בג"צ ידון בעתירה של איגוד המוסכים; האם חברות הביטוח צריכות להתחיל לדאוג?

לאחר מספר חודשים של דחיות ועד שהגיעה תשובת המדינה בנושא, החליטה השופטת רות רונן מבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ כי העתירה של איגוד המוסכים כגד המפקח על הביטוח, משרד התחבורה, איגוד חברות הביטוח ואיי די איי, תועבר לדיון בהרכב שופטים בעליון
 | 
telegram
(4)

האם חברות הביטוח צריכות להתחיל לדאוג?  האם המדיניות של הקיזוזים בה הם נוקטים בשנה וחצי האחרונות תבוטל על ידי בית המשפט העליון? לאחר מספר חודשים של דחיות, החליטה השופטת רות רונן מבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ, כי העתירה של איגוד המוסכים כגד המפקח על הביטוח, משרד התחבורה, איגוד חברות הביטוח ואיי די איי, תועבר לדיון בהרכב שופטים בעליון.

השופטת רונן קבעה כי ייערך דיון בנושא וזאת בניגוד לתשובת המדינה שגרסה כי יש למחוק את העתירה.  למרות זאת השופטת רונן לא קיבלה את בקשת האיגוד להוציא צו ביניים בנושא.

העתירה של איגוד המוסכים הוגשה כבר בחודש מרץ האחרון, העתירה הוגשה כנגד המדיניות החדשה של חברות הביטוח בשנה וחצי האחרונות לפיה הן מקזזות מכספי פיצויים לנהגים לאחר תאונה, במקרים בהם המוסך שלהם לא רכש את החלפים לתיקון הרכב דרך המוסכים בהסדר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

באיגוד טוענים כי מדובר במדיניות לא חוקית, שעומדת בסתירה להבטחות המדינה להפסיק את פעילות מוסכי ההסדר ושפוגעת באיכות התיקונים שמקבלים הנהגים, בניסיון לעודדם לפנות למוסכי ההסדר של חברות הביטוח ולא למוסכים העצמאיים.

באיגוד טענו כי מספר חברות ביטוח הכריזו על המדיניות הזו (ביטוח ישיר, מנורה והפניקס), וכי כך למעשה חברות הביטוח ״חוסמות״ לחלוטין את שערי המוסכים שאינם בהסדר ואלה למעשה אינם יכולים להיבחר יותר ולתקן כלי רכב. חברות הביטוח מנגד טענו כי הן רוכשות את החלפים במחיר זול יותר מהמוסכים, וכך מוזילות את עלות התיקון בזמן של עליית מחירי החלפים, וכי החוק מתיר להן לעשות כן לשם הוזלת התיקונים.

לאחרונה חשבו באיגוד המוסכים כי סוף סוף הם מקבלים חיזוק מהממונה כאשר אוהד מעודי, סגן הממונה על שוק ההון, קיבל את טענתם כנגד מדיניות הקיזוזים והורה לחברות הביטוח להפסיק את המדיניות הזאת. אך מעודי הורה להפסיק אותה רק במקרים בהם מדובר במבוטחים שלא עודכנו עליה בזמן רכישת הפוליסה. מנגד הוא אישר לחברות הביטוח להמשיך להפעיל מדיניות קיזוזים במקרה שהמבוטחים ידעו כי זוהי המדיניות של הביטוח.

מוסך תיקון רכב צילום FREEPIK
תיקון רכב במוסך. צילום FREEPIK

יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי טען לאחר ההחלטה על העברת העתירה לדיון כי "אני מאמין כי בג"צ יגן על המבוטחים ועל המוסכים וישים קץ להתנהגות הפסולה והכוחנית של חברות הביטוח ושל רשות שוק ההון". 

הפחתה של עלויות או חסימה של מוסכים רגילים?

<

בשנה האחרונה בה רוב החברות כבר יישמו את המדינות החדשה התייקרו פוליסות הביטוח המקיף ב-37% בממוצע. בחברות טענו בשנה האחרונה כי הסיבה להתייקרות נובעת כתוצאה מהזינוק בגניבות הרכב ומהתייקרות החלפים.

במשרד התחבורה התנגדו למדיניות הקיזוזים אך לא עסקו בנושא. חברות הביטוח שבו וטענו כי מודבר בהתנהלות חוקית שכן מותר להם לפעול ככל יכולתן כל מנת להקטין את הנזק וכי רכישת חלפים דרכן או דרך מוסכי ההסדר מוזילה את העלויות

כזכור, בחודש אוגוסט הוגשה בקשה ראשונה לתביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח בנוגע לקיזוזים כנגד חברת שומרה, שהייתה אחרת הראשונות שאימצו את המדיניות החדשה של הקיזוזים.

 

המדינה ניסתה לדחות את התשובה

 

העתירה שהוגשה כבר ב-16 לחודש מרץ השנה התעכבה עד כה משום דחיות בהגשת תשובת המדינה לעתירה. המדינה קיבלה מספר דחיות משום שטענה כי היא מקדמת הסדר כולל ורוחבי בענפי המוסכים והשמאים שגם נדון בוועדת הכלכלה של הכנסת וכן באפשרות שיהיו הסכמות לגיבוש הסדר ביניים. לפני כן הדחייה התקבלה משום שנטען כי  ישנן שינויים שמקדמים הגורמים הרלוונטיים במדינה בסוגיה נושא העתירה באופן שעשוי לשיטתם לייתר את העתירה במתכונתה הנוכחית, ובסופו של דבר בשבוע שעבר הגישה את תשובתה באמצעות עו"ד רועי שויקה, הממונה על ענייני בג"צים בפרקליטות המדינה.

שויקה טען בתשובתו כי  טיוטת תקנות עיסוק בשמאות רכב מצויה בשלבים מתקדמים של אישור נוסח שאינה מחייבת את אישור ועדת הכלכלה. וכן כי טיוטת תקנות ניגוד עניינים מצויה אף היא בשלבים מתקדמים, והתקווה היא להניחה על שולחן ועדת הכלכלה בתחילת מושב החורף של הכנסת.

בנוסף טען כי "רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פועלת בימים אלה להשלמת העבודה לפרסום חוזר תיקון הוראות החוזר המאוחד - הוראות בענף רכב רכוש, וזאת במטרה לפרסמן בהקדם האפשרי, מתוך רצון לייצר הסדר אחיד ושלם בנושא".

שויקה כתב בתשובתו לבג"צ גם כי הרשות פרסמה לפני שבועיים הכרעה עקרונית בנושא "תשלום תגמולי ביטוח מופחתים בביטוח רכב, בגין הפרש במחירי חלפים כאשר הרכב תוקן במוסך שאינו בהסדר". במסגרת ההכרעה, נקבעו כללים לחברות ביטוח לגבי אופן התנהלותן בסוגיה מושא העתירה, וכן פורטה ההתנהלות המצופה ממבוטח עם קרות מקרה הביטוח בהתאם להוראות חוק חוזה הביטוח. 

שויקה התכוון להכרעתו של סגן הממונה לפיה ניתן לקזז מבוטחים שיודעו כי זוהי המדיניות. בתשובתו לבג"צ טען כי "פרסום הכרעה זו מייתר את העתירה במתכונתה הנוכחית. זאת, מכיוון שבעתירה בית המשפט התבקש להוציא צו לפיו הרשות תשתמש בסמכותה על פי דין לקבוע הוראות בכל הנוגע לפרקטיקות בהן נקטו חלק מחברות ביטוח בקרות מקרה ביטוח רכב".

כן טען כי "משעה שהרשות פרסמה הכרעה עקרונית כאמור, אשר תחולתה מיידית וכוללת הוראות המחייבות את חברות הביטוח להשיב כספים במקרה בו לא בוצע גילוי למבוטח, העתירה במתכונתה הנוכחית התייתרה, ודינה להימחק. בנסיבות אלו, מתייתר גם הצורך "בהסכמות בתקופת הביניים" כפי שביקש העותר. זאת, מבלי שהמשיבים ממעיטים מנפקותן של התקנות אשר משרד התחבורה שוקד עליהן. עם זאת, נוכח פרסום הכרעתה של הרשות, אשר משנה לחלוטין את כל המסד עליו הושתתה העתירה ומייתר את הסעד שהתבקש במסגרת העתירה , ברי כי כבר בשלב זה העתירה הנוכחית אינה רלוונטית עוד, ודינה להימחק". 

על תשובה זו זעמו באיגוד המוסכים וטענו כי "כעבור שנה וחודשיים מתחילת חסימת הגישה למבוטחים למוסכים שאינם בהסדר (רוב המוסכים בישראל), רשות שוק ההון והביטוח מנסה באמצעים בלתי קבילים ותוך עבירה על חוק יסוד "חופש העיסוק" , להכשיר את הפעולות הבלתי חוקיות ולחנך מחדש את מיליוני המבוטחים במדינת ישראל ואת משמעות חוק חוזה הביטוח.

"לאחר שלוש בקשות דחייה ומריחת זמן החשוב לשרידות העסקים הקטנים בתחום תיקון הרכב בישראל הוגשה היום תגובת משרד התחבורה ורשות שוק ההון והביטוח הממשיכות לזרות חול בעיני הרשות המחוקקת והרשות השופטת בטענות הטיוח המוכרות לנו עוד מדיוני האסדרה בשנת 2016: "משרד התחבורה שוקד", "טיוטת תקנות ניגוד עניינים מצויה אף היא בשלבים מתקדמים".

באיגוד שבו וטענו כי "אנו שמים את מבטחנו בבג"צ וסמוכים ובטוחים שבית המשפט ישים קץ להתנהגות הרשלנית ושלוחת הרסן של הרגולטורים שהיו אמורים כבר להסדיר נגישות שוויונית לכלל העוסקים החוקיים בישראל ולכלל המבוטחים ללא אפלייה ובאחריות המנהלית הנדרשת מהם".


השופטת רות רונן כאמור לא התרגשה מתשובת המדינה ומעמדתו של עו"ד שויקה לפיה דין העתירה להימחק וקבעה כי ייערך בה דיון בהרכב שופטים בבג"צ.  
 

שבעה חודשים של המתנה

<

כזכור בחודש מרץ האחרון הגישו באיגוד המוסכים עתירה לבג"צ בנוגע למדיניות ניתוב וחיסול תחרות שת"פ הממונה על הביטוח וחברות ביטוח לטענתם.

באיגוד הביטוח טענו כי בשנה וחצי האחרונות  חברות הביטוח הוציאו הוראה למבוטחיהם  בדבר מדיניות פיצוי חדשה בה במקרה של תאונה יש לתקן את הרכב במוסך הסדר או לכל הפחות לרכוש את החלפים מחברת הביטוח או בעלות מחיר עלות של חברת הביטוח.

באיגוד טענו כי חברות הביטוח ציינו כי מי שלא יעשה כן יחויב בהפרש עלות החלפים ששילם במוסך בו תיקן לעומת המחיר שיכלה חברת הביטוח לקבל מספקי חלקי חילוף. 

באיגוד המוסכים ציינו בעתירתם לעליון כי מדיניות זו לא הובאה לידיעת המבוטחים בעת רכישת הפוליסה אלא רק בזמן הגעת הרכב לתיקון הרכב במוסך שאינו בהסדר לאחר תאונה. בנוסף טענו כי מדיניות זו משקפת מצב שבו למבוטח הברירה לשלם השתתפות עצמית מוגדלת ובלתי ידועה מראש או לעבור לתקן את הרכב במוסך ההסדר של חברת הביטוח.

בעתירה נכתב כי מדובר בניצול ציני של המבוטחים שידם נמצאת על התחתונה בהתדיינות ובמיקוח בעת הפעלת הפוליסה ונטילת זכותם לבחור בנותן שירות בעל רישיון להפעלת מוסך כדין.  

באיגוד טענו כי כידוע לאחר תאונה מרבית המבוטחים מבקשים לתקן את רכבם במוסך הקרוב לביתם, מוסך שהם מכירים ובוטחים בו. ברור שאם מבוטחים היו יודעים מראש שהם יהיו מחויבים לתקן את הרכב במוסך מוכתב ולא במוסך לבחירתם תוך הפסד כספי גדול, אולי מלכתחילה היו בוחרים לבטח את רכבם בחברה שאינה מגבילה את הבחירה ואינה מענישה את המבוטח בגין בחירה חופשית וכדין.

באיגוד טענו בנוסף בעתירה כי במקביל לפניה למבוטחים חברות הביטוח  יצאו גם בדרישה גם למוסכים שאינם בהסדר לרכוש דרכם חלפים לתיקון כלי רכב, תוך איום שאם לא יעשו כן חברות הביטוח יקזזו מהחזרים ללקוחות המוסך.

בעתירה צוין כי בדרך זו חברות הביטוח פוגעת בראש ובראשונה בלקוחות ומונעות מהן לקבל שירות במוסך לבחירתם, מכופפת את ידם לבחירה במוסכים מטעמם - מוסכי ההסדר  ומונעות עבודה ממוסכים שאינם בהסדר. וכן יש לציין כי לכל חברת ביטוח יש מעט מוסכים בהסדר ולא כל מוסך יכול להצטרף לרשימת מוסכי ההסדר. זו זכות ששמורה למוסכים ספורים בלבד.

פועלים לביטול המדיניות

 
באיגוד טוענים בחודשים האחרונים כי מאז החלה פעילות חד צדדית זו, המאיימת על שרידותם של מוסכים רבים בישראל, פועל איגוד המוסכים לביטול ההתנהלות זו. 

באיגוד ציינו כי בעקבות פניית האיגוד ערך יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת דוד ביטן, דיון בנושא: "התנהלות חברות הביטוח בעניין תיקוני רכב במוסכים שאינם מוסכי הסדר בעניין השמאים". כאשר הדיון התמקד בפרקטיקה הפסולה החדשה בה נוקטות חברות ביטוח, בדיון הוחלט להעניק למשרד התחבורה והרשות הממונה על שוק ההון והביטוח שבועיים לגיבוש הצעה מוסכמת ליישום פתרון הבעיה. מועד זה חלף וטרם הוגשה הצעה מוסכמת לפתרון . ביום ראשון בשעה תשע בבוקר יתקיים דיון נוסף בוועדת הכלכלה בראשות חבר הכנסת ביטן שם יאלצו הרשויות לתת מענה בפני יו"ר הועדה.

באיגוד הסבירו כי "לאור הדוחק של מוסכים רבים ופגיעה ממשית בפרנסתם עתר איגוד המוסכים לבג"צ בבקשה להפסיק את המדיניות הבלתי חוקית חברות ביטוח לאלתר ולהשיב למוסכים את זכותם לתת שירות ולצרכנים לבחור לקבל שרות במוסך בו הם בחרו באופן חופשי". .

רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים בישראל אמר כי  "חברות הביטוח עושות דין לעצמן ומבצעות פעולות בניגוד לדין תוך ביצוע עוולות מסחריות לעסקים ועוולות חמורות לצרכנים ויש להפסיק פעולות אלה לאלתר. האמור בעתירה מדבר בעד עצמו. איגוד המוסכים בישראל נחוש לפעול למען הזכות הבסיסית של כל מוסך להיבחר על ידי לקוחות באופן חופשי, ללא לחצים (הטבות או סנקציות) ולהיות נגיש באופן שוויוני לכל לקוח בישראל".

תגובות לכתבה(4):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    דוד
    דוד 05/10/2023 10:22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חב' הביטוח מתנהלות בדורסנות כלפי הציבור במשך שנים. שיעשו סדר בברדק וחוסר התנהלות הישר וההגון שלהן ולא ישלחו זרועות תמנון לעשוק ולספק חלפים למוסכים. הגיע הזמן לנעור רציני לענף הרקוב הנקרא ביטוחי רכב.
    סגור
  • 3.
    חברות הביטוח עובדות עלינו
    הצבר 04/10/2023 12:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לזקנים לא משלמים בלי תביעה .לסיעודיים מוציאים את הנשמה .לרכבים הם נהיו הבעלים של הרכב .איפו הלקןח? מבחינת הביטוח הלקוח שקוף.
    סגור
  • 2.
    די לנוכלות
    טוטו 04/10/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המוסכים מקבלים היום הנחה של 70 אחוז זה מצב לא שפוי
    סגור
  • 1.
    הצחקתם
    אני1 03/10/2023 23:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ראשית, זה לא רלוונטי לרכב עד שנתיים מרגע עלייתו על הכביש. שנית, כל חברות הבטוח כבר שלחו בדוא"ל לכל מבוטחים בביטוחי רכב, הן צד ב' והן מקיף את המכתבים, וכן לאור הפרסום הרב, אי ידיעת המבוטח אינו רלוונטי כבר. אז שחברות הבטוח תתחייבנה להעביר למוסכים חלף כנגד חלף, מקום בו המוסך אינו מוסך הסדר, ובא לציון...
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות