מגמה הולכת וגוברת של פיטורי עובדים בענף הקמעונאות בארה"ב
מייסי'ז (סימול: M) שמפעילה רשת מרכזי קניות, גלריות רהיטים וחנויות מתמחות אחרות בארה"ב, פרסמה את הדו"ח הכספי לרבעון השני של השנה ועקפה את תחזיות הרווח וההכנסות. יחד עם זאת, מהחברה נמסר היום כי הם מתכננים לסגור 100 חנויות של הרשת, אך לא מסרו מידע בנוגע לכמות העובדים שצפויים לאבד את משרותם.
ישנה מגמה הולכת וגוברת של עזיבת לקוחות ופיטורי עובדים בקרב חנויות המבוססות בקניונים, כגון מייסי'ז, ג'יי סי פני (סימול: JCP) סיירס (סימול: SHLD) וקוהל'ס (סימול: KSS). לפי חברת מאגר הנתונים של חברת כוח אדם, רק השנה הכריזו על יותר מ-43,600 פיטורים בענף הקמעונאות. שני הסקטורים היחידים שהציגו כמות פיטורים גבוהה מכך הינם סקטור האנרגיה, שסבל מירידות חדות במחיר הנפט, וסקטור המחשבים שמשקף בעיקר את הפיטורים במיקרוסופט, איי בי אם, ואינטל. הבעיה הגדולה של ענף הקמעונאות היא השינוי בהרגלי הצריכה של האנשים. יותר לקוחות קונים באינטרנט במקום בחנויות עצמן.
מארק כהן, פרופסור ודירקטור של לימודי הקמעונאות בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה, אמר כי "תעשיית הקמעונאות המסורתית, במספר היבטים, עומדת בפני ארמגדון של ממש. בנו יותר מדי חנויות".
- אינטל קופצת ב-8%; נובה יורדת ב-6%, הנאסד"ק ב-0.2%
- פלנטיר עלתה ב-8.3%, אנבידיה ב-5.3%; הנאסד"ק עלה ב-2.6%
חברות הקמעונאות המסורתיות חטפו מכה קשה מאמאזון.קום. הצלחתה של אמאזון היוותה את הסיבה העיקרית לכך שוול מארט קנו חברת סטארטאפ של רכישות אינטרנטיות במחיר של יותר מ-3 מיליארד דולר. רכישות באינטרנט צוברות תאוצה ברחבי העולם, כאשר רק היום פרסמה חברת עליבאבא (סימול: BABA) את הדו"ח הרבעוני, תוך כדי שהיא מכה את תחזיות האנליסטים.
עליבאבא ואמאזון אינם הסיבה היחידה לכך שמייסי'ז וחברות אחרות סוגרות את החנויות ומפטרות עובדים, ואף פושטות את הרגל, כמו למשל פאסיפיק סאנוור. הצרכנים מעוניינים לחפש מציאות, ולכן הלקוחות עוברים לחנויות הדיסקאונט כגון טיי.ג'יי.מקס, דולר טריי, ודולר ג'נרל. גם חברת וול מארט אשר סבלה משנה חלשה ב-2015 החלה להתאושש. כהן אמר שיותר ויותר חברות נמצאים במרוץ לתחתית ומורידים מחירים על מנת למשוך לקוחות. יחד עם זאת, התמונה לא כזו פשוטה. חנויות המגיבות במהירות לאופנה המתחלפת, כמו H&M וזארה משגשגות. הלקוחות לא הפסיקו לפקוד את הקניונים, אך הם מחפשים שם בעיקר חנויות כמו אפל ופחות כמו מייסי'ז.
חשוב לציין כי יש עדיין חנויות קמעונאות שממשיכים להעסיק יותר עובדים. לפי נתוני התעסוקה, ענף הקמעונאות הוסיף קרוב ל-200 אלף משרות השנה. זה כולל לא רק החנויות עצמן, אלא גם סוכנויות רכב וסופרמרקטים וחנויות אינטרנטיות.
לכתבה נרחבת של שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של ביזפורטל, על מהפכת המסחר המקוון שהחלה נוגסת ברווחי המסחר הקמעונאי, לחץ כאן.