המוניות המעופפות יתחילו לפעול ב-2024
ג'ובי הודיעה כי היא תתמזג עם SPAC לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר ומתכננת טיסות מסחריות, אבל השוק הגדול הזה רק בראשיתו
אחרי למעלה מעשור של פיתוח סודי, חברת ג'ובי (Joby) של היזם המיליונר ג'ו-בן בווירט, חשפה בסוף השבוע את המונית החשמלית המעופפת שפיתחה, כשהודיעה במקביל על כוונתה להתמזג עם SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג פעילות עסקית פרטית – לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר. מטרת החברה היא להחליף את הטיסות המסחריות במסוקים, כשכלי הטיס שפיתחה מהיר יותר ממרבית המסוקים האזרחיים, אך לא פחות חשוב, שקט יותר.
בווירט הקים את החברה ב-2009, כשעד כה הצליח לגייס 800 מיליון דולר, כשאת הסיבוב האחרון ב-2020 בהיקף של 600 מיליון דולר הובילה טויוטה. לשתי החברות שיתוף פעולה בנוגע לייצור כלי הטייס החדשים, שמורכבים מ-6 רוטורים המסתובבים על ציר ממצב מקביל לקרקע למצב תיכון, על מנת אפשר לכלי הטיס להמריא מהמקום, אבל גם להתקדם במהירות של 200 מייל לשעה, או בערך 300 קמ"ש. כמו כן, לכל מונית מעופפת יהיה מקום לעד 5 אנשים, טייס ו-4 נוסעים.
כנראה שהיתרון החשוב ביותר שמציגה ג'ובי הוא השק היחסי. בעוד מסוקים מודרניים הם עדיין רועשים להחריד, בשל הקרבה בין המנוע והרוטור לתא הנוסעים, המנועים החשמליים מציגים לראווה לפחות 20% פחות ברעש הדציבלי; מ-87 דציבלים במסוקים, לפחות מ-70 דציבלים. או בערך כמו ההבדל בין לנסוע על מכסחת דשא רועמת במיוחד, לבין לנסוע בתוך המכונית שלכם כשכל החלונות סגורים על מהירות של 90 קמ"ש.
עניין הרעש יכול להוות יתרון משמעותי, שלא רק יהפוך את דור המסוקים האזרחיים הנוכחי למיושן וחסר כדאיות כלכלית. סביר להניח שנראה גם אפסייד בצד הצבאי, כיוון שלטכנולוגיות שקטות ישנן יתרונות מובנים, בשל כושר ההפתעה שלהן בשדה הקרב. כרגע, החברה נמצאת בשיתוף פעולה עם צבא ארה"ב לפיתוח מסוק שכזה.
בכל מקרה, לאחר למעלה מ-1,000 שעות של טיסות ניסוי, החברה אומרת שב-2024 המוניות שלה כבר יבצעו שילוחים אנושיים בשמיים. נכון לכרגע, המטרה היא להחליף טיסות קצרות, כשבעתיד, עם המשך הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום הסוללות, סביר להניח שגם הטווחים של המסוקים החשמליים יגדלו גם כן.
לפני שבועיים הודיעה החברה על מיזוג עם הספאק ריאינוונט טק (RTP) של אחד ממייסדי לינקדאין. החברה צופה לגייס 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 6.6 מיליארד, כש-910 מיליון דולר כבר הובטחו לה באמצעות משקיעים מוסדיים, בהם אובר (UBER) – שג'ובי רכשה ממנה את חטיבת המוניות המעופפות שלה – בלקרוק ופידליטי.
בכל מקרה, ג'ובי היא לא הראשונה שהודיעה על כניסה לבורסה. חברת ארצ'ר, שלאחרונה חתמה על הסכם עם יונייטד איירלינס (UA) שתרכוש 200 כלי טיס במיליארד דולר, הודיעה כי תמזג עם ספאק לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר.
בדלויט העריכו לאחרונה שלפחות 200 חברות עובדות על פרויקטים דומים, שמטרתם שינוע אנשים או סחורות. השוק של כלי התעופה האלה צפוי להגיע ל-4 מיליארד דולר עד 2025 ו-57 מיליארד עד 2035.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.המחיר יקר מידי לחברה בחיתולים (ל"ת)דני 10/03/2021 07:44הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.עדיף ACIC יש להם כבר חוזים עם יונייטד.לארצ׳ר יש כבר חוזה בביליון עם יונייטד איירליינס ל2 09/03/2021 21:04הגב לתגובה זו1 0לארצ׳ר יש כבר חוזה בביליון עם יונייטד איירליינס ל200 יחידות שיובילו לקוחות לשדות תעופה. וגם הסכמים עם מיאמי ולוס אנג׳לס. אחד הבוסים הוא מבני עמנו (גולדשטיין אחד). וקרן Ark מושקעת בגדול. והכי חשוב המעופף שלהם הרבה יותר יפה.סגור