אילון מאסק ישלם קנס של 20 מיליון דולר ויחדל לכהן כיו"ר טסלה
מאסק הגיע להסדר עם הוועדה לניירות ערך ובורסות שתדרוש ממנו להתפטר מתפקידו כיו"ר דירקטוריון טסלה בשלוש השנים האחרונות, ולשלם קנס בסך של 20 מיליון דולר, זאת בעקבות ציוץ בטוויטר שבו כתב כי הוא שוקל להפוך את טסלה לפרטית.
כחלק מההסכם שאליו הגיעו מאסק והוועדה, מאסק לא יכחיש או יודה בטענות המיוחסות לו והוא צפוי להישאר בתפקיד מנכ"ל החברה.
הרגולטור האמריקאי תבע להדיח את מאסק מתפקידו מחברת הרכבים החשמליים בטענה שביצע דיווחי שווא מטעים כשצייץ בטוויטר בנושא הפיכת טסלה לחברה פרטית (לכתבה המלאה).
הוועדה טענה כי מאסק ידע בזמנו כי ההשלכות האפשריות יהיו "לא ברורות ותלויות במספר רב של גורמים". הציוץ הקפיץ את מחירה של מניית טסלה ביותר משישה אחוז זמן קצר לאחר מכן מה שגרם למניפולצייה והפרעה משמעותית על השוק.
מאסק היה מעורב באופן ישיר כמעט בכל פרט בשלבי הפיתוח והייצור של הרכב החשמלי והוא נחשב לכוח המניע בטסלה. היזם המיליארדר אמר כי הוא לא עשה שום דבר רע וכי דירקטוריון החברה תומך בו.
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- מאסק מזעזע את הסוכנויות הפדרליות; רעשי רקע או שינוי אמיתי בשוק?
דיווחים בארה"ב אומרים כי מאסק היה בטוח שיש לו הסכם מימון בעל פה עם קרן הון הסעודית לרכישות מניות החברה והפיכתה לפרטית. מאסק רשם בבלוג של אתר החברה כי "אין שאלות, ההסכם עם הקרן הסעודית עשוי להסגר בקרוב".
התביעה של הוועדה לניירות ערך אמרה כי הפגישה בין מאסק לנציגיה של קרן ההון הסעודית "חסרה אפילו את התנאים הבסיסים ביותר בצעה להפוך את החברה לפרטית".
מאסק הסכים לתנאי העסקה לאחר שכבר היה מוכן ללכת למשפט אולם החליט על הפשרה ברגע האחרון.
- 1.אורי 30/09/2018 11:15הגב לתגובה זוהוא נחתך מתפקיד היו"ר לשלוש שנים אבל נשאר המנכ"ל? ומשלם קנס של 20 מיליון? מה זה השיט הזה, איפה העונש פה
- מישהו 30/09/2018 12:40הגב לתגובה זובדרך כלל המנכ"ל הוא היו"ר של הדירקטריון של החברה, אך זה לא מחייב - זה 2 תפקידים שונים. דירקטוריון הוא הצד המנהלתי הכספי מול הבורסה. צריך גם לממן שכר של יו"ר. לא בהכרח חבר דירקטוריון מעורב בחזונה של החברה. הוא מתייחס לכספים ולאסטרטגיות כספים. לעתים חבריי דירקטוריון חדשים זה עבור התנהלות חדשה לפירוק של חברה. למרות זאת, אני לא חושב שזה עבור פירוק. חברות תמיד בתחילת דרכם (גם 10 שנים זה תחילת דרך. אפריקה ישראל שרדה הרבה יותר) לא ממש מרוויחות, ומפסידות, אך ההפסדים זה השקעות ראשוניות (התחייבויות, רכישת נכסים, השקעות חד פעמיות), וגם באמצע דרכם (אם רוצים לקדם צמיחה). זה בסה"כ מה שמאסק עשה. זה לגיטימי. צריך לנהל טוב את ההון החוזר (שלא ייקח מאה שנה להחזיר את ההשקעה). בהתייחס לצמיחה של החברה, ולאו דווקא בשנה האחרונה, אלא בהתייחס לכל השנים, החברה בכיוון חיובי, למרות הכל. יש פה אנומליה בגידול, וזה לאחר שיש מפעל חדש. הדברים לא מתנהלים בצורה לינארית. כל הכבוד למאסק שהוא הצליח להרים חברה אדירה ופורצת דרך. חבל שהוא מתנהג ככה. אין מה לדאוג לטווח הארוך, גם ייקח שנים. כל חברות הרכבים כמעט פשטו ולא בסוף.
- אורי 30/09/2018 20:55החברה סובלת משיעור רווח גולמי, תפעולי ונקי שליליים וזה רק מתעצם מדי שנה. גם יחס חוב הון שלילי, של כמעט 1:3. תוסיף לזה את הריביות שעולות במגמתיות והנה לך מתכון לחדלות פירעון עוד כמה שנים. החזון שלו זה להנגיש את המכוניות שלו למעמד הביניים. זה לא יוכל להתאפשר כי שוק חומרי הגלם שהוא מתעסק בו יקר בטירוף והביקושים בו רק עולים {קובלט וליתיום}. הוא יהיה חייב לשנות את החזון ולמכור את המכוניות שלו ביוקר אם הוא רוצה לשרוד. בקיצור, יזם גדול הוא כן, מנהל הוא ממש לא. והוא כנראה הצליח לעבוד גם עליך. המשקיעים של טסלה הם לא משקיעים בעלי שיקול דעת, הם פנטזיונרים.