
"אלקטריאון עדיין רק בתחילת הדרך, אנחנו בשוק של עשרות מיליארדים. עמדנו בכל מה שהבטחנו, אבל צריך סבלנות"
מניית אלקטריאון 0% זינקה פי 3 מתחילת השנה על רקע זכיות במכרזים לטעינה אלחוטית דרך נסיעה בכבישים "מחושמלים". המערכת של אלקטריאון מאפשרת טעינה תוך כדי נסיעה בכבישים שיועדו לכך, כשבשנה האחרונה הפתרון של החברה עובר משלב הפיילוטים לשלב המסחרי. אלקטריאון זכתה ב-7 מכרזים (זכתה בכל המכרזים שהשתתפה בהן) כשלרוב היא חלק מגופים גדולים שמספקים את התשתיות המלאות לחשמול הכבישים.
הזכייה האחרונה שדווחה אתמול היא בצרפת שאחרי שבדיה וגרמניה נחשבות למתקדמת בתחום. אלקטריאון זכתה במכרז של משרד ראש הממשלה הצרפתי כחלק מפרויקט Charge As You Drive. מדובר בפרויקט חשוב גם מבחינה כספית, אך בעיקר כי הוא מסמן את הכוונה של צרפת להקים טעינה אלחוטית בכבישים באזורים נרחבים. אלקטריאון הקימה חברה בת צרפתית ופועלת להתמודד על מכרזים נוספים בצרפת.
"אנחנו עדיין רק בהתחלה", אומר אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון, "היעד שלנו גבוה. החלום שלנו הפך לברור והוא מתגשם. יש לנו סיכוי טוב מאוד לזכות בפרויקטים של כבישים חשמליים בצרפת, גרמניה, שבדיה, איטליה כשההיקפים של הפרויקטים גדולים מאוד".
מה זה אומר מספרים גדולים? "בצרפת יש מטרה לחשמל 9000 קילומטר, 5000 קילומטר עד 2030. זה אומר שצריך כבר להיערך לזה. שיצאו מכרזים גדולים. הם יבחנו את הטכנולוגיה שלנו ובמידה ונעמוד בסטנדרטים אני מניח שיהיו לנו זכיות בפרויקטים גדולים. ההיקפים המצטברים שם קרוב ל-20 מיליארד דולר".
- אלקטריאון פספסה את היעד השנתי, המנכ"ל מתרץ
- אלקטריאון עלולה לפספס את היעד השנתי; המניה צנחה ב-20% מהשיא של נובמבר
אלקטריאון מכוונת לשוק של מיליארדים - כל קילומטר של חשמול עולה כ-2 מיליון דולר, אבל חלק מהסכום עובר למפעיל, לגוף התשתיות וכו'. אלקטריאון מביאה את המוח ולכן החלק שלה בכל פרויקט הוא גדול, כך שאם מדובר על פרויקטים של 18 מיליארד דולר בצרפת (9,000 קילומטר כפול 2 מיליון דולר) מתוכם 10 מיליארד דולר בזמן הקרוב נראה שהפוטנציאל של החברה באמת מרשים - "החלק העיקרי בכל מכרז הוא שלנו", מסביר עזר, "ויש גם כמויות גדולות של מכרזים בגרמניה, שבדיה ואיטליה וכעת מתחילה גם פולין להיכנס לחשמול כבישים".
אבל יש תחרות - אתם לא לבד "יש תחרות, אבל נכון לעכשיו אנחנו מובילים בטכנולוגיה. יש טכנולוגיה מתחרה של אלסטום שדורשת חריטה של מסלול על הכביש, זה עדיין לא טכנולוגיה בשלה לשוק. יש נוספות שלא הגיעו לשלב שלנו טכנולוגית וגם לא מבחינת פיילוטים ויישום בשטח. אנחנו זכינו בשבעה מתוך שבעה מכרזים שהתמודדנו בהם".
- גוטו: הפוטנציאל קיים אבל ההפסדים ממשיכים להצטבר
- מכסי טראמפ מדאיגים את תעשיית התרופות: החברות מחפשות אלטרנטיבות, וישראל על המפה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
כששומעים את זה מעזר מבינים את הזינוק פי 3 במניית החברה לשווי של 1 מיליארד שקל. אומנם החברה היתה כבר בשווי של מעל 2 מיליארד שקל וקרסה לשווי של 300 מיליון, אבל ההצלחה שלה בשטח בחצי השנה האחרונה מלמדת שהפתרון של החברה עובד - "ככל שאנחנו זוכים במכרזים נוספים, אנחנו מחזקים את העליונות שלנו", מוסיף עזר, "כל זכייה מסמנת את ההובלה ומחזקת אותה וזה חשוב למכרזים הבאים. כמו כן, ככל שאנחנו זוכים יותר, כך אנחנו משכללים את שרשרת האספקה ואת היכולות של ייצור המוני ובמקביל גם מוזילים את העלויות".
אלקטריאון תטמיע בפרויקט בצרפת את דור המוצרים החדש שלה. "זה מוצר שמייצר יותר אנרגיה", מסביר עזר, "המערכת הקודמת אפשרה טעינה של 3 קילומטר על כל נסיעה של 1 קילומטר (במהירות של 100 קילומטר) והיא עדיין מספקת וטובה, אבל יש מכרזים שירצו יותר ואנחנו בדור החדש מייצרים טעינה כפולה מכך".
בהיקפים הקיימים, הפרויקטים רווחיים? "אנחנו לא מוכרים בהפסד. יש לנו רווח מהפרויקט עצמו. אבל יש לנו עלויות של הקמת תשתיות - הקמנו בצרפת חברה בת שתרכז את הפעילות שם, המטרה להשיג עוד פרויקטים".
דיברת על אירופה, איך התחום מתקדם בארה"ב ואיך מתקדמת הפעילות שלכם? "אירופה מובילה בתחום הטעינה החשמלית דרך חשמול כבישים. מובילה בפער של 5 שנים, אבל ארה"ב נמצאת עכשיו בהתקדמות מאוד גדולה ובהדרגה מקטינה את הפער. אנחנו פועלים שם בשני מקומות ויש סיכוי שהפעילות שם תתרחב משמעותית עוד השנה או בתחילת שנה הבאה. הפרויקט האחרון שלנו שם ובכלל הצורך בטעינה חשמלית הביאו 12 מדינות בארה"ב להכניס את האג'נדה של חשמול כבישים ויהיו פרויקטים משמעותיים שנתמודד עליהם.
"אנחנו מעריכים שתהיה בקרוב הודעה מעניינת ממקבלי ההחלטות בארה"ב בכל הנוגע לטעינה אלחוטית של רכבים חשמליים מכיוון שהם הביעו התעניינות בתחום. במקביל, שיתוף הפעולה שלנו עם פורד עלה שלב, כשההתקנה ברכבים כבר התרחשה וההתקנה הראשונה על הכביש צפויה להתרחש בחודש הבא. בדטרויט הם משפצים רחוב שלם לטובת הכביש החכם ואנחנו חלק מהפרויקט זה.
גייסתם לאחרונה מכלל ביטוח, אבל אני מניח שאתם תפעלו לגייס עוד בהמשך "לחברה יש 100 מיליון שקל בקופה, יש לנו 30 מיליון שקל במלאי לפרויקטים בקנה ואנחנו אמורים לקבל עוד כ-75 מיליון שקל בשנה שנתיים הקרובות. בנוסף יש לנו גם עוד 80-90 מיליון שקל שאמורים להתקבל ממימוש אופציות. החברה שורפת 50 מיליון שקל בשנה ואם נרצה להרחיב את הפעילות שלנו ממקומות מסוימים נוכל לגייס עוד, אבל כרגע המצב טוב".
ועדיין, אלקטריאון תצטרך לגייס בעיקר בשל שאיפות הגדילה שלה - צמיחה עולה כסף. אתם חושבים על הנפקה בנאסד"ק?
"גיוס גדול לא נמצא על הפרק. אבל אני לא חושב שהנאסד"ק כיום הוא מקום טוב בשביל זה. הם יותר נזהרים בחברות צמיחה ורוצים לראות שם פעילות משמעותית. גם אם נרצה לעשות את זה, החברה תצטרך להגיע לאבן דרך משמעותית שתאפשר לה להיכנס בדלת הראשית. כמובן שאנחנו גם לא פוסלים אפשרות של הנפקה בישראל.
בחישוב שלנו אתם בנקודת איזון סביב 30-40 מיליון שקל ברבעון, אנחנו קרובים למספרים? "זה חישוב נכון, אבל אנחנו מקימים פעילויות ותשתיות כדי להתרחב ולצמוח וזה עולה כסף, וזה משפיע על נקודת האיזון".
אלקטריאון על פניו נראית רחוקה מאיזון, היא עדיין סוג של סטארט אפ, אבל החצי שנה האחרונה הראתה שיש לה מוצר מקובל בשוק. עם זה, מעריך עזר, הפוטנציאל גדול וזה גם מסביר את הכניסה של גופים מוסדיים ובעיקר של כלל ביטוח להשקעה. הסיכון עדיין גדול, נראה שבעיקר תחרות חדשה, אבל אם לפני שנה היתה שאלה לגבי קיומו של שוק, הרי שכעת ברור שיש שוק.
מה התחזית שלכם לזמן הקרוב? "לבצע פרויקט לוקח בערך כשנתיים, אנחנו דיווחנו על תחזית למכרזים בגובה של 102 מיליון שקל ב-2023-2024, כשחלק משמעותי מתוך זה כבר השגנו ואנחנו מקווים לעמוד בתחזית. אנחנו צופים שכמו שכיום רוב האנשים משתמשים באוזניות אלחוטיות והאוזניות עם החוט כבר נעלמו, ככה גם יקרה בעולם הטעינה האלחוטית לרכבים חשמליים, כשעוד 5-7 שנים זה יהיה דבר בסיסי.
מה המסר שלכם למשקיעים? "אם נסתכל על ההיסטוריה, נראה שעמדנו בכל מה שהבטחנו. העולם הולך לכיוון הזה, אנחנו נמצאים עם מוצר מתאים ובתחום חשוב, אבל צריך סבלנות".
- 12.יצרן המימן 16/07/2023 00:54הגב לתגובה זוחברים אלה אשליות זמניות לפתרון יקר וזמני ! יצור מימן זון מגיע וכל משאית ורכב כבד יוכלו לצרוך מימן בטמפרטורת החדר ובלחץ אטמוספרי 1 ואפס זיהום אויר !! אז מה כל השטויות פה? כל קילוואט חשמל ב5 סנט דולר !!! עם סוללה שהיט רבע מהקיים היום ודלק מימני - חלום שמתגשם
- מני מיימון 16/07/2023 12:53הגב לתגובה זומימן זו שטות עם 30% נצילות. אלקטריאון 70% נצילות ב 60קמ"ש על משאית. המתחרים 94%-97% נצילות על משאית במהירות 90-120 קמ"ש. הדירוג זה המתחרים 94%-97% אלקטריאון 70%-90% (בחנייה) מימן 30%
- 11.שעוסקת בטעינה אלחוטית Wiferion שמה שהטכנולוגיה שלה 14/07/2023 17:35הגב לתגובה זושעוסקת בטעינה אלחוטית Wiferion שמה שהטכנולוגיה שלה שנות דור מהטכנולוגיה שאלקטריאון מציעים , משהו טוב קורה בתחום שעוד ועוד מדינות מבקשות לבחון את המערכת , לא בכדי ב 11 ימי מסחר היה מחזור במניה של אלקטריאון ב 250 מליון שקל , הגדולים מבינים ששלב הפיתוח והמחקר ואלקטריאון מראים עליונות על המתחרות
- תחתונות 14/07/2023 19:37הגב לתגובה זוכל המחקרים אומרים שהטכנולוגיה של אלקטריאון יקרה וחלשה יותר מהמתחרים אז מה אתה מקשקש "עליונות". להפך, אלקטריאון יש להם "תחתונות" על המתחרים.
- 10.dw 13/07/2023 21:25הגב לתגובה זוחיפשתי שוב אחר מתחרים טכנולוגיים ונראה שמתחיל לבצבץ שחקן אמריקאי לא קוטל קנים בכלל בכלל: WiTricity מה שהם מציעים זה מתקן לטעינה אלחוטית סטטית, כך שבמקום שנחבר את הטסלה או ה BYD שלנו עם כבל למטען הביתי הטעינה של האוטו תהיה אלחוטית (וצריך להזמין יחידה שנתקין בתחתית האוטו כמובן) אלקטריאון מציעים טכנולוגיה הרבה יותר מתקדמת, של טעינה דינמית ולא רק סטטית. OK. כמה טעינה אלחוטית מעניינת משקיעים? ובכן, בין המשקיעים שלהם אני רואה את... אינטל, טויוטה, VW, מיצובישי, סימנס, האייר ועוד וואו :0 הם כבר גייסו 140M$ כך שמניח שהשווי (חברה פרטית) לפחות כמה מאות M$ אם לא מיליארד $ רק על טעינה סטטית! אז אם אינטל מרחרחת ומתעניינת בזה אז זה מחזק את התזה בדבר חיפוש אחר מובילאיי 2 וכנראה שאורן המנכ"ל לא מבלף אותנו כשאומר שכנראה יש פה שוק מעניין עם כסף גדול.
- עוד מתחרים 14/07/2023 10:24הגב לתגובה זוקוואלקום, ENRX, מציעים הטענה אלחוטית בנסיעה. מנכ"ל ENRX אמר שתשתית סלילים יקרה מדי (VINCI השותפה של אלקטריאון אומרת 4-5 מיליון יורו לק"מ כביש) אז הם משתמשים במסילות אינדוקטיביות. טוענים שהגיעו ל-200 קילו-ואט
- dw 14/07/2023 17:14זה שיש עוד שחקנים מלמד אותנו על כך שיש בשר בשוק הזה. קשה לי להאמין שרק שחקן אחד ישאר בכל העולם וכנראה במדינות שונות וביישומים שונים ישתמשו בשיטות חישמול שונות.
- 9.מנכ"ל חרטטן 13/07/2023 13:49הגב לתגובה זועל פי המחקר בצרפת שהוא משתתף בו בעצמו, הטכנולוגיה של אלסטום יותר בשלה מהטכנולוגיה של אלקטריאון. גם יותר חזקה וגם יותר זולה. איזה חירטוטים מהמנכ"ל
- עובדה שזכו במכרז (ל"ת)חהםכ 14/07/2023 17:59הגב לתגובה זו
- עדת מאמינים 15/07/2023 02:48הבעיה עם ההודעות לעיתונות של אלקטריאון שהם מספרים שהם "זכו במכרז" ולא מספרים ששתי חברות מתחרות גם משתתפות באותו פרוייקט... מטרת הפרוייקט היא להשוות בין הטכנולוגיות.
- תוסיף שהמערכת תלויה במסילה של מגע פיזי עם עוגן מתכ 14/07/2023 17:38הגב לתגובה זותוסיף שהמערכת תלויה במסילה של מגע פיזי עם עוגן מתכת שייצא מאחורי הכלי , לא בטיחותי ולא ויזואלי
- איך הכותרת שלך ארוכה 14/07/2023 19:40מאיפה הבאת "אלסטום מבקשת..."? ממציא המצאות.
- dw 13/07/2023 14:40הגב לתגובה זולמיטב ידיעתי ההתמחות של אלסטום היא ברכבות וטראמים. ראיתי גם פיילוטים שלהם עם טעינה סמי דינמית בתחנות אוטובוס שגם זה פתרון נחמד לאוטובוסים, אך בכ"ז פחות מתקדם מטעינה דינמית.
- מנכ"ל חרטטן 13/07/2023 15:34כתוב שם שחור על גבי לבן שהפתרון של אלסטום הכי בשל, והפתרון של אלקטריאון לא בשל, יקר, וחלש.
- 8.dw 13/07/2023 12:57הגב לתגובה זואו בבורסה אירופאית ראשית (פרנקפורט? ), באם התמחור יהיה גבוה משמעותית מבת"א. למשל הנפקה לפי שווי של מיליארד דולר ולגייס 10%? זה 100M$ שזה קופה יפה לצורך גיוס עובדים והרחבת פעילות, ומניח שלמחזיקים הנוכחיים לא תהיה שום בעיה עם דילול לפי תמחור משולש מהיום. הנפקה בחו"ל גם תאפשר הגדלת חשיפה למשקיעים זרים, וזה פתרון טכנולוגי חדשני ומעניין מבחינתם. עם כל הכבוד לנו? ישראל זה יתוש.
- 7.כרמוני 13/07/2023 10:50הגב לתגובה זו2030 זה ממש לא רחוק הזמן עובר מהר ואז נוכל לבדוק את אורך הכבישים החשמליים שיהיו קיימים
- 6.אלי 13/07/2023 09:50הגב לתגובה זועם החברה מבטיחה מה הסיבה שהיא מכרה
- 5.לרון 13/07/2023 09:47הגב לתגובה זולא המלצה
- 4.לרון 13/07/2023 09:29הגב לתגובה זוועכשיו ממתין לירידה הבאה,מנייה אחלה ל"סיבובים"
- 3.ששקו 13/07/2023 09:23הגב לתגובה זובזמנו קראתי סקירה שזה מתאים רק לרכב כבד כמו שכתב 1 יש פה השראה אלקטרומגנטית כך שלסוע יותר מכמה ק"מ בשדה חשמלי מסוכן לdna האנושי .אולי נחמד פה ושם למשאיות ואוטובוסים באזורים מתוכמים. אבל לא כפתרון גורף
- dw 13/07/2023 21:36הגב לתגובה זוכמה זה מעניין? ובכן, המשקיעים שלו הם "רק" אינטל, סימנס, טויוטה, מיצובישי ועוד. מספיק רציני ומכובד מבחינתך? וזה רק בטכנולוגיה של טעינה סטטית ולא דינמית. מדובר בחברה פרטית אבל כנראה שרק הטעינה הסטטית מתומחרת בכמה מאות M$ אם לא מיליארד דולר. רק הסטטי, כן? בוא נאמר שאם אינטל וסימנס במשחק זה לא שוק של שקל וחצי.
- נחמן 13/07/2023 16:21הגב לתגובה זוהמיזם המשותף עם טויוטה ודנסו ייצר את האופציה לכל רכב להשתמש. אל תכתבו סתם כדי לפגוע.
- 2.המגיב 13/07/2023 08:56הגב לתגובה זו2. שאלה נוספת היא - הקרינה הנפלטת מהמערכת - עד כמה היא מסוכנת - שהרי לצורך טעינה אלחוטית, יוצרים שדות מגנטיים בעזרת סלילים בכביש - וידוע שחשיפה לקרינה הזו, לאורך זמן, יותרת בעיות בריאותיות.
- סווינגר 13/07/2023 11:51הגב לתגובה זואז מה?! אתה לא חשוף לקרינה, כי בתוך הרכב את נמצא ב"כלוב פארדיי"...
- 1.הזמן למכור ולא לקנות בחדשות (ל"ת)HAKY1 13/07/2023 08:37הגב לתגובה זו