BYD Atto3
צילום: יואב פולס

ניתוח מסירות רכב ינואר-יוני 2024 ומי התקשה לשווק

ניתוח נתוני משרד הרישוי על רישום כלי רכב למחצית הראשונה של 2024 מצביעים על התחזקות החשמליות לכ 25% מהשוק, יחד עם החלשות כוללת של השוק בכ 10%. 
יואב פולס | (1)

שוק הרכב המקומי סיים לאחרונה מחצית שנה, זמן טוב לסיכומים. אם אתם שואלים למה עכשיו ב 17.7 ולא ב 1.7 אז התשובה פשוטה – יבואני הרכב רושמים מכוניות במשרד הרישוי, ולעיתים עוברים עד שבועיים ימים עד שהרכב נרשם. אותנו מעניינים נתוני האמת, ולא ההצהרות של היבואנים באמצעות איגוד יבואני הרכב, ולשוק המקומי נכנסות גם לא מעט מכוניות ביבוא מקביל, שמסתבר שבחלק מהמקרים מצריכות התייחסות והבהרות.

את המחצית הראשונה סיים השוק עם כ 161.5 אלף כלי רכב, בהשוואה לכ 179.0 אלף כלי רכב בתקופה המקבילה ב 2023, ירידה של כ 10%. מתוך מסירות אלו כ 40,500 כלי רכב הם חשמליים, כלומר מתוך כל ארבע מכוניות שנמכרו, אחת היתה חשמלית, אחוז חדירה של 25%.

עוד חשוב להתייחס אל כלי רכב שנרשמו בימים האחרונים של חודש יוני, בחלק מהמקרים ונפרט בהמשך, רישום של כמות גדולה מאוד של כלי רכב בימים האחרונים של חודש לא מצביעה דווקא על מבצע מכירות מוצלח אלא על רישום כלי רכב שעברו 'גיול'. כידוע, משרד התחבורה מאפשר ליבואנים לרשום את הלקוח כיד ראשונה של הרכב אם הרכב הגיע לארץ עד שנה מיום כניסתו. מעל שנה, היבואן מחוייב לרשום את הרכב במשרד הרישוי. תהליך זה נקרא גיול. אלו בעצם מכוניות שהיבואן לא הצליח לשווק בצינורות המקובלים והוא קצת 'תקוע' איתן.

ניתוח המותגים

בואו נצלול לנתוני המותגים, טויוטה במקום הראשון עם מעל 20,000 כלי רכב שנרשמו במחצית הראשונה של 2024. יונדאי במקום השני עם כמעט 18,000 כלי רכב. קיה במקום השלישי עם 16,600 כלי רכב, סקודה עם 10,800 כלי רכב ו BYD עם 10,150 כלי רכב. עכשיו נכניס את נתוני היבוא המקביל ונגלה שלמעלה מ 2000 טויוטות הגיעו בייבוא מקביל, כך שיוניון מוטורס, היבואן הרשמי של טויוטה מסר כ 18,000 כלי רכב, קרוב מאוד ליונדאי שרק 37 כלי רכב של היצרן הקוריאני הגיעו לארץ ביבוא מקביל. את העשירייה הראשונה משלימים מאזדה עם 7800 כלי רכב (38 ביבוא מקביל), מיצובישי עם 6400 כלי רכב (3 ביבוא מקביל) צ'רי עם 5940 כלי רכב וסיאט עם 5800 כלי רכב (87 ביבוא מקביל). במקום ה 11 MG עם 5665 כלי רכב (מותג במערכה ראשונה יורה במערכה שלישית).

נתוני הדגמים מספרים תמונה מעניינת גם הם, שיאנית המכירות של 2023 ה BYD Atto3 ממשיכה להוביל את טבלת הדגמים בשוק הישראלי עם 7236 אטו 3, 5269 סקודה אוקטביה, 4715 אלנטרה היברידית, 3455 קורולה היברידית, 3141 קיה פיקנטו, 3068 יאריס קרוס, 2907 ראב 4, 2874 נירו פלוס, 2800 ספורטאז' וסוגרת את העשירייה הראשונה טויוטה CHR עם 2712 יח'.

את כלי הרכב החשמליים מובילה כמובן BYD עם האטו 3 שהזכרנו קודם, ג'ילי ג'יאומטרי C במקום השני עם 2671 יחידות, ו BYD דולפין במקום השלישי MG ZS עם 2003 מכוניות, אחריה צ'רי FX EV עם 1874 יח' ובמקום החמישי MG4 עם 1801 יח'. טסלה מודל Y במקום השישי עם 1732 יח'.

כלי רכב שלא נמכרו

עכשיו קצת פיקנטריה מעניינת שמשנה את הטבלאות. זוכרים את הגיול? אז ניסינו לזהות אילו כלי רכב עברו 'גיול' בכמויות גדולות. אילו כלי רכב נרשמו ביום אחד כמה מאות יחידות, ולא מדובר באחד מלהיטי המכירות. כאן גם ניסינו לזהות אילו כלי רכב נמכרו הרבה לסוחרים, באמצעות ניתוח הבעלות על הרכב. המספרים הרשומים הם הערכות, בהתאם למה שהצלחנו לנתח בין המספרים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

MG ספגה הכי הרבה רכבי גיול עם כ 1000 יח' של ה ZS EV, וכמה מאות יחידות של MG4 ו MG5. בהערכה בלבד MG 'גיילה' כ 2000 כלי רכב. קיה גיילה כמה מאות, קרוב ל 1000 יחידות של נירו פלוס חשמלי. באופן מפתיע למדי, טויוטה גיילה ככל הנראה כ 200 מה BZ4X, ופולסטאר גיילה כ 200 מהפולסטאר 2. כלי רכב אלה יימכרו בהנחות יפות לצרכנים או בהצעות ליסינג פרטי אטרקטיביות, ומי שבעניין – יכול להיות שיוציא כאן דיל מהסרטים. אף אחת מהמכוניות הרשומות אינה מכונית גרועה. חלקן אפילו מצטיינות כמו ה MG4, ה BZ4X והפולסטאר.

אם נסתכל על התמונה הגדולה יותר, טעות תהיה להכפיל ב 2 את היקף המכירות של המחצית הראשונה, ולצפות שזה יהיה השוק ב 2024. בחודשים נובמבר ודצמבר יש האטה משמעותית, וצרכנים לרבות ציי רכב וחברות ליסינג מעדיפים להמתין לינואר 25 על מנת לרשום את הרכב ולהנות מזה שהוא יירשם כמודל 2025. כמות החשמליות תישאר להערכתי באיזור ה 25%, ולא תרד מ 20%. דגמים חדשים ומסקרנים נכנסים, והכדאיות הכלכלית קיימת גם לאחר הטלת מס נסועה המתוכננת ל 2026 או העלאת אגרת הרישוי בתחילת 2025.

נתונים: צבי תמרי

מסירות לפי תוצר:  

יצרן סה"כ הערכה לייבוא מקביל
טויוטה 20028 יותר מ-2000
יונדאי 17870 37
קיה 16610 72
סקודה 10787 181
BYD 10153 6
מזדה 7811 38
מיצובישי 6398 3
צ'רי 5936 0
סיאט 5791 87
MG 5665 10
סוזוקי 5058 8
סיטרואן 3644 6
רנו 3567 41
טסלה 3030 8
מרצדס 3026 629
פולקסווגן 2927 111
גילי 2671 0
פיג'ו 2665 26
ניסאן 2266 5
סובארו 2256 0
  מסירות רכב לפי דגם:  
יצרן דגם כמות
BYD ATTO 3 7236
סקודה OCTAVIA 5269
יונדאי ELANTRA HEV 4715
טויוטה COROLLA 3455
קיה PICANTO 3141
טויוטה YARIS CROSS 3068
טויוטה RAV 4 2907
קיה NIRO PLUS 2874
קיה SPORTAGE 2800
טויוטה TOYOTA C-HR 2712
גילי GEOMETRY C 2671
מיצובישי OUTLANDER 2634
טויוטה COROLLA CROSS 2503
סוזוקי S-CROSS 2333
BYD BYD DOLPHIN 2289
קיה SELTOS 2232
מזדה MAZDA CX-5 2159
סיאט ARONA 2090
צ'רי TIGGO 8 PRO 2083
  מסירות רכב חשמלי לפי דגם:  
BYD ATTO 3 7236
גילי GEOMETRY C 2671
BYD BYD DOLPHIN 2289
MG ZS EV 2003
צ'רי FX EV 1874
MG MG4 1801
טסלה MODEL Y 1732
קיה NIRO PLUS EV 1476
טסלה MODEL 3 1287
טויוטה TOYOTA BZ4X 1220

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עירן 19/07/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
    החלטת הממשלה להשוות מיסים בין החשמליות לדלקיות יחתוך את שוק החשמליות ב 90% וכמובן יעלה את זיהום האויר. איזה בן אדם הגיוני ישלם על חשמלית פי 3 מרכב דלקי והוד מס נסועה ב 2026 ואגרת רישוי מלאה ב 2025. כלומר רק ישראל ואפריקה ימשיכו לזהם את האויר. מדיניות ממש הזויה למרות המלחמה וצרכי המדינה במיסים כבדים לאזרחים שזה ברור.