הפלישה הסינית -עשרות דגמים, 30 מותגי רכב, 19 יצרנים, 17 יבואנים; לא כל מותג ישרוד
חדירת מותגי הרכב הסיניים לישראל נראית כמו שיטפון והיד עוד נטויה. עם זאת, חלק מהמותגים כבר נעלמו, חלק עוד ייעלם; איך אפשר לדעת מי ייעלם?
אם גם אתם נוהגים לעיתים בכביש ורואים רכב שאינכם מזהים את הלוגו, את היצרן או את הדגם, אתם לא לבד. בשנים האחרונות ענף הרכב המקומי עובר טלטלה גדולה, הן בהיבטי מיסוי ומחירים והן בהיבטי מותגי כלי רכב חדשים שמגיעים לישראל בעיקר מסין.
יבואני הרכב הוותיקים בענף הבינו מהר מאוד כי אם הם רוצים להישאר רלוונטיים ותחרותיים הם צריכים להוסיף לפורטפוליו שלהם מותגים צעירים וחדשים, ואלו מגיעים לרוב ממדינה אחת ויחידה – סין.
כתבות באותו נושא:
> הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?
> קבעו סטנדרט חדש? מנגנוני המיגון של BYD מרחיקים גנבים
חדירת המותגים הסיניים לישראל היא לא אירוע חדש. בתחילת שנות ה 2000 היה כאן נסיון לשווק כלי רכב של גרייט וול (GWM) עם שני כלי רכב – טנדר (פיק אפ) 1 טון וחיקוי סיני לטויוטה יאריס. המחיר היה זול, כלי הרכב היו נחותים בכל היבט והמשפט שסבתי האוקראינית היתה אומרת "זול וזוגלובק, שניהם מתחילים באות ז' בשניהם מקבלים נקניק" קיבל משנה תוקף.
לאחר מכן החלו להגיע לישראל דגמי MG המיוצרים על ידי קונצרן הענק SAIC והם לדעתי היו החלוציים האמיתיים של הפלישה הסינית. דווקא על רכבי MG ניתן לראות את ההתקדמות המרשימה של תעשיית הרכב הסינית. אם הדגמים הראשונים ששווקו כאן היו שתי משפחתיות בינוניות למדי, במחיר אטקרטיבי אבל מאובזרות עד הגג, לאחר מכן הגיעה סופר מיני בסיסית וזולה עם תיבת הילוכים ידנית, ואז החל השיטפון הגדול עם קרוסאובר בנזין ה ZS, לאחריו גירסת חשמל לרכב, והשאר היסטוריה (או היסטריה).
אם בעבר היצרנים הסיניים היו עסוקים בחיקוי למותגים מערביים, ואיבזור הרכב ברמות גבוהות, הן מזמן זנחו את הגישה הזו ועברו לגישה של פיתוח עצמי, באמצעות ניתוחי שוק, מרכזי פיתוח במערב, גיוס טאלנטים מתעשיית הרכב המערבית ועוד. השיטה הזו מוכיחה את עצמה עם יכולות דיוק וזיקוק התנהגות צרכנית, והתאמת המוצר לצרכן.
GAC GE3 - הגיעה ונעלמה
אבל אל תתבלבלו, חלק משלל המותגים השונים המגיעים לישראל באמצעות יבואנים מתחרים הם מותגים את אותו יצרן בדיוק. כך צ'רי הסינית משווקת בישראל שלושה מותגים שונים, ג'ילי משווקת שישה מותגים ועוד. חלק מהעולות החדשות לישראל כבר ירדו מהארץ, קיפלו זנב ונעלמו עקב חוסר עניין לציבור. חלק נקלעו לקשיים ונסגרו, וחלק עדיין מוגדרות כסטארטאפים שמכירת כלי הרכב הום רק הוכחת היתכנות עסקית.
קשרי יצרנים ויבואנים
כאן חשוב לומר, הקשר בין היצרנים הסיניים לבין היבואנים המקומיים, לעיתים ניתן להגדיר אותם כיחסי מין בכפייה. היצרן מודיע ליבואן המקומי כי אם הוא רוצה להמשיך לעבוד איתו, אלו כלי הרכב שהוא מקבל, ועליו להוכיח רצינות בשיווק, גם אם היבואן המקומי יודע שמדובר בכלי רכב שלא מתאימים לשוק המקומי. היצרן מצידו מקבל שער כניסה לשוק מערבי מתקדם, ומעניין אותו לראות איך כלי הרכב מתקבלים על ידי הצרכנים. שיקולי היבואן אינם רלוונטיים עבור היצרן.
זו נקודה שיש להתמקד בה לא מעט. עבור היצרנים הסיניים השוק הישראלי הוא מעבדה אחת גדולה של שוק מערבי ללא כל העדפות למותגים מקומיים. אם שיווק רכב סיני בגרמניה ייתקל בחוזק של מותגים מקומיים כמו פולקסווגן, אודי, אופל, מרצדס וב.מ.וו, באיטליה תהיה לצרכן המקומי העדפה למוצרי פיאט, בצרפת העדפה לרנו, פיג'ו וסיטרואן, בישראל אין העדפה כזו בהעדר תעשיית רכב מקומית. כלומר מעבדה מושלמת בה הצרכן מחליט בהתאם להעדפות שלו, ובהתאם להצעת הערך המוצעת.
היצרנים הסיניים השונים רואים את הצרכן הישראלי כצרכן מתוחכם, חובב טכנולוגיה ומאמץ אותה מהר מאוד. חלקם מחזיקים בישראל צוותי פיתוח ולמידה כך שתובנות שמגיעות מהשוק המקומי מוזרמות ישירות ליצרן לטובת עדכן והתאמה של כלי הרכב, ודוגמא מויינת לכך ניתן היה לראות עם גל הגניבות של רכבי BYD. היצרן פיתח עדכון תוכנה, שיגר את העדכון ב OTA, כלי הרכב שודרגו והפרצה נסגרה במקום, זאת ללא צורך של הלקוח להיכנס למרכז שירות.
30 מותגים, 19 יצרנים, 17 יבואנים ומעל ל 50 דגמים
מבדיקת ביזפורטל עולה כי כיום משווקים בישראל 29 מותגי רכב סיניים או בבעלות חברות סיניות (הורדתי מהרשימה את וולוו שבבעלות ג'ילי), המיוצרים על ידי 19 יצרנים שונים, ומיובאים על ידי 17 יבואנים שונים. אם זה נראה לכם הרבה, אז חשוב לומר כי בסין עצמה יש מאות מותגי רכב המיועדים לשוק המקומי המיוצרים על ידי מאות יצרנים שונים מקומיים, שאל רובם לא נתוודע לעולם, ואין מה להצטער על כך. תוך כדי כתיבת המאמר, נודע כי יצרנית המכוניות NETA שהיתה אמורה להיות מיובאת לישראל באמצעות 'אוטו חן' עצרה את הפעילו על רקע קשיים פיננסיים, ובמקביל הודיעה חברת אוטומקס שפעלה עד היום כיבואן מקביל כי תתחיל לשווק את ה JAC E30X כאשר הזיכיון לייבוא דגמי JAC נמצא אצל EV Motors .
זה המקום לציין כי כמו בכל מגוון מוצרים ניתן למצוא מגוון איכויות שונה בין כלי הרכב השונים החל ממכוניות משובחות ועד כלי רכב נחותים, ונעשה טעות גדולה אם נתייחס אל כלי הרכב המיוצרים בסין כמקשה אחת, וכבעלי איכות זהה.
ללקוח הפרטי מגוון המותגים עלול להיות מבלבל, ולכן ההמלצה שלנו תהיה להגדיר תקציב וצרכים ולבחון את המותג המוצע ומי היצרן שלו, כמו גם מי היבואן שעומד מאחוריו. גם לנו ברור כי לא כל המותגים יישארו איתנו, אולם כל נסיון לחזות אילו מותגים / יצרנים ימשיכו להתקיים ואילו ייסגרו נדון לכישלון מראש. בהעדר הבנה והכרה מעמיקה עם היצרנים עצמם ומי שבאמת עומד מאחוריהם (ולא בהכרח מי שמופיע בפרסומים הרשמיים בסין) לא ניתן לדעת מי מהיצרנים יישאר עימנו. ולכן, נראה שמה שנותר זה לנסות ולהבין מי החברות הגדולות והמובילות בסין שהם אלו שייארו בסוף התהליך. יש מעל 150 חברות יצרניות כשבסוף, אומרים לנו המומחים ישארו כ-20. סיכוי טוב שנראה בהן את החברות הגדולות והנסחרות כמו BYD, וגם NIO ואקספנג שלמרותשהן עדיין מפסידות הן נהנות מגידול עצום הבמכירות וירידה בהפסדים.
אין וודאות כמובן גם חברות גדולות יכולות להתמוטט, ולכן כדאי גם לבדוק מי היבואן. נראה שהיבואן ראשית יודע למה הוא בחר לייבא את המותגים המוסים ואת היצרן המסוים, ושנית ככל שהיבואן חזק יותר, מוכר יותר ובעל מוניטין, כך גם בשעת צרה, הוא כנראה לא ייזנח את בעלי הרכב ויימצא פיתרונות גם אם היצרן מגיע למשבר כלכלי.
להלן רשימת היצרנים, המותגים, היבואנים והדגמים, נכון למועד כתיבת שורות אלו:
יצרן | מותג | יבואן | דגמים | |
1 | BYD | BYD | שלמה מוטורס | Atto3, Seal, Seal U, Tang, Dolphin |
2 | FAW | הונגצ'י | סמלת | ES9 |
3 | GAC | GAC | ג'יאו מוביליטי | GE3 |
4 | GWM | אורה | כלמוביל | 03, 07 |
5 | GWM | WEY | סמלת | קופי 01, קופי 02 |
6 | JAC | JAC | אי.וי מוטורס | E-JS4, E-J7 |
7 | JMEV - Jiangling Motors | EVEASY | פריסבי | EVEASY |
8 | SAIC | MG | לובינסקי | 3,4,5, Marvel R, ZS |
9 | SAIC | מקסוס | צ'יינה מוטורס | יוניק 6, יוניק 5, דליבר 3, V80 |
10 | VM Motors | VM | אי.וי מוטורס | וולטמייסטר EX5-Z, M5, W6 |
11 | אייווייז | אייווייז | אוטו חן | U5, U6 |
12 | אקספנג | אקספנג | פריסבי | G9,G6,P7 |
13 | ג'ילי | ג'יאומטרי | ג'יאו מוביליטי | C |
14 | ג'ילי | זיקר | ג'יאו מוביליטי | 01,X |
15 | ג'ילי | סמארט | כלמוביל | #1,#3 |
16 | ג'ילי | לינק & קו | מאיר | 01,02 |
17 | ג'ילי | פולסטאר | מאיר | פולסטאר 2 |
18 | דונגפנג | פורטינג | UMI | פריידיי |
19 | דונגפנג | דונגפנג | מטרו מוטור | בוקס MHERO, |
20 | דונגפנג | וויה | מטרו מוטור | free, dream |
21 | ליפמוטור | ליפמוטור | סמלת | T03, C10 |
22 | ניו | ניו | דלק | ET5, ET7, EL6, EL7, ES8 |
23 | סקייוורת' | סקייוול | כדורי | ET5 |
24 | סרס | סרס | טלקאר | 3,5 |
25 | פוטון | פוטון | דלהום | tunland |
26 | צ'נגן | צ'נגן | מכשירי תנועה | שיווק הדגמים צפוי להיות ב 2025 |
27 | צ'רי | ג'אקו | כלמוביל | 7 |
28 | צ'רי | אומודה | כלמוביל | שיווק הדגמים צפוי להיות ב 2025 |
29 | צ'רי | צ'רי | פריסבי | טיגו 7, טיגו 8, FX |
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.מזכיר לי מכונת קפה שקיבלתי מתנהקשיש 12/11/2024 19:55הגב לתגובה זו0 0עליה מדבקה עם השם "hotpoint. חיפשתי חלק שהיה צריך להחליף. צילמתי וחיפשתי במחשב. היו כמה מכונות שנראו אותו דבר עם שם אחר, או באליאקספרס, אותה מכונה בלי שם בכלל. תדביק איזה שם שתבחר. לא מצאתי חלפים. ככה גם מוצרים אחרים. קחו בחשבון שקניתם מוצר עם אורך חיים של 3-5 שנים ובתקלה הגדולה הראשונה או חס וחלילה תאונה, זורקים לאשפה, אין חלפים, אין שירות יבואן/יצרן, ברוכים הבאים למאה ה 21.סגור
-
4.מה שקרה עם נדלן בסין אותו דבר יקרה עם ענף הרכב (ל"ת)נתן 09/11/2024 17:45הגב לתגובה זו1 1סגור
-
3.צרכנות נמוכהמומו 09/11/2024 17:37הגב לתגובה זו2 1הצרכן הישראלי מטורף למסך גדול,מוכן לשלם כל מחיר,ומכאן מביאים כל מה שזז.שולי רווח גבוהים גורמים לעוד ועוד יבואנים להכנס לתחום.כל רכשעת רכב סיני הנו סיכון בלתי מחושב.סגור
-
2.רכב חשמלי( מחשב ממונע)נחמה 09/11/2024 16:56הגב לתגובה זו5 1לא אמור לעלות יותר מ 97.000 עם שלל האיבזורים- מחשב על עולה? גלגלים 4 מושבים 4-5 בטרייה? ושילדה !סגור
-
1.מישהו בכלל בדק אם הרכבים הסינים ממולכדים?מני 09/11/2024 13:25הגב לתגובה זו2 1יכול מאוד להיות שיש פה מאות אלפיי רכבים סינים ממולכדים שיתפוצצו לכולנו בקליק במקלדת של ממשל סיןסגור