רק 20% מסך התכנית של בנק ישראל נוצלה; העסקים הקטנים לוו 2.1 מיליארד שקל מתוך 11 מיליארד שקל

בנק ישראל מסר עדכון על שיעור הניצול של התכנית למימון מוזל על ידי העסקים הקטנים - רק 20% מהסך הכולל של התכנית נוצל, כאשר עבר כבר מחצית מהזמן בו ניתן לנצל את ההטבה
 | 
telegram
(1)

לפני חודשיים בנק ישראל הודיע על תכניתו המוניטרית להקלת תנאי האשראי לעסקים קטנים שנפגעו מהמלחמה. במסגרת התכנית, בנק ישראל העמיד מסגרת של 11 מיליארד שקל של הלוואות לבנקים לתקופה של שנתיים בריבית בנק ישראל פחות 1.5%, זאת כנגד הלוואות שהבנקים יתנו לעסקים קטנים שםדיונן נפגע בלפחות 25% כתוצאה מהמלחמה, ובנתאי שהריבית על אותן הלוואות לא יעלו על ריבית פריים. ההטבה תחול על הלוואות שינתנו עד לסוף חודש פברואר.

היום בנק ישראל מעדכן שעד כה כ-2,240 עסקים קטנים וזעירים קיבלו הלוואות במסגרת התוכנית, בסכום כולל של כ-2.1 מיליארד שקל - כ-20% מתוך היקף התוכנית הכולל. המחזור הממוצע של העסקים עומד על כ-25 מיליון שקל ושיעור ההרעה הממוצע בפדיון של עסקים אלו גבוה במעט מ-50%. כרבע מהיקף ההלוואות ניתנו במסגרת הקרן בערבות המדינה. כ-45% מההלוואות בתוכנית ניתנו לעסקים קטנים וזעירים מאיזור הדרום והצפון. 

תכנית ההלוואות של בנק ישראל

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כזכור, התכנית הגיעה אחרי התכנית של החשב הכללי לתמיכה בעסקים דרך הלוואות בערבות מדינה - הריבית בהלוואות האלו גבוהה, והבנקים מנצלים אותן כבטוחה להלוואות הקיימות בעסק. בתכנית של החשב הכללי הבנקים נותנים לעסק הלוואה בריבית של פריים פלוס 3%, בעוד בתכנית של בנק ישראל הם מחויבים לתת אותה בריבית של ריבית בנק ישראל פחות 1.5%.

יכול להיות שעכשיו יהיה יותר ביקוש להלוואות הללו אחרי הורדת הריבית - כעת הריבית על ההלוואות בתכנית של בנק ישראל תעמוד על 3%, בהשוואה ל-3.25% עליו עמדה לפני הורדת ריבית.

על רקע הנתונים הללו, בשבוע שעבר הודיעו ברשות המסים כי מתווה הפיצויים לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות מלחמת חרבות ברזל עד סוף דצמבר 2023. ברשות המסים ציינו כי לפיצויים זכאים עסקים שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף עד 400 מיליון שקל וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% בדיווחים לחודשים נובמבר-דצמבר 2023 לעומת נובמבר-דצמבר 2022.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חווית המשתמש
    מבין באשראי ובאנשים 07/01/2024 16:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה מאד פשוט. הבירוקרטיה שקשורה בקבלת ההלוואה וחווית המשתמש בכללותה מרחיקים את בעלי העסקים הקטנים מהפרוצדורה הכרוכה בקבלת ההלוואה. במלים אחרות, הזמן שהם צריכים להשקיע בטופסולוגיה הנדרשת ורמת הידידותיות הנמוכה, גדולים יותר מהפרשי הריבית הכרוכים בקבלת הלוואה רגילה בבנק ששם כל התהליך זורם הרבה הרבה יותר מהיר וידידותי.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות