108 אלף דירות אושרו השנה - אבל זה על הנייר, המבחן יהיה בביצוע

על פי הנתונים, אושרו השנה כ-41 אלף יח"ד אושרו באזורי הביקוש (38%), כ-21.6 אלף דירות אושרו בוותמ"ל, כ-31 אלף יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית, וכ-34 אלף יחידות דיור בחברה הערבית
 | 
telegram
(1)

במנהל התכנון מתגאים השנה במספר של 108.1 אלף דירות חדשות שאושרו ב-2021 במנהל התכנון. על פי הנתונים, כ-41 אלף יח"ד אושרו באזורי הביקוש (38% מהדירות שאושרו). עוד על פי הנתונים, כ-21.6 אלף דירות אושרו בוותמ"ל, כ-31,000 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית, וכ-34,000 יחידות דיור בחברה הערבית.

לכאורה, מדובר במספרים יפים שמעידים על תכנון רב. אבל כל מי שמכיר את התחום אומר כבר תקופה ארוכה כי 'תכנון' זה לא דירות בפועל. זה לא היתרי בניה וגם לא התחלות בניה, ובוודאי שלא סיומי בניה.

כלומר, מדובר על דירות על הנייר. אבל כמה מתוכן יגיעו לידי שיווק בקרוב? ומתוכן כמה יעברו בקרוב את היתרי הבניה ויגיעו לשלב של התחלות בנייה? מדובר בדרך ארוכה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לקריאה נוספת: 
>>> ישראל במשבר דיור? מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר עונה על השאלות הבוערות באולפן ביזפורטל

בחלוקה למחוזות: 
במחוז דרום אושרו 18,305 יחידות דיור; במחוז חיפה אושרו 17,589 יחידות דיור; במחוז צפון אושרו 15,191 יחידות דיור; במחוז ירושלים אושרו 12,092 יחידות דיור; במחוז מרכז אושרו 24,060 יחידות דיור; ובמחוז תל אביב אושרו 16,885 יחידות דיור.

במנהל התכנון מתגאים גם בתכנון של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות המשרתות 24 רשויות מקומיות, כאשר בשנה שהסתיימה הומלצו לאישור הממשלה שני קווי מטרו M3 וקו 1M -מקטע דרומי, שאר הקווים מקודמים במסלול הסטטוטורי.

במנהל מתגאים גם בקידום תוכניות להקמת תחנות לתפעול תחבורה ציבורית בתחומי הערים כדי לתת שירות לנוסעים, לייעל את תזמון נסיעות והמעברים בין אמצעי התחבורה לצד תחזוקה לאוטובוסים והתרעננות לנהגים, קידום תוכנית לחשמול מערך התחבורה הציבורית הארצית.

במנהל מקווים כי עד שנת 2026, 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים. במנהל רוצים גם לחשמל את המסילה המזרחית, וכן לבנות מסילה מבית שאן למסוף הגבול עם ירדן, להכפיל את מסילת החוף בין שפיים לחוף הכרמל, קו רכבת מהיר מתל אביב למטרופולין באר שבע, רכבת קלה מתחנת אוניברסיטת בן גוריון לקריית המודיעין בדרום. 

כמו כן, במסגרת קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב אושרו סה"כ כ-30 חבילות תכנון מפורט לפני ביצוע בשני הקווים ירוק וסגול. סה"כ כ-50 ק"מ של תוואי מסילה באזור אורבני רווי בינוי ותשתיות.

שרת הפנים, איילת שקד: "בשנתיים בהן לא הייתה ממשלה ונאלצנו להתגלגל ל-4 מערכות בחירות, שיווק הדירות בישראל והתכנון נפגעו באופן ישיר ומשמעותי. כשנכנסתי לתפקיד לפני חצי שנה הצפי לשנה היה 70 אלף יחידות לתכנון. התכנון עומד בראש מעייני. מטרת העל היא הגדלת ההיצע ואני פועלת בכל הדרכים לממשה. מדובר בהישג אדיר ובבשורה גדולה עבור אזרחי מדינת ישראל.

"בנוסף, על מנת שנוכל לייעל את העבודה ולהתקדם ביעדים שהצבתי, הסמכתי ועדות מקומיות בסמכויות נרחבות, כינסתי את יושבי ראש ומתכנני הוועדות המחוזיות והנחיתי את מטה התכנון הלאומי לקדם תיקוני חקיקה שיאצו באופן משמעותי את הליכי התכנון בישראל ויקלו בבירוקרטיה של ועדות התכנון".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "על אף האתגרים שעמדו בפני מוסדות התכנון בשנה החולפת וביניהם משבר הקורונה, היעדר תקציב במחצית הראשונה של השנה, פקיעת תוקף הוותמ"ל, חוסר בתקנים ויועצים, בזכות עבודה מאומצת עמדו מוסדות התכנון ביעד התכנון בשנת 2021. זאת היתה שנת המחוזות אשר אישרו כ-80,000 יחידות דיור. במדינת ישראל אין משבר תכנון, ולכן כבר לא מתכננים מתוך משבר, אלה מתוך ראיה אסטרטגית ברורה עם יעדים ועמידה בהם. לעומת זאת, יש משבר ביצוע, ורשויות הביצוע חייבות להסתער על התשתיות ולהתחיל להקים אותן מייד".  

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא מבין רק בפת אישרו 65 אלף (ל"ת)
    לא מבין 02/01/2022 20:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות