ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה?
בנקודת ציון היסטורית בתעשיית הרכב החשמלי, יצרנית הרכב הסינית BYD השיגה הישג חסר תקדים ברבעון השלישי של 2024, כשעקפה לראשונה את טסלה TESLA INC +3.07% TESLA INC 320.72 +3.07% סגירה:0 פתיחה:310.52 גבוה:324.68 נמוך:309.22 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: בהכנסות. BYD רשמה הכנסות של 28.2 מיליארד דולר, לעומת 25.2 מיליארד דולר של טסלה. התפתחות זו מסמנת שינוי משמעותי במאזן הכוחות בתעשיית הרכב החשמלי העולמית.
מי מרוויחה יותר?
למרות הפער בהכנסות, טסלה עדיין מובילה משמעותית ברווחיות. החברה של אילון מאסק רשמה רווח תפעולי של 2.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בעוד BYD הסתפקה ברווח תפעולי של 1.1 מיליארד דולר. הפער ברווחיות נובע בעיקר מהפרמיה שטסלה גובה על מכוניותיה ומהיתרונות התפעוליים שלה בתחומי האנרגיה המתחדשת והסוללות. היכולת של טסלה לשמור על מרווחי רווח גבוהים מדגישה את חוזקת המותג שלה בשוק הפרימיום.
כשבוחנים את שווי השוק של שתי החברות, הפער עדיין עצום: טסלה נסחרת בשווי שוק של כ-830 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח עתידי של 78, המשקף ציפיות גבוהות להמשך צמיחה. לעומתה, BYD נסחרת בשווי שוק של 120 מיליארד דולר בלבד, עם מכפיל רווח עתידי צנוע יותר של 20. הפער העצום בשווי השוק מעיד על האמון שהמשקיעים נותנים ביכולת של טסלה להמשיך ולהוביל את המהפכה החשמלית בתעשיית הרכב.
ביצועי המניות משקפים את המומנטום החיובי של שתי החברות: מניית BYD בבורסת הונג קונג עלתה ב-38% מתחילת השנה, בעוד מניית טסלה רשמה עלייה מתונה יותר של 15%. העלייה החדה במניית BYD משקפת את ההתקדמות המשמעותית של החברה בשוק הרכב החשמלי העולמי והצלחתה בהרחבת נתח השוק שלה.
BYD מכוונת לפלח שוק רחב יותר
האסטרטגיה של BYD מתמקדת במגוון רחב של דגמים במחירים תחרותיים, המכוונים לפלח שוק רחב יותר. החברה הסינית מציעה מגוון רחב של רכבים חשמליים והיברידיים, החל ממכוניות קטנות וכלה ברכבי פנאי יוקרתיים. לעומתה, טסלה ממשיכה להתמקד בסגמנט הפרימיום תוך שמירה על מרווחי רווח גבוהים, ומשקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות חדשניות ומערכות נהיגה אוטונומית.התחרות בין שתי החברות צפויה להתחמם עוד יותר בשנים הקרובות, כשכל אחת מהן מנסה לחזק את אחיזתה בשוק הרכב החשמלי הגלובלי. BYD מתכננת להרחיב את נוכחותה בשווקים בינלאומיים, במיוחד באירופה ובדרום מזרח אסיה, בעוד טסלה ממשיכה להשקיע בהרחבת כושר הייצור שלה ובפיתוח דגמים חדשים.
מומחים בתעשייה מציינים כי התחרות הגוברת בין שתי החברות צפויה להביא לחדשנות מוגברת ולהורדת מחירים בשוק הרכב החשמלי, מה שעשוי להאיץ את המעבר העולמי לתחבורה חשמלית. עם זאת, האתגרים העומדים בפני שתי החברות משמעותיים, כולל התמודדות עם שרשראות אספקה מורכבות, תחרות גוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות, ושינויים רגולטוריים בשווקים השונים.
דוחות טסלה
ענקית הרכבים החשמליים רשמה בתוצאותיה לרבעון השלישי רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%. תזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.יצרנית הרכבים החשמליים צופה "צמיחה מתונה" במסירות רכב ב-2024: "למרות התנאים המאקרו-כלכליים המאתגרים, אנו צופים להשיג צמיחה מתונה במסירות כלי רכב ב-2024. התקנות מערכות אגירת אנרגיה צפויות להכפיל את עצמן ביחס לשנה שעברה ב-2024."
עוד ציינה החברה כי התוכניות לדגמי רכב חדשים, כולל דגמים במחירים נגישים יותר, נשארות במסלול להתחלת ייצור במחצית הראשונה של 2025. טסלה הודיעה מוקדם יותר החודש כי המסירות ברבעון ספטמבר צמחו ביותר מ-6% בהשוואה לשנה שעברה, מה שמסמן את הרבעון הראשון של צמיחה לאחר ירידה בתקופה ינואר-יוני.
החברה הורידה מחירים בשנה שעברה, מה שהוביל לירידה חדה בשולי הרווח. באביב, היא שינתה את האסטרטגיה שלה והחלה להציע אפשרויות מימון זולות יותר והנחות, צעד שלדברי אנליסטים עשוי להאט את שחיקת הרווחיות ברבעונים הבאים. מחירי חומרי הגלם המשמשים לייצור סוללות לרכב חשמלי נמצאים בירידה, וטסלה ציינה כי העלויות שלה יפחתו כתוצאה מכך השנה, כאשר ההשפעה תקטן עם הזמן.
הרובוטקסי - ישנה הכל?
לאחר אירוע ההשקה האחרון של טסלה, המשקיעים התאכזבו. לפי דעתם, טסלה לא סיפקה מספיק מידע אודות ציר הזמן של הסייברקאב והמוניות האוטונומיות, למרות שהחברה הדגימה נסיעות באב-טיפוס שהציגה באירוע. טסלה רוצה להשיק את שירות המוניות האוטונומיות בסוף 2025, כשתשתמש ברכבי ה-Model 3 וה-Model Y שלה לשם כך. את הסייברקאב בכוונתה להתחיל לייצר בסוף 2026.אך מנגד, יש משקיעים שהסתפקו במה שטסלה כן הציגה באירוע. ״אין הגאים, אין דוושות, אין כלום!״ כך אמר סנדי מונרו, מייסד חברת הייעוץ להנדסת כלי רכב מונרו ושות׳, בסרטון שפרסם בערוץ היוטיוב של החברה. ״זה כאילו שיש לך נהג, רק שאתה גם בכסא הנהג במקום במושב האחורי... זה גאוני״.
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי ביום חמישי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".
הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה