לאחר לטובתו". בחוק גם נקבע כי "שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, יקבע את שוויו של השימוש ברכב או ברדיו טלפון נייד שהועמד כאמור לרשות העובד".

השופט ציין כי בפקודה נקבע כי "שוויו של שימוש ברכב" הוא סוג של השתכרות מעבודה ולכן הוא מהווה מקור הכנסה הנתון למיסוי. לפי השיטה הנהוגה בשלוש עשרה השנים האחרונות, השווי לכל חודש של שימוש ברכב "שעומד לרשות העובד" יהיה "התוצאה המתקבלת מהכפלת המחיר המתואם לצרכן של הרכב בשיעור שווי השימוש". על פי אותה תקנה, "שיעור שווי השימוש" נע סביב 2.5%. לשם קביעת שווי השימוש לכל חודש, שיעור זה מוכפל במחיר המקורי של הרכב, המבוסס על מחיר הרכב לצרכן. "השווי" שנקבע על ידי שר האוצר בתקנות, לא קשור כלל להיקף ההוצאות הכרוכות בהחזקת הרכב וביצוע הנסיעות בו.   
 

השופט קירש קבע כי "קיימות בפקודת מס הכנסה הוראות ספציפיות שמתייחסות באופן מיוחד לעובדים שהם בעלי שליטה. אולם, ועל כך לא יכולה להיות מחלוקת, לא קיים כל עקרון בדין לפיו מעמדו של בעל שליטה לצורכי מס הוא כמעמדו של נישום עצמאי. דווקא מכלל הן שומעים לאו בהקשר זה. המחוקק ידע היטב כיצד ליצור הסדרים ייחודיים לבעלי שליטה ולא עשה זאת בקשר לשווי שימוש ברכב. בנוסף ציין השופט כי בתקנות שווי השימוש עצמן אין כל סייג לגבי עובד שהוא בעל שליטה או בעל מניות מהותי וההסדר חל על כל "עובד" באשר הוא.
 

דין הערעור להידחות: "מלווים באנשי מקצוע הבקיאים בדיני המס"

 
השופט דחה את ערעור בני המשפחה וקבע כי "בני המשפחה בחרו לנהל את עסקי השילוט באמצעות חברה בערבון מוגבל. הם היו מלווים באנשי מקצוע הבקיאים בדיני המס. הם היו אמורים להבין כי לניהול עסק באמצעות חברה, וכן למעמדם כעובדים שכירים המועסקים על ידי אותה חברה, יהיו השלכות מיסוי שונות. אחת מן ההשלכות היא בתחום שווי השימוש ברכב. הם אינם יכולים ליהנות מכל העולמות: להפיק הכנסות בידי חברה, על כל המשתמע מכך, ומנגד להחיל על עצמם משטר מיסוי שימוש ברכב התקף לנישום עצמאי.   
  
המערערים ביססו, על דעת עצמם, את תחשיב ההכנסה בגין שימוש ברכב על הכלל המצוי בתקנות ניכוי הוצאות הרכב לפיו יוכרו בניכוי  45% מהוצאות החזקת הרכב. הם אימצו כלל זה באופן גורף ולא הסתייגו ממנו כשרירותי, כפי שתקפו בחריפות את תקנות שווי השימוש. המערערים שבו ותיארו כיצד המכוניות הנדונות שימשו בראש ובראשונה לצורך הנסיעה בבוקר מירושלים, מקום מגוריהם, לתל אביב ומתל אביב לירושלים בסוף היום. והרי  נסיעה אל מקום העבודה וחזרה ממנו הוא שימוש פרטי ואישי מובהק.
  
"לשיטת המערערים, היה מקום לסטות מהנורמה הקבועה בתקנה 2 לתקנות ניכוי הוצאות רכב ולהתיר כביכול פחות מ-45% מן ההוצאות (כלומר, לחייב ביותר מ-55% כפי שנעשה על ידי המערערים.  בנוסף לפי סעיף 36 לפקודת מס הכנסה, כל יחיד תושב ישראל זכאי לרבע נקודת זיכוי כזיכוי נסיעה. כותרת הסעיף היא "זיכוי בעד נסיעה למקום ההשתכרות".  
  

  של מי הרכבים בכלל?

 
כטענה חלופית טענו המערערים כי אין בסיס לתחולת תקנות שווי השימוש במקרה הנוכחי מפני שלא מדובר על "רכב שהועמד לרשות העובד" אלא להיפך – המערערים היו אלה שהעמידו את כלי הרכב לרשות החברה.   
     
שמונת כלי הרכב רשומים במשרד הרישוי על שם בני המשפחה השונים, ולא על שם החברה. לטענת המערערים, הם שילמו בגין רכישת המכוניות ולא החברה, ולכן לשיטת בני המשפחה לא מתקיים כאן המצב העובדתי לגביו אמורות לחול תקנות שווי השימוש: רכישת מכונית על ידי חברה מעסיקה ממקורותיה, והעמדתה לשימוש עובד בה כחלק מחבילת התגמול שלו.

השופט קירש קבע כי המציאות שונה בתכלית ממה שהציגו המערערים, משום שהמכוניות היו רשומות במאזן החברה כרכוש קבוע שלה.  בני המשפחה הסבירו כי זה נועד רק לשם תביעת פחת על המכוניות וניכוי הוצאות האחזקה, וכי נרשמו  להם יתרות זכות על קיום חוב של החברה כלפי בני המשפחה וכך הם משכו כספים מהחברה שלא כדיבידנדים טעוני מס.

  
רואה החשבון של החברה טען: "בעל השליטה הוא נושה, כמו הבנק, כאילו שלקחת הלוואה מהבנק הוא נושה רגיל, הוא לא משכיר את הרכב לחברה. במקום שהחברה תיקח את ההלוואה בבנק, החברה לקחה את ההלוואה ממנו".

רואה החשבון הוסיף: "ברגע שהם, הרישום בספרים החברה נוהגת מנהג בעלים אז אין לזה משמעות כי הרישום במשרד הרישוי הוא לא רישום קונסטיטוטיבי. מה שקובע זה הרישום בספרים". אחד מבני המשפחה טען כי  "יעץ לנו אפילו עו"ד למה, למה להעמיס? יש לכם רכבים, תביאו את זה לחברה שהחברה לא תקנה רכבים יקרים ולבקש עליהם הוצאות. כל אחד נתן את האוטו שלו והמינימום שביקשנו זה קצת הוצאות" .
 
השופט קירש קבע כי "לאור העובדה שהמכוניות הופיעו בספרי החברה, לא היה מקום ולא הייתה אפשרות לרשום אותן גם בהצהרות ההון שהוגשו על חלק מבני המשפחה, ואכן המכוניות אינן מופיעות  בהצהרות ההון.
   
"רישום המכוניות אצלה הקנה לחברה יתרונות מיסוי: תביעת פחת ותביעת הוצאות שונות וזאת מתוך נקודת מוצא שהמכוניות שימשו בייצור הכנסתה העסקית של החברה והיו בבעלותה.

"אין מנוס אלא לקבוע כי לצורכי מס המכוניות אכן היו של החברה ולא ניתן הסבר מדוע הן לא נרשמו, בשום שלב, על שמה במשרד הרישוי. מכיוון שכך, יש להמשיך ולומר כי החברה "העמידה" את המכוניות לשימוש בני המשפחה, ועל כן יש מקום להחלת תקנות שווי השימוש, אף בנסיבות המסוימות של המקרה דנן".   

השופט תקף את המערערים וכתב כי "הכתובת לטרוניות המערערים בעניין ההסדר הקיים לזקיפת שווי שימוש ברכב היא שר האוצר או כנסת ישראל.   טיעוניהם הם בתחום הדין הרצוי (להשקפתם) ולא בתחום הדין המצוי. לטעמי, הערעורים  לא היו אכסניה מתאימה למרבית הטענות שהועלו.   


השופט קירש דחה את ערעור בני המשפחה וקבע כי בנוסף לתשלום הסכום שנקבע על ידי פקיד השומה של 961 אלף שקל,  המערערים ישלמו גם הוצאות משפט של 40 אלף שקל.

 

תגובות לכתבה(4):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מחשבים לפי שווי רכב חדש גם אם הוא בן 8
    חרטאגו 01/06/2023 18:42
    הגב לתגובה זו
    2 1
    וזה ממש דפוק
    סגור
  • 3.
    יש הרבה תחמנות והרבה אי דיוקים בדוחות (ל"ת)
    אלקין 01/06/2023 17:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    רואה חשבון
    123Gil 01/06/2023 15:39
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לקרוא ולא להאמין שלקחתם מקרה כזה לבית משפט. יש הבדל בין שיטת מצליח ובין ללכת עם זה עד הסוף. הרי רואה החשבון שלכם יודע שרכב בחברה חייב בשווי וכל הסיפורים לעקוף את זה אינם רלוונטיים.
    סגור
  • 1.
    ככה קמצנים (ל"ת)
    כמה עשירים 01/06/2023 15:17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות