אלקטריאון מנסה להרגיע: "אני מבין את הפאניקה בשוק, אבל הפרויקט לא בוטל. כנראה יהיה מכרז חוזר"
"אני מבין את הפאניקה בשוק, הפרויקט לא בוטל - התקציב קיים, המכרז בוטל. כלומר השבדים מבינים שהיו ליקויים במכרז ולכן הם אזרו אומץ למרות שלקח להם זמן להגיב. המכרז התחיל בצורה מעוותת, אין מכרזים דומים כאלה לכבישים חשמליים בעולם. המכרז שבוטל הכיל בתוכו מספר טכנולוגיות שונות ומשונות. כמו שכולם מבינים, להכיל את כל הטכנולוגיות ולהתאים את המכרז לכולם זה מייצר עיוותים, אי התאמות וליקויים וזה מה שהעלה את העלות של כל המציעים. לא רק אנחנו הצענו מחיר שלא התאים לציפיות של השבדים אלא כולם; השבדים הבינו את הליקויים ויתקנו אותם. אם השבדים יוציאו עוד מכרז אנחנו כבר מבינים מה אנחנו צריכים לעשות כדי להתאים את ההצעה שלנו ולהתאים את עצמנו לשבדיה - כך שזה יתאים לציפיות שלהם", אומר אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון בראיון לביזפורטל.
רשות התחבורה בשבדיה (TRV) מבטלת את המכרז להקמת הכביש החשמלי שבו השתתפה חברת החלום אלקטריאון אלקטריאון +7.11% אלקטריאון 21,090 +7.11% בסיס:19,690 פתיחה:19,700 גבוה:21,130 נמוך:19,200 תמורה:13,863,730 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: והמניה נופלת ב-42% לשווי שוק של 850 מיליון שקל. אלקטריאון זינקה בשנה האחרונה פי 5 משווי של 300 מיליון שקל ל-1.5 מיליארד, כשהמשקיעים הלכו אחרי התחזיות האופטימיות וההתקדמות שעושה החברה וקיוו לראות הצלחה גם במכרז בשבדיה. אבל זה מגיע אחרי שבשנה שעברה מחקה 86% משוויה. במילים אחרות - מדובר במניה בסיכון גבוה. כמו שאר חברות החלום, זה יכול להצליח ולתת תשואה גבוהה למשקיעים, אבל זה גם יכול להיכשל ולהתרסק ולגרום נזק גדול למשקיעים. אז אם אתם בוחרים להשקיע בחברות חלום תזכרו שצריך להיזהר ו'לא לשים את כל הביצים בסל אחד'.
>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל
מה בעצם היו הליקויים?
"אם למשל אתה מוציא מכרז ומכניס בו דיזל, היברידי וחשמלי, אז הפתרונות הם שונים. הרי צריך גם עמדות החלפה וטעינה וגם תחנות דלק. רכב מסוים צריך תחזוקה ואחר לא צריך תחזוקה בכלל. קשה לתכלל הכל במכרז אחד ולענות על הכל. יש עיוותים בכל מיני צורות שמכרז כזה לא ממוקד יכול לייצר והתוצאה היא שהעלויות יצאו מהתקציב שהם ציפו לקבל. הצורה שניהלו את המכרז וניהלו אותו יצר ליקויים והם מבינים את הבעיה, גם בשיחות שהם ניהלו איתנו וגם עם אחרים. עצם זה שהם קיבלו את ההחלטה לבטל את המרכז זו החלטה אמיצה שלהם כי הם השקיעו בזה זמן ומשאבים, אבל כנראה זו הדרך הכי נכונה, למשוך את המכרז חזרה, לתקן אותו ולצאת עם מכרז יותר מדויק.
"הנקודה היא שכשאתה לא מתמקד בטכנולוגיה מסוימת אלא פותח למגוון אדיר של טכנולוגיות - לכל אחת יש מגבלות, יתרונות, צרכים וקשה מאוד לתכלל הכל למכרז אחד. אם אוציא מכרז לרכב ואגיד לך אם זה דיזל או חשמלי ברור שהפתרון שונה כי זה לא רק רכב, גם הדברים שמסביבו משפיעים. אם היו עושים מכרז רק על טכנולוגיה, זה משהו אחר אבל הם ערבבו הרבה דברים שלא קשורים לטכנולוגיה. אם אני מקבל רכב חשמלי ודיזל, אפשר אולי להשוות. אבל אם אבקש הכל אני מייצר עיוות וזה יכול להטות את הכף לרכב שאתה לא רוצה אותו."
איך אתם בטוחים שמצבים כמו זה לא יגיעו לעוד מכרזים בעולם?
"כל שאר המכרזים בעולם מאוד ממוקדם. המכרזים האחרים בעולם, לדוגמא בנורבגיה זה מכרז שהוא היה ממוקד על טעינה אלחוטית בלבד. הוא התמקד בטכנולוגיה ולא בדברים נלווים. כנ"ל גם בגרמניה, יוטה ומישיגן. אם באים לעבוד בגרמניה ובאים לבנות כביש לא צריך להתעסק בדברים שלא קשורים לטכנולוגיה. אם אתה ממקד את המכרז נכון, הוא יקל עלייך לקבל החלטה. במידה ויצאו עוד מכרזים אנחנו מוכנים ומבינים את הליקויים שהם הכניסו במכרז, בכל אופן, אנחנו ערוכים עם מענה שיעמוד בציפיות.
אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון. צילום: ניר סלקמן, יחצ
ומה קורה בשאר המקומות שהתחלתם לפעול בהם?
"בגרמניה אנחנו כבר בביצוע של הפרויקט השלישי, אוטוטו עולים לכביש. דיווחנו על הארכה של פרויקט שעשינו ומאריכים אותו. בנורבגיה זכינו ומתחילים עוד מעט לעבוד, כנ"ל ביוטה שבארה"ב, אוטוטו מתחילים. מישיגן בביצוע. הכל מתפקד לפי לוחות זמנים. במבט קדימה, יש לנו 5 קילומטר מוזמנים לפריסה בכל המקומות ביחד נכון לעכשיו. אני מניח לעצמי שב-2024 יהיו פרויקטים נוספים, ב-2025 יהיו יותר וכן הלאה."
איך השוק אמור להאמין לכם אחרי שנכשלתם במכרז בשבדיה?
"היו מכרזים אפילו בארץ שנכשלו, נדחו, התחדשו או שונו. זה קורה במכרזים וזה בסדר. יש מצב שמקבלים הצעה לא מתאימה לציפיות ומעדכנים את המכרז. יש כאלה שהמחיר לא אטרקטיבי, הפתרון לא מספיק טוב וכו', יש המון סיבות וזה קורה. הפרויקט לא נפסל, אם ייקח עוד כמה חודשים זה בסדר גמור וזה לא משפיע על החברה. החברה עובדת בישראל, באירופה וארה"ב כרגיל.
"אני מדגיש - הפרויקט בשבדיה לא נכשל, רק המכרז בוטל. על מנת להאמין לנו אפשר להסתכל על הביצועים של החברה. אפשר לראות את מספר השותפים שלנו ואת כמות שותפים ההולכת וגדלה. כמות המכרזים גדלה כל יום, לא רק באירופה, גם במקומות נוספים ואנחנו מגדילים את צבר ההכנסות. ניתן לראות שיש עניין. אנחנו עושים עבודה נכונה וזוכים במכרזים; אני חושב שהשוק צריך לעבד את זה כי אנחנו מראים ביצועים טובים עד כה. קצת מאכזב מה שקרה בשבדיה אבל זה לא כישלון. לגבי המכרז הבא, אנחנו לא יודעים מתי הוא יצא אך מניח שתצא הבהרה בקרוב."
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
12.ב-TOTAL יש להם 5ק"מ כביש, בכל העולם(!) ...5 ק"מ :-))) (ל"ת)כלכלן 10/09/2023 11:47הגב לתגובה זו0 0סגור
-
11.לא מודאגים משוודיה, אלא מהשחיתות שלכם בצרפת ובאמריקהלני 01/09/2023 12:55הגב לתגובה זו1 0שתתפוצץ בקול רעש גדול בשנה הקרובה. כמה ראשים יעופו וכמה משקיעים יבכו. תתרכזו בטכנולוגיה.סגור
-
10.קניתי , נותן לה שנה להכפיל (ל"ת)קניתי 30/08/2023 08:33הגב לתגובה זו1 1סגור
-
חחח. קנית? באמא שלך? (ל"ת)כלכלן בכיר 10/09/2023 11:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.תודהלרון 30/08/2023 08:03הגב לתגובה זו1 1למי שמכר לי בהיסטריה כ"כ בזולסגור
- טען עוד
-
8.כמות העיסקותלרון 30/08/2023 07:59הגב לתגובה זו1 1אומרת הכל,נכון המנייה תנודתית מ א ד אך העתיד שם,על כל מוכר יש קונה,אני בפנים,לא המלצה,מנייה נהדרת לסיבוביםסגור
-
0 עיסקאות. אכל הכמות אומרת הכל. (ל"ת)מנהל בנק 10/09/2023 11:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.עוד בלוף מבית בטר פלייס (ל"ת)ספין דר 30/08/2023 01:40הגב לתגובה זו5 0סגור
-
הראו לילרון 30/08/2023 08:02הגב לתגובה זו0 1עוד מנייה שמ ד י נ ו ת משקיעות בה לצורך פיתוח,שאלו את עידן עופר איך אביו עשה את הכסףסגור
-
6.אלקטריאוןתותח מצוי 29/08/2023 23:52הגב לתגובה זו0 1היום היה היזדמנות להיכנס למניה החבוטה,יתכן שמחר גם תוכלו להיכנס יש למניה פוטנצייאל אדיר,בהצלחה לנו המשקיעים.סגור
-
5.לברוחג'ודי 29/08/2023 21:56הגב לתגובה זו1 0שומר נפשו ירחקסגור
-
4.נתנו פה חנינה מארץ החנינות ....הנייר עלה מ3000 ל16000בועתי 29/08/2023 21:12הגב לתגובה זו0 0מי שלא מימש חיי במאדים ועם זאת - לחברה יש פוטנציאל גדול מאחר והטכנולוגיה שלה הכי מתקדמת בעולם כיום לעומת המתחרות . עוד לא נאמרה המילה האחרונה- הענישה היום גם בגלל מצב השוק הקטסטרופלי בארץסגור
-
3.חבל על הזמן...ברוך 29/08/2023 21:02הגב לתגובה זו3 1היום כאשר מכוניות חשמליות עולות על הכביש , בשביל מה צריך אתה השטות הזה של לחשמל כבישים... אני לא מאמין שאנשים משקיעים בזה...סגור
-
צריך ועוד איך-הבטריות גם עולות הון והן גם כבדות וגדולותcocus 29/08/2023 21:14הגב לתגובה זו0 3העתיד הולך לכבישים נטעניםסגור
-
2.המנכ"ל מעודד, אבל גם אמר לא מכיר פרוייקט חדש של מסילהעודד המעודד 29/08/2023 20:20הגב לתגובה זו1 0קשה להאמין למנכ"ל אחרי שהוא אמר שהוא לא מכיר פרוייקטים של טעינה במסילה חוץ משוודיה. הלו, הפרוייקט עם ונסי בצרפת, אתה מכיר? החברה שלך משתתפת בו. בפרוייקט הזה משתתפת לברה לטעינה במסילה. ויש עוד פרוייקט בצרפת של חברה קטנה לטעינה במסילה בשם אלסטום...סגור
-
1.סה"כ 5 ק"מ בטוטאל? 1.5 מיליארד שקלים?? חחח (ל"ת)כלכלן בכיר 29/08/2023 20:13הגב לתגובה זו3 0סגור
-
צודק 1.5 מיליארד זה לא חלום זה חלום שהתגשם (ל"ת)אמיר 05/09/2023 16:39הגב לתגובה זו0 0סגור