רשתות הדלק - פז, דלק וסונול מקבלות המלצת קנייה ממשרד האנרגיה
בשבוע שעבר פרסם משרד האנרגיה את תחזית חדירת כלי הרכב החשמליים לישראל. שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים עומד כיום (2023) על כ-16% מהרכבים החדשים, והמודל של משרד האנרגיה מצביע על עלייה ל-26% ב-2025 ולזינוק של 90% ב-2030. במשרד האנרגיה מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה חדירה נוכחית של כ-16%.
בהתאם להתרחבות שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, מציג המודל של משרד האנרגיה את הירידה הצפויה בכמות כלי הרכב מונעי בנזין לאורך השנים. למעט עלייה קלה נטו בשלוש הקרובות, המודל צופה ירידה עקבית לאורך השנים כך שב-2030 יהיו בישראל 2.8 מיליון כלי רכב עם מנוע בנזין, ב-2035 כ-1.74 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין וב-2040 כ-880 אלף כלי רכב בעלי מנוע בנזין.
תחזיות כמו תחזיות לרוב לא מתגשמות. כולם מדברים על החשיבות של רכבים חשמליים, ונכון שהחדירה גבוהה, אבל רוב הציבור עדיין קונה רכבים על בנזין. הגידול נטו שמשרד האנרגיה מדבר עליו בשלוש השנים הבאות, הוא גידול מדי שנה וגם אם בשנתיים שלאחר מכן תחול ירידה בכמות הרכבים עדיין מדובר על גידול לעומת נקודת ההתחלה. אם תרצו, התחזית הזו מצביעה על 4-5 שנים טובות מאוד לרשתות תחנות הדלק. המכירות הכמותיות לא צפויות לרדת, אלא לעלות במשך 3-4 שנים ואז לרדת. זו התחזית של משרד האנרגיה שהאינטרס שלו להציג כמובן מעבר לאנרגיות מתחדשות-ירוקות. האמת בפועל תהיה כנראה חדירה איטית יותר.
חוץ מזה, הרשתות האלו הנות עכשיו משקט רגולטורי. מי יפקח, יילחם, יבדוק, גופים שהולכים להיעלם. התרחיש הצפוי, הברור, האג'נדה שמכתיבה את סדר היום החדש במשרד האנרגיה ובאוצר שאנחנו בסוף עולם הדלק. במצב כזה, לא באמת משנה מה קורה בתחנה בירקון וגם לא מה המחיר ברמות השבים. הרגולטור מוריד הילוך מהגז. ככה זה בכל תעשייה שמוגדרת כנעלמת, וזה בדיוק הזמן לשחק במחירים, להרוויח יותר. אחרי הכל, אנחנו בסוף החיים, מגיע לנו להרוויח קצת יותר.
אז פז, דלק ישראל וסונול אמורות להיות חברות במגננה, חברות לקראת משבר, אבל צפויות להן שנים טובות. ובשנים הטובות שהיו ובשנים הטובות שיהיו הן נערכות להיות שחקן גדול בעולם טעינת הרכבים החשמליים שאמור לכסות על הירידה בעולם תחנות הדלק, וגם - לחסוך מקום פיזי ולנצל את ההפחתה האיטית בתחנות הדלק כדי להפוך את המקום לנכס נדל"ני. יש לחברות האלו (בפז עצמה, בדלק זה פוצל לחברה אחות - דלק נכסים) ערך נדל"ני רב - תחנות במרכזים שיכולים להפוך למגדלי דירות, משרדים ועוד.
אז מקבלים חברות רווחיות שמתישהו עוד 4-5 שנים (כנראה שאחרי) יתחילו לסבול מירידה איטית בהכנסות, אך מנגד, תחום הטעינה החשמלית יעלה ובמקביל גם יהיו להן השבחות נדל"ניות.
התחזית של משרד האנרגיה, היא קרובה להמלצת קנייה לפז. היא רחוקה מלהיות בשורה גדולה לתחום הרכבים החשמליים. אם ב-2030 על פי החזית שלהם יהיו 2.8 מיליון רכבים על בנזין וב-2040 0.88 מיליון רכבים חשמליים, אז באמת שלא ברור איפה הבשורה כאן. ישראל תמשיך לזהם בשנים הקרובות כמו השנה אם לא יותר (דרך הרכבים) וב-2030, שזה עוד 7 שנים מהיום היא תזהם בערך ב-10% פחות מהיום.
זו תחזית, מצגת, אמירה שנועדה לעולם - לנסות ולהראות בעולם הגדול כמה שאנחנו נלחמים ברכבי הבנזין ותומכים ברכבים חשמליים. אבל אם היינו באמת דואגים לסביבה, היינו מבטלים את האפשרות למכור רכבים על בנזין תוך שנה-שנתיים. הבעיה שזה לא באמת אכפת לנו - זה יפגע בילדים, בנכדים, לא באלו שישבו על התוכנית והציגו אותה לתקשורת ובקרוב בוועידת האקלים לעולם כולו.
מה אומרים במשרד האנרגיה?
טכנולוגיית המכוניות החשמליות עדיין מתפתחת וצפויים לנו עוד הרבה חידושים בהמשך. גם שוק המכוניות החשמליות המשומשות עדיין בחיתוליו וטרם ברורה הכדאיות של עסקאות מעין אלו, כאמור בגלל ההיסטוריה הקצרה של שוק הרכב החשמלי בישראל ובכלל בעולם. כל אלו יוצרים לא מעט סימני שאלה שיכולים להסביר מדוע בתחזיות של משרד האנרגיה ניתן להבחין כי עדיין צפויה עלייה בכמות המכונית בעלות מנוע הבנזין בשנים הקרובות. אותן 3-4 שנים בהן צפויה עלייה בכמות המכוניות החדשות מונעות בנזין בכבישים, הן גם המבחן המרכזי עבור שוק הרכב החשמלי. השוק הזה תחרותי מאוד ומייצר מחירים תחרותיים לבנזין , זה שוק של ירידות מחירים, אבל הבעיה שבעוד משרד האנרגיה דוחף לשימוש גובר ברכבים חשמליים, משרד האוצר מקלקל.משרד האוצר רוצה כסף. רכבים על בנזין סיפקו הרבה כסף - כסף על הדלק, כסף על הקנייה, מסים שוטפים גבוהים מאוד. מס הקנייה שעומד על 20% ברכבים חשמליים עומד לעלות ל-35% בינואר. איזה חלם - אתם מדברים שם בממשלה על אנרגיה ירוקה-מתחדשת, מניעת זיהום אוויר ומטילים מס על רכבים חשמליים? איך אפשר לקחת ברצינות את משרד האנרגיה עם התחזית שלו כאשר שיעור המס יזנק ויפגע במוטיבציה של אנשים לקנות רכבים חשמליים. בפועל, החודשים הקרובים יהיו מאוד טובים לשוק הרכב החשמלי - אנשים יקדימו רכישות לשנה הנוכחית כדי לא לשלם 15% של מס קנייה.
אבל אם באמת רוצים להכניס לכאן רכבים חשמליים ולדאוג להפחתה בזיהום האוויר, ברור שצריך לתת הטבות מס גדולות יותר. רכבים חשמליים הם שוק עדיין בתולי, זה ברור לכולם שהשוק הזה הוא העתיד, אבל הוא צריך תמיכה, הוא צריך סביבה תומכת - טעינות בבית ובתחנות טעינה, הוא צריך כמה שנים של חדירה כדי לראות איך השוק מקבל את הרכבים, האם הרכבים משרתים את הנוהגים על פני שנים רבות, זה שוק בחיתולים, אבל זה שוק שצריך לתת לו הטבות גדולות כדי להגיע לחדירה מרשימה. איך זה שעם כל החשיבות של מניעת זיהומי אוויר, שמירה על האקלים, 84% מהרכבים שנמכרו השנה הם רכבים על בנזין. ומה זה בעצם אומר עלינו? גם על הממשלה שלא מעודדת וגם עלינו כאזרחים, תושבים שקונים רכב? זה אומר שאולי אכפת לנו מהבעיה, אבל שמישהו אחר יתאמץ בשבילה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.למה המדינה צריכה להציל את חברות הדלק?אלעד 18/09/2023 12:17הגב לתגובה זו0 0חברות הדלק מרוויחות יפה ואפילו יותר מידי לא זכור לי שמעולם חברות הדלק באו לקראת הציבור והוריד אגורה שחוקה למען יוקר המחיה !!!! מישהו פה הולך לתת לטייקונים עוד סטייקים כשהציבור מקבל את העצמות היבשות בושה בושה לעצור את המהלך מיידית !!!סגור
-
5.מה לגבי דור אלון? (ל"ת)חן 18/09/2023 10:37הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.מי צריך רכב חשמלי שיש דלק (ל"ת)אנונימי 17/09/2023 19:50הגב לתגובה זו0 2סגור
-
3.טטרמי 17/09/2023 18:52הגב לתגובה זו2 0ברור עברו לתחום הסופרמרקטים ...סגור
-
2.תחנות הדלק יהפכו לנדל"ן ?ותיק 17/09/2023 18:35הגב לתגובה זו4 0אולי מסחרי. לא הייתי רוצה לגור בבניין שנבנה על קרקע רוויה בדלק ושמנים.סגור
- טען עוד
-
1.קודם רוצים מיסים ואח"כ אויר נקי (ל"ת)לילי 17/09/2023 18:10הגב לתגובה זו1 0סגור