שוק ההנפקות הראשונות לציבור (IPO) ינסה לחזור לעצמו בשבוע הקרוב
בשבוע הבא שוק ההנפקות הראשונות לציבור (IPO) חוזר לתודעה, לאחר שנת דובים (תרתי משמע) שאליה הוא נפל לאחר הנפקת פייסבוק ולאור החולשה הכלכלית האחרונה. לאחר עסקת פייסבוק (סימול: FB) ב-18 למאי, רק 4 עסקאות צלחו להנפקות בבורסות בארה"ב. נתון זה מראה על ברצף הנמוך הרע מאז חודשים אוגוסט עד אוקטובר בשנה שעברה.
הירידה במחיר המניה של פייסבוק לאחר ההנפקה המתוקשרת הגדולה של השנה, הייתה ללא ספק סמן שלילי עבור שוק ההנפקות בארה"ב. לכן, אומר סם המדה, מנכ"ל פרייבקו, "אין שום ספק שככל שיעבור יותר זמן, ככה התחושה תשתפר".
ההנפקות המתוכננות לשבוע הבא כוללות את יצרנית הגיטרות המפורסמת 'פנדר', אתר התיירות המוביל 'קאיאק' (שרוצה לגייס כ-87.5 מיליון דולר). חברת אבטחת הנטוורקינט 'פאלו-אלטו' (שרוצה לגייס כ-229.4 מיליון דולר). חברת פייב בילו (Five Below), קמעונאית בתחום המתבגרים (ששואפת לגייס כ-134.4 מיליון דולר) וחברת הביוטק דוראטה תרפיוטיקס (Durata) (המעוניינת לגייס כ-82 מיליון דולר).
'תחיית המתים' הזו בשוק ההנפקות היא אינדיקטור מבורך לתחושה כי המשקיעים והשחקנים צוברים מחדש את הבטחון לגבי גיוס כספים דרך שוק ההון.
יש 68 חברות המתכוונות לגייס כ-14.4 מיליארד דולרים באמצעות הנפקות ראשונות לציבור עד לסוף שנת 2012, כך לפי מחקר של חברת דיל-לוג'יק. בשנה שעברה, באותה תקופה, היה מספר כמעט כפול של חברות שרצו להנפיק מניותיהם לראשונה לציבור; 135 חברות שרצו לגייס 23.6 מיליארד דולרים.
"אם השוק יישאר בריא, השוק הכללי ייראה הרבה פעילות של הנפקות ראשונות לציבור במהלך המחצית השנייה של 2012" אמר ניק איינהורן, אנליסט ברנסאנס קפיטל המתמחים ב-IPO. אך מעבר של השוק לצד השני, אל עבר צניחה נוספת במדדים המובילים בניו יורק, עשויים לעשות את מלאכת גיוס ההון על ידי מכירת מניות קשה הרבה יותר.