מותו של סטיב אפלטון, מנכ"ל מיקרון, עלול להשפיע על תעשיית השבבים; וגם מעט על הקשר לישראל ולטאואר
פורסם לראשונה ב-18:48 04.02.2012
סטיב אפלטון, מנכ"ל חברת מיקרון טכנולג'י ב-17 השנים האחרונות ואחד הדמויות הבולטות ביותר בתעשיית השבבים, נהרג ביום שישי בהתרסקות מטוס בעל ביצועיים גבוהים שהטיס. הוא היה בן 51 במותו.
מותו הפתאומי של אפלטון תפס את מיקרון (סימול: MU) לא מוכנה, בעת שהחברה הידועה בייצור שבבי זכרונות נמצאת בתהליך של שינוי בדומה לתעשייה כולה. בעת כהונתו כמנכ"ל מיקרון החברה צלחה קרבות מול מתחרות אסייאתיות גדולות בשוק השבבים ובעצם נותרה החברה האמריקנית האחרונה בשוק בו ארה"ב פעם שלטה ביד רמה.
בהודעה שהוציאה החברה אמש נכתב: "האנרגיה והתשוקה של סטיב היו חיוניים למיקרון". מיקרון הודיעה כי מידע נוסף יימסר בהמשך.
מפעל בקרית גת והחזקות בטאואר
מיקרון טכנולוגיות נמנית עם הספקיות המובילות בעולם לפתרונות מתקדמים בתחום המוליכים למחצה. מפעלי החברה פרושים ברחבי העולם כולל ישראל והיא מפתחת, מייצרת ומשווקת טווח של מוצרי זיכרון ופתרונות ומערכות מוליכים למחצה לשימוש במוצרים המתקדמים ביותר בתחום המחשוב, מוצרי הצריכה, הרשתות, המוצרים המשובצים והסלו. למעשה, אנו נפגשים עם שבבי החברה מידי יום בטלפונים החכמים ובמשרד.
בשונה ממנכ"לים אחרים בתעשייה אפלטון החל את דרכו במיקרון כפועל ייצור הועבד במשמרות ומרוויח לפי שעה. 8 שנים בלבד לאחר מכן הפך אפלטון לנשיא ומנהל הפעילות הראשי של החברה. בשנת 1994 הוא הוסיף לעצמו את תואר המנכ"ל והיו"ר.
כמנכ"ל החברה, אפלטון, בין היתר, היה אחראי לכניסתה של החברה לישראל ולרכישת נומוניקס, חברת שבבי הזיכרון שהקימו אינטל ו-STMicroelectronics בשנת 2010. מפעל הייצור של נומוניקס בקריית גת הפכה את מיקטון לחברה השלישית בגודלה בעולם בייצור זיכרונות ובשנת 2010 לבדה המפעל המקומי המעסיק כ-1,500 עובדים היה אחראי על ייצוא בסך של 360 מיליון דולר.
אך זה לא הקשר היחיד לישראל. לפני פחות משנה הפכה מיקרון להיות בעלת עניין ביצרנית השבבים הישראלית טאואר (סימול: TSEM). אפלטון חתם על עסקה למכירת מפעל הייצור של החברה ביפן לטאואר, המנוהלת ע"י ראסל אלוואנגר, ובהמשך לכך הפך את מיקרון לבעלת המניות הגדולה בטאואר (בנטרול שטרי ההון) עם החזקה של 6.7% מהחברה, בצמוד לקבוצת דלק של יצחק תשובה (5.6%) והחברה לישראל של סמי ועידן עופר (5.14%).
ישפיע על המיזוגים והרכישות בתעשייה?
אפלטון היה טייס פעלולים מוסמך אשר הטיס מטוסים רבים. הוא טס בתערוכות אוויר, ביצע לולאות וטס הפוך בגובה הנמוך ממאה מטר. בעבר אף התלוצץ ואמר שעסקי השבבים יותר מסוכנים מלטוס. "אני ללא ספק אדם אגרסיבי", אפלטון אמר לוול סטריט ג'ורנל בשנת 2006. "זה סוג של קלישאה, אך אני מעדיף למות חי מאשר לחיות מת".
בשנת 2004 הוא היה קרוב למצוא את מותו כאשר התרסק במדבר איידהו לאחר ביצוע לולאה באמצעות מטוס פעלולים Extra 300L. הפציעות שלו כללו גב שבור, קריסת של אחת הריאות, סחוס קרוע לאורך עצם החזה ועוד. לא עבר זמן רב לפני שהוא חזר לפעולה.
מותו של אפלטון מגיע רק שבוע לפני שהחברה תכננה לערוך שיחת ועידה למשקיעים לצורך עדכונם על מצב השוק והאסטרטגיה של החברה ושבוע אחרי שמנהל הפעילות של החברה מארק דורקן הודיע כי יפרוש מהחברה בסוף חודש אוגוסט. ביום ראשון פרסמה החברה כי דורקן יחליף את אפלטון וימונה למנכ"ל החברה, רוברט סוויץ' ימונה ליו"ר ומארק אדמס לנשיא החברה.
אנליסטים המסקרים את החברה בעלת שווי שוק של 7.85 מיליארד דולר הגיבו אתמול בעצב לידיעה אך העריכו כי מותו של אפלטון לא יפגע בפעילות החברה מאחר ודרך הניהול שלו יצרה שרשרת ניהול טובה. עם זאת, ההשפעה על התעשייה כולה לא ידועה, שכן מותו עלול להאט את המיזוגים והרכישות בתעשייה.
- 8.אנליסט צמרת 05/02/2012 11:56הגב לתגובה זותצטט אותי בסוף שנה.
- 7.זה לא בא להפחיד; המניות של מיקרון חסומות בכלל (ל"ת)שלום 05/02/2012 08:29הגב לתגובה זו
- 6.אבי 05/02/2012 06:02הגב לתגובה זותקראו אצת המאמר כי כבר ב26 בינואר החליטו להחליף את המנכל באוגוסט "http://www.rttnews.com/1813099/micron-technology-names-mark-durcan-ceo.aspx?type=qf"
- 5.מניית השנה במדד 100. (ל"ת)דנה 04/02/2012 23:10הגב לתגובה זו
- 4.זה לו צריך להשפיעה על טאואר (ל"ת)דוד 04/02/2012 21:00הגב לתגובה זו
- 3.תעשיית השבבים תתרסק גם ללא קשר למותו הטראגי (ל"ת)דודו 04/02/2012 20:48הגב לתגובה זו
- 2.נועםדבורה-טאואר 04/02/2012 20:32הגב לתגובה זוהיא מהווה כולה שש אחוז מטאואר בעלת עניין נורא קטנה ולא מהווה איום נכון שהיא מחזיקה בנתח יותר גדול משל החברה לישראל ויקבוצת דלק אבל לדעתי זה נועד להפחיד כדי שלא תעלו ותהיו על הגל בדרך לדולר מאחל להם בהצלחה אני מתחנן כנראה ב294 לחזק
- 1.טאואר המניה האטרקטיבית בתל אביב (ל"ת)רועי 04/02/2012 19:09הגב לתגובה זו