BYD  חדש
צילום: יצרן

BYD טסה למעלה: מלחמות הסחר דווקא פותחות לה דלתות חדשות

המניה זינקה ב-38% מתחילת השנה, האנליסטים מצפים לעלייה נוספת של 25% 

עמית בר | (8)
נושאים בכתבה BYD

בזמן שהמכסים בין סין לארה״ב ממשיכים להיערם, יש חברה אחת שלא רק שורדת את הכאוס – אלא גם פורחת. יצרנית הרכב הסינית BYD (ראשי תיבות של Build Your Dreams) זינקה 7.2% במסחר אתמול. משקיעים ברחבי העולם מתחילים להבין: מי שנחלשת היא טסלה – ומי שנכנסת לנעליה, היא BYD.

טסלה נסוגה – BYD מנצלת את ההזדמנות

לטסלה יש בעיה: המכסים ההדדיים בין ארה"ב לסין מקשים על היכולת שלה למכור בסין את הדגמים הבכירים – Model S, Model X וה-Cybertruck. על פי אתר החברה הסיני, אפשרות ההזמנה של הדגמים הללו הוסרה. הסיבה ברורה: כדי לשמור על מחיר מכירה תחרותי בסין, טסלה הייתה נדרשת לחתוך את המחיר בכ־45% – מה שהיה מביא אותה להפסד של עשרות אלפי דולרים על כל רכב.

המסקנה? הגיונית, אך כואבת – טסלה עצרה מכירות של דגמים מרכזיים בשוק השני בגודלו שלה.

התוצאה: BYD הופכת לדומיננטית כמעט בלעדית בשוק הרכב החשמלי בסין – וגם מתחזקת בשווקים נוספים.

מי זאת בכלל BYD?

BYD היא הרבה מעבר למתחרה מקומית. מדובר כיום ביצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, לפי מספר רכבים שנמכרו.

ב־12 החודשים האחרונים, BYD ייצאה כ־525,000 רכבים, עלייה של כמעט 75% לעומת השנה שלפניה.

ברבעון הראשון של 2025 לבדו, החברה עקפה את טסלה בשוק הסיני – והשוותה לה גם במכירות הגלובליות.

בנוסף לרכבים פרטיים, BYD מייצרת גם אוטובוסים חשמליים, משאיות קלות, רכבים היברידיים, סוללות ותאי כוח, ובשנה האחרונה גם שבבים פנימיים שמקטינים תלות באספקה חיצונית.


אירופה – הקו הבא של BYD

לא רק בסין מתחזקת BYD. מדיניות המכסים האמריקאית, שהטילה 25% מס ייבוא על רכבים מכל המדינות, גורמת גם לאיחוד האירופי לשקול פעולות תגמול. המתח הזה עשוי להקשות על שיתופי פעולה אירופיים-אמריקאיים – וליצור פתח ל-BYD לפרוץ עמוק יותר לתוך השוק האירופי.

החברה כבר הקימה משרדים בגרמניה, צרפת, הולנד ובריטניה – ויש לה הסכמים להפצת רכבים דרך רשתות מקומיות. דגמים כמו ה-Atto 3 וה-Tang נמכרים כבר באירופה, ונחשבים תחרותיים גם במחיר וגם באיכות.

ההשפעה של מדיניות טראמפ, באופן פרדוקסלי, עשויה להאיץ את קבלת הרכב הסיני באירופה – דווקא בשל נסיגה אמריקאית חלקית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


פרספקטיבה רחבה: הסינים נכנסים דרך הדלת האחורית

נתוני מכירות בארה"ב מראים מגמה ברורה: ככל שמחירי הרכב עולים, האמריקאים מאבדים את היכולת לקנות רכבים במחירים "עממיים". לפי Cox Automotive, במרץ האחרון רק 26 דגמים נמכרו בפחות מ־30,000 דולר. כמעט כולם מיוצרים מחוץ לארה"ב.

דגמים כמו Chevy Trax, Kia Soul, Honda HR-V וניסאן סנטרה – שעד כה שירתו את השוק במחירים נגישים – נפגעים ישירות ממכסים, מה שפותח פתח לכניסת BYD לעתיד לבוא.

לפי אנליסטים, לא מופרך להניח שבתוך 3–5 שנים נראה רכבים סיניים נבנים במפעלים מקומיים בארה"ב – עם השקעות ישירות, מפעלים חדשים, ושיתופי פעולה לוקאליים. התוצאה תהיה חדירה הדרגתית לשוק שמחפש פתרונות מוזלים – במיוחד כשטסלה מתמקדת בדגמים יוקרתיים.

ומה חושבים האנליסטים?

למרות שמתחילת השנה BYD זינקה כבר ב-385, האנליסטים מצפים לעלייה של כ-25% במהלך השנה הקרובה.


שאלות ותשובות על BYD ועל השפעת המכסים

מה הופך את BYD לשחקנית כל כך משמעותית כרגע?
היא נהנית מהשוק הסיני הפנימי, לא סובלת ממכסים בארצה, ויש לה יתרון עצום בשרשרת האספקה, בתמחור ובשליטה טכנולוגית.

האם טסלה באמת תיסוג מהשוק הסיני?
בינתיים רק דגמים נבחרים הוסרו, אך זו אינדיקציה ברורה ללחץ. קשה לראות את טסלה חוזרת לתחרות רגילה בסין בזמן הקרוב.

מה הסיכוי שהציבור האמריקאי יתחיל לרכוש רכבים סיניים?
ברמה הטכנית – זה עדיין רחוק. אבל אם לא תהיה אלטרנטיבה זולה, ואם BYD תפתח מפעלים בארה"ב – זה בהחלט תרחיש ריאלי תוך שנים בודדות.

מה קורה באירופה?
אירופה מתוחה מול ארה"ב, ומתחילה לפתח העדפה לרכבים אלטרנטיביים. BYD כבר מוכרת שם, והמכסים האמריקאים דוחפים את השוק האירופי לנסות ספקים חדשים.

האם מדיניות טראמפ פוגעת בטסלה?
בפועל – כן. למרות שטראמפ לא נוגע ישירות בטסלה, היא אחת החברות שנפגעות מיידית מהמכסים ההדדיים עם סין.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 12/04/2025 10:52
    הגב לתגובה זו
    100 חכמים לא יצליחו להוציא. רוצים לעודד את השימוש בנפט כנראה בשביל האחים קוהל ומשגעים את העולם
  • 5.
    דויד נצבר 12/04/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה היום byd יסבול קשות כדיתחיחו המכסים על חלפים וטיפולים נדרשים שיעלו בעשרות ואך במאול אלפי דולרים
  • 4.
    דוגמה אופינית כיצד המדיניות של טראמפ דופקת יצרנים אמריקאים (ל"ת)
    אנונימי 12/04/2025 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאסק הלך פה רחוק מידיפגע בחברה עם המכסים בסין הוא בבעיה קשה (ל"ת)
    אנונימי 12/04/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עושה חשבון 12/04/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    טסלה קיבלה צבע פוליטי של ימין קיצוני .עדיין 50% מאירופה מתנגדים חזקים והם נמנעים . רכב זה מעמד וזהות .
  • 1.
    ארצות הברית בצרות. 12/04/2025 07:22
    הגב לתגובה זו
    סין תנצל את מלחמת המסחר כדי לחסל את חברת אפל הטלפונים הסלולרים הסינים ישלטו על חשבון חברת אפל שתעבור להפסדים.
  • אנונימי 13/04/2025 01:11
    הגב לתגובה זו
    נו באמת סיני...
  • תחום החברות נעל שמאל רקובה (ל"ת)
    גברת סנדלר 12/04/2025 09:46
    הגב לתגובה זו