לאחר ביטול ההסכמות: מלחמת המחירים בשוק הרכבים בסין לקראת פיצוץ
שביתת הנשק נמגרה מוקדם מהצפוי: איגוד יצרני הרכב בסין (CAAM) הודיע בסוף השבוע, כי הוא חוזר בו מההסכמות להפסקת מלחמת המחירים של יצרניות הרכבים החשמליים. זאת לאחר שטסלה, הודיעה על שורה של מבצעים זמן קצר לאחר ההודעה המקורית.
תחילתו של הסיפור אי שם בתחילת השנה, אז יצרנית הרכבים החשמליים המובילה, טסלה הודיעה על הורדת מחירים בסין, דבר שהוביל את יתר יצרניות הרכב להורדת מחירים, כדי להישאר תחרותיות ולעורר את הביקוש. בין יצרניות הרכב הללו ניתן למנות את Xpeng, ולוו (שבשליטת Geely), NIO ,Great Wall Motor, והחברה בבעלות המדינה Chery. אליהן הצטרפו יצרניות הרכב העולמיות: פורד הורידה מחירים עבור המוסטאנג החשמלית שלה (ב-Mustang Mach E EV), וטויוטה הציעה הנחה על ה-bZ4X EV שלה, כמו גם ניסאן שתמחרה מחדש את ה-Ariya EV.
ברקע לכך, העובדה ששוק הרכב בסין, הגדול בעולם, נמצא בדרך להגיע למכירות של כמעט 25 מיליון כלי רכב השנה, המהווים צמיחה כוללת של כ-3%. במקביל גם הנתח של הרכבים החשמליים עולה במהירות. השינויים הללו יצרו תחרות גוברת על המחירים של רכבים חשמליים. אך באותה נשימה גם מאיימים במידה רבה על הרווחיות של החברות בתעשייה. על כן, איגוד יצרני הרכב בסין הפציר בחודש מרץ האחרון ביצרניות וברשויות המקומיות לצנן את "ההיפ" סביב הורדת המחירים, כדי להבטיח את מה שהיא כינתה "ההתפתחות היציבה של התעשייה".
ואכן, ביום חמישי האחרון, במסגרת אירוע שנערך בשנחאי, תיווך האיגוד בין 16 יצרניות רכב, אשר הגיע ביניהן להסכמות על סוג של "שביתת אש". בין החותמים טסלהBYD, EV, NIO, Li Auto ו-Xpeng, כמו גם Geely. החתימה נעשתה בתמיכה ממשלתית כשבאירוע נכח גם פקיד ממשרד התעשייה וטכנולוגיית המידע. גולת הכותרת של ההסכמות הייתה התחייבות "לא להפריע לתחרות ההוגנת בשוק בתמחור חריג" כדי לייצב את השוק ולקדם צריכה. במה שנתפס לפחות על פי רוב הנוכחים כהפוגה (גם אם זמנית) במלחמת המחירים. אלא שההסכמות החזיקו פחות מיום, כשלמחרת הודיעה טסלה על הנחות עבור שני מודלים שלה, כולל בסין. אליה הצטרפה פולקסווגן שהודיעה גם היא על הורדת מחירים בסין. לאור ההחלטות הללו, הודיע האיגוד כי הוא חוזר בו מהתחייבות האחרונות וכי הן אינן מחייבות.
כעת ניצבות יצרניות הרכב הבינלאומיות, תחת לחץ אינטנסיבי לארגן מחדש את הפעילות בסין, עם מח רווחים נמוך יותר. בזמן שטסלה ממתינה לאישור עבור התוכנית שלה להגביר את הייצור במפעל שלה בשנחאי, המפעל הגדול והיצרני ביותר שלה, בסוף השבוע היא פיטרה מספרה עובדים המייצרים חבילות סוללות. חברת יונדאי, יצרנית הרכב העולמית השלישית בגודלה, אמרה בחודש שעבר שהיא תסגור מפעל בסין ותנסה למכור אותו. מנגד, מותגים סיניים פועלים לשיפור הצמיחה מחוץ לסין, כולל באירופה ובדרום מזרח אסיה. כך לדוגמה, יצרניות רכב סיניות השקיעו 1.4 מיליארד דולר בתאילנד מאז 2020, כשהן שולטות כעת בשוק כלי הרכב התאילנדי לאחר שנגסו בחלקם שך מהמותגים היפניים שפעלו שם זמן רב.
מצית ראשונה חזקה
בינתיים, מנתונים שמתפרסמים היום בסין עולה כי במהלך חודש יוני נמכרו כ-1.91 מיליון רכבים, ירידה של 2.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, לאורך המחצית הראשונה של השנה עלו המכירות ב-2.5% ל-9.65 מיליון רכבים. המכירות של רכבים חשמליים והיברידיים, זינקו ביותר מ-25% ביוני והיוו כ-35% מכלל מכירות הרכב. במחצית הראשונה של השנה מכירות הרכבים החשמליים זינקו ביותר מ-37% ל-3.09 מיליון יחידות.
במהלך הרבעון יצרניות רכב סיניות סמכו יותר על השווקים בחו"ל כדי לשמור על צמיחת המכירות שלהן, כאשר יצוא המכוניות זינק ב-56% ביוני. מנגד, חלקה של טסלה בשוק של מכוניות חשמליות והיברידיות ירד ל-8.8% ברבעון השני מ-10.5% בשלושת החודשים הראשונים.
הנתונים הללו מגיעים לאחר שבשבוע שעבר, דיווחה יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD כי מסרה כ-700,000 כלי רכב חשמליים ברבעון השני של 2023 - כמעט כפול מהכמות ברבעון המקביל אשתקד. בחודש יוני בלבד מכרה החברה 251 אלף רכבים חשמליים בסין. טסלה לעומת זאת מכרה כ-155 אלף רכבים חשמליים בסין - עלייה של יותר מ-70% לעומת השנה שעברה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.גם בחינם לא שם את הילד שלי בקופסת קרטון מאמזון.... (ל"ת)אלי ברקוביץ 12/07/2023 06:35הגב לתגובה זו0 1סגור
-
3.גם הסינים בורחים מהזבל הסיני שמתפוצץ באופן רנדמוליהודאת בעל דין 11/07/2023 13:11הגב לתגובה זו0 1הסינים יודעים שהמכוניות המערביות בטוחות יותר ואמינות יותר מאשר הזבל הסיני שסין מייצאת לאהבלים בעולםסגור
-
2.בעיית הטעינה תכריעחשמלי לא 10/07/2023 20:02הגב לתגובה זו1 1סין לא תעמוד ביעדי טעינה ומחיר החשמל יעלה והזיהום לא יפחת.סגור
-
1.מתי אצלנו ???? (ל"ת)המגיב 10/07/2023 19:59הגב לתגובה זו0 0סגור
-
רכב סיני חשמלימ 11/07/2023 14:55הגב לתגובה זו0 0לא לקנות ולא הגיוני ממחיר 200000 לרכב משפחתי שזה להיפך צריך לתת מחיר מציאותי 150000סגור
- טען עוד
-
גם ב50,000 שח לא קונה רכב סיני.בעל טסלה 11/07/2023 15:43הגב לתגובה זו0 1רכשתי טסלה רק בגלל המוניטין ארוך הטווח והטוב שלה, והבנת הפוטנציאל של הרכבים שלה. מי שקונה טסלה לא מסתכל על אף מכונית אחרת, גם לא חשמלית.סגור