פרופ' מואב: "תפסיקו לפגוע במשקיעי הנדל"ן, ההגרלות על דירות - פתרון גרוע, ופוליטיקאים - רק אל תקדמו פיקוח על שכר דירה"

כך תוקף פרופ' עומר מואב את המהלכים של הממשלה להורדת מחירי הדירות. התוכנית החדשה? "לא מחדשת כלום". פיקוח שכר דירה? "פוליטיקאים פופוליסטיים, מזיקים, עצלנים, או נוכלים, שלא טרחו לקרוא את המחקרים"; מדוע דווקא העלאת הארנונה למגורים תוזיל את יוקר המחיה? צפו בראיון המלא
 | 

התוכנית החדשה של ליברמן שקד ואלקין להורדת מחירי הנדל"ן? "היא לא חדשה, ולמעשה זה אותו דבר כמו מחיר למשתכן וכל השאר. במקום להגדיל את ההיצע הממשלה מנסה להוריד את המחירים בצורה מלאכותית. כשעושים הנחה על מחיר הקרקע זה בשום אופן לא מתגלגל להורדת מחירי הדיור לכל האזרחים, אבל כמובן שמי שזכה בהגרלה מקבל מתנה מהמדינה. יש כאן ניהול מדיניות רווחה בצורה אקראית, בהגרלות, בלי לבדוק בכלל שמי שמקבל באמת צריך את זה, בלי מבחני הכנסה. זו תוכנית פסולה מכל וכל", כך תוקף פרופ' עומר מואב מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטת רייכמן ואוניברסיטת ווריק שבאנגליה: המדינה פועלת בכיוון הלא נכון וכך היא לא תצליח להוריד את מחירי הדיור. 

מה כן המדינה יכולה לעשות כדי לעזור לציבור?
"המדינה רוצה לעזור למעוטי יכולת בנושא הדיור? אז היא צריכה לסבסד להם את שכר הדירה בצורה ישירה, לא באמצעות הגרלות או כל מיני תוכניות לא נכונות".

"במקום לעבוד קשה לפוליטיקאים יותר קל לשפוך כסף. הם 'מוותרים' על הכנסות אבל מבחינה כלכלית זה אותו דבר! אם השרים בתקופת כחלון היו רואים שהתקציב למחיר למשתכן זה מעל 30 מיליארד שקל הם כנראה לא היו מאשרים את זה. וזה עוד חיסרון בתוכניות האלה - חוסר שקיפות על התקציב. זה עוזר מעט ועולה המון אבל לא רואים את הפגיעה של זה בצורה ישירה.

מואב מסביר: "אם ממשלת ישראל תיתן לך דירה של 3 מיליון שקל במתנה אז נגיד פתאום שהדירות הן בחינם בישראל? ממש לא. מה שקרה זה שמדינת ישראל קנתה את הדירה ונתנה לך אותה במתנה. עוד דוגמה - אם הממשלה במקום לתת מתנה הייתה רק משחררת קרקעות ובאופן אקראי מחלקת פרס של חצי מיליון שקלים למי שעומד בזכאות, כשאתה יכול לעשות עם זה מה שאתה רוצה - האם זה מוריד את מחירי הדירות? ברור שלא. לכן כל התוכניות האלה שהממשלה עושה לא מורידה את מחירי הדירות. מה שהיא כן עושה זה שהמדינה מעבירה כסף מכיס לכיס בצורה חסרת היגיון ובלתי סבירה".

מה כן צריך כדי להוריד את יוקר המחיה? לדברי מואב, "למרות שלא פופולארי לומר את זה - צריך להעלות את הארנונה למגורים ולהוזיל את הארנונה לעסקים, אבל אף אחד לא מעז לעשות את זה כי אנשים יראו את זה בכיס שלהם". 

מדוע לא להוציא את המשקיעים משוק הנדל"ן?
מואב: "יש פה חשיבה נאיבית במונחי ביקוש והיצע. אם הממשלה לא מצליחה להגדיל היצע ונקטין את הביקוש. יש בלבול בין מלאי לזרם. מי שמשתמש בדירה זה לא רוכש הדירה להשקעה, הוא מציע שירותי דיור למי ששוכר את הדירה. לדוגמה: אם שני אנשים רוכשים כל אחד נדל"ן למגורים של 200 מטר, אחד רוכש דירה גדולה ומתגורר בה אז כולם אומרים שהוא בסדר, הוא הרי לא משקיע שצריך כביכול להרחיק מהשוק, כי הוא גר בה. אבל מנגד - אדם שמתגורר בדירת 50 מטר ובשאר ה-150 מטר הוא קנה 3 דירות נוספות ומשכיר אותן? כולם יגידו שהוא משקיע שצריך להרחיק מהשוק! אבל זה לא נכון. מי תרם יותר לשוק הדיור? בורר שמי שמשתמש בדירה קטנה יותר ומשכיר את שאר השטח לאחרים. זה מוכיח ממש בפשטות שזו טעות להוציא את המשקיעים מהשוק. המחקר הכלכלי - וגם הניסיון בישראל- מראים שהרחקת המשכירים לא הצליחה להוריד את המחירים וזה המבחן".

"מעבר לכך זו טעות חמורה להרחיק את המשקיעים מהשוק כי כך פוגעים בשוכרי הדירות. אנשים שלא יכולים או לא רוצים לרכוש דירה. כולם מדברים עכשיו על המצוקה של שוכרי הדירות, שמחירי השכירות עולים - מה שצריך זה להגדיל את ההיצע, להכניס עוד משקיעים לשוק וממש לא להוציא את המשקיעים. אבל מה עושה המדינה? היא מצד אחד מרחקיה את המשקיעים הקטנים - וזה מצער כי זה פוגע בשוכרים, אבל היא מכניסה מוסדיים שישכירו דירות והם דורשים תשואה גבוהה יותר - ואז הממשלה מסבסדת אותם. זה עקום לגמרי".

אבל היתרון של השכירות של המוסדיים היא האפשרות לעשות חוזים ארוכי טווח?
"הפתרון הוא לא להוציא משקיעים קטנים. להיפך - היצע הדירות להשכרה מאוד נמוך. ככל שיגדילו את היצע הדירות להשכרה אז הכח של השוכרים יהיה חזק יותר. בהכנסת המוסדיים המדינה בעצם אומרת: משלם המסים ישלם את ההפרש בין שכירות לטווח קצר לשכירות לטווח ארוך. אבל יש לזה עלות וזו גישה לא נכונה. שרק תעזור לחזקים על חשבון החלשים".

אבל האם כאשר אנשים רכשו דירה הם יוצאים מהשוק, לא?
"בפועל אנשים רוכשים דירות גדולות יותר ממה שהם צריכים. זוג צעיר שכבר רוכש דירה בגלל עלויות העסקה הגבוהה (מסים לא נכונים כאמור כמו מס רכישה). הם יקנו דירה של 4 חדרים, אבל אותו זוג צעיר יסתפק בדירת 2-3 חדרים אם יגור בשכירות! כלומר - לכן צריך את המשקיעים, שהם אלה שמספקים לשוק דירות קטנות לאנשים שצריכים, במקום שאנשים יגורו בדירות הרבה יותר גדולות ממה שהם צריכים - מה שגורם לקבלנים לבנות דירות גדולות כי זה מה שהציבור רוצה כשהוא בא לקנות דירה. אם יהיו יותר דירות קטנות יהיה הרבה יותר ביקוש להשכרה ופחות ביקוש לרכישת דירות.

אתה מתנגד נחרץ לפיקוח על שכר דירה. מדוע?
מואב: "צריך לומר בצורה הכי נחרצת שאפשר, מדובר בקונצנזוס מוחלט בקרב כל מי שחקר את הנושא הזה: הניסיון להוריד את מחירי השכירות באמצעות פיקוח על מחירים תמיד מוביל לתוצאות גרועות, בסוף תמיד מבינים שזה נורא ואיום אבל קשה לבטל חוקים גרועים (כי כבר יש דיירים מוגנים), ומי שלא תופס דירה נאלץ לשלם מחירים הרבה יותר גבוהים. ויש לזה המון השלכות: פיקוח שכר דירה תמיד יוצר מחסור, תחזוקה לקויה של הדירות, מייצר שוק שחור, וגם יחסים גרועים בין השוכר למשכיר. כל מקום שבו ניסו בעולם פיקוח שכר דירה זה נגמר בצורה גרועה. הפוליטיקאים שמקדמם את פיקוח שכר דירה הם פופוליסטיים מזיקים, עצלנים, או נוכלים שלא טרחו לקרוא את המחקר הכלכלי.

"גם יחידת המחקר של הכנסת הוציאה דוח מאוד ברור על זה, לבקשתה של סתיו שפיר: לא לקדם פיקוח שכר דירה בישראל. זה לא בלם אז את סתיו שפיר ולא בולם עכשיו את נעמה לזימי. אני מקווה שיהיה בכנסת מי שיבלום את היוזמות ההרסניות הללו".
מה כן צריך לעשות? צפו בראיון המלא.

תגובות לכתבה(53):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 36.
    להעלות את הארנונה?? זה הפתרון???
    מבין2 24/06/2022 17:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היצע וביקוש זה הפתרון הכלכלי
    סגור
  • 35.
    ביזפורטל למה אתם משלמים לשני אלה?
    קסן 20/06/2022 12:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד יום ועוד כתבה אינטרסנטית של נתנאל אריאל חחח
    סגור
  • 34.
    קודם כל להטיל מיסוי משמעותי על משכירי הדירות , מס על משקיעם מהדירה השניה , מס משמעותי על קרקע שלא נבנת תוך שנה.להביא קבלנים מחו"ל במיוחד מסין לשבור את קרטל הקבלנים ולהוזיל את מחירי הדירות וזמן הבניה ב 70%.מחירי הדירות והשכירו בישראל הם השחיתות מספר אחד ב (ל"ת)
    כלכלן 17/06/2022 21:13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • מכל שקל הכנסה מס מוגדל שלא מעבודה
    רונית 20/06/2022 19:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה זה מדירה שניה שלישית ? צוחקים על מי? מכל הכנסה מכל שקל -גם מי שמשכיר חדר בדירתו ולוקח 2000-2500 חייב לשלם מס על הכנסה חודשית שחורה
    סגור
  • טיפש !
    אנונימי 19/06/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
    1 3
    בעלי הדירות יעבירו את המס לשוכרים
    סגור
  • טען עוד
  • 33.
    כל "המייעצים" עם דירות ולכן
    יורי 17/06/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אני לא מתייחס לעצות שלהם. צריך לגרום למשקיעים להפסיק להשקיע בדירות וכך מי שקונה דירה קונה עלמנת לגור ולחיות בה. ברגע שדירה יהיה מוצר השקעה גרוע הם ירדו. וכל עצת אחיטופל אחרת נגועה באינטרסים אישיים של " המייעץ"
    סגור
  • אם תעשה את זה אז פשוט לא יהיו דירות לקנות
    אדם 18/06/2022 11:49
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כלומר מי שצריך לקנות דירה לא יוכל לקנות אותה כי לא יהיו מספיק דירות. והדירות שכן יהיו למכירה יהיו יקרות יותר ממה שהיום. קבלנים בונים דירות כי יש מי שיקנה אותן. זה התהליך - נניח הוצאת משקיעים מהשוק. בטווח הקצר הביקוש לרכישת דירות ירד והמחיר ירד/יתמתן. אחרי קצת זמן הקבלנים יראו שאין משקיעים אז הם יבנו פחות דירות חדשות. מחירי השכירות יעלו ויעלו. משקיעים יגידו לעצמם, איזה יופי יש תשואה מאוד גבוהה על הדירות, נחזור לקנות אותן גם אם יש מס גבוה. מחירי הדירות יחזרו לעלות. בחיי צריך ללמד את זה בחטיבה
    סגור
  • 32.
    לצאת מתל אביב עכשיו.
    קופי 17/06/2022 18:45
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אף אחד לא רוצה לגעת ב" פרונקל "[ מורסה ] הפתרון לדיור לא נימצא בתל אביב ובערים הסמוכות. הפתרון הוא בתשתיות ורק תשתיות . לדוגמא מחיר דירת 5 חדרים בעפולה 1.5 מיליון, 4 חדרים 1.1 מיליון. שכירות , 5 חדרים 4000 ש"ח 4 חד, 3.000 ש"ח , עפולה נמצאת באחד המקומות היפים בארץ 30 דק, מחיפה יש לבנות מידית מסילה לרכבת מהירה 30 דק, נסיעה ישירה לתל אביב. יש לסלול כביש מהיר לתל אביב עוקף ואדי עירון. לבנות מיד את נמל התעופה הבין לאומי השני ליד עפולה , לפי המלצות כל ,אבל כל הועדות שבחנו את הנושא.!!! ואז משפחות ,הרבה משפחות יעברו לעפולה והצפון ואז המחירים במרכז יתייצבו ואף ירדו . אין ספק שזה יהיה המעשה הכי ציוני מיום הקמת המדינה , הברכה למדינת ישראל היא עצצצומה. תודה.
    סגור
  • 31.
    שעומר מואב יספר על האינטרסים שלו בהשקעות נדלן (ל"ת)
    חושף אינטרסנטים 17/06/2022 18:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    למה מס רווחי הון 25% ומס שכירות 10% (ל"ת)
    אלי 17/06/2022 16:19
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • למה תרנוגלת היא לא מלפפון?
    למה? 17/06/2022 17:20
    הגב לתגובה זו
    3 6
    למה למשכיר יש מיסי קניה, מס שבח והיטל השבחה ולמה למס ריווחי הון אין? למה לנכס יש הוצאות תחזוקה, תיקונים, שיפוצים ןלהון בבורסה אין? למה למשכיר יש הוצאות תיווך, עו"ד, פינוי דייר והוצאות גביית חובות ונזקים ובשוק ההון אין? למה אין שכל וחוזרים על אותן השטויות בלי סוף? כי אי אפשר להצמיח מוח.
    סגור
  • 29.
    אבל מה לעשות שבממשלה ובכנסת יושבים אנשים לא ממש מקצועים
    בעיקרון אתם צודקים 17/06/2022 13:16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ושלא באמת אכפת להם, אחא רק מסתכלים על רייטינג וקידום אישי, אז הם מתערבים ומקלקלים כול הזמן.
    סגור
  • 28.
    עם כל הכבוד הפתרון הוא מחוץ לקופסא
    שי 17/06/2022 11:23
    הגב לתגובה זו
    2 5
    עוד כלכלן מיושן כמו כל הכלבים הזקנים בכנסת ב3 מהלכים המדינה נותנת דירות בחצי מחיר לזוגות צעירים: 1)ליגליזציה - ענף שמגלגל מיליארדים בשחור, למדינה אין מושג כמה כסף שחור מתגלגל במריחואנה. 2) הימורים-פתיחת קזינו בישראל ואישור לחברות הימורים באינטרנט לעבוד בישראל גם פה מיליארדים הולכים לפושעים בכסף שחור. 3) מס עושר - כי מי שקונה מרצדס ב700k לא ישנה לו עוד 100k, מתייחס גם למותגי יוקרה של העשירונים העליונים מבגדים/אלכוהול/תיקים וכל מה שנחשב עלית.
    סגור
  • לפני שחושבים מחוץ לקופסה, רצוי שיהיה משהו בקופסה, (ל"ת)
    לפני 17/06/2022 17:21
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • 27.
    לפיד השקרן
    טל 17/06/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    1 4
    "באנו לעבוד" , זו סיסמת הבחירות של לפיד העצלן שהבטיח להילחם ביוקר המחייה ומחירי הדיור. יהיר לפיד אנחנו לא נשכח בקלפי את סיסמת הבחירות המזוייפת שלך
    סגור
  • 26.
    הפרופסור
    טייגר 17/06/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    9 3
    מי האדם הזה ואיך הוא קיבל את התואר פרופסור.מעניין כמה דירות יש בבעלותו.הוא מתעלם מזה שניתנות הטבות בחוק לתושבים זרים כאשר הדירות ריקות.כמעט בכול מדינה דמוקרטית יש חקיקה להגנה על שוכרים חוץ ממדינת תאווי הבצע בשם ישראל.הגדלת היצע דירות הינה פתרון לזמן ארוך לעומת זה מיסוי על משקיעים בדירות מגורים יש לה השפעה לזמן קצר.אין מדינה דמוקרטית עם הטבות למשקיעים בדומה לישראל.
    סגור
  • יש לו דירה אחת.
    חיים 18/06/2022 11:51
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל מדינה שיש בה חוקים להגנת השוכרים, שוק השכירות כושל. אתה בור ועם הארץ. לך ללמוד קצת כלכלה ואז תדבר פחות שטויות.
    סגור
  • 25.
    אם ל מצליחים לשווק יותר קרקעות
    כנפ ציון 17/06/2022 01:29
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אז חייבים להוציא המשקיעים מהשוק,.מוצר חיוני שנמצא במיעוט חייב להגיע לידיים הנכונות ,קרי זוגות צעירים ,.פיקוח על המחירים הוא מצויין ,אחרת השוק עלול לקרוס לתוך עצמו ,.גם לקבלנים משתלם יציבות אחרת הם עלולים לקרוס,.כי מי ישלם את המחירים ההזוייים הללו?
    סגור
  • 24.
    איזה סירחון. המחירים עולים וכבר יש מודאגים מהתמתנות
    בן 16/06/2022 22:13
    הגב לתגובה זו
    9 3
    בושה ! חזיר זו מילה יפה
    סגור
  • 23.
    עוד כלכלן חרטטן
    הצדיק מסדום 16/06/2022 22:09
    הגב לתגובה זו
    13 4
    יש להוציא משקיעים עם יותר מ2 דירות להשקעה מהשוק. לעצור השקעות של אזרחי חוץ. ולהעלות את מס הרכוש של דירות להשקעה החל מהדירה השניה
    סגור
  • 22.
    נדלן
    אלי 16/06/2022 22:00
    הגב לתגובה זו
    2 3
    נכון ומדויק
    סגור
  • 21.
    חד בהיר ומדוייק!!!
    עופר 16/06/2022 21:16
    הגב לתגובה זו
    6 3
    חד בהיר ומדוייק!!!
    סגור
  • 20.
    הפוך גוטה הפוך
    גילי 16/06/2022 19:57
    הגב לתגובה זו
    13 4
    תוציאו את משקיעי הנדל"ן מהשוק, זה הפתרון הבלעדי! מי שרוצה להשקיע שיתכבד באפיקי השקעה אחרים. בית זה מוצר בסיסי וצורך קיומי. רק ברגע שמשקיעי הנדל"ן יבינו שיש אלטרנטיבה טובה יותר אזי הצעירים יוכלו לחיות פה בכבוד ולא להיות עבדים נרצעים למשכנתאות מטורפות
    סגור
  • אז מי ישכיר לך דירה? (ל"ת)
    רון 17/06/2022 05:26
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 19.
    חזירות קפיטליסטית במדינה המחקה את המקור
    מפיסטו 16/06/2022 19:43
    הגב לתגובה זו
    6 3
    רוצים להוריד את מחירי הנדלן . א. לבטל את מס ערך מוסף על דירות . ב להפסיק לספסר בקרקעות המדינה . ג לקצץ את הבירוקרטיה וטופסולוגיה למתן אישורי בנייה . דרך אגב לידיעת הפרופסור הנכבד גם בארצות הברית הקפיטליסטית קיים דיור מוגן, ודיור ציבורי . בנוסף לכך לא קיים מס ערך מוסף על מחיר נדלן בארצות הברית . אז היכן החזירות הקפיטליסטית ?? כמובן במדינה המחקה את המקור .
    סגור
  • 18.
    עוד דפקט שרוצה לפגוע לחלשים ובכיס (ל"ת)
    גחא 16/06/2022 19:20
    הגב לתגובה זו
    12 1
    סגור
  • 17.
    שייתן גילוי נאות קודם לפתרונות
    אסף 16/06/2022 17:39
    הגב לתגובה זו
    8 0
    שיתן גילוי נאות אם יש לו קשרים עסקיים עם בעלי עניין בנדלן או קרובי משפחה כאלו או שהוא בעצמו אספן דירות מצוי. אחר כך נשמע את דבריו.
    סגור
  • 16.
    אני מסכים עם כל מילה של פרו'פ מואב
    צודק 100% 16/06/2022 17:22
    הגב לתגובה זו
    14 12
    בלי משקיעים אנשים לא יוכלו לשכור דירה. פיקוח על שכר דירה בגרמניה בכלל לא הצליח , אנשים לא תחזקו דירות . ונחיר למשתכן די צולע , אנשים מחכים 7 שנים לדירות וצמודים למדד תשומות בניה והרבה מהם הפכן למשקיעים בלי שרצו כי הגרילו בעיר אחרת - בקיצר המדינה העלתה ביקושים סתם
    סגור
  • 15.
    בישראל רק מודל עמידר הוא להשכרה
    שרון 16/06/2022 17:10
    הגב לתגובה זו
    13 0
    הדירות להשקעה הם לספקולציה על נכס הבסיס וההשכרה היא הכנסה מיזדמנת נוספת. כשאתה שוכר דירה כזו יש לך קופסא זמנית למגורים לטווח קצר מאוד שנה או שנתיים. זה לא בית. המדינה צריכה לקבוע מודל להשכרה לטווח ארוך עם רגולציית תחזוקה ופיקוח על המחיר. המדינה נותנת את הקרקע בתנאי של כפיפות לרגולציה. אם הבעלים של המבנה מיפר את התנאים הבנין כולו עובר לחברת ניהול ציבורית שנפרעת מהנכס. השוכרים נשארים מוגנית בזכויות המגורים שלהם.
    סגור
  • 14.
    כל כתבת דעה נדרשת להציג אחזקות נדל"ן של הדובר
    דמיקולו פיזדמטה 16/06/2022 16:58
    הגב לתגובה זו
    12 4
    לדעתי זה ראוי שנדע את הפוזיציה.
    סגור
  • לעומר מואב יש דירה אחת בבעלותו
    אדם 16/06/2022 19:28
    הגב לתגובה זו
    10 2
    והוא משכיר אותה. הוא בעצמו גר בשכירות.
    סגור
  • 13.
    רק ריבית תחזיר את השוק לשפיות
    רועי 16/06/2022 16:57
    הגב לתגובה זו
    12 1
    ריבית אפס לאורך 12שנים זה פשע נגד האנושות ביבי לכלא
    סגור
  • 12.
    זה לא נכון
    דני ההולנדי 16/06/2022 16:51
    הגב לתגובה זו
    9 7
    הוצאת המשקעים משוק השכירות לא מורידה את היצע הדירות להשכרה. אסביר: הדירה שהמשקיע השכיר וכעת הוא מוכר תלך או: למישהו אחר שישכיר אותה לאחרים וההשפעה לכן על היצע השכירות:0. או למשיהו שהשכיר דירה אחרת שאותה הוא ישכיר לאחרים והוא עצמו יעבור לגור בדירה שקנה ויפנה את הדירה ששכר. ההשפעה לכן על היצע השכירות:0 או למישהו שקודם השכיר דירה וכעת יגור בדירה שברשותו. כלומר נגרע שוכר ונגרעה דירה לשכירות. ההשפעה לכן על היצע השכירות:0. אין מקרה נוסף. מה שכן, היצע הדירות למכירה עלה. זו המטרה וזו מטרה מבורכת. יש בישראל ברוני דירות עם מאות דירות שנקנו במינוף וב-15 שנה האחרונות זה היה העסק הכי רווחי וכעת רועדות להם הביצים
    סגור
  • תיקון -כי לא ניתן לערוך
    דני ההולנדי 17/06/2022 17:14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הוצאת המשקעים משוק השכירות לא מורידה את היצע הדירות להשכרה. אסביר: הדירה שהמשקיע השכיר וכעת הוא מוכר תלך או: 1. למשקיע אחר שישכיר אותה לאחרים וההשפעה לכן על היצע השכירות:0. 2. למישהו ששכר דירה למגוריו שאותה הוא יפנה כעת לאחר שרכש דירה מהמשקיע. ההשפעה לכן על היצע השכירות:0 (נגרעה דירה משוק השכירות ונגרע שוכר) 3. מישהו ששכר דירה למגוריו שבה הוא ימשיך לגור וישכיר את הדירה שקנה (יהפך למשקיע בעצמו - סעיף 1). ההשפעה לכן על היצע השכירות:0 . אין מקרה נוסף. מה שכן, היצע הדירות למכירה עלה. זו המטרה וזו מטרה מבורכת. יש בישראל ברוני דירות עם מאות דירות שנקנו במינוף וב-15 שנה האחרונות זה היה העסק הכי רווחי וכעת רועדות להם הביצים
    סגור
  • אתה טועה.. כדאי שתלמד את העניין
    אדם 16/06/2022 19:31
    הגב לתגובה זו
    5 4
    ואל תדבר מתוך היגיון אישי
    סגור
  • משקיעים קונים דירות חדשות
    ליאור 16/06/2022 18:50
    הגב לתגובה זו
    6 3
    וכך מוסיפים עוד היצע לשוק. כשאתה מוציא אותם החוצה, אתה לא מגדיל את ההיצע עבור אנשים שאין להם אפשרות לקנות דירה ומעוניינים רק בשכירות
    סגור
  • לליאור
    דני ההולנדי 17/06/2022 17:05
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אם המשקיע לא היה קונה את הדירה החדשה שרכש להשקעה - מישהו אחר כן היה רוכש אותה (ובדרך מחירה היה יורד בגלל הורדת הביקוש) ואותו מישהו שרכש אותה: קודם לכן גר בשכירות ולכן יפנה את הדירה ששכר וכך תתווסף דירה לשוק השכירות קודם לכן גר בדירה אחרת משלו וכעת הוא ישכיר אותה (וכך תתווסף דירה לשוק השכירות) או ימכור אותה ואנחנו חוזרים להתחלה - מי שיקנה הוא או שוכר או משפר דיור (או משקיע אבל כרגע אני מדבר מה קורה בלי המשקיעים). קל לראות שבכל התרחישים האלו ללא המשקיעים אין שום ירידה בהיצע הדירות בשוק השכירות. אבל כן יש ירידה בביקוש לקנייה וזו המטרה.
    סגור
  • אני אסביר לך לאט שתבין
    לקשקשן חינם 16/06/2022 18:27
    הגב לתגובה זו
    3 3
    דירה שמשכיר השכיר במשך שנים במחיר די יציב, מוכרים לשקיע חדש שמשלם הרבה יותרעליה, וצריך להחזיר את ההשקעה היקרה, אז קודם כול הוא מקפיץ את השכירות. בנוסף, אם דירה להשכרה עדדין משמשת להשכרה, היא לא מגדילה את ההציע, אלא רק תורמת לעליית המחירים בנדלן.
    סגור
  • 11.
    עסקים מקבלים זיכוי מס על ארנונה. פרטיים משלמים גם כך
    אני 16/06/2022 16:49
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ארנונה גבוהה. תפסיקו להלביש על הציבור עוד ועוד מיסים.
    סגור
  • 10.
    תמיד כדאי לפרסם כמה דירות מחזיק הכותב
    אלי 16/06/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    11 3
    והאם הוא בעל עניין
    סגור
  • 9.
    לא מצליח להבין, דירה עולה 400 אלף שקל
    אני 16/06/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    13 2
    עובדה שבטורען יש מחיר למשתכן במחיר הזה והקבלן מרוויח, כלומר אם המדינה מביאה קבלנים סינים ואדמה חינם הם בונים מליון דירות ב 400 אלף שקל ועוד מרוויחים על זה, יש מלא שטח שלא יעבדו עליכם, המדינה מספסרת בו ומשלמת לכל עובדי הציבור ושותי התקציב שכאילו עוזרים לקהילה כאילו סוציאלים.
    סגור
  • 8.
    עליות המחירים הן התמריץ שהכי מושך משקיעים
    מדינה עשתה הכל למענם 16/06/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
    11 4
    והמדינה נתנה להם ריבית אפסית, מימון זול ביחס להכנסה מהשכירות. נתנה להם פטור ממס השכרה שהם משוויצים בו. שמה מס על הבורסה כדי לפגוע בצמיחה של המשק והמימון לחברות אחרות. וכמובן עליות המחירים המהירות, שמשכו מאות אלפי משקיעים. לא סתם כמות משקי הבית שיש להם נכס להשקעה עלה פי 6 מאז 2008, נתוני רשות המסים
    סגור
  • הריבית בישראל חייבת להיות זהה לריבית העולמית
    אדם 16/06/2022 19:29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אין לישראל ברירה בעניין.
    סגור
  • 7.
    תבואו בטענות ליזמים דייי
    אנונימי 16/06/2022 16:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שהמדינה לא תתן ליזמים אף עתודת קרקע שהמדינה תהיה היזם ותקבע את המחיר במקום החזירות של היזמים
    סגור
  • 6.
    עוד חכמולוג....משלמים 1500 ארנונה לחודש
    ניר המלומד 16/06/2022 16:38
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה רוצה הפרופסור המלומד...שניקח משכנתא כדי לשלם ארנונה..? איך הגענו לסכומים כאלו של ארנונה ? רק רצינו להגיע הביתה בשלום.. תעלו ל 10000 שקל בחודש את הארונה וכולם ימכרו את הבית שלהם איזו גאונות...גם אני יכול להיות פרופסור
    סגור
  • 5.
    אלה הצעדים להורדת מחירי הדירות גם לטווח הארוך
    מני 16/06/2022 16:37
    הגב לתגובה זו
    8 2
    1- הורדת המס על רווחי הון ל 10 אחוז בכדי לייצר אלטרנטיבה ראויה להשקעה 2-היטל מס גבוה על רוכשי דירה שנייה. 3- כמובן,להגדיל את היצע הדירות .
    סגור
  • היטל מס לרוכשי דירה שניה יעלה את מחירי הדיור חד משמעית.
    אדם 19/06/2022 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוכח תאורטית וגם מעשית.
    סגור
  • רשות מקרקעי ישראל
    אא 18/06/2022 10:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם הם היו יודעים להגדיל את ההיצע, לא הייתה בעיה. ברמי מגיעים לעבודה בכאילו
    סגור
  • 4.
    מלך (ל"ת)
    נדב 16/06/2022 16:36
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 3.
    שני ליצנים
    עומרי 16/06/2022 16:36
    הגב לתגובה זו
    6 5
    מדברים ממגדל השן. אם אתם תומכים בהעלאת ארנונה למגורים , זה מרכה בדיוק איך אתם מתייחסים לקשיי היום יום של אזרחי ישראל. למה שלא תדברו על רווחי חברות הנדלן בעשור האחרון , וזה אחרי כל חגיגות השכר של בעלי החברות הישמיות שמספסרות בקרקע למגורים. צריך םשוט להגביל את הרווח היזמי ל 15-20%
    סגור
  • 2.
    לא נמאס לכם לפמפם כל הזמן "נגד" מחיר למשתכן?? (ל"ת)
    אא 16/06/2022 16:23
    הגב לתגובה זו
    5 7
    סגור
  • כי הנזק שהיא גרמה הוא בלתי ישוער, שלא לדבר על כך
    לא 16/06/2022 18:31
    הגב לתגובה זו
    2 2
    שממחזרים את הקטסטרופה הזו בוורסיה אחרת, כנראה חושבים שציבור תמים זה ציבור מטומטם... ואף אחד לא מדבר על הפיל שבחדר, שמכלילים דירות מוזלות מלאכותית במדד מחירי הדירות בשוק חופשי, ומורידים מלאכותית את מחיר הדירות בפעלולי סטטיסטיקה, אח"כ זוגות צעירים הולכים לקנות דירה בשוק החופשי ומתעצבנים על "החזירות" של מוכרי הדירות והקבלנים, שלדעתם מוכרים במחיר מופקע, בעוד שפשוט רימו את הציבור.
    סגור
  • 1.
    מואב אומר שההיצע גמיש ותוספת ביקוש הופכת לתוספת בניה?
    בוקר טוב 16/06/2022 16:18
    הגב לתגובה זו
    15 7
    הוא אומר שאין חסמי בניה ואין בירוקרטיה ולכן תוספת ביקוש מצד משקיעים לא תעלה מחירים? מעניין, כי בשנת 2014 הוא אמר מול המצלמה שאם נאמין לסגן שר האוצר שהם מגדילים היצע, אז עליות המחירים הם בועה, והזוגות הצעירים וכל מי שאין לו דירה יוכל לקנות דירה בזול אחרי שהבועה תתפוצץ
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות