אל על הפסידה 110 מיליון דולר, זה שיפור - אבל למרות ההבטחות: עדיין עם הערת עסק חי
חברת אל על +1% אל על 816 +1% בסיס:807.9 פתיחה:810.1 גבוה:817.9 נמוך:810.1 תמורה:2,740,911 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מדווחת על עליה של 8% בהיקף הפעילות ברבעון האחרון ל-46% מהפעילות הרגילה שלה (כפי שנמדדה ב-2019, טרום הקורונה), לעומת 38% ברבעון הקודם. ההכנסות עלו ב-5% ל265 מיליון דולר, לעומת 253 מיליון דולר.
עם זאת, אל על ממשיכה לדווח על הפסד גולמי (כלומר שהיא מפסידה על כל כרטיס שהיא מוכרת) של 18.1 מיליון דולר. מדובר על שיפור לעומת הרבעון המקביל כיוון שאז ההפסד הגולמי עמד על 47.8 מיליון דולר. בחברה הסבירו כי מחירי הכרטיסים יעלו כדי לסגור את ההפסד הזה - אבל בינתיים היא עדיין לא עברה לרווח גולמי וכעת אומרת במסיבת עיתונאים "אנחנו לא קובעים את מחירי הכרטיסים, אלא השוק".
החברה רושמת הפסד נקי של 110 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2021, שיפור לעומת הפסד של 136 מיליון דולר ברבעון הקודם.
החברה מדווחת על רווח תפעולי תזרימי (EBITDAR) של 11 מיליון דולר, לעומת 3 מיליון דולר ברבעון הקודם. אבל כפי שכבר ציינו בעבר - כל חברה יכולה להמציא יחס פיננסי כרצונה כדי להציג תוצאות טובות יותר, ועדיין - מדובר במספר קטן.
החברה גם מציגה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת חיובי קטן של 10 מיליון דולר, גם כן שיפור לעומת תזרים שלילי של 86.6 מיליון דולר ברבעון הקודם (תזרים שלילי של 25 מיליון בטרול חובות עבר), אלא שהיא עדיין רחוקה מאוד מתזרים חיובי של 150.6 מיליון דולר שהיה לה בעבר.
ההכנסות של אל על בשנה כולה הסתכמו ב-857.2 מיליון דולר, אבל ההוצאות עמדו על 960 מיליון דולר, כך שהחברה רשמה הפסד גולמי של 103 מיליון דולר. בשנה כולה הפסידה אל על 413 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד של 531 מיליון דולר ב-2020.
מנכ"ל החברה אביגל שורק אומר היום לתקשורת כי "השמיים מתבהרים. אנחנו עוברים ממוד של הישרדות למוד של צמיחה ומענה ללקוחות שלנו. כולם מחפשים עכשיו לטוס, השאלה רק לאן" אמר שורק. האמנם? האם לא קצת מוקדם מדי לחגוג. שורק הוסיף כי: "כאשר נחזור לפעילות מלאה השיפור ברווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) יגיע להיקף של 150 מיליון דולר".
מחירי הנפט עולים - וגם זה יקשה על אל על
ברבעון הקודם אמרו באל על כי עליית מחירי הנפט ל-85 דולר לחבית נפט פגעה בחברה. בינתיים מחירי הדלק המשיכו לזנק והיום הם עומדים כבר על שיא של 8 שנים עם מחיר של 112-116 דולר לחבית נפט, כך שהמשמעות היא שגם הרבעון הקרוב יושפע מכך ואל על תצטרך להמשיך לרשום הוצאות הולכות וגדלות על דלק, זאת לצד המלחמה באוקראינה. אז כרגע אל על ממשיכה לטוס לרוסיה, ובכנסת התכנסו אתמול בלילה כדי לאשר לה ערבות מדינה מיוחדת של 2 מיליארד דולר לתקופה של שבוע, אבל כמובן שלא מדובר על הזרמה נוספת לחברה אלא ביטוח נגד פגיעות שעשויות להיגרם לה.
בפועל, ברבעון הרביעי הוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) של אל על גדלו ב-40 מיליון דולר (בשנה כולה הם גדלו ב-55 מיליון דולר). באל על מסבירים כי כל עליה של 1 סנט במחיר הדלק מגדילה את הוצאות הדלק של החברה ב-1.8 מיליון דולר. באמצעות גידור מחיר אפקטיבי, הצליחה החברה לצמצם את הגידול בהוצאות הדלק בעקבות עליית המחירים (צמצום של 12.8 מיליון דולר, כך שההוצאות עמדו על 186.5 מיליון דולר במקום 199.3 מיליון, וזאת על כמות דס"ל של 99.4 מיליון גלונים).
בחברה גם מדברים על מחיר ממוצע של 71 דולר לחבית נפט במהלך שנת 2021, אם מחירי הדלק לא יירדו מהמחירים הנוכחיים - מדובר על משקולת עלות משמעותית מאוד לאל על.
עד כמה זה משמעותי? בחברה אומרים היום כי "דלק זה חומר הגלם של אל על. לזינוק במחירי הדלק יש השפעה על היקף ההוצאות של אל על. אנחנו נמצאים בסביבה שיש בה מרכיב כאוטי. הן בצד הביקוש והן בהיצע - רמת חוסר הוודאות במחירי הדלק מאוד גבוהה. לא ברור כמה ביקוש תפסיד במקרה של גל קורונה נוסף, וגם בהיצע אי אפשר לדעת מה יהיה מחיר הנפט, בטח עכשיו עם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, וצריך לזכור גם שיש הסכם מתגבש עם איראן. כמובן שזה מעלה את מחיר חומרי הגלם שלנו. מצד שני רוב חברות התעופה מסביבנו מבינות את המצב ונוקטות בצעדים שצריך. בסביבת נפט עולה זה מה שקורה. אנחנו רואים את השיפוע החד של הנפט ומסתכלים על זה ברמה היומיומית" אומר שורק.
חוזרים לטוס? כך אמרה החברה ברבעון הקודם - אבל מתברר שזה לא קרה
ברבעון הקודם אמרה הנהלת אל על בביטחון כי הציבור חוזר לטוס וכי הם כבר רואים המשך עליה בהזמנות (בוקינג) - מה שיתגלגל בהמשך ליותר הכנסות לחברה, אלא שכעת היא מפרסמת גרף חדש, שמראה כי דווקא היא חוותה ירידה בהזמנות מנובמבר עד ינואר (בגלל גל האומיקרון של הקורונה), ורק בפברואר ההזמנות עברו את ההיקף בנובמבר וחזרו לרמה דומה להזמנות של טרום המשבר ב-2019. לדברי שורק, מדובר ב"אינדיקטור הכי משמעותי שמראה את עוצמתה של החברה ושהישראלים חוזרים לטוס".
שורק: "בדצמבר היה פחות טוב כי ב-26 בנובמבר נסגרו השמיים (בגלל האומיקרון. נ"א). אפשר לראות שברגע שיש גל חדש והשמיים נסגרים זה נותן את התוצאות בבוקינג בצורה משמעותית. אבל למרות זאת - המגמה היא עליה, גם אם כל הזמן יש גלים. כרגע אין אינדיקציה שהועלם הולך להיסגר שוב".
החברה המשיכה לקבל הרבה מאוד כסף מהמדינה - יש לכך סיבה?
המדינה הזרימה 314 מיליון דולר, בעל השליטה עוד 238 מיליון דולר. והחברה תמשיך לגייס חוב כנגד מועדון הנוסע המתמיד וכן הנפקת מניות בהיקף של 62 מיליון דולר במחצית השניה של 2022. "מדובר בהזדמנות כניסה למשקיעים" אומר איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים של החברה.
החברה תכניס שותף למועדון הנוסע המתמיד
בחברה אומרים היום כי היא ממשיכה בתוכנית להכניס שותף למועדון הנוסע המתמיד, למעשה כדי לגייס עוד כסף לחברה :"המועדון הוא נכס אסטרטגי שיודע לייצר תזרים חזק. אנו בוחנים את כל האפשרויות לגיוס הון או חוב. אנחנו חושבים שזה מהלך חשוב ואסטרטגי להכניס שותף. אנחנו לא נתעכב עם זה. נעשה את זה מהר, הכל על השולחן".
מתי תימחק הערת עסק חי?
בחברה הצהירו ברבעון הקודם כי הם מבקשים מרואי החשבון להמשיך לכתוב בדוחות 'הערת עסק חי' מטעמי שמרנות. כמובן שזה לא נכון, רואי החשבון חייבים לרשום את ההערה אם הם סבורים שהחברה במצב בעייתי, אבל על אף הצהרות החברה כי הם צופים שההערה תימחק 'אוטוטו' - הנה הגיע עוד רבעון וההערה ממשיכה להופיע. וכפי שכבר אמרנו - בינתיים זו יותר משאלת לב מאשר מציאות. זה לא אומר שאל על לא יכולה להצליח, אבל זה אומר שמדובר עדיין בחברה בסיכון גבוה.
בחברה אומרים היום "אנחנו רוצים לחכות לסוף הקורונה, כדי שלא יקרה שדקה אחרי שמורידים את הערת עסק חי פתאום יהיה שוב גל של קורונה שייאלץ אותו להחזיר אותה. אבל אנחנו נוריד את ההערה אחרי המשך הגיוסים בשוק וגם באמצעות הכנסת שותף למועדון הנוסע המתמיד
ומה עם דברי החברה על הכניסה לתחום המלונאות?
לפני 10 חודשים אמרה החברה כי היא מתכוונת להיכנס לתחום המלונאות כדי להרחיב את המותג שלה ולמעשה למצוא דרכים לפזר את הסיכון שלה. אבל מה התחדש מאז? לא יותר מדי. החברה מציינת את מזכר ההבנות לרכישת ארקיע, אבל זה כמובן לא מלונאות.
שורק: "הצגנו שאנחנו רוצים להרחיב את שרשרת הערך לתחום המלונאות ואנחנו עובדים על זה. יש כמה ניסויים שעלו יפה. כשיהיה משהו משמעותי יותר אנחנו נדווח וניתן לזה את הבמה הראויה. שיהיה ברור - זה משהו שיקרה.
"לגבי ארקיע - הרציונאל מאחורי עסקת ארקיע זה להיכנס לתחום התיירות וגם לעשות זרוע לואו-קוסט, שלא הצלחנו בעבר. התחלנו בדיקת נאותות. חתמנו על מזכר הבנות לא מחייב. אם וכאשר נשלים את הרכישה - נעדכן. לא נשאיר אף אחד באפילה כשנקבל החלטה".
בינתיים מניית אל על עלתה בחצי השנה האחרונה ב-63%, אבל ב-12 החודשים האחרונים היא עדיין בירידה של 25%.
השיפור ב-EBITDAR:
אביגל שורק, מנכ"ל אל על אומר על רקע הדוחות: "תוצאות החברה ב-2021, בדגש על הרבעון הרביעי של השנה, משקפות את השיפור המתמשך בפעילות החברה ואת המשך יישום התוכנית האסטרטגית. אל על התמקדה בעת האחרונה בניהול המשבר, ועתה, עם ייצוב החברה, מימוש תהליכי ההתייעלות וחיזוק חוסנה הפיננסי, אנו מתמקדים בהגדלת כושר הייצור ופיתוח מנועי צמיחה".
עוד תוצאות:
בהוצאות המכירה חל ברבעון הרביעי גידול של כ- 16 מיליון דולר וכ-28 מיליון דולר בהתאמה בהשוואה לתקופות המקבילות אשתקד, הנובע ברובו מגידול בהוצאות העמלה ועלויות ההפצה בשל העלייה במכירות וכן מגידול בהוצאות פרסום ושכר.
הוצאות ההנהלה וכלליות ברבעון הרביעי של 2021 הינן דומות ביחס לאשתקד, וב-2021 כולה אף חל קיטון של 2.2 מיליון דולר על אף הגידול המשמעותי בפעילות וכתוצאה מהתייעלות החברה וצמצום מבנה ההוצאות שלה.
הוצאות אחרות נטו הסתכמו בכ- 2.0 מיליון דולר ברבעון הרביעי וכ-37.5 מיליון דולר ב-2021, בעיקר כתוצאה מהפרשה עבור הטבות בגין פיטורין בסך של כ-18 מיליון דולר ברבעון הרביעי, בקיזוז הכנסה כתוצאה מההסכם עם המדינה למימון מראש של כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה בסך כ-12 מיליון דולר וכן הכנסה בגין התאמות מחיר של שכירויות בתקופת משבר הקורונה. בראייה שנתית, ברבעון השלישי של שנת 2021 נרשמה הפחתת מטוסים המיועדים להוצאה משירות עפ"י התוכנית העסקית של החברה, בסך כ-43 מיליון דולר.
הוצאות המימון נטו הסתכמו ברבעון הרביעי בכ-33.5 מיליון דולר בהשוואה לכ-20.1 מיליון דולר ברבעון המקביל. ב-2021 הוצאות המימון נטו הסתכמו בכ-103 מיליון דולר בהשוואה לכ-196.5 מיליון דולר ב-2020. עיקר הקיטון ברמה השנתית נובע מהוצאה בסך של 91.5 מיליון דולר ב-2020 לעומת הכנסה בסך של כ-4 מיליון דולר ב-2021, מעסקאות גידור דס"ל שלא הוכרו חשבונאית כאפקטיביות בשל הירידה בהיקפי הפעילות ביחס לפעילות שתוכננה בעת ביצוע עסקאות הגידור. מנגד, הוצאות המימון גדלו עקב הכרה בהוצאות בסך של כ-14.8 מיליון דולר כתוצאה מההסכם עם המדינה למימון מראש של כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה.
ההפסד לפני מסים ברבעון הרביעי של 2021 הסתכם בכ- 110.5 מיליון דולר לעומת הפסד לפני מסים של כ- 143 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
בשנת 2021 הסתכם ההפסד לפני מסים בכ-423 מיליון דולר לעומת הפסד לפני מסים של כ-561 מיליון דולר ב-2020. השיפור בהפסד בעיקר בשל התאוששות הפעילות, לרף השפעות התפרצות משבר הקורונה ב-3 גלים לאורך השנה.
הטבת המס ברבעון הרביעי הסתכמה בכ- 0.4 מיליון דולר לעומת הטבת מס בסך כ- 2.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד וזאת בשל הקיטון בהפסד לפני מסים. הטבת המס בשנת 2021 הסתכמה בכ-10 מיליון דולר לעומת הטבת מס בסך של כ-30 מיליון דולר בשנת 2020. בשל אי הוודאות השוררת בענף בו פועלת החברה, בגינה החברה אינה צופה בעתיד הקרוב הכנסה חייבת במס, לא מכירה החברה בנכס מס נדחה (נטו) בדוחותיה הכספיים. על כן, הטבת המס מוכרת בחלקה עד איפוס יתרת ההתחייבות (נכס), נטו למיסים נדחים.
תזרים מזומנים בניכוי חובות עבר ברבעון הרביעי לשנת 2021 הנו תזרים חיובי של כ-10 מיליון דולר, שיפור של כ-76 מיליון דולר ביחס לרבעון הקודם.
בשנת 2021, נבע לחברה תזרים מזומנים שלילי זניח מפעילות שוטפת לעומת תזרים שלילי בסך של כ-139 מיליון דולר בשנת 2020. השיפור בתזרים המזומנים מורכב בעיקר מהקיטון בהפסד לפני מס בסך של כ-138 מיליון דולר ומקבלת מימון מהמדינה ע"י תשלום מראש עבור הטסת כח אדם במערך אבטחת התעופה אשר קוזז בחלקו ע"י הפקדות לנאמן עבור תוכנית היפרדות מעובדים בסכום נטו שלכ-172 מיליון דולר. מאידך, אשתקד שוחררו לחברה כספים בשל עודפי קופות הפיצויים בסך של כ-97 מיליון דולר. יצויין, בשנת 2021 הושפע תזרים המזומנים לשלילה בגין החזרים ללקוחות ותשלומי עבר לספקים בסך מצטבר של כ-161 מיליון דולר. בניטרול אירועים חד פעמיים כאמור, השתפר תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בשנת 2021 בכ-223 מיליון דולר.
השפעות מחיר הדלק (דס"ל)
הוצאות הדס"ל של החברה גדלו בשנת 2021 בכ- 54.5 מיליון דולר ביחס לשנת 2020 וזאת בעיקר כתוצאה מעלייה במחירי הדס"ל בשוק ומעלייה בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה בשל הגידול בפעילות. מאידך, בשנת 2021 הקטינו עסקאות הגידור את הוצאות הדס"ל בעוד שבשנת 2020 הגדילו עסקאות הגידור את הוצאות הדס"ל אשר פקעו ברבעון הראשון והוכרו כאפקטיביות. יתר עסקאות הגידור בשנת 2020 וברבעון הראשון לשנת 2021 לא הוכרו כאפקטיביות ולכן נזקפו להוצאות המימון.
ברבעון הרביעי הוצאות הדס"ל של החברה גדלו בכ- 13.6 מיליון דולר (גידול של כ-85.0%) ביחס להוצאות בתקופה המקבילה אשתקד וזאת בעיקר מעלייה בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה וכתוצאה מעלייה במחירי הדס"ל בשוק אשר קוזזה בחלקה ע"י השפעה חיובית של עסקאות הגידור אשר פקעו בתקופה המדווחת.
השפעות שער חליפין
בשנת 2021 נחלש הדולר ביחס לשקל בכ- 6.2% בהשוואה לשנת 2020. לשערי החליפין הממוצעים השפעה על ההוצאות השקליות של החברה, בעיקר השכר. נכון ליום 31 בדצמבר 2021, שע"ח של השקל מול הדולר עמד על כ-3.11, לעומת שער של כ-3.22 נכון ליום 31 בדצמבר 2020, המשקף החלשות הדולר ביחס לשקל בכ-3%.
לשערים אלו השפעה על היתרות המאזניות של החברה הנקובות בשקלים. בנוסף, השפעה של התחזקות שער החליפין הממוצע של השקל ביחס לדולר משפיעה לשלילה על תוצאות פעילות החברה כתוצאה מחשיפה מהותית להוצאות שכר והוצאות שקליות אחרות בעוד שהכנסות הן בעיקרן בדולר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.ההתנהלות של אל על הייתה גרועה עוד לפני שנים וכדור השלגאוריה 04/03/2022 07:22הגב לתגובה זו5 1כדור השלג של אל על התגלגל מזה שנים ע"י התנהלות וחלוקת הכספים לבכירים ולעובדים שהוסיפו עוד , הניהול לא היה טוב והכדו גדל וגדל והיום חברת אל על ממשיכה לדמם וקשה מאוד לעצור את המצב רק ע"י ניהול נכון והבעיה יש תחרות גדולה בשוק ולאל על יהיה עוד יותר קשה מול חברות התעופה הזרות במחירי הטיסה .סגור
-
5.מי מממן 110 מיליון דולר הפסד? (ל"ת)לא הבנתי 03/03/2022 21:29הגב לתגובה זו3 1סגור
-
4.אז מה היה לנו עד עכשיוS.k 03/03/2022 14:28הגב לתגובה זו14 01. אלעל לקחה 100 מליון דולר מהפנסיה של העובדים 2. הבעלים הנוכחי הזרים 150 מליון דולר 3. המדינה הזרימה 250 מליון. 4. הבעלים הזרים עוד 50 מליון 5. המדינה הזרימה שוב כ 25 מליון דולר. ב שנתיים אלעל מופסדת כמעט מיליארד דולר!!!! בור בלי תחתיתסגור
-
3.ועוד הם רוצים לקנות את ארקיע? (ל"ת)אני 03/03/2022 13:06הגב לתגובה זו4 1סגור
-
2.לסגור ולפתוח מחדשמיכה 03/03/2022 12:31הגב לתגובה זו3 0ככה אפשר למחוק את החובות . ולתת שם וסמל וגם כסף חדש מהמדינה.סגור
- טען עוד
-
1.די כר לעושק האזרחים! תסגרו את הביזיון הזה!!!גיל יוטינה 03/03/2022 11:22הגב לתגובה זו11 1בור ללא תחתית לחברה שהיא ללא ספק הגרועה בעולם בכל פרמטר אפשרי כמעט! די! מספיק! שילמנו יותר מדי על. חרפה הזאת!!!סגור