שנת 2023 הייתה עשויה להיות שנת שיא בתעופה, בתיירות ובמלונאות - אבל אז פרצה המלחמה

 | 
telegram
(1)

אחד הענפים התנודתים והמסוכנים בשוק ההון, הוא שוק התעופה, התיירות והמלונאות. התחום רגיש לשינויים בתחום המדיני, הבטחוני והכלכלי. בנוסף הוא מושפע מאד מתנודות במחירי הדלק. מי שהחליט לעבוד בענפים אלו, ויותר מזה מי שהחליט להשקיע בהם צריך לקחת בחשבון שעשויה להיות רכבת הרים שעשויה להביא למפח נפש לצד הפתעות טובות לא שיגרתיות. מלחמת חרבות ברזל הביאה זעזוע בתחום כשם שהקורונה הביאה לזעזוע.

חברות תעופה
אלא שבניגוד לקורונה שהביאה הפסדי ענק לחברות השונות, למשל אל על שהפסידה חצי מיליארד דולר ונשארה בחיים רק בשל סיוע ממשלתי ופתאל שהפסידה 1.3 מיליארד שקל, נזקי המלחמה היו קטנים יותר. העובדה שחברות התעופה הזרות הפסיקו כמעט כולן את פעילותן, עם תחילת המלחמה הביאה לכך שאל על הגיעה בחודש נובמבר לנתח שוק של 80% שירד בנובמבר ל-70%. חזרת החברות הזרות איטית ובחודשים ינואר ופברואר נתח השוק של אל על עמד על 68% בממוצע בכל אחד מהחודשים. בשגרה נתח השוק של אל על הוא 21%.

את הדרמה ניתן היה לראות בתוצאות הרבעון הרביעי של אל על שבו החברה הרוויחה 40 מיליון דולר ברבעון האחרון של השנה. בכל השנה הרוויחה אל על 117 מיליון דולר למול 109 מיליון דולר ב-2023. הנתונים לא נעלמו מעיני הסוחרים ומניית אל על עלתה ב-50% מיום תחילת המלחמה לשווי שוק של 1.2 מיליארד שקל. ישראייר היתה בעונה טובה והמלחמה דווקא פגעה בתוצאות העסקיות בצורה מתונה. הסיבה העיקרית היא שישראייר פעילה רק בקווים הקצרים ושם לא היתה עליית המחיר, חדה כשם שהייתה בעיקר בניו יורק. ישראייר סיימה את השנה עם רווח של 18 מיליון דולר למול 20 מיליון דולר בשנה שעברה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

רשתות בתי מלון
בישראל יש שלוש רשתות בתי מלון גדולים. שניים מהם ישרוטל ומלונות דן שמים את יהבם על פעילות בתי מלון בישראל. פתאל השכיל והתפתח לאירופה ואגן הים התיכון. תנועת התיירות לבתי המלון בשנת 2023 היתה טובה עד המלחמה, מאז ה-7.10 היא נעצרה ובמרבית בתי המלון בארץ שוכנו מופנים מיישובים מדרום וצפון הארץ. מלונות דן שנחשבת רשת סולידית הצליחה, לסיים את השנה בגידול של 20% ברווח, זה הישג לא מבוטל מהסיבה שמלונות דן מתבססת על שיעור גבוה באופן יחסי של תיירות נכנסת. הרווח של החברה עמד על 126 מיליון שקל. לעומתם בישרוטל הציגו קיטון של 10% ברווח ל-237 מיליון שקל.

ישרוטל היא חברה שכל פעילותה בישראל, והיא פרוסה באילת ובשאר רחבי הארץ. לאחר פרוץ המלחמה, פחת באופן דרמטי מספר הנופשים, וחלק מבתי המלון הפכו למלונות המשמשים את מפוני עוטף עזה והצפון, אלא שהתמורה שמקבלת ישרוטל מהמדינה נמוכה מאלו שמשלמים לקוחות פרטיים, דבר שפגע בהכנסות ישרוטל, השפעה זו עשויה להתבטא גם בתוצאות הרבעון הראשון השנה. לפני חודשיים הודיעה ליאור רביב מנכ"ל ישרוטל על יציאה לחו"ל והשקה בהשקעה של 70 מיליון אירו של חברת-הבת "אלומה" - שתפעיל מלונות ביוון ובמקומות נוספים מחוץ לישראל ותנוהל באופן עצמאי. מהלך זה לא יהיה קצר אבל הוא עשוי בהחלט להוביל את ישרוטל בעתיד למחוזות אחרים.

לעומת ישרוטל ומלונות דן, פתאל פיזר באופן משמעותי את הסיכון גם מחוץ לישראל וברשותו 260 בתי מלון ב-20 מדינות. פתאל השכיל בעשורים האחרונים להעביר את מרכז פעילות של החברה לחו"ל, תוך שהיא בונה ורוכשת מאות בתי מלון מחוץ לישראל. התוצאה באה לידי ביטוי עם פרוץ המלחמה, כאשר נפגעה הפעילות הישראלית שלה, אך פעילותה בחו"ל נמשכה כסידרה, וההשפעות על נתוני כלל החברה היו נמוכות יחסית. בשנת 2018 פתאל הונפקה בבורסה בתל אביב ובעת הקורונה ערכה צנח בשיעור חד. מאז ההנפקה היתה למשקיעים תשואה נהדרת של מעל 100% והיא נסחרת כיום בשווי של 8 מיליארד שקל. פתאל תוגמלה על פיזור הסיכונים ואת 2023 שנת המלחמה, סיימה עם שנת שיא ורווח נקי של 725 מיליון שקל.

בבורסה בתל אביב יש שתי חברות ציבוריות שעיסוקן תיירות-איסתא וקשרי תעופה. איסתא היא הגדולה עם שווי שוק של 1.4 מיליארד שקל, כאשר עיקר הפעילות שלה היא בתחום הנדל"ן. החברה השכילה לייצר מנועי צמיחה לצד עסקי התיירות ונכנסה לתחומי פעילות חדשים בנדל"ן כמו מרכזי מסחר שכונתיים, מרכזי תעשיה ולוגיסטיקה, מלונות בישראל ובחו"ל, מחיר למשתכן ועוד. איסתא סיימה את השנה עם ירידה של 25% ברווח הנקי ל-141 מיליון שקל. השנה לא הטיבה עם איסתא היות ושני תחומי פעילותה הנדל"ן והתיירות נפגעו, הנדל"ן בעיקר בגלל הריביות הגבוהות. איסתא חזקה ופזורה בשני תחומי פעילות מה שהופך אותה לחברה הכי פחות מסוכנת מכל החברות. זו גם הסיבה שבשנת הקורונה איסתא היתה החברה היחידה שהרוויחה כסף. פעילות איסתא בתיירות הפכה משנית לצד פעילות הנדל"ן המתרחבת.

דוחות קשרי תעופה עברו מתחת לרדאר. חברה ששווי השוק שלה 100 מיליון שקל והרווח שלה בשנת 2023 הסתכם ב-9 מיליון דולר. התשואה על ההון חריגה ועומדת על 38% והיא נסחרת במכפיל 4. קשרי תעופה היא סיטונאית תיירות ותיקה. מנכ"ל ובעלי החברה יורם מוטעי הבין לפני כמה שנים ששוק התיירות משתנה ויכולת הסיטונאים פוחתת עקב המכירה הישירה לקהל הרחב. מוטעי נכנס לשלוש פעילויות משמעותיות - כניסה לחברת סנורמה שעוסקת בשיווק טיולי שייט ברחבי העולם כסיטונאית וכקמעונאית. סנורמה היא בעלת הזכיון של מותג השיט המוביל רויאל קאריביין. קשרי תעופה רכשה לפני שש שנים את חברת הטיולים הגדולה בישראל פגסוס. הייתה זו רכישה משמעותית לצד קריאה נכונה של שוק התעופה והתיירות. שוק הטיולים נפגע באופן טבעי פחות ממהפכת הלאו קוסט וההזמנות הישירות. קשרי תעופה מחזיקה במחצית המניות של אוטו יורופ. אוטו יורופ היא בעלת הזיכיון בישראל של חברת אוטו יורופ העולמית אשר פועלת מזה 50 שנה בארה"ב כמרכז הזמנות בינלאומי, מהמובילים בעולם לטובת המטיילים אשר שוכרים רכבים ברחבי העולם.

הכניסה לפעילויות האלו הביאו שינוי דרמטי בפעילות וברווחיות. מרווח שנתי ממוצע של 1-2 מיליון דולר עלתה קשרי תעופה לרווח של 9 מיליון דולר ב-2023 ורווח של 7.3 מיליון דולר בשנת 2022. בניכוי ההון העצמי החברה נסחרת במכפיל 2, חריג מאד לחברה ציבורית.הסיבה העיקרית לכך היא המסחר הדליל המניה שנשלטת ברובה על ידי אייל סגל ומוטעי המנכ"ל. הם ביחד מחזיקים ב-83% ממניות החברה מה שפוגם במסחר עירני בה.

מה הלאה?
קשה מאד לספק ההערכות מדוייקות בתחומי הפעילות של החברות האלו. בטבלה המצורפת ניתן לראות את השונות הגבוהה ברווח החברות למשל בשנת 2020 שנת הקורונה למול שנת 2023 עם מלחמת חרבות ברזל. רווחי/הפסדי החברות במיליוני שקלים.

סך רווחי כל החברות בשנת המלחמה שנת 2023 היו 1.72 מיליארד שקל, לעומת הפסד של 4 מיליארד שקל לכל החברות יחד בשנת 2022 שנת הקורונה. בשלב זה, עדיין קשה להעריך איך תראה שנת 2024. בקרב הישראלים, שהם תיירנים לא קטנים בקנה מידה עולמי, יש רצון משמעותי לצאת להתאווררות, בנופש בארץ או בחו"ל, אך לצידו - מצב הרוח הלאומי שפוף, יש חטופים בעזה ועדיין רבבות אנשי מילואים מגוייסים. בצפון ובדרום, מאות אלפים פונו מבתיהם, וישנה גם פגיעה מהותית במצב הכלכלי של ישראלים רבים. בנוסף בשל המצב הבטחוני תנועת התיירות הנכנסת בירידה חדה מה שיקשה על בתי המלון להגיע לרווחיות גבוהה. כל ההערכות כאן מבוססות על כך שלא יהיה שינוי משמעותי בצפון הארץ. מלחמה מסוג אחר עם חיזבאללה עשויה לטרוף את הקלפים.

אל על אמורה לסיים את הרבעון הראשון בתוצאות טובות. נתח השוק שלה גבוה עדיין מאד (מעל 60% ברבעון הראשון של השנה). נתח השוק של אל על יירד ככל שישובו לפעילות חברות זרות, אולם צפוי שזה יהיה בהדרגה ולפחות עד ספטמבר שנה זו נתח השוק של אל על יהיה חריג, במקרה הפסימי כפול מבעונה רגילה. לצד זה גם החזרה של מרבית חברות התעופה הזרות הדרגתית עם ציוד קטן, בתדירות לא גבוהה.

גם ישראייר שנתח השוק שלה בנתב"ג עלה ל-7.5% לעומת 3% בשגרה עשויה ליהנות, אלא ששם המצב מסובך יותר. חברות תעופה ובעיקר חברות לאו קוסט החלו לחזור לארץ, בצמוד ישראייר כמו כל השוק סובלת ממחסור במטוסים שעשוי להשפיע על היצע המקומות. הניהול של ישראייר והעוצמה שלה בשוק עשויים לפעול לטובתה.

בנושא בתי המלון בארץ, ההערכה היא שהביקושים לנופש בארץ יהיו גבוהים, כאשר המפונים יעזבו את בתי המלון ויעברו לדיור מתאים יותר (או, בתקווה, בחזרה לבתיהם), אלא שיקח זמן עד שתחזור לכאן תיירות החוץ, מה שעלול להשפיע לרעה על השורה התחתונה בדו"ח הרווח וההפסד של ישרוטל ומלונות דן. בהנחה שאלו פני הדברים המגמה שהיתה בשנת 2023 תמשיך עמוק גם לשנה הקרובה. פתאל תמשיך להתבסס על העוצמה שלה בשוק העולמי שבשלב זה מראה על ביקושים גבוהים. מה שעשוי לשנות את התמונה ולטרוף את הקלפים הוא מלחמה שונה וחריגה בצפון שעשויה לפגוע באופן משמעותי בכל החברות בשנה הקרובה. מה שבטוח שתחום התיירות התעופה והמלונאות הוא כזה שקשה מאד לספק תחזיות קדימה עקב משתנים חיצונים חזקים.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בתי מלון בארץ
    יש עדיין מלא מפונים 04/04/2024 06:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש עדיין מלא מפונים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות