
איים מלאכותיים כפתרון למצוקה בשוק הדיור
המים ה"כלכליים" של מדינת ישראל, בהם נמצא בשנים האחרונות גז טבעי, גדולים בשטחם משטח ישראל הריבונית וערכם הסגולי לכלכלת ישראל עצום, על כך אין עוררין. במאמר זה אתייחס דווקא לרצועה הצרה יחסית של מים טריטוריאליים הסמוכה לחופי ישראל ורוחבה 12 מייל ימי, או כ-22 קילומטרים. בפועל רצועה צרה זו מכפילה(!) את שטח מישור החוף במותניים הצרים שלו במרכז הארץ, ומעניקה עתודה אסטרטגית כלכלית ונדלנ"ית בלתי רגילה, שלא לדבר על שדרוג הנושא הבטחוני והדמוגרפי.
מבלי להיכנס לעובי הקורה בוויכוח הפוליטי בשאלת יהודה ושומרון, הקונצנזוס שקיים כיום ברוב הציבור לגבי שטחי C, שבפועל מרחיבים את רצועת החוף הצרה מכפר סבא בואכה אריאל, מקורו לא רק בהשקפה פוליטית, אלא גם, ובעיקר, בהכרה בכך שעקב ריבוי האוכלוסין, והתחזית שסביב 2050 יהיו בישראל כ-18 מיליון תושבים, כ-14 מיליון מהם במישור החוף, מה שיביא כמובן הן לצפיפות בלתי נסבלת והן לכך שמחירי הדיור ירקיעו עוד יותר עקב המחסור שייווצר בהיצע באזור הביקוש.
על כן, ובמקביל לדיון הלגיטימי לכשעצמו על גבולות ישראל העתידיים, חיוני שנסתכל לא רק מזרחה אלא גם מערבה, לכיוון הים התיכון. נכון, העלות של ייבוש שטחי ים, שלא לדבר על הקמת איים מלאכותיים, עודנה גבוהה מאוד וכרוכה בתהליכים ארוכים של תכנון ואישורים, וחשיבה איך לא ייגרם חלילה נזק סביבתי לרצועת החוף היפיפייה שלנו, שלא לדבר על המאזן האקולוגי בים עצמו. ויחד עם זאת: תכנון נכון ומדוקדק עשוי בהחלט להיות כדאי כלכלית, להוריד במידה משמעותית את העומס על מישור החוף, הן דמוגרפית והן בתשתיות, ולייצר מרחב טריטוריאלי סביר בצוואר הבקבוק של מרכז מדינת ישראל המחבר את חיפה והגליל בצפון ואת השפלה והנגב בדרום.
מדינות קטנות ואף עניות מאיתנו כבר עשו זאת בהצלחה. סינגפור, איי סיישל, הונג קונג, דובאי. בישראל התקדים הראשון היה בשנות ה-90 של המאה שעברה, כשכ-133 דונמים ים יובשו לטובת מתחם המרינה בהרצליה. בשלב הראשון אפשר יהיה להעתיק לאיים אלה תשתיות דוגמת תחנות כוח, שדות תעופה, מפעלים. בד בבד מתחמי נופש, מלונאות, מוסדות ציבור, מסחר ובילוי. העתקה זו, לכשעצמה, תוכל לשחרר רבבות דונמים במרכז הארץ שבהם ניתן יהיה לקדם מאות אלפי יחידות דיור.
- גילוי גז משמעותי במצרים: אקסון מוביל מכריזה על מאגר חדש
- המשבר במולדובה: הפסקת זרימת הגז הרוסי מעוררת משבר אנרגיה
בשלב מתקדם יותר לא הייתי פוסל גם בנייה למגורים על אותם איים. נכון, לרבים מהקוראים עשויה להיות קונוטציה מידית של "מתחמים סגורים לעשירים", אולם ניתן ואפשר בהחלט לשלב באיים אלה מתחמים "עממיים", שלא לדבר על כך שכל שטח שיתפנה במרכז הארץ, יעניק מרווח נשימה משמעותי הן מבחינת היצע הדיור והן מבחינת ניצול זכויות קרקע וכדאיות כלכלית.
ועוד דבר: מהי האלטרנטיבה ומה יקרה אם לא יתבצע מהלך שכזה? הלא בכל עשור יתווספו למדינת ישראל עוד כשני מיליון תושבים חדשים (!), מתוכם כמיליון וחצי במישור החוף הצפוף לעייפה, שלא לדבר על תוספת של עשרות מליוני מטרים רבועים שטחי משרדים, מסחר, תשתיות וכו'. האם הרצועה הצרה הזו אכן תוכל להכיל את הצפיפות הנוראה, שלא לדבר על הנזקים הסביבתיים שיתרחשו? והאם הפקקים המתארכים כבר היום, לא יהפכו לנטל בלתי אפשרי מבחינת תפקוד כלכלי נאות של המשק הישראלי במהלך העשורים הבאים?
לטעמי, ומבדיקת משרדי, שום פתרון מאלה שהוצעו עד עתה, כולל הקמת מגדלים בגובה בלתי סביר, עירוב שימושים, ואפילו פינוי בינוי (שאין צורך לפרט עד כמה הוא ארוך, פתלתל ומסובך) לא יוכל להתמודד עם האתגרים הללו. רק חשיבה מחוץ לקופסה שרק לפני שנים ספורות נחשבה לדמיונית מבחינת יכולת מימוש, ואילו כיום הינה אפשרית הן כלכלית והן טכנולוגית, תוכל להעניק לחברה הישראלית את הרווחה הדרושה לטווח הארוך. חומר למחשבה.
- טראמפ הוא פיל בחנות חרסינה, אבל לא ישבור את הכלים
- ההיגיון מאחורי השיגעון - מה טראמפ מנסה להשיג ולמה ייתכן שהנפילות ייעצרו?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הכותב הוא ארז כהן, שמאי מקרקעין ולשעבר יו"ר לשכת השמאים
- 13.מומו 09/07/2017 21:49הגב לתגובה זוהתיייבש להם המוחח חחחח חח ח ח ח
- 12.אזרח 09/07/2017 09:48הגב לתגובה זו1. בנייה ממשלתית של עשרות אלפי דירותבנות 2,3,4 חדרים בשנה, לקניה והשכרה. 2. איסור רכישת דירות על ידי תושבי חוץ. 3. הטלת ארנונה של פי 10 על דירות רפאים. לפחות את צעדים 2 ו 3 אפשר לעשות כבר מחר אם רק רוצים. אבל הממשלה לא באמת רוצה לפתור את מצוקת הדיור, נראה לי שכולם מבינים את זה.
- 11.שמטוב 09/07/2017 00:17הגב לתגובה זוכל התוכניות של ייבוש הים הם פנטזיות שלא פותרות כלום בגלל שאין להן תיקצוב. יש יותר תקציב ליישוב הנגב ובניית תחבורה משם למרכז הארץ, אבל כרגע המדינה לא מוכנה להקציב, לכן גם לא תהיה מוכנה לתקציבים פי עשר של ייבוש הים.
- 10.יותר זול והגיוני לבנות רכבות מהירות לתל אביב (ל"ת)דודו 08/07/2017 23:24הגב לתגובה זו
- 9.במחיר של 60,000 שקל למ"ר בנוי בתל אביב, אולי זה כדאי (ל"ת)לא זול בכלל 08/07/2017 20:51הגב לתגובה זו
- 8.הים מול חופי ישראל הוא שטח מורשת פלסטינאי האסור בבניה (ל"ת)מה הקישקוש 08/07/2017 20:49הגב לתגובה זו
- 7.אדם 08/07/2017 15:05הגב לתגובה זובנוסף יש מעל 40,000 דירות חדשות של קבלנים למכירה לכניסה מיידית ו כ120,000 דירות בבניה פעילה ועוד כ110,00 דירות רפאים שמאוכלסות מספר ימים בשנה! כלומר יש עודף עצום של דירות והשוק לפני התרסקות!
- 6.יותר זול לכבוש עוד שטחים! (ל"ת)שישקו 08/07/2017 14:18הגב לתגובה זו
- 5.קובי 08/07/2017 13:31הגב לתגובה זוצודק
- 4.דרומה. יותר זול. יתר פשוט ויותר נכון. (ל"ת)תל-אביבי 08/07/2017 11:23הגב לתגובה זו
- 3.גיא 08/07/2017 10:19הגב לתגובה זולהיפטר מהשמאים, המתווכים, האספנים ושאר אינטרסנטים נכלוליים
- 2.רואה חשבון 07/07/2017 17:18הגב לתגובה זו"מדינות קטנות ואף עניות מאיתנו כבר עשו זאת בהצלחה. סינגפור, איי סיישל, הונג קונג, דובאי." כל המדינות האלה ה-ר-ב-ה יותר עשירות מישראל. "לטעמי, ומבדיקת משרדי, שום פתרון מאלה שהוצעו עד עתה"... קשקשן, העיקר כתבה פרסומית
- ל-1 08/07/2017 11:50הגב לתגובה זוהצחיקו גם אותי...
- 1.יריב 06/07/2017 15:52הגב לתגובה זוזה לא כלכלי לייבש את הים התיכון. במקומות אחרים בהם הים רדוד יותר, זה יכול להיות אחרת. יש עוד מספיק שטחים כדי ליישב בהם ישראלים צעירים לפני שנגיע לפתרונות כאלה.