הקושי בשיווק: הנה הדרך כיצד להצליח בהיותך יזמית עם עסק קטן
נשים עצמאיות ונשים קרייריסטיות הן כולן שותפות באותה קבוצה פורצת דרך של נשים שבחרו להקים עסק, אבל מסיבה שאיננה ברורה עדיין, מאבדות מכוחן השיווקי הפנומנאלי ביציאתן לשוק התעסוקה העצמאי. כנשים, אנחנו משווקות במהות שלנו, מדובר בתכונה כל כך נשית ודומיננטית, שנמצאת בנימים ובעורקים מבטן ומלידה.
לדוגמא, אנחנו מבלות במסעדה טובה, ומרגישות שקיבלנו שירות מדהים עד כדי רצון לשדך את המלצרית לרווק התורן של החבורה, עוד לא סיימנו את המנה האחרונה ואנחנו כבר מפיצות את דבר המסעדה ברבים. מכרינו ישמעו עליה גם אם לא ביקשו המלצה על מסעדה באופן יזום. כאלה אנחנו, שיווקיות, משתפות, לא מסתפקות במסירת פרטים לקונים כי הסיפור הוא חלק בלתי נפרד, מהקרבה שהוא מייצר.
אם נתמקד במגזר העסקי, נשים ממלאות תפקידים שיווקיים ביד רמה ובגאוות יחידה השמורה לסיירות בוטיק. אם כך, מדוע נשים רבות מעידות שבצאתן לעולם העצמאות, הן נתקלות בקושי לשווק את עצמן. היכולת לנקוב במספרים גבוהים הופכת מגומגמת קמעה, הגב הזקוף מאבד מעט משריריו בהתייצבות אל מול תחרות.
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- "לא דואגים לעסקים הקטנים; הדבר הכי חשוב זה להציל את העסקים האלה"
הממסד הציבורי לא תומך השאלה המתבקשת בה אני מהרהרת בשנה האחרונה, שאם באופן טבעי, נשים מחזיקות ביכולות שיווקיות ומכירתיות כל כך משמעותיות, אבל שזה מגיע לשיווק עצמי הן נחלשות ומאבדות מכוחן, למה שלא נאחד כוחות ונמכור ונשווק זו את זו? אנחנו מחזיקות בנטוורקינג מגזרי משמעותי, בוורבליות ועקשנות שמוכיחה עצמה שוב ושוב ואנחנו חשות סימפטיה והזדהות למי שיצאה לדרך מקבילה. אם נרוץ ביחד, כל הנשים היזמות, נדחוף זו את זו ונפרגן את הקשרים שלנו יש לי תחושה שנגשים הרבה מטרות ויעדים ונותיר אחרינו הרבה אנשים נטולי מילים.
עד כאן לגבי היכולת שלנו לעזור לעצמנו, אבל הבעיה של קידום יזמות נשית ועסקים בבעלות נשית אינה טמונה רק ביכולות שיווק או באתגרים הרבים העומדים בפני הנשים היזמות בכניסה לשוק העבודה. אני סבורה כי גורם לא פחות משמעותי הוא העדר התמיכה שנשים עובדות מקבלות מגופי הממסד הציבורי. על פי נתוני המרכז לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, נכון לשנת 2014, פועלים בישראל כ-500 אלף עסקים קטנים ובינוניים, כאשר רק 4% בבעלות נשית בלבד ו-20% מהם בבעלות נשים משותפת עם בני זוג. משמעות הדבר היא ש-76% מהעסקים הקטנים בארץ הם בבעלות של גברים.
הגדלת המגוון והתחרות תתרום לעסקים הקטנים ככלל במדינות ה-OECD זיהו את הפוטנציאל העצום הטמון ביזמות נשים, לאור העובדה כי עסקים בבעלות נשים צומחים ב-44% יותר מאלה של גברים ופי 1.5 מהצמיחה הממוצעת של עסקים קטנים ובינוניים, ועל כן מרביתן כבר מפעילות שלל תכניות לעידוד עסקים של נשים. הממשלה החדשה בראשות שר האוצר ושר הכלכלה החדשים לא יכולה להתעלם מאותם נתונים, אשר מעידים על היתרונות וההשפעה של קידום יזמות ועסקים של נשים בהנעה וצמיחה של המשק.
הגדלת שיעורן של הנשים במגזר העסקים הקטנים, מעניקה מגוון גדול ותחרות רבה יותר בשרשרת האספקה, ומאפשרת לנשים להיחלץ מהתלות ולהיות עצמאיות כלכלית. על כן, אני סבורה כי הממשלה החדשה חייבת לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות, ולפעול לקידום תוכנית לאומית כוללנית להגדלת העסקים הקטנים בבעלות נשים. אנחנו נהיה הראשונות לתמוך ולשווק חקיקה שכזו, להפיץ ולייצר עליה שיח משמעותי.
- 5.עצמאי זה לבד 29/06/2015 15:29הגב לתגובה זוקחו את המושכות תהיו רציניות. המאמר יותר מתאים למישהי שכירה למרות שהמדינה בהחלט יכולה לעשות יותר בכדי לקדם יזמות ולא רק בקרב נשים אלא בכל המגדרים והמגזרים.
- 4.יופיטר שוקי הון ונכס 19/05/2015 12:41הגב לתגובה זולא יודע מה לעשות כבר....
- 3.אולי מומחית לקושי מסוג אחר (ל"ת)xx 18/05/2015 14:02הגב לתגובה זו
- 2.המדריך לפות היוזם (ל"ת)מעצב פותות מוסמך 11/05/2015 20:07הגב לתגובה זו
- 1.אמיר 05/05/2015 12:07הגב לתגובה זוצר לי לנפץ לך את הבועה... ממשלת ישראל קבעה שיאים חדשים ביכולתה להתעלם מנתונים מהעולם. פה צריך לבדוק הכל לבד, להקים ועדות ולפתוח בניסויים עצמאיים. יש נתונים לגבי תחבורה, לגבי זיהום אויר, לגבי בירוקרטיה... לגבי כל דבר. אבל אנחנו "אור לגויים", "העם הנבחר"... אנחנו לא כמו כולם.