טסלה מודל 3. צילום יואב פולסטסלה מודל 3. צילום יואב פולס

טסלה מאבדת גובה בשוק הסיני - האם זה רמז לבאות?

השוק הסיני הוא הכי תחרותי והכי מתקדם טכנולוגית; לטסלה היה מאוד חשוב בעבר להצליח בו, כעת היא מאבדת נתח שוק, האם זה יימשך והאם זה קשור לכך שאילון מאסק הפך לאדם פוליטי?  

עמית בר | (6)
נושאים בכתבה טסלה BYD


חודש פברואר היה חזק במיוחד עבור יצרניות הרכב החשמלי בסין. NIO, XPeng ו-Li Auto דיווחו על צמיחה מרשימה במסירות, שמדגישה עד כמה הביקוש לרכבים חשמליים בשוק הסיני עדיין חזק. אבל בזמן שהיצרניות המקומיות ממשיכות לצמוח בקצב מסחרר, טסלה דווקא מדשדשת.

מי מוביל את טבלת המכירות?

לפי הדיווחים, שלוש היצרניות הסיניות הגדולות רשמו נתוני מכירות יוצאי דופן בפברואר:

  • NIO מסרה 13,192 רכבים, עלייה של 62% לעומת השנה שעברה.
  • Li Auto מסרה 26,263 רכבים, עלייה של 30%.
  • XPeng הפתיעה עם זינוק של 570% ומסרה 30,453 רכבים, כשהדגמים החדשים P7+ ו-MONA MO3 נתנו דחיפה משמעותית.

בסך הכול, שלושת החברות מכרו יחד כמעט 70,000 רכבים בפברואר – 112% יותר מהשנה שעברה. מדובר בגידול חד שממחיש את ההתרחבות המהירה של יצרניות הרכב הסיניות בשוק המקומי.

טסלה, לעומת זאת, נמצאת בצניחה. היא מכרה כ-34,000 רכבים בסין בינואר – ירידה של 12% לעומת ינואר אשתקד. הירידות האלו מגיעות למרות צמיחה כללית בשוק הרכב החשמלי, מה שמדאיג את המשקיעים. גם בארה"ב ובאירופה, שם טסלה רושמת בדרך כלל ביצועים חזקים, המכירות ירדו בינואר בכ-13% ו-45%, בהתאמה.

השוק הסיני הופך לתחרותי יותר מאי פעם

סין היא כבר לא רק היצרנית הגדולה בעולם של רכבים חשמליים – היא גם הצרכנית הגדולה ביותר שלהם. לפי נתוני Citi, שיעור החדירה של רכבים חשמליים בשוק הסיני עמד על 53% מכלל הרכישות בפברואר, כולל רכבים היברידיים נטענים. הצפי הוא שבמרץ הנתון הזה יעלה ל-65%.

כל הכותרות

הבעיה של טסלה היא שהשוק הסיני הפך להיות רווי בדגמים חדשים ומתקדמים. BYD, Geely ו-Changan השיקו דגמים חדשים שמושכים את הלקוחות המקומיים, מה שמוסיף עוד לחץ על טסלה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

עד לפני כמה שנים, טסלה נחשבה לחלוצה בתחום, אבל כיום היצרניות הסיניות מציעות רכבים מתקדמים וזולים יותר, עם טכנולוגיות מתוחכמות וחוויית משתמש עדכנית. XPeng, למשל, משלבת בינה מלאכותית מתקדמת ותוכנות נהיגה אוטונומית, בעוד Li Auto מתמקדת בהיברידיים עם טווחי נסיעה גדולים יותר.

איך טסלה מנסה להחזיר את הביקוש?

טסלה לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך לאבד נתח שוק, והיא מנסה כמה מהלכים כדי להתאושש. החברה השיקה לאחרונה תכונות חדשות של סיוע בנהיגה בסין, ובמקביל היא מחדשת את דגם ה-Model Y ברחבי העולם. אבל לא בטוח שזה יספיק.

מעבר לכך, ההתנהלות של אילון מאסק עשויה להשפיע על המכירות. מאסק משמש כיום כראש מחלקת "יעילות ממשלתית" בממשל טראמפ – מהלך שעשוי להרחיק קונים ליברלים מטסלה, מאחר שהמותג מזוהה עם קהל לקוחות פרוגרסיבי.

אם הירידה במכירות תימשך, המשקיעים עשויים לפרש זאת כהוכחה לכך שהזיהוי הפוליטי של מאסק פוגע במותג. מניית טסלה כבר איבדה 27% מתחילת השנה, בעוד מדד S&P 500 דווקא עלה בכ-1%.

שאלות ותשובות – האם טסלה מאבדת את ההובלה?

למה טסלה מתקשה להתחרות ביצרניות הסיניות?

בעבר, טסלה הייתה השחקנית הכי חדשנית בשוק החשמלי, אבל היום היצרניות הסיניות מציעות רכבים יותר מתקדמים, עם מחירים נגישים יותר וטכנולוגיה מותאמת לשוק המקומי. לקוחות סינים מקבלים חוויית משתמש מעולה, ביצועים מתקדמים ואפשרויות נהיגה חכמות, וכל זה במחירים נמוכים משמעותית מאלו של טסלה.

איך XPeng הצליחה לזנק ב-570% במכירות?

XPeng השיקה כמה דגמים חדשים, במיוחד ה-P7+ וה-MONA MO3, שהתקבלו בהתלהבות על ידי השוק הסיני. היא גם השקיעה חזק במערכות נהיגה חכמות ותוכנות משופרות, מה שהפך את הרכבים שלה לאטרקטיביים במיוחד.

מה המצב של טסלה בארה"ב ובאירופה?

גם בארה"ב ובאירופה טסלה חווה ירידות במכירות – בארה"ב הירידה עומדת על כ-13%, ובאירופה המצב גרוע עוד יותר עם ירידה של 45%. הירידה הזו מטרידה כי היא מתרחשת למרות שהשוק עצמו צומח, כלומר הבעיה היא ספציפית של טסלה ולא של התעשייה כולה.

האם טסלה יכולה להתאושש?

טסלה עדיין מובילה בתחום התוכנה והביצועים, ואם היא תצליח להשיק דגמים חדשים ולשפר את חוויית המשתמש, היא יכולה לחזור למגרש. אבל היא חייבת להגיב מהר ולהתאים את המחירים והתכונות לרמה של היצרניות הסיניות, אחרת היא תאבד נתח שוק משמעותי.

האם ההזדהות הפוליטית של מאסק פוגעת במכירות?

ייתכן מאוד שכן. טסלה תמיד הייתה מזוהה עם קהל ליברלי יחסית, והמעורבות של מאסק בממשל טראמפ עשויה לגרום לחלק מהלקוחות לחפש חלופות. אם המגמה תימשך, המשקיעים עלולים להתחיל לדרוש ממאסק לשמור על פרופיל נמוך יותר מבחינה פוליטית כדי להגן על המותג.

העתיד של טסלה – קרב הישרדות?

בעבר, טסלה הייתה שם נרדף לרכב חשמלי, אבל עכשיו היא מתמודדת עם תחרות קשה מאי פעם. היצרניות הסיניות משתלטות על השוק המקומי עם רכבים מתקדמים וזולים יותר, וטסלה חייבת להגיב מהר – בין אם זה בהוזלת מחירים, השקת דגמים חדשים או שדרוגים משמעותיים.

אם היא לא תעשה זאת, היא עלולה למצוא את עצמה לא רק מאבדת נתח שוק, אלא גם נאבקת על הרלוונטיות שלה בשוק הכי חשוב של הרכב החשמלי בעולם

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ידען 02/03/2025 20:03
    הגב לתגובה זו
    כול העולם מחכה למודל y החדשה שבקרוב יתחיל ייצור גדול ומסיבי שלה. אם או בלי נהיגה אוטונומית מלאה. אם אחרי מס חודשים שעדיין לא יהיו מכירות מסיביות אז נוכל לומר שלטסלה יש באמת בעיה...
  • 5.
    אנונימי 02/03/2025 20:02
    הגב לתגובה זו
    שכחת את byd שמוכרת הכי הרבה רכבים בפער גדול!!
  • 4.
    אנונימי 02/03/2025 17:06
    הגב לתגובה זו
    אין להשוואת
  • 3.
    אנונימי 02/03/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
    כתבה מאוד יפה ומעקיפה על טסלה סין אבל למה לא מוזכר כלום על מובילאיי חברה ישראלית שמנסה להיכנס לשוק הסיני ויש להם עליות ומרודות בשוק הסיני והצלחתם בסין תציל את החברה מותר להזכיר את זה בכתבה
  • 2.
    אנונימי 02/03/2025 15:34
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להרחיק עדות. הסינים צופים על אירופה וארהב ורואים את החרם על טסלה ומאסק. הם הולכים בעקבותיהם ודאי כאשר הם מאויימים בהטלת מכס מצד ארהב.
  • 1.
    יוסף 02/03/2025 15:07
    הגב לתגובה זו
    כתבה עניינית ומסבירה פנים