היועצת המשפטית לממשלה מאשרת לשר המשפטים לוין ייצוג נפרד בבג"צ - בעתירה כנגד החוק לצמצום עילת הסבירות

כזכור היועצת המשפטית מתנגדת בחריפות לחוק שעבר בכנסת בחודש שעבר ולכן אישרה באופן חריג לשר המשפטים לקחת ייצוג עצמאי בשביל לייצג את עמדתו בנוגע לחוק בעתירה בבג"צ בחודש הבא
 | 

היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה הודיעה כי היא מאשרת לשר המשפטים יריב לוין ייצוג נפרד בעתירות העוסקות בתיקון לחוק יסוד השפיטה בעניין עילת הסבירות.

בהמשך לבקשתו של שר המשפטים, הודיעה לו היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כי "נוכח פערי העמדות המסתמנים ביחס לעתירות נגד התיקון לחוק יסוד השפיטה, הממשלה תוכל להסתייע בייצוג נפרד בעתירות אלה".

כידוע שר לא יכול לקחת ייצוג נפרד בעתירות בבית המשפט העליון ללא אישורה של היועצת המשפטית לממשלה. במקרה הנוכחי מסבירה מיארה כי החלטתה לאשר את הייצוג לשר המשפטים נובעת מכך שמדובר באירוע חריג נוכח העובדה שהעתירות עוסקות בסוגיות חוקתיות משטריות תקדימיות ורגישות במיוחד, אשר ייבחנו על ידי הרכב מלא של בית המשפט העליון.

ראש בראש


שר המשפטים והיועצת המשפטית לממשלה צילום נתן וייל ואבי אוחיון לעמ
שר המשפטים והיועצת המשפטית לממשלה צילום נתן וייל ואבי אוחיון לעמ 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כזכור היועצת המשפטית לממשלה הציגה עמדה מנוגדת בתכלית לעמדת הממשלה, לדעתה  מדובר בחוק שיוצר "פגיעה אנושה במערכת החיסונית של הממשלה מפני החלטות  שרירותיות - פגיעה רב מערכתית". כזכור החוק לצמצום עילת הסבירות הוא בעצם תיקון לחוק יסוד השפיטה, מדובר בחוק יסוד ועד כה העליון בשבתו כבג"צ לא פסל מעולם חוק יסוד. הדיון בעתירה ייערך לקראת סוף חודש ספטמבר.

"חור שחור"

בהרב מיארה תקפה קשות את החוק לצמצום עילת הסבירות שאושר בכנסת בחודש שעבר ואמרה כי "נזקו של החוק רחב מהפגיעה הישירה הנובעת ממינוי אדם שאינו  ראוי לתפקיד בכיר או מפיטוריו של שומר סף שביצע את תפקידו". לדבריה במקרים בהם תהיה "התנהלות מפלה או בלתי אחראית של הממשלה בתקופת בחירות; או מינויים ופיטורים של שומרי סף וראשי מערכות. ההצעה יוצרת "חור שחור" נורמטיבי. מעין "מתחם חסינות".   

היועצת תקפה ואמרה כי "ביטול חובת הסבירות של הממשלה ושריה עלול להביא לכך שכל החלטה  של שומר סף בה הוא עמד על דעתו המקצועית מול הדרג הנבחר תהיה גם ההחלטה האחרונה שלו.  מדובר פגיעה אנושה במערכת החיסונית של הממשלה מפני החלטות  שרירותיות - פגיעה רב מערכתית".

היועצת המשפטית אמרה גם כי "כוח שלטוני בלתי מבוקר מאפשר פגיעה בזכויות הפרט והתעלמות  משלטון החוק.   הוא סולל את הדרך להשחתת מידות השירות הציבורי".

היועצת ציינה כי "הקושי היסודי הוא כי בישראל אין מערכת בלמים ואיזונים מספקת  המובנית בחוק.  במצב הזה, אפשרותה של מערכת המשפט למנוע פגיעה בזכויות הפרט  או להגן מפני ניצול לרעה של הכוח השלטוני מבוססת על מה שאכנה – "ערובות מוסדיות".

מיארה הוסיפה "דוגמא מובהקת לערובות המוסדיות, הן עילות הביקורת השיפוטית,  שהתפתחו בפסיקה.  קושי שורשי נוסף נעוץ בקלות הרבה שבה ניתן לבצע שינויים משטריים.   תוך פרק זמן קצר ניתן לבטל את הערובות המוסדיות, וליטול ממערכת  המשפט את הכלים המאפשרים לה לבצע את עבודתה. זוהי התפיסה שהצגנו בכנסת ביחס לביטול עילת העדר הסבירות.  פעולה בסבירות היא חובה בסיסית של השלטון במערכת יחסיו עם  הפרט.  חובתו של השלטון לפעול בסבירות היא ערובה מרכזית לשמירה על  שלטון החוק וההגינות השלטונית. החוק לא מציג ערובה חלופית, ולא נותן מענה כלשהו לשורה  של סוגיות רגישות בפעילות הרשות המבצעת".

   

עתירה כנגד החוק


כזכור החוק לצמצום עילת הסבירות אושר בחודש שעבר בכנסת ברוב של 64 ללא מתנגדים לאחר שהאופוזיציה החרימה את ההצבעה על החוק. התיקון לחוק יסוד השפיטה קובע כי בית המשפט לא יוכל להשתמש בעילת הסבירות על מנת לפסול החלטות מנהליות של הממשלה או של שרים.

גופים רבים הגישו עתירה לבג"צ כנגד החוק, בין העותרים: תנועת אומ"ץ, לשכת עורכי הדין, התנועה לאיכות השלטון, 44 אנשי עסקים, תנועת דרכנו, התנועה הדמוקרטית האזרחית וכן עורכי הדין יהודה רסלר ויוסי האזרחי. בחודש שעבר קבע השופט דוד מינץ כי לא יוצא צו ביניים כנגד החוק וכי הדיון בתירה ייערך בחודש הבא

 בעתירה שהגישה לשכת עורכי הדין כנגד החוק נכתב כי "התיקון המדובר הוא במוצהר חלק מתוכנית שמטרתה לשנות מן היסוד את שיטת המשטר בישראל, וקיים חשש מבוסס שיישומו יגרום לנזקים בלתי הפיכים – פגיעה קשה בשלטון החוק, פגיעה חריפה בעקרון הפרדת הרשויות, מתן פטור לשרים מחובתם לקיים את הדין, מתן חסינות לרשות המבצעת מפני ביקורת שיפוטית בשלל נושאים".

בנוסף נטען כי כמו כן החוק גורם להחלשת שומרי הסף האמונים על השמירה על שלטון החוק". בלשכה גם טענו בעתירה כי  "את פועלו של החוק יש להבין גם על רקע העובדה שבקריאה ראשונה עבר כבר תיקון נוסף לחוק יסוד: השפיטה, המיועד לשנות כליל את שיטת בחירת השופטים בישראל ולהקנות לקואליציה הפוליטית שליטה מוחלטת בוועדה לבחירת שופטים".

בעתירה נכתב כי "החוק לביטול הסבירות מיועד לאפשר לממשלה למנות שרים כרצונה, גם אם אלו חטאו בשחיתות, שהרי הממשלה מחוקקת לעצמה, באמצעות הרוב הקואליציוני שבשליטתה, פטור מביקורת לפי מגבלות הסבירות.

לטענת לשכת עורכי הדין "החוק לביטול הסבירות מיועד לאפשר לשרים שימונו בחוסר סבירות, לקבל כל החלטה, תהא זו הקיצונית והמופרכת ביותר, שהרי על השרים לא יחולו מגבלות הסבירות. בנוסף החוק מיועד לאפשר לממשלה ולשרים שימונו בחוסר סבירות לפטר כרצונם את שומרי הסף, ובראשם את היועצת המשפטית לממשלה, משניה ופרקליט המדינה, ובכך להכניעם, לשעבדם ולפגוע בעצמאות שיקול דעתם המקצועי, שהרי לא יחולו מגבלות הסבירות. כמו כן, לטענת לשכת עורכי הדיו החוק מיועד לאפשר לממשלה לדרוס את הדרג המקצועי במשרדי הממשלה ואת ראשי הרשויות הסטטוטוריות, לבטל את יושרתם המקצועית ולהכפיפם לגחמות השרים, במינויים ובנושאים מקצועיים חשובים, שהרי לא יחולו מגבלות הסבירות".

תגובות לכתבה(10):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    הלבישו על חוקים שחוקקו ע"י צד אחד את השם "חוקי יסוד"
    חוקי פייק יסוד 16/08/2023 23:28
    הגב לתגובה זו
    0 15
    הליך החקיקה שנשען על צד אחד בלבד, ומהות החוקים...מראים שמדובר ב"חוקים מזויפים". אין הסכמה רחבה, ואין רצינות ומקצועיות בחוקים האלה שחוקקו ע"י הקואליציה החמדנית והאלימה הזאת. מחר יחוקקו שמותר לחברי הקואליציה לעבור באדום, כי זה "חוק יסוד"(=למרות שיסודות החוק רעועים ולא סבירים)
    סגור
  • ומה עם חוק כבוד האדם וחרטטו ?
    המגיב 17/08/2023 10:17
    הגב לתגובה זו
    6 0
    עבר ברוב של 32 מול 28 מתנגדים !!! מיעוט שבמיעוט.
    סגור
  • טוקבק
    שמואל 17/08/2023 11:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    32 מול 21
    סגור
  • טוקבק
    שמואל 17/08/2023 09:52
    הגב לתגובה זו
    16 0
    רוב החוקים עוברים על ידי הקואליציה, לפעמים האופוזיציה מצטרפת, אך לא חייבת. זה תפקידה להיות אופוזיציה לממשלה. זה תמיד כך. אין משמעות למושג המומצא במעמד צד אחד. זה המצאה והנדסת תודעה. גם אין צורך בהסכמה רחבה, שוב מושג מומצא כדי לשים רגליים לקואליציה.
    סגור
  • 5.
    היועצת אחיתופל כבר סגרה עם השופטים מה תהיה ההכרעה...?! (ל"ת)
    שרה 16/08/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    לוין לא היה צריך לבקש מהיועצת כלום
    אמונחטאפ 16/08/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
    36 1
    רק להודיע שמכיוון שלבגץ אין שום סמכות חוקית לדון בחוקי יסוד הוא לא ישתתף בהצגה של בג"ץ וכנ"ל יו"ר הכנסת שבעצם ההתקפה של בג"ץ היא על הכנסת ללא כל סמכות חוקית
    סגור
  • 3.
    ביטול עילת הסבירות תיתן לשליט, על חשבון האזרח הקטן
    איבן שפטוטה 16/08/2023 15:05
    הגב לתגובה זו
    2 17
    השליט(=השרים ורשויות השלטון) יוכלו לקבל כול החלטה שבא להם, מבלי שלאזרח הקטן תהיה יכולת להתנגד או לבקש סעד מבג"ץ
    סגור
  • טוקבק
    שמואל 16/08/2023 17:10
    הגב לתגובה זו
    32 1
    לאמיתו של דבר האזרח הקטן, 64 מנדטים, מבקשים לקבל סעד מהכנסת והממשלה מול הדיקטטורה של בג"ץ.
    סגור
  • 2.
    מה, היא עוד לא פוטרה?! (ל"ת)
    SIV 16/08/2023 14:14
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 1.
    טוקבק
    שמואל 16/08/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    11 1
    כתבה שלמה מציגה את הצד של היועמש, של העותרים, של לשכת עורכי הדין. אף מילה על מנציג של הכנסת.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות