החשמליות הסיניות מגיעות לגבול ארה"ב - האם הפוליטיקאים והתעשייה המקומית ייתנו להן להיכנס?
יותר משהמכוניות החשמליות (EV) מביאות בשורה ירוקה לעולם, הן מביאות בשורה של מחירים זולים לענף הרכב השמרני עם פוטנציאל לשבש את תעשיות הרכב המקומיות ברחבי העולם.
ה-BYD Seagull הסינית, מכונית האצ'בק קטנה לחלוטין חשמלית, מתחילה ב-69,800 יואן בלבד (או פחות מ-10,000 דולר), ולפי הדיווחים היא מניבה רווח גדול מהצפוי ליצרנית הרכב הסינית המשפיעה. למרות שה-Seagull עדיין לא נמכר בארה"ב, BYD מרחיבה את פריסת כלי הרכב שלה ברחבי העולם, ויש הסבורים שזה רק עניין של זמן עד שיגיעו עוד כלי רכב מתוצרת סין לארה"ב. בנוסף, קיים חשש בקרב יצרניות רכב עולמיות שיריבים סיניים, כמו BYD, הנתמכים על ידי וורן באפט עלולים להציף את השווקים שלהם, ולהפחית את הייצור המקומי ואת מחירי הרכב לרעת תעשיות הרכב שלהם.
"חדירת מכוניות סיניות זולות - שהן כל כך לא יקרות מכיוון שהן מגובות בכוח ובמימון של הממשלה הסינית - לשוק האמריקאי עלולה להיות אירוע ברמת הכחדה עבור מגזר הרכב האמריקאי", אמרו בתעשיית הרכב האמריקאית. BYD מכרה בשנה שעברה 1.57 מיליון רכבי EV, לעומת 130,970 רכבים חשמליים בלבד בשנת 2020 - זינוק שגרם לה לעקוף את טסלה ושהפך אותה בסוף 2023 ליצרנית כלי הרכב החשמליים הגדולה בעולם.
עלייתם של BYD ויצרניות סיניות אחרות הביאה את מנכ"ל טסלה אילון מאסק בינואר להזהיר שבהיעדר חסמי סחר, יצרניות הרכב הסיניות "יהרוסו" יריבים גלובליים. הצמיחה של BYD, כולל מכירות של רכבים שאינם חשמליים, מתבטאת בעיקר באמצעות גידול במשלוחי כלי ברכב מחוץ לסין: השווקים בחו"ל היוו כ-10% מהמכירות של BYD בשנה שעברה שעמדו על יותר מ-3 מיליון מכוניות, נתון שכבר הוכפל מתחילת השנה הנוכחית.
ה-Seagull, או בעברית - "השחף", הוא כנראה התשובה של יצרנית הרכב החשמלי הסינית למותגים שהפכו להיות פופולאריים בשנים האחרונות כמו קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק. הדגמים הללו מאופיינים בנוחות להתנייד עימם בתוך הערים הגדולות והצפופות כשהמכנה המשותף שלהן הוא ה"קומפקטיות" שלהן והיכולת שלהן לתמרן ביתר קלות בתוך גודש תנועה.
כדי ש-BYD תמכור את ה-Seagull בארה"ב, היא תצטרך לעמוד בדרישות הרכב הפדרליות של ארה"ב שיוסיפו עלויות נוספות למכונית. אבל ככל הנראה ה-EV הסיני עדיין יכול להגיע לחופי ארה"ב תמורת כמה עשרות אלפי דולרים, זול יותר משמעותית מהמחיר הממוצע הנוכחי של רכב חשמלי בארה"ב שעומד על יותר מ-52,000 דולר. BYD הודיעה בחודש שעבר שהיא תתחיל למכור את ה-Seagull/Dolphin Mini EV במקסיקו תמורת 358,800 פזו (כ-20,990 דולר).
BYD, ראשי תיבות של Build Your Dreams, הובילה לראשונה את טכנולוגיות הסוללה "Blade" שלה בסמארטפונים ומאז הפכה לאחת מיצרניות הרכב הידועות ביותר בסין. ההתמקדות שלה ביעילות הרכב מזכירה את טסלה, ענקית ה-EV האמריקאית, שהצליחה בעצמה גם להוזיל את עלות הרכבים שלה לאורך השנים.
בעוד שיצרניות הרכב בסין מתרחבות, יצרניות הרכב המסורתיות באמריקה הצטמצמו הן בשוק המקומי והן בסין. הירידה שלהם בארה"ב באה עם הגעתם של יצרניות רכב יפניות כמו טויוטה, ניסאן והונדה, כמו גם ענקיות הרכב הדרום קוריאנית יונדאי וקיה. שלושת יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות - GM, פורד וקרייזלר - ראו את נתח השוק שלהן בארה"ב מידרדר מ-75% ב-1984 לכ-40% ב-2023.
פוליטיקאים בארה"ב, המודאגים מתעשיות הרכב המקומיות שלהם, תקפו את היבוא הסיני והמחוקקים באירופה פתחו בחקירה לגבי חדירת הרכבים החשמליים מתוצרת סין. "אנחנו מודאגים מאוד מכך שסין תגרום נזק לתעשייה שלנו בארה"ב, במיוחד כשאנחנו בונים עכשיו את עמוד השדרה המדהים הזה של הייצור", אמרה שרת האנרגיה האמריקנית ג'ניפר גרנהולם. הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו מפלורידה הציע להגביר בחדות את המכסים על יבוא רכב סיני ב-20,000 דולר לכל רכב כדי למנוע מסין "להציף את שווקי הרכב בארה"ב". נכון לעכשיו, רכבי EV סיניים כפופים למס של 27.5% כאשר הם מיובאים לארה"ב - כאשר 25% מהמס הושט עליהן ע"י הנשיא לשעבר טראמפ שניסה למנוע את כניסתן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.פחות מ 10 אלפים דולר99 23/03/2024 06:03הגב לתגובה זו1 0בחזיריסטן תעלה לפחות 150 אלף ש"ח, אם לא 200 אלף.סגור
-
1.שוק חופשי זה רק כשמתאים לנו (ל"ת)דורון האדום 23/03/2024 04:00הגב לתגובה זו1 0סגור
-
עם סבסוד זו לא שוק חופשיצבי 24/03/2024 11:46הגב לתגובה זו0 0ארה"ב יכולה להטיל מס בגובה הסבסוד הסיני ואז יהיה שוק חופשי!סגור