שר הבינוי זאב אלקין: "הקבלנים מגישים מחירים לא רציונליים"
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין לקח חלק היום בכנס הנדל"ן ה-23 של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, ונשאל בנוגע לפער שיש בין פרסום השיווקים של רמ"י למה שקורה בפועל וציין כי זאת אחת הבעיות שראה בעת כניסתו לתפקיד. "משנה הבאה שיטת הספירה תהיה שונה ונספור חוברות ולא מודעות" הוסיף.
"שיווק אמיתי הוא שיווק עם חוברת שאפשר לגשת אליו ולזכות ולהתקדם לבנייה. יהיו לנו מספרים נמוכים בהשוואה לשנה הקודמת אבל צריך להיות אמיתי יותר מול הציבור. באופן כללי מחירי הקרקעות כיום גבוהים כי הקבלנים שמגישים את ההצעות מביאים מחירים לא רציונליים. מבחינת קרקעות אנחנו מוציאים כיום את כל מה שיש. במקביל החזרנו את חוק הוותמ"ל בכדי לקדם את התכנון. ברגע שיהיה יותר היצע מביקוש יהיה אפשר להוריד את מחירי הדיור".
אלקין דיבר על התחדשות עירונית ואמר כי חברי הכנסת לא מסייעים בקידום הורדת המספרים לקבלת הרוב הנדרש וברור שהורדת המספרים תשפיע דרמטית לפחות במקומות שיש בהם כדאיות כלכלית.
בנוגע לקרקע משלימה אלקין ציין שהם מתחילים בפיילוט להקל בתהליך הבירוקרטי באזורים "לא כלכליים" בארץ "מתחילים עם 5 רשויות מעכשיו, רשויות שהיו תוכניות גדולות מאושרות ולכן היה מקום. כמו כן, מגיעים אלינו ראשי רשויות ואומרים שלא שווה לנו התחדשות עירונית, בנייה חדשה אתם עושים איתי הסכם גג זה עוזר לנו בפתרון לתשתיות העיר. התחדשות עירונית אני צריך להתמודד לבדי עם התשתיות ועם הגדלת התושבים בצורה דרמטית בתהליך הזה. לכן אנחנו היום הולכים לעודד, מקווה שזה יאושר בכנסת במסגרת התקציב, חצי מיליארד שקל לטובת הסכמי גג עם רשויות מקומיות ששם יש מלאי גדול מתוכנן ומוכן של דירות להתחדשות עירונית".
שרת הפנים איילת שקד בכנס אמרה כי "הוועדות צריכות לאשר את מקסימום הדירות האפשרי, ולא לשאול כמה מרוויח הקבלן. "אנחנו צריכים התיישבות יהודית בנגב גם בגולן וגם בגליל, נפיץ החלטת ממשלה על שני יישובים חדשים בגולן, ו10-15 יישובים חדשים בנגב". "יש היצע אדיר של משרדים ואין סיכוי שכל המבנים האלה ייבנו, צריך לקחת בנייני משרדים שעוד לא נבנו ולהסב אותם למגורים" יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז ציין: "בעיית הדיור היא יום כיפור של ממשלות ישראל .אף גורם ממשלתי לא לוקח אחריות".
עוד ציין אלקין כי "השנה נעבור בקרקעות מדינה את רף 70 אלף יחידות דיור לשיווק. זהו שיא שלא נראה מאז תחילת שנות ה-90. הדבר הראשון שסגרנו בדיוני תקציב, עוד לפני כסף למשרד השיכון, מה שעניין אותי לדעת כמה תקציב יש לתשתיות תחבורה תומכת בנייה במשרד התחבורה וכמה תקציב יש בכיתות תומכות בנייה חדשה במשרד החינוך. כי בלי זה ידעתי שאין לי מה לדבר עם ראשי ערים לשחרר את החסמים שהם שמו על קידום הבנייה כל אחד בעירו ובצדק הם אמרו המדינה לא מקיימת את מה שהיא צריכה לתת. רק אחרי שפתרנו את זה אז יכולנו לכתת רגליים מראש עיר לראש עיר ולשחרר פקקים."
אלקין נשאל בנוגע למחירי הדירות שהשלימו עלייה של כ-9% בשנה האחרונה והאם העלאת מס הרכישה היא לא סוג של עצימת עיניים בטיפול בנושא. אלקין ציין: אין פה פתרון אחד שהוא פתרון כסף מול הבעיה הכוללת, לכן מי שיגיד שמס הרכישה יפתור את כל הבעיות זה לא נכון. קודם כל הגדלת ההיצע זה הדבר הראשון שצריך לעשות. הדבר השני, השוק כרגע בגלל קלות ההשקעה, מצב פיננסי של המדינה, גידול דמוגרפי מהיר אצלנו הנותן צפי לצורך בדיור ועוד סיבות, השוק מחומם מידי מבחינת המשקיעים. לכן, זה לא פשע לצנן טיפה את השוק, כמה ואיך זה יהיה אחרי שנסיים את הדיונים הפנימיים שלנו, נצא בהצהרות ברורות בפרק זמן קצר.
בסופו של דבר אנחנו מעוניינים שהשוק בעיקר יהיה לטובת הרוכשים החדשים ומשפרי הדיור ופחות לטובת המשקיעים. את המשקיעים אנחנו מציעים להם להשקיע בפרויקטים של דיור להשכרה. לטווח ארוך כמות השיווקים שאני מדבר עליה שתלך ותגדל בשנה הבאה והלאה, המשמעות של זה שאנחנו נגדיל משמעותית את ההיצע, גם צעדי צינון השוק למשקיעים יעשו את שלהם. באיזה קצב השוק יגיב, תלוי בהרבה גורמים. לא יהיה אחראי לתת לזה תחזית בלוחות זמנים מדויקים, ברור שכל הצעדים הללו ביחד לוקחים אותנו למצב שמי שרוצה לעשות ספקולציה לדיור יכול ליפול לטווח ארוך ובסופו של דבר למצוא את עצמו שהוא הפסיד את הכסף אם הוא בנה על עלייה מאוד גדולה. הולכים על כל המגרש ולא על צעד פלא".
"מחירה של דירה בתל אביב יגיע בקרוב למחיר דירה בדימונה"
לדברי דפנה הרלב, חברת הנהלת הארגון ומנכ"ל קבוצת אביב ושות', "כשאני במנהטן אני לא נוסעת ברכב פרטי, אבל פה אין סאבווי ואין תחבורה ציבורית נאותה, מתי יהיה קו סגול וירוק? מתי תצא המטרו לביצוע ומתי תסתיים? אם אני גרה בתל אביב או רמת גן ורוצה לצאת לטבע בסופ"ש מה אני יכולה לעשות? אני בכלא מפואר. אני צריכה חניה בדירה המיועדת למשפחה, אין מצב שלא תהיה חניה למשפחה".
על דבריה הגיב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז יהודה כתב, ואמר כי "עוד מעט דירה בדימונה תעלה כמו חניה בתל אביב", ואילו יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי העריך כי "זה כבר קורה עכשיו".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, ומחזיקת תיק תחבורה, תנועה ובטיחות, הסבירה כי "בשלושה דברים אנחנו שונים מהעולם - הסטטוס קוו, הריכוזיות השלטונית ומיסוי מוזר של אחזקת רכב לכל עובד במגזר הציבורי. אנחנו מדברים על צמצום הנסיעה ברכב, זה לא אומר שהרכב הפרטי לא יהיה נחוץ. עדיין יצטרכו אותו כדי לנסוע ליער בן שמן".
"שני משתנים קרו בשנים האחרונות – הראשון זה התייקרות החניה ברחוב וגם הפחתה שלה והדבר השני זה תחבורה חשמלית שדורשת מאיתנו מחשבה מחודשת. לא נוכל לייצר מספיק עמדות חניה חשמליות לרכב, נגיע לעמדות באחוזת החוף. אבל אם לי היה רכב לא הייתי רוצה להטעין אותו בחניון".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.חניה בתל אביב עוד מעט תגיע למחיר של דירה בדימונהאוהד 23/10/2021 13:41הגב לתגובה זו0 0סיכום של כל הבעיות במשפט אחד קצרסגור
-
2.למי להאמיןחיים 21/10/2021 23:51הגב לתגובה זו2 0בין אלקין לקבלנים אני מאמין לקבלנים אלקין מעולם לא ניהל חברה ולא היה אחראי להצלה או שילם על כישלון. הקבלנים כן. לפני שהם נותנים מחיר הם עושים שעורי בית, הם לא מפזרים כסף והבטחות ללא כיסוי.סגור
-
1.עוד ליצן שמדברזמבורה 21/10/2021 19:37הגב לתגובה זו3 0הממשלה הקודמת והעכשוית עשו ממחירי הדיוד את הקופה הרושמת הכי גדולה במדינה לאוצר והצדיק הזה מאשים את הקבלנים כי הוא פוחד להאשים למשל את הבנק למשכנתאות שהוא וחבריו יונקים חלב שמן מהעטין שלוסגור