בואינג לא תייצר מטוס חדש בקרוב - מה הבעיה הפעם?
בעיות איכות, עיכובים רגולטוריים ושחיקה בנתח שוק גרמו לרבים לתהות מתי ענקית התעופה BOEING -1.83% BOEING 143.41 -1.83% סגירה:0 פתיחה:146.44 גבוה:146.44 נמוך:141.34 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: תחל לתכנן מטוס חד מעברי חדש לגמרי. המנכ"ל הפורש, דייב קלהון, היה נחרץ בהחלטתו לא לתכנן מטוס חדש שיוכל להתחרות באיירבוס ונראה שהמנועים עשויים לספק לו סיבה נוספת, כאשר מנועי הדור הבא צפויים להגיע רק ב-2035.
יתכן וההחלטה של קלהון הייתה משתנה במידה והטכנולוגיה הייתה מסוגלת לספק שיפור משמעותי. "אני רוצה לבנות מוצר שיבדל את בואינג ויחליף לחלוטין את המטוסים שהגיעו לפניו", אמר קלהון בעבר. "הוא חייב להיות בלפחות 20%, 25% ואולי 30% יותר טוב מהמטוסים שהוא יחליף.
המנועים ממלאים תפקיד משמעותי בשיפור עלויות התפעול של המטוס. הבעיה של בואינג היא תכנית CFM RISE, מיזם המתחלק שווה בשווה GE Aerospace ו-Safran. מנועי ה-LEAP של השותפות הזו מניעים כיום מטוסים מדגמי 737 החדשים ו-A320. מנוע ה-RISE שואף לצריכה דלק טובה יותר ב-20% ויכול לשלב חומרים חדשים, מערכות היברידיות חשמליות וארכיטקטורת איוורור חדשה ומוזרה למראה. עם זאת, המנוע הזה לא צפוי להיות מוכן כאמור עד 2035.
המנוע הזה צפוי לעמוד בדרישות של קלהון, במידה והמנכ"ל היה נשאר עד אז בתפקיד, היות והוא אמור להפוך כל מטוס שנוצר קודם לכן למיושן. בעקבות זאת, עם סייקל פיתוח של בין 6 ל-7 שנים, השקה של מטוס חדש לפני 2035 לא צפויה להיות חכמה כלכלית עבור בואינג, בהתחשב בכך שהמתנה של חמש שנים נוספות תאפשר לענקית התעופה לייצר מטוסים בעלי חיי ייצור ארוכים באופן משמעותי.
זו בעיה עבור בואינג. החברה תצטרך לחכות עד 2035 על מנת לייצר מטוס חדש עם מנוע חדש, מה שאומר עשור של נתח שוק קטן יותר, עם תזרים מזומנים קטן יותר במטוסים צרי הגוף. בנוסף לכל זה, עלות הפיתוח של מטוסים רק הולכת ומתייקרת. בבנק אוף אמריקה אמרו לאחרונה כי עלות פיתוח ה-787 עמדה על 15 מיליארד דולר. כולל אינפלציה, העלות היום תעמוד על 25 מיליארד דולר. מטוס חדש לגמרי יכול לעות לפחות 30 מיליארד דולר.
המרוויחה הברורה מהעניין היא כמובן איירבוס, למרות שלפי הערכות הסיכוי שייצא מטוס חדש לפני שמנוע ה-RISE יגיע לשוק הוא קטן מאוד.
הדוחות לרבעון הראשון
ענקית התעופה האמריקאית דיווחה בדוחותיה האחרונים על הפסד מתואם של 1.13 דולר למניה על הכנסות של 16.6 מיליארד דולר. בכך החברה עוקפת את ציפיות האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של 1.76 דולר למניה על הכנסות של 16.23 מיליארד דולר. בואינג סיפקה 67 מטוסי 737 ברבעון עד מרץ, ירידה של 41% מהשנה שעברה. לרבעון הבא מצפים בוול סטריט כי החברה תרשום הפסד מתואם של 33 סנט למניה על הכנסות של 20.15 מיליארד דולר.למרות האירוע החמור בחודש ינואר במהלכו נתלשה דלת מטוס 737 בזמן טיסה שגרמה לה להאט את ייצור המטוסים הנמכרים ביותר שלה, בואינג מסרה כי שרפה 3.93 מיליארד דולר מזומנים ברבעון הראשון, טוב מהציפיות של אנליסטים לשריפת מזומנים של 4.49 מיליארד דולר. בחודש שעבר ציינה החברה שהיא תשתמש בין 4-4.5 מיליארד דולר עקב המשבר שנגרם בעקבות אותה התאונה שבה היה מעורב מטוס 737 MAX 9 כמעט חדש.
עוד עלה מהדוחות כי בואינג רשמה תזרים מזומנים חופשי שלילי משמעותי של 3.9 מיליארד דולר, המצביע על שריפת מזומנים גדולה יותר בהשוואה לשנה הקודמת (786 מיליון דולר). ההכנסות ממטוסים מסחריים הסתכמו ב-4.7 מיליארד דולר, ירידה של 31% כתוצאה מירידה במסירות של מטוסי ה-737 וקרקוע של מטוסי ה-737-9. מנגד, צבר ההזמנות גדל ל-529 מיליארד דולר, עם למעלה מ-5,600 מטוסים מסחריים, מה שמצביע על הכנסות עתידיות פוטנציאליות. בנוסף בואינג מצליחה להפחית חובות ולהקטין את החוב הכולל מ-52.3 מיליארד דולר שנרשם בתחילת הרבעון ל-47.9 מיליארד דולר.
מאז התאונה ב-5 בינואר במטוס אלסקה איירליינס, מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) הטיל מכסה על ייצור מטוסי ה-737 MAX של החברה. ה-FAA גם הורה לבואינג לפתח תוכנית מקיפה לטיפול ב"בעיות בקרת איכות מערכתית". הגברת הביקורות הרגולטוריות במפעל של בואינג הורידו בחדות את תפוקת הייצור של המטוסים הרווחיים ביותר של החברה.
החברה נסחרת כעת לפי שווי של 113.6 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית בואינג נפלה ב-29% מתחילת השנה וב-10% ב-12 החודשים האחרונים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה