באפט
צילום: טוויטר

וורן באפט לא ממליץ - למה חברות התעופה יכולות להיות מסוכנות לתיק שלכם

בשנת 2020 באפט חשף כי ברקשייר מכרה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שהסתכמו בשווי של 4 מיליארד דולר; "כאשר ריצ'רד ברנסון, הבעלים העשיר של וירג'ין אטלנטיק, נשאל איך להפוך למיליונר, הייתה לו תשובה מהירה: 'תתחיל כמיליארדר ואז תקנה חברת תעופה"
אדיר בן עמי | (2)

עם דלת מטוס שעפה בזמן טיסה, תחזיות רווח מאכזבות וקרקוע של מטוסים לאחר שבועיים בלבד, נראה כי תעשיית התעופה בדרך לשנה סוערת. כל מה שהתרחש עד כה רק מצדיק את החלטתו של וורן באפט להיפטר מהשקעות בחברות תעופה בשווי 4 מיליארד דולר בזמן הקורונה, כאשר המשקיע ככל הנראה לא יתקרב לתעשייה בשנית. 

באפט ומאנגר

באפט, המשמש כמנכ"ל ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B ונחשב לאחד המשקיעים הטובים בעולם, אמר זמן רב כי עסקי התעופה סובלים ממודל שדורש הון רב עם שולי רווח נמוכים וסיכונים נוספים הנובעים מכוחות שאינן בשליטת חברות התעופה, כמו מחיר הדלק הסילוני וחוסר הוודאות הגיאו-פוליטי. "זו מלכודת מוות למשקיעים", אמר באפט באסיפה השנתית של ברקשייר ב-2013. עוד הוסיף המשקיע כי להיות מנהל של חברת תעופה זו עבודה הסובלת מחוסר הערכה ומכבידה מאוד היות ויכולות להתעורר כל כך הרבה בעיות. "תאמינו לי, אין כיף בלהיות מנכ"ל של חברת תעופה", אמר באפט בשיחת המשקיעים ב-2020. "זה מאוד מאוד קשה היות ואתה מתמודד כל יום מול מיליוני אנשים ואם רק 1% מהם נתקלים בבעיות, אתה מאוד לא שמח". 

מנכ"ל ברקשייר, שנחשב לאחד מיצרני העסקאות הגדולים בעולם עם הרים של מזומנים בהישג יד, אמר שפנו אליו משקיעים רבים שרצו להקים חברת תעופה, אבל זה רק הרחיק אותו עוד יותר מהענף. "היו לי כנראה תריסר הצעות ב-25 השנים האחרונות מאנשים שרצו להיכנס לעסקי התעופה, כאשר כמה מהם אף נכנסו. זה נחשב סקסי מסיבה כלשהי", אמר באפט. שותפו המנוח של באפט, צ'ארלי מאנגר, אמר בעבר כי "אתה לא יכול לבנות את מסילות רכבת, אבל ניתן להקים חברות תעופה בלי הגבלה. וזה דבר שאנחנו לא אוהבים". 

בשנת 2020 באפט חשף כי ברקשייר מכרה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שכללו השקעות בשווי של 4 מיליארד דולר ב-4 חברות תעופה וותיקות - יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס, סאות'ווסט איירליינס ודלתא אייר ליינס. באפט אמר אז כי הקורונה שינתה את התעשייה באופן מהותי. "העולם השתנה עבור חברות התעופה. אני עדיין לא יודע איך, אבל מקווה שהתעשייה תתקן עצמה במהירות".

עוקבים רבים של באפט התאכזבו לאחר שחברות התעופה זינקו מהשפל של 2020, כאשר גם הנשיא של ארה"ב לשעבר, דונאלד טראמפ אמר כי באפט צדק כל חייו אבל עשה טעות במכירת חברות התעופה. עם זאת, יתכן ובאפט, כרגיל יהיה זה שצוחק אחרון, כאשר למרות קפיצת מניות התעופה מהשפל, המניות עדיין לא התאוששו לחלוטין מנזקי הקורונה. למעשה, קרן הסל  US GLOBAL JETS ETF העוקבת אחר 50 חברות תעופה אמריקאיות ובינלאומיות, נותרה 40% מתחת לרמות בהן נסחרה טרום מגפת הקורונה בשנת 2019. 

המיליארדר זיעזע רבים כאשר החליט להשקיע בענף התעופה בשנת 2016 וקנה 10% מארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב. כבר אז באפט נמנע מהסקטור במשך עשור והצהיר כמה הוא מתנגד להשקעות שם. באפט שבר את הכלל שלו כאשר בחר להאמין שתעשיית התעופה סוף סוף התחזקה לאחר פשיטות הרגל הרבות שפקדו אותה במהלך המאה ה-20. "התקווה היא שהחברות ישמרו על מספר הזמנות המטוסים ביחס סביר לביקוש הפוטנציאלי", אמר אז.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההשקעה הראשונה של באפט בתעשייה הייתה ב-USAir ב-1989, עם השקעה בשווי של יותר מ-350 מיליון דולר. המשקיע אמר בנוגע להשקעה הזו כי "זה היה יכול להיות גרוע יותר, אבל זו הייתה טעות". באחד ממפגשי המשקיעים בשנים לאחר מכן סיפר באפט בדיחה בנוגע להשקעה בחברות התעופה ואמר כי "כאשר ריצ'רד ברנסון, הבעלים העשיר של וירג'ין אטלנטיק, נשאל איך להפוך למיליונר, הייתה לו תשובה מהירה: 'תתחיל כמיליארדר ואז תקנה חברת תעופה".  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צריך 16/01/2024 09:10
    הגב לתגובה זו
    RYAAY 28% בשנה האחרונה
  • ואסאנפי 500 24 אחוז בלי ידעת כלום (ל"ת)
    17/01/2024 13:58
    הגב לתגובה זו