המטרו והרכבת הקלה לא יקלו על מצוקת החניה בת"א
תל אביב היא עיר מדהימה, אך נתונה בסכנה עצומה כל עוד קובעי המדיניות בעירייה לא ישנו את התפיסות המיושנות על פיהן הם פועלים. עיר היא כמו גוף חי שדורש רגישות והתייחסות, שמשתנה בהתאם לנסיבות ומסתגל לשינויים. תל אביב, כיום, דומה לאדם שביצעו בו את כל הניתוחים באותו הזמן והוא מצוי בסכנה מהותית של קריסת מערכות.
כל תושב בעיר כבר מכיר את הנזק: עורקי תנועה ראשיים רבים בעיר חפורים ופקוקים, ההליכה על המדרכות קשה ומסוכנת מתמיד, מצב העסקים בעיר ב-2022 בעיר בירידה בניגוד למה שקורה בערים מובילות אחרות בישראל. יותר תושבים נוטשים את העיר לערים אחרות מאשר אלה שבאים לגור בה, והעיר הופכת בהדרגה לעיר לעשירים בלבד - איום אסטרטגי בפני עצמו. לא נראה שמדובר במצב זמני, למרות שפרנסי העיר מנסים למכור לעצמם ולתושבים שהסבל היום כדאי למען עתיד טוב יותר בקרוב. הוא לא יבוא!
המטרו דורש השקעה של 150 מיליארד שקל, הרכבת הקלה גם היא לא תביא בשורה לעיר
לדברי מומחים, פרויקט הרכבת הקלה לא יביא את הישועה, ואילו פרויקט המטרו דורש השקעה אדירה, שגם אם היא כדאית, תתממש רק בדור הבא. לכן, יש להשעות את ההחלטה על הקמת המטרו ולהקצות את כל המשאבים הקיימים לשיפור התחבורה באוטובוסים ושיווקה ובטכנולוגיה ואמצעים משלימים. אלה אולי לא יביאו גאולה מלאה, אבל הן השקעות ברמת גמישות גבוהה יותר והסיכוי הגבוה ביותר להביא הקלה בזמן קצר בהשקעה נמוכה יותר. כאמצעי משלים יש להקל על מצוקת החנייה בעיר.
קברניטי העירייה החליטו לפני שנים לחנך את תושביהם ולאלצם למכור את הרכב ע"י הרעבה לחנייה. אם יתוספו חניות, טענו, יתוספו עוד מכוניות ומצוקת הפקקים תגדל. אם נצמצם את מספר החניות, יאלצו התושבים להיפטר מהרכב. אבל המדיניות הזאת כשלה לחלוטין.
לפי נתוני העירייה עצמה, בעשור שבו הפקיעה העירייה אלפי מקומות חניה, גדל אחוז משקי הבית שמחזיקים ברכב מ-69% ב-2010 ל-79% ב-2020. למה, אתם שואלים? כי העיריה יחד עם משרד התחבורה כשלו ביצירת אלטרנטיבה טובה מספיק בדמותה של תחבורה ציבורית יעילה מספיק.
העירייה צריכה להגדיל את מקומות החניה - ובהפוך על הפוך זה יצמצמם את הפקקים?
בניגוד מוחלט לתפיסת העירייה, טמון הפתרון בעיתוי הנוכחי, דווקא בהגדלה של היצע החניה. מדוע דווקא הוספת חניות תביא להקלה במצב הפקקים? בעיר תל אביב יפו רק ל-50% מבעלי הרכבים יש חנייה שמורה. לכן, תוספת חניות מתונה, שבכלל אפשרית, רק תקל על מצוקת החנייה ולא תעודד קניית רכבים נוספים. בנוסף, לפי הערכות המבוססות על מחקרו של פרופסור שופ, לפחות רבע מגודש התנועה בעיר נוצר על ידי נהגים שמחפשים נואשות חניה פנויה. מכאן שההקלה מסוימת של מצוקת החנייה במצב הנוכחי של העיר, דווקא תפחית את גודש התנועה.
מהיכן יבואו חניות נוספות? חלק מהחניות שנלקחו בשנים האחרונות ראוי שיוחזרו. יש לחפור חניונים נוספים תת קרקעיים מתחת לכיכרות ושדרות בעיר כפי שנעשה בפריז, בה יש חניוני ענק מתחת לשדרות השאנז אליזה. הרעיון הזה כבר הוצע לעירייה בעבר על ידי מומחי תחבורה אך בוצע בצורה חלקית בלבד שהרי החנייה היא האויב, לתפיסתם.
במצב העיר תל אביב יפו חייבים לחשוב אחרת. אין פתרון מושלם. גם הקלה ושיפור מהיר יותר ככל שניתן הם ראויים.
הכותב הוא מנכ"ל סלקום ומנכ"ל אל-על לשעבר, ומתמודד על ראשות עיריית תל אביב – יפו.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
16.הרעבת חניהאסנת1 02/07/2022 12:53הגב לתגובה זו0 0עמוס שפירא מדייק את פעולת העיריה הנוכחית בנושא החניה. בשנים האחרונות נגזלו לטובת מיזמים פרטיים לחלוטין מאות מקומות חניה בעיר (אוטותל / דו גלגלי להשכרה / קבלנים משפצים), זאת בשילוב קנסות עתק על חניה באדום לבן בשעות הלילה ועוד. אפשר לאמר שזה חינוך מחדש, אפשר לקרוא לזה גם עינוי סיני. במקום להתמודד עם חלוקת תווי חניה הוגנת (1 רכב למשפחה/דירה), בחרה העיריה והעומד בראשה לפתוח במלחמה חזיתית בבעלי הרכבים הפרטיים, שאין להם אלטרנטיבה סבירה כיום (ולא בעתיד הנראה לעין). אז צודק עמוס שפירא, לפני שמכריזים מלחמת חורמה בתושבים, ראוי למצוא פתרונות מידתיים יותר. אחד מהם הוא חניה תת קרקעית פרטית לפי מפתח של 1 רכב לדירה. השני הוא חניונים בתשלום מינימלי לתושבי העיר. מרבית תושבי מרכז העיר אינם ששים מבחירה חופשית להשתמש ברכבם הפרטי, הפקקים אינם שווים את זה. אבל בין העדפה לפי שיקולי עלות תועלת ואיסור מצד הרשויות - המרחק רב.סגור
-
15.כל המגיבים מטעם תעשו שיעורי ביתאדריכלית 30/06/2022 13:52הגב לתגובה זו1 230% מהתנועה בעיר היא חיפוש חניות. מי שגר בעיר צריך חניה. זה הבית שלו. כאשר יהיה תחב"צ ראוי, אם יהיה, עדיין שליש מהשנה לא יהיה כלום (חגים וסופ"ש), כלומר כל משק בית, קטן או גדול, יחזיק לפחות רכב אחד. מי שלא גר בתל אביב בבקשה תתערבו בנעשה בעירכם, לא בתל אביב! בכללי, לו יוממים, חוצנים או איך שלא תקראו להם, מציפים את העיר בחצי מליון הרכבים שלהם, מידי יום. רבים מאיתנו ישמחו אם תשארו בעיר המקורית שלכם. תעבדו ותלמדו שם ויחזור השקט לרחובותינו. כל הכבוד לעמוס שפירא על עמדתו לטובת תושבי עירו!סגור
-
14.את אוניברסיטת חיפה פירקתאדיןט מושלם 29/06/2022 08:58הגב לתגובה זו0 1עכשיו תבוא לפרק גם את תל אביב?סגור
-
13.ראש עיריית הפחיות של ת"אפידתחבורה 28/06/2022 11:02הגב לתגובה זו4 1לקרוץ לתושבי צפון תל אביב שרוצים לחנות במרכז העיר מבלי לומר שאתה רוצה שיצביעו לך. עמוס שפירא מדגים פופוליזם שלא מתכתב עם המציאות, למעט עם המציאות של תושבים שתלויים ברכבם הפרטי בצפון תל אביבסגור
-
12.שטויותעופר 27/06/2022 22:24הגב לתגובה זו6 1לא מבין דבר וחצי דברסגור
- טען עוד
-
11.שכחת פרט חשובכלשהו 27/06/2022 22:04הגב לתגובה זו4 2ציטטת את פרופ' שופ רק שכחת שההמלצה הראשונה שלו לפני הכל היא לתמחר את החניה ברחוב, כולל לתושבים, כולל ליד הבית (שכרגע מקבלים חניה בחינם בכל העיר - הזיה). אחרי זה נראה אם וכמה חניות צריך להוסיף, או בכלל לצמצם.. חניה חינם - נזק יקר, לכולם.סגור
-
10.במה רלוונטית ההכשרה שלו?עדי עמית 27/06/2022 20:44הגב לתגובה זו4 1הוא מבין יוצר טוב מאנשים שזה המקצוע שלהם?סגור
-
9.לא יאומןירושלמי 27/06/2022 20:37הגב לתגובה זו6 1איך נתנו לו להיות מנכ"ל אל-על וסלקום???סגור
-
8.צודק נהפוך את כל הרחובות בת אביב למקומות חניההפוקק הראשון 27/06/2022 16:52הגב לתגובה זו4 1ואז לא יהיו פקקיםסגור
-
7.פופוליזם זול, למצוא פתרון לטווח קצר זה בדיוק מה שאסור לעשות, בניית שלושה קווי רכבת קלה זו חשיבה לטווח ארוך, שלא לדבר על החלפת התשתיות באותו צירתושב 27/06/2022 16:14הגב לתגובה זו5 1אוי ואבוי לנו מפוליטקאי שחושב על טווח קצרסגור
-
אתה אידיוט כי אם הרקבת הקלה היתה לפחות מתחת לאדמה אפשראמנון 29/06/2022 22:42הגב לתגובה זו0 2היה לפחות לשנע כמות גדולה של אנשים ממקום למקום. כרגע זה יהיה פתרון לעניים וחסרי רכב. אנשים צריכים להעדיף את התחבורה הציבורית מרצון ולא מכפייה של פתרון מאיכות ירודה.סגור
-
6.צודק בכל מילהתל אביבית 27/06/2022 15:23הגב לתגובה זו2 9מסכימה לגמרי: המטרו דורש השקעה של 150 מיליארד שקל, הרכבת הקלה גם היא לא תביא בשורה לעיר לדברי מומחים, פרויקט הרכבת הקלה לא יביא את הישועה, ואילו פרויקט המטרו דורש השקעה אדירה, שגם אם היא כדאית, תתממש רק בדור הבא. לכן, יש להשעות את ההחלטה על הקמת המטרו ולהקצות את כל המשאבים הקיימים לשיפור התחבורה באוטובוסים ושיווקה ובטכנולוגיה ואמצעים משלימים. אלה אולי לא יביאו גאולה מלאה, אבל הן השקעות ברמת גמישות גבוהה יותר והסיכוי הגבוה ביותר להביא הקלה בזמן קצר בהשקעה נמוכה יותר. כאמצעי משלים יש להקל על מצוקת החנייה בעיר.סגור
-
5.אם זה יהיה חלק מהמצע שלך אני בוודאות אבחר בך! (ל"ת)אייל 27/06/2022 15:02הגב לתגובה זו2 10סגור
-
4.ללמוד מהערים הטובות- יותר אופניים והליכה, פחות רכבים.אבי 27/06/2022 14:42הגב לתגובה זו10 1המטרה היא להגיע ממקום למקום ביעיליות ולא דווקא לנסוע ברכב. הרכבים נכשלו בהשגת המטרה הזו. כשכולם רוצים להגיע לאותו מקום באותה שעה, הכבישים קורסים. ולהקים עוד כבישים, זה פשוט להרוס את העיר. לונדון, פריז ועוד כמה ערים לא חשובות הולכות לכיוון של צמצום תנועת הרכב הפרטי. אבל שפירא מנסה להמציא את הגלגל...כבר ניסו לבנות עיר כזו, בלי בעיות חניה ובלי פקקים. קוראים לה לוס אנג'לס והיא אחת הערים הגרועות בעולם.סגור
-
3.יש בעיית פקקים - מה נעשה?גאון! 27/06/2022 13:34הגב לתגובה זו4 2נעודד עוד מכוניות להיכנס לעיר! איך לא חשבו על זה קודם???סגור
-
לא, נחמיר את הבעיה ע"י ביטול חניות, הפקקים זה בגללאמנון 29/06/2022 22:44הגב לתגובה זו2 2שאנשים מסתובבים בחיפוש חנייה.סגור
-
2.הכי חשוב לתכנן נכוןיוחנן 27/06/2022 13:23הגב לתגובה זו6 0חניונים גדולים בסמוך לתחנות הסופיות .נהגים יעדיפו לא להיכנס לערים עם המכונית הפרטית .סגור
-
1.הכוונה לא הובנהשאול 27/06/2022 13:02הגב לתגובה זו3 0התחבורה הציבורית אמורה במיטבה לשנות הרגלי הנסיעה והניידות של הישראלים . המכונית הפרטית תישאר בבית או תימכר בגלל שאנשים יעדיפו לנוע בלי פקקים , בזול וללא צורך בלמצוא מקום חניה יקר.סגור