מנתחים את הדאו: מה מצבן של חברות האנרגיה במדד האמריקני?
החל מה-22 במאי, סטיות התקן במדדים הגלובליים טיפסו במהירות. מדדי המניות של טורקיה, רוסיה, יפן, אוסטרליה ואחרות צנחו, ובארה"ב זינק מ-12 ל-18 תוך ימים, ואותת על עלייה ברמת הסיכון בטווח הקרוב - הירידות החדות שהתרחשו בטווח התקופה 22/05-12/06 היו מהירות כואבות ומתוזמנות היטב, בעיקר מבחינת מדדי המניות ושערי החליפין בשווקים מתפתחים. ייתכן וגל המכירות מצביע על חששות מהשפעה שלילית רחבה יותר של היחלשות הין על אסיה והפסיפיק.
אז ממה הכל התחיל?
ברננקי מדבר על הפסקת תוכנית הרכישות, ונועץ סיכה בבלון הביטחון העצמי של שוק המניות - החששות שנגיד הפד יפחית מתוכנית רכישות האג"ח (שרבים אומרים שהיא מיותרת) הובילה לעליית תשואות חדה בשוקי האג"ח - תשואת ממשלת ארה"ב מזנקת במהלך מאי בלבד מ-1.6% ל-2.2%. עליית התשואות בארה"ב פגעה במומנטום החזק של S&P 500, בדגש על הענפים תלויי נמוכה כמו תשתיות, ריטים וכדומה.
מה הקשר לדאו?
אין קשר, לפחות לא ישיר. הענפים שהושפעו יותר מעליית התשואות (ירידה של 10%) אינם במדד - ענף התשתיות וענף הריטים עתירי הדיבידנד תלויים מאד בסביבת ריביות נמוכה, והם ירדו ב-10% מאז התשואות החלו לטפס. הירידה התרחשה לאחר שענפים אלו זכו בשנה האחרונה להעדפת המשקיעים, מכיוון ששימשו כאלטרנטיבה מנייתית לתשואות האג"ח, לכן זכו למכפילי רווח גבוהים מהממוצעים ההיסטוריים. בינתיים כדאי להיזהר מהם.
כמו שציינו ב טור הקודם , נמשיך ונבחן את ענפי התעשייה והאנרגיה ומתוכם 4 מניות מובילות במדד הדאו ג'ונס.
שליש מהדאו ג'ונס - בענף התעשייה (20.5%) ישנן 5 מניות - 3M, ג'נרל אלקטריק, בואינג, יונטייד טכנולוג'יס וקאטרפילר. בענף האנרגיה (10.8%) 2 מניות בלבד - Exxon Mobil ו-Chevron - שתיהן חברות משולבות הפועלות בתחומי החיפוש, הפקה, זיקוק של נפט וגז ברחבי העולם.
ענף התעשייה בארה"ב מתאושש בזכות עלייה בביקוש לרכבים, תעופה, רכבות והיציאה ממיתון בענף הבנייה:
- בשנתיים האחרונות, סביבת הריבית הנמוכה והתאוששות שוקי הדיור, נתנה תמריץ לצרכן האמריקני למחזר את המשכנתא ולהחליף את הרכב. העלייה בנתוני מכירות הרכב ורכישות הבתים מאמתים את השיפור.
- כמו כן, מצד המגזר העסקי נרשם גידול בביקוש למטוסים המתבטאת בעלייה חדה בהזמנות מחברות דאו כמו בואינג. בעקיפין, הביקוש למטוסים, משאיות ורכבים גרר הזמנות ושיפור במצבם של תעשיות משנה כמו יצרני מנועים, חלקי חילוף וכדומה.
- חברות הרכבות המובילות בארה"ב, נהנות מצמיחה במחזורי הובלת רכבים ואנרגיה. "בום" תגליות הנפט והגז, בצל מחסור בתשתיות הולכה של גז ונפט בצפון אמריקה, העיר ענקים אלו מתנומתם, תוך כדי שהן ממלאים תפקיד מכריע בהובלת נפט וגז ליעדם.
ענף האנרגיה בארה"ב, תפקיד מכריע להפחתת התלות ביבוא נפט וביצירת יתרונות תחרותיים ליצרנים אמריקניים:
- הקלות ברגולציה סביבתית מצד ממשל אובמה, הובילו לשימוש נרחב בטכנולוגיית קידוחים מתקדמות כמו Fracking, והזניקו את תגליות הנפט והגז בצפון אמריקה ומכאן את יכולת הפקת הנפט וגז בארה"ב, עד כדי מחירי היצף.
- חברות קידוחים ושירותים רבות רשמו התאוששות יפה בזכות הבהלה המחודשת לזהב השחור, וכן חברות ענק משולבות רשמו טיפוס במרווחי הזיקוק תוך שהן מספקות את צרכי התעשייה המקומית במחירים זולים יותר לעומת המחיר של יבוא נפט וגז.
- היעדר תשתיות הולכה מתאימות מאזורי התגלית למרכזי הזיקוק והלאה לתעשיות שונות כמו כימיקלים וכדומה, הגבירו את הביקושים לבניית תשתיות הולכה (צנרות). בינתיים מגזר הרכבות מוכיח את עצמו כיעיל, מהיר ואמין ורושם קופון יפה.
- ריבוי מקורות האנרגיה בארה"ב הפכו קורצים עבור משקיעים בינלאומיים, היות ומחיר הגז נמוך יותר בארה"ב והם מסוכנים פחות מיבוא ממדינות קטל מאופ"ק. בינתיים ארה"ב נמנעת מייצוא משמעותי של נפט וגז, הצפויים ליקר את עלויות האנרגיה לתעשיות המקומיות והצרכן האמריקני, ומכאן גם לפגוע במידת מה ביתרון תחרותי זה.
לסיכום, נראה כי היתרונות התחרותיים של יצרנים אמריקניים ומפיקי נפט וגז מקומיים הן WIN-WIN עבור כלכלת ארה"ב וענף התעשייה והאנרגיה - מאפיין הצפוי להוביל לרומן לטווח ארוך.
ההתאוששות בכלכלת ארה"ב, התפתחות שוקי האנרגיה והיחלשות הדולר, עשויים לחזק את מניותיהן של ענקיות האנרגיה והתעשייה בטווח הארוך. עם זאת, החשש העיקרי של המשקיעים כיום, הוא מהתדרדרות הצמיחה והביקושים משווקים מתעוררים, והחרפת המיתון באירופה המהווים נתח משמעותי מההכנסות מתוקף היותן גלובליות. להלן תקציר ונתונים פיננסים על מניות בולטות מענפים אלו, הנסחרות במדד הדאו.
עד הפעם הבאה, שבת שלום.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה