רכשתם דירה, החזר המשכנתא זינק ואתם מחפשים אשמים - אלא שהאשמים זה אתם

גל גדול של טענות נגד הנגיד, נגד הריבית, בגלל החזרי המשכנתא שעלו. האמת היא אחרת: קחו אחריות ותפסיקו לבכות ולבקש עזרה; אם המדינה תספוג את זה, זו תהיה גם בעיה מוסרית: היא תחטא לזוגות צעירים אחרים שגם רצו לקחת משכנתא ולא עשו את זה כי חששו שלא יעמדו בתשלומים כשהריבית תעלה. האם המדינה באמת רוצה לשדר מסר שחוסר אחריות כלכלית זה סבבה?
 |   | 

עליית הריבית במשק מייקרת משמעותית את החזרי המשכנתאות של הציבור הישראלי. ההחזרים התייקרו ב-1,000-1,500 שקל למשפחה ויש כאלה שאפילו יותר. לאנשים קשה עכשיו יותר לשלם את המשכנתאות המטורפות שלקחו על עצמם, חלקם לקחו משכנתאות של מיליון וחצי ואפילו שני מיליון שקלים וההחזרים זינקו ב-3,000 שקל בחודש. לחלק מהמשפחות מדובר בזינוק של 30-40% החודשי וזאת כאשר ברור לגמרי שהשכר שלהם לא עלה במקביל באותו שיעור (אם הוא בכלל עלה).

עכשיו אתם מתחילים לראות בחדשות, בטלוויזיה ובאתרי האינטרנט ראיונות עם משפחות שלא עומדות בתשלומי המשכנתא, שכועסות על המדינה, שאומרות שאי אפשר עם יוקר המחיה המשתולל, ובכלל כשהמשכנתא מתייקרת כל כך הרבה - ומצפות שהמדינה תציל אותם מהתשלומים הכבדים. צריך גם לומר - אם אתם לא עומדים בתשלומים אתם תמיד יכולים למכור את הדירה וכך 'להתכסות' על הסיכון הגדול שלקחתם ואולי לגור בשכירות או לקנות דירה אחרת במחיר שפוי יותר, גם אם רחוק יותר ונוח פחות (סליחה, אני נאיבי. אנחנו בישראל. אף אחד לא שוקל ברצינות למכור דירה). אגב, בצורה כזו גם יתפנה לכם הרבה מאוד כסף, שקיבלתם מעליית מחירי הדירות של 35% ב-3 השנים האחרונות.

האמת? כואב מאוד לצפות בזה, לקרוא את זה. יש אפילו חברי כנסת שחושבים שהזוגות הללו שקנו דירה צודקים, והם מתבטאים בחוסר אחריות והיגיון כלכליים ומתחילים לקדם כל מיני מחשבות והצעות בכיוון הזה - כך למשל יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שמצהיר שהוא יקדם חוץ שהריבית על המשכנתאות לא תעלה כשהריבית במשק עולה. על הבעיות בתוכנית כבר כתבנו בהרחבה (למשל כאן), או יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן שקרא לבנק ישראל להפסיק-להאט את העלאות הריבית "גם אם הדבר יאריך את פרק הזמן הנדרש להורדת האינפלציה" בטיעון המוזר, שלא לומר הזוי לגמרי, ש"הציבור לא עומד בנטל, המשכנתאות לזוגות צעירים התייקרו משמעותית, יוקר המחייה מאמיר" - ועל הדרך שוכח ביטן שהדרך של בנק ישראל לעצור את התייקרות המחירים, את יוקר המחיה, זה באמצעות העלאת הריבית במשק (לציוץ בטוויטר).

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הנה הבעיה המוסרית - האנשים שהיו אחראים ולא קנו דירה בשנתיים האחרונות (כי הבינו שהתשלומים האלה גדולים עליהם) יסבסדו את אלה שהיו חסרי אחריות כלכלית וקנו במחירים גבוהים מדי, עם משכנתאות שגדולות עליהם
אבל בואו נחשוב על זה רגע - יש כאן בעיה מוסרית חמורה. ההצעות האלה בעצם מבקשות מהמדינה שאנשים שנהגו באחריות (לא קנו דירה במחיר ומשכנתא שגדולים עליהם) בעצם יסבסדו ויממנו את אלה שנהגו בחוסר אחריות כלכלית (וקנו דירה שגדולה עליהם). למה בעצם? זה ממש כמו להגיד שמישהו שקופץ מהגג לא אחראי לכך שהוא קפץ, או אדם קפץ ממטוס בלי מצנח - מה הם מצפים שיקרה? שהם לא יתנגשו בקרקע בעוצמה? המדינה אשמה בכך שהם קפצו מהגג? (יכולתם גם לדעת שזה יקרה. כבר כשבנק ישראל הסיר את מגבלת הפריים הזהרנו שזו סכנה גדולה. מי שהקשיב היה יכול לתכנן את הצעדים שלו מבלי ליפול לבור - הנה כאן)

ומי ישלם? אותם זוגות צעירים שכן פעלו באחריות, שלא לקחו משכנתאות כי הם חששו לעליית הריבית ואמרו לעצמם שהם לא יעמדו בהחזרים החודשיים ולכן לא רוכשים דירה - הם אלה שאתם רוצים לקחת מהם את הכסף ושהם יממנו את זה? למה מגיע להם להיענש?

אם המדינה תיכנע היא תעביר מסר רע מאוד: תהיו חסרי אחריות. זה בסדר. אנחנו נציל אתכם. זוכרים את הכעס על תספורות לטייקונים? זה אותו דבר
רבים מאוד כועסים על ממשלת ארה"ב - ובצדק - שהצילה את הבנקים במשבר הפיננסי של 2008, הסאב פריים. אותם מנהלי בנקים חסרי אחריות לקחו מינופים על גבי מינופים, נתנו אג"ח מגובי משכנתאות סאב פריים, המציאו מכשירים פיננסיים מסובכים שגם הם לא הבינו כי 'מחירי הדיור בחיים לא יירדו'. אחר כך כשהכל התפוצץ אותם בנקאים באו למדינה ורצו שהיא תציל אותם. היא אכן הצילה את רובם מחוסר ברירה (כדי שארה"ב לא תתמוטט לגמרי). אבל המסר שארה"ב העבירה היה רע מאוד: מנהלים יכולים לנהוג בחוסר אחריות מוחלט - והציבור ישלם את המחיר. אותם מנהלי בנקים שקיבלו מיליארדים ממשלת ארה"ב אחר כך חילקו לעצמם בונוסים שמנים (כי החברות לא התמוטטו ואולי אפילו היו ברווח...), אף אחד לא העמיד אותם לדין והם לא שילמו את המחיר המוסרי על כך שחטאו כלפי כל הציבור.

כשאתם כועסים על תספורות ל'טייקונים' זה אותו דבר - אתם לא מוכנים לשלם את המחירים וכועסים על כך שמאלצים אתכם צריכים לשלם את המחיר של פעילות יהירה וחסרת אחריות של מישהו אחר. אתם כועסים על כך שאותם טייקונים לקחו סיכונים-מינופים גבוהים מדי ואז בסוף אתם אלה שצריכים לממן אותם (אתם=המדינה=משלם המיסים).

והנה עוד דוגמה: אם אתם כועסים על סבסוד לחרדים - מה ההבדל בין זה לבין סבסוד משכנתאות?
תגידו, אתם כועסים על כך שהמדינה מממנת את צורת החיים החרדית בישראל, כך שהגברים לומדים תורה במקום לעבוד? רוב הציבור הישראלי בהחלט כועס על כך, זה מתסכל אותו, הוא לא מבין למה הוא צריך לשלם הרבה כסף לאנשים שלא עובדים. אפשר להבין את הכעס הזה, אבל אם אתם כועסים על החרדים אז שוב, זה בדיוק אותו דבר. נכון שאולי רוכשי דירה כן עובדים אבל בסוף העברת כסף לרוכשי דירות באה על חשבון כל הציבור, על חשבון משלם המסים, על חשבון אלה שעובדים קשה לא פחות אבל לא רכשו דירה כי הבינו את הסיכון (למרות שמאוד רצו), או גרוע מכך - אולי לא היה להם מספיק כסף אפילו לרכוש דירה מסובסדת במחיר למשתכן. אז אם מדובר על אנשים שאין להם אפילו הון עצמי מינימאלי כדי להיכנס להרפתקה הזו של משכנתא - הם צריכים לסבול ולממן את אלה שיש להם יותר כסף וכן רכשו דירה? 

כן, צריך לומר את האמת גם אם היא כואבת: אנשים שלקחו משכנתאות שגדולות עליהם פעלו בחוסר היגיון כלכלי - הם לא לקחו טווח בטיחות רחב למקרה של עליית ריבית, הם לא השאירו כסף מזומן בצד ליום סגריר, הם לא תכננו לטווח ארוך (לקחתם הלוואה ל-20-30 שנה. זה לגמרי טווח ארוך שצריך לתכנן אותו), ועכשיו הם באים למדינה בבקשה-דרישה 'תצילו אותנו'.

מה שההצעות של חברי הכנסת האלה בעצם אומרות זה לסייע לאנשים שרכשו דירה דווקא כאשר מחירי הדיור כבר בשמיים וכאשר הם בעצם לקחו משכנתאות שהן כבר ככה גדולות עליהם, עם החזר חודשי גבוה מדי, וכאשר סביר היה להניח שהריביות יעלו (וכל מי שמתעסק בתחום ידע לומר שהריבית לא תישאר אפסית למשך שנים רבות קדימה. השאלה רק הייתה מתי הריבית תעלה). 

זה בסדר לקחת משכנתא אם אתם חוששים שמחירי הדיור 'תמיד יעלו וימשיכו לעלות לנצח', זה גם מה שכולם אמרו לכם (והטעו אתכם), אבל זה לא בסדר לקחת משכנתא שכבר מראש היא בקצה גבול היכולת שלכם, ואז מגיעה עליית הריבית - הצפויה - ופתאום אתם כבר מעבר לקצה ונופלים. 

הייתה גם אלטרנטיבה - 'לגדר' את הסיכון מראש ולקחת משכנתא במסלול שהוא קל"צ (ריבית קבועה לא צמודה). נכון, הריבית הזו הייתה גבוהה יותר בזמנו מאשר ריבית הפריים. הבנקים לקחו עליה 2-3%, לעומת 1% במסלול הפריים ואפילו פחות. אבל כאן בדיוק היה צריך להיכנס שיקול הדעת, להבין שהריבית לא תהיה אפסית לנצח ולא להתפתות לריבית הנמוכה. מי שלא עשה את זה אולי לא הבין על מה הוא חותם, מה המשמעות של משכנתא ואת העובדה שכאשר הוא חותם מול הבנק על המשכנתא הוא חותם על חוזה שאם הריבית במשק תעלה הוא ישלם יותר ריבית במסלול הפריים. זו בדיוק המשמעות של משכנתא במסלול הפריים. אז עכשיו לוקחי המשכנתאות מבקשים בעצם להפר את החוזה ולא לשלם יותר? למה שהם יקבלו את זה? ותבינו את ההשלכות של זה על כל החוזים - כשהוא לטובתנו אנחנו מקיימים אותו, וכשהוא לרעתנו נצעק למדינה שתציל אותנו. 
להסבר על כך בהרחבה - לחצו כאן
 

אלה שלא רכשו דירות כבר ככה מסבסדים בעשרות מיליארדי שקלים את אלה שכן רכשו דירה
וצריך לומר עוד מילה - אותם צעירים, או כל מי שלא רכשו דירות בשנים האחרונות, כבר כך מסבסדים במיליארדי שקלים (10 אלף שקל למשפחה) את אלה שכן רכשו דירות, מכיוון שהמדינה מקדמת תוכניות כמו מחיר למשתכן ומחיר מטרה. בתוכנית האלה המדינה מוציאה מיליארדים (היא קוראת לזה ויתור על הכנסות ממסים, אבל זה אותו דבר) כדי לעזור לאנשים לקנות דירות. מי משלם על כך? כל אלה שלא רכשו דירות.
 

 
הנה האזהרה שפרסמנו כאשר בנק ישראל הסיר את מגבלת הפריים. היה אפשר לחשוב על כך מראש ולהיערך לעליית הריבית:

תגובות לכתבה(76):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 47.
    הכי שווה "יועץ משכנתאות"
    פיני 12/03/2023 15:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה תגובה טפשית לאנשים שלא מבינים ולו בסנטימטר את מה שהבנק עושה עליהם וחושבים שכל התורה נמצאת אצלם..פאתטי התגובה שלך- תלמד לפני שתקשקש עצמך לדעת
    סגור
  • 46.
    אף אחד לא יקפיא שום ריבית של משכנתא. הצעות פופליסטיות (ל"ת)
    ראי 06/03/2023 07:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 45.
    שכל אחד יקח אחריות על השיט שלו. אני לא צריך לממן אידיוט (ל"ת)
    asdf 05/03/2023 22:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 44.
    2008
    פלוני 05/03/2023 13:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנת 2008 היינו עדים לחוסר אחריות כלכלית במימדים תנ"כיים ודווקא ע"י גופים שהכלכלה היא אומנותם.הממשל האמריקאי חילץ באופן מלא את חסרי האחריות כשהיו אלה גופים עשירים ומדושנים.הפעם מדובר באזרח הקטן,האם לא מצופה מהמדינה לנהוג באופן זהה?
    סגור
  • 43.
    בנוסף, משברים בשווקים
    מושיקו 05/03/2023 13:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למזלי בתור ילד אני זוכר את אבא שלי חרד למקום עבודתו במשבר הדוט קום (2000). אני גם זוכר את משבר הסאב פריים. מה שעברתי בילדותי ובבגרותי והחוויות של תקופה קשה לימדו אותי המון. היום הצעירים של עד גיל 30-40 לא זוכרים תקופות של ריבית גבוה, אינפלציה. אלא רק עליות מטורפות בשווקים, בנדל"ן ואפשרות לכסף זול (דוגמת לקיחת הלוואות כנגד קרן השתלמות, או סתם הלוואות בריבית נמוכה) אנשים מינפו את עצמם לדעת.
    סגור
  • טען עוד
  • 42.
    הטעות היא יועצי משכנתאות טיפשים
    מושיקו 05/03/2023 12:58
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עוד מקצוע מצוץ מהאצבע, כשכולם המליצו לקחת רכיב פריים גבוה, אני המלצתי לקחת הכל בריבית קבועה עקב הבעיה שעלולה להיות בשווקים. כל מני כלומניקים טיפשים מצאו כסף קל בדמות מקצוע מיותר "יועץ משכנתאות" אותם כלומניקים הכניסו עשרות אלפי אזרחים תמימים (וגם לא חכמים) לבור רציני. עובד איתי קולגה ממש קסם של בחור, נשוי +3 שממש נכנס לבור. ששאלתי אותו קצת, הוא פשוט אמר לי לקחתי איש מקצוע (יועץ משכנתאות). אותו יועץ הפיל אותו לבור, ואותו קולגה מצדו היה נאיבי לסמוך על היועץ. מסקנה בחיים תמיד אני לומד כל נושא שאני נוגע בו מאפס ולבד, לא סומך על אף אחד. כן מתייעץ אבל תמיד תמיד מחליט לבד. והבסיס להכל זה נאסים טאלב, עקרון הזנבות. כמה אני יכול להפסיד באירוע קיצון ומה ההסתברות שיקרה, וכמה אני יכול להרוויח. מקווה שתלמדו לקח מטעויות של אחרים. גילוי נאות אני לקחתי משכנתא בריבית קבועה לפני כשנה וחצי 3.2%
    סגור
  • כמו כולם
    יניב 07/03/2023 07:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו בכל מקצוע יש מומחים ויש פחות, כיועץ משכנתאות שבודק כל עסקה לעומק יש המון אנשים שלא יכולים מההתחלה לקחת ריבית קבועה לא צמודה או יוצאים מהשמכנתא בכמה שנים קרובות או ממחזרים ולכן להם המסלול הזה פחות מתאים כי יהיה קנסות עתידיים, אז אם הייתה כתבה על קנסות היית רושים יועצים כלומניקים כי הנה יש קנסות? כל עסקה היועץ חייב להסביר את השיקולים של כל מסלול ומסלול ולנהל סיכונים ולשקף את זה ללקוח. אתה יודע כמה אנשים הולכים לבד לבנק ואילו מסלולים מציעים להם? בקיצור יש לי הרבה מה לרשום בנושא אבל להכליל את כולם בכל דבר פחות טוב שקורה ... פורים שמח
    סגור
  • 41.
    למה להיתמם?
    לרון 04/03/2023 11:11
    הגב לתגובה זו
    0 2
    עדיף לחזור למשבר 1983/1992?
    סגור
  • 40.
    חבל לעצור שם
    אחד מהעם 03/03/2023 21:02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אפשר גם לסבסד גם הפסדים בבורסה
    סגור
  • 39.
    ברור שהחלטת הממשלה בנושא לא תישען על הגיון כלכלי-מוסרי
    קוראת ומשקיעה 03/03/2023 16:18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש שני שיקולים שיפעלו: קודם כל אם יוכלו לתת למהמרים ליפול בלי שייוצר גל פשיטות רגל שיפגע בבנקים ובמשק אולי ינסו את הפתרון הזה, בדיוק כמו שהפד נתן לליהמן לקרוס. אם ייתנו להם לקרוס ואז יגלו שכל השוק משותק לא תהיה להם ברירה ויעשו אחורה פנה. ומעל כל זה כמובן נמצאת הפוליטיקה: מה שלא אפשרי פוליטית לא יקרה. כך שצריך להבין עד כמה הפוליטיקאים הפופוליסטים ילחצו וכמה כוח יהיה לאנשי המקצוע לעמוד בלחצים האלה.
    סגור
  • 38.
    זוג שלא קנה דירה ראשונה .אכל אותה.מחירי השכירות עלו
    שי 03/03/2023 12:12
    הגב לתגובה זו
    5 4
    יותר מהמשכנתא אז גם ממשמיכם בלי דירה וגם משלמים שכר דירה מופרז
    סגור
  • וכשיגיע גל העליות הבא, ויותר מהר ממה שחושבים, כבר שוב
    בדיוק 04/03/2023 12:46
    הגב לתגובה זו
    2 14
    לא תוכלו לקנות את הדירה שרציתם: 1. היא כבר הרבה יותר יקרה 2. היא כבר לא רלוונטית, מישהו זריז כבר זיהה חלון הזדמנויות וסגר עיסקה זריזה. ולמה לא קניתם? כי לכאורה יחצן מתחזה שמקבל הרבה כסף, סיפר לכם בקבוצות החברתיות שיש מחאה חברתית, ולא קונים דירות, המחירים ירדו ויתרסקו, ואתם תקבלו אותן בחצי מחיר... אם לא היה עצוב, היה מצחיק.
    סגור
  • רואים שאתה ילד. גל עליות הבא יכול להיות גם עוד 20 שנה (ל"ת)
    ממי 06/03/2023 07:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • גל עליות? נגיד תודה אם השוק לא יתרסק כמו בארהב. (ל"ת)
    שדגכ 05/03/2023 22:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 37.
    ממש כך
    קול שפוי 03/03/2023 11:28
    הגב לתגובה זו
    10 0
    על הרוכשים לשאת באחריות. שיממשו את הדירה. אין שום סיבה לגלגל על ציבור האחראיים ואני בינהם, שמאוד רוצים דירה, אבל ממתינים למחירים שפויים.
    סגור
  • 36.
    לאאא רק אל תאשים את עדר הרוכשים שלא חישבו את ההחזר
    שורט על הנדלן 03/03/2023 11:05
    הגב לתגובה זו
    11 0
    מה פתאום להאשים אותם? מה זה משכנתה מטורפת כשאתה חי על הקצה עם הלוואות? סה"כ עוד הלוואה. כאחד שניסה להתנהל בצורה מחושבת במשך השנים שהדירות עלו ולא לקחתי משכנתה, אני חושב שמי שלא עומד שבתשלומי המשכנתה שימכור את הדירה שלו (ברווח כל עוד הוא יכול) ויקנה או ישכור דירה אחרת. באחריותו היה לבדוק מה יכול לקרות להחזרים כשהריבית תעלה. מי האידיוט שחשב שהריבית תישאר סביב האפס כ"כ הרבה זמן....גם ככה 12 שנה של ריבית נמוכה גרמה נזק מטורף.
    סגור
  • 35.
    אלו שקנו כבר מורווחים 25% כלומר הכפילו את ההון העצמי
    למי רוצים לעזור 03/03/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
    15 0
    כעת הם יכולים למכור ולחזור לשכירות אבל עם ערימה של כסף שלא היתה להם. אז איך בדיוק אפשר להציג אותם כמסכנים שצריכים עזרה??
    סגור
  • 34.
    לציבור הרוכשים מ2018
    כלכלן 03/03/2023 10:15
    הגב לתגובה זו
    15 1
    חברים מי שרכש דירה מעל מיליון שח במעל 80% משכנתא + אחוז מימון כזה או אחר השלמה להון עצמי ככל הנראה לא יחזיק מעמד. שמרו על משפחותיכם ושלום הבית הודו בטעותכם והשתדלו למכור במהרה במחיר שקניתם לפני שיהיה מאוחר רכישה הבאה- לא מעל הפופיק בבקשה החיים בנויים משלב אחר שלב לא ניתן לדלג 5 שלבים ברגע
    סגור
  • 33.
    מי שהגזים שימכור
    צעיר 03/03/2023 08:32
    הגב לתגובה זו
    19 0
    למה זו בעיה של הכלל? הגזמת? תמכור ותציל עצמך מהעול. לא הגזמת? ברכותיי יש לך מח
    סגור
  • 32.
    אתה מטיף לא לקנות דירות ולשבת על הגדר שנים בשכ"ד עולה,
    תתבייש 03/03/2023 08:00
    הגב לתגובה זו
    0 17
    במגורים אצל ההורים שגורמים ללחצים ואפילו גירושים, הכול כדי שהזוגות הצעירים לא יקנו ורק יחפו על רצף כשלונות של עשרות שנים! הרי הדירות רק הולכות ומתייקרות, חמרי הבניה, פועלים, אשראי, מלאי הולך וקטן באזורי הביקוש, עליה וריבוי מהגבוהים בעולם במדינות מפותחות ומה לא? אז אתה רק מפיל זוגות צעירים שיאכלו את הפופוליזם הממשלתי, יחכו ובעוד שנתיים שלוש כשיתפכחו, או שיקנו דירה קטנה באופקים, או שלא יוכלו בכלל לקנות דירה, העיקר שהממשלה "הצליחה" למתן את עליית המחירים...
    סגור
  • תגיב לכתבה ולא למה שאין בה (ל"ת)
    קבלן בנין זעיר 03/03/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 31.
    לקיחת אחריות על המצב זה מה שיש? (ל"ת)
    מגיב 03/03/2023 06:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 30.
    יו"ר ועדת כלכלה לא מבין בכלכלה בסיסית
    פופוליזם זול 03/03/2023 02:41
    הגב לתגובה זו
    7 0
    השוק הוא מחזורי. כבר שנים שסביבת ריביות נמוכה ניפחה את מחירי הנדל"ן לממדים בועתיים. שנים שממשלות ישראל מנסות למתן את מחירי הדיור, דרך התערבות לא יעילה בשוק הנדל"ן. ללא הצלחה. זוגות צעירים ראו את חלום הדירה הולך ומתרחק.. עכשיו, עם עליית הריבית, יהיו הרבה שיתקשו בהחזר. חלקם יאלצו למכור את הדירות , ואף יהיו מקרים של כינוס הנכס ומכירתו ע"י הבנק. זה מוביל להגדלת ההיצע, בזמן קצר, שבתורו יוריד את מחירי הנדל"ן. העלאת הריבית מצננת כמובן גם את צד הביקוש, שכן המשכנתא יקרה יותר. התוצאה הבלתי נמנעת, הלא נעימה אך מתבקשת, היא קיפאון באיזורי הביקוש, ואף ירידה במחירי הנדל"ן ברחבי הארץ. זוגות צעירים יוכלו שוב לרכוש דירה בישראל. זו כלכלה מחזורית בסיסית. דויד - הדבר הגרוע ביותר שיכולה הממשלה לעשות זה להתערב כרגע השוק המתאזן. האינפלציה אינה סלחנית, ופופוליזם זול יעלה לנו ביוקר
    סגור
  • 29.
    תפסיקו לרחם על לוקחי המשכנתאות שהריבית עלתה להם
    צחי 03/03/2023 02:33
    הגב לתגובה זו
    33 0
    אף אחד לא מופסד שם הם מורווחים עשרות אחוזים על עליית ערך שיוותרו על על עליית הערך נוותר להם על עליית ריבית מחירי הדירות עלו בגלל הריבית הנמוכה עכשיו הם רוצים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה גם עליית מחיר וגם לא לשלם ריבית......
    סגור
  • 28.
    יפה נכתב (ל"ת)
    ישראלי 03/03/2023 02:27
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 27.
    אפשר למכור היום
    הרב בריח 03/03/2023 02:13
    הגב לתגובה זו
    10 0
    ולהנות מרווח מטורף, לחכות שנה שנתיים ולקנות את אותה דירה ב 30% פחות או לחכות שהבנק ידפוק בדלת עם שוטרים מאחוריו. עכשיו זה הזמן למשפט ראשון זוכה, אחרון בוכה...
    סגור
  • 26.
    העלאת הריבית מביאה להעלאת מחירים, כולל מחירי השכירות
    אמיר 03/03/2023 01:56
    הגב לתגובה זו
    1 13
    מי שלא קנה לא יקנה אבל מי שכן קנה ישכיר את הדירה שלו במחיר יקר יותר דבר שיוסיף שמן לאינפלציה לכן יש הגיון רב להחריג את מי שכבר נטל משכנתא.. מבין?
    סגור
  • 25.
    קשקושים
    רמי 03/03/2023 01:53
    הגב לתגובה זו
    0 10
    טענה אוילית כי מי שלא קנה דירה מסבסד את מי שכן קנה, איך בדיוק? מי שקנה שילם מס רכישה, מע"מ על הדירה, ועוד היטלים שונים. תחשוב על מה שאתה כותב ...
    סגור
  • מי שקנה דירה במחיר למשתכן קיבל הנחה ענקית. השאר סיבסדו
    תחשוב שוב. נתנאל צוד 03/03/2023 09:02
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כל מי שלא קנה דירה בעצם שילם במסים הרבה כסף סתם למי שכן קנה. המסים שלו סבסדו את השירות הללו שהמדינה מבזבזת עליהם עשרות מיליארדי שקלים
    סגור
  • 24.
    נתנאל-החרדים הורסים את המדינה
    בת אל 03/03/2023 01:33
    הגב לתגובה זו
    10 1
    יש לעצור את מעשי העושק של ההנהגה החרדית לחייב לימודי ליבה.
    סגור
  • נכון. הוא כותב על זה לא מעט
    שמעון 03/03/2023 09:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה רק לא קשור לכאן. פה הוא נתן דוגמה שלסבסד רוכשי דירות זה ממש כמו לסבסד דירה לזוגות צעירים
    סגור
  • 23.
    כשאתה צודק אתה לא טועה
    ברק 03/03/2023 01:15
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כתבת נכון, אבל ממשלה פופוליסטית תעשה מה שצריך לעשות כדי להשאיר את הציבור (שפשוט לא מבין) מרוצה
    סגור
  • 22.
    מוזר
    חגי 03/03/2023 01:14
    הגב לתגובה זו
    0 2
    האינפלציה נגרמה אך ורק מגורמים חיצוניים דהיינו מצד ההיצע ולא מהביקוש. המטרה של הריבית שעלתה היא בסך הכול למנוע פער ריביות שיגרום לשינוי במט"ח. נגיד שקרן.
    סגור
  • המטרה של העלאת הריבית היא לרסן אינפלציה
    קוראת ומשקיעה 03/03/2023 16:29
    הגב לתגובה זו
    0 8
    הבעיה היא שהעלאת ריבית זה כלי שלא מבחין בין תוצאות שאתה רוצה לראות לבין כאלה שאתה לא רוצה (למשל ירידה בפעילות הכלכלית כי יקר יותר להשיג הלוואות). וזה כלי שפוגע בביקושים כאשר הבעיה העיקרית בארץ בנושא דיור היא בצד ההיצע - לכן גם הנגיד וגם כלכלנים אחרים התנגדו במשך שנים להעלות את הריבית כדי להשתלט על מחירי הדיור והצביעו על אזלת ידה של הממשלה לשחרר חסמים בצד ההיצע. * לגבי הסיפור של פער ריביות ומט"ח זה לא עובד כמו שאתה חושב כבר הרבה זמן.
    סגור
  • 21.
    הרבה מתנות על חשבון הציבור
    אנונימי 03/03/2023 00:37
    הגב לתגובה זו
    18 0
    מחיר למשתכן זה לא מתנה לקבוצת זוכים בקזינו על חשבון הציבור, חלק זכרון במליון שקל (הגרילו דירה במרכז הארץ) וחלק זכו במאתיים אלף ש״ח- דירה בפריפריה. הרוב לא זכו בכלל והציבור משלם….
    סגור
  • 20.
    האשם המרכזי בעליית הריבית (ל"ת)
    נתניהו 02/03/2023 23:08
    הגב לתגובה זו
    2 20
    סגור
  • 19.
    כל הכבוד לכותב על האומץ!
    ליאור 02/03/2023 23:07
    הגב לתגובה זו
    32 1
    חבורה של ילדים בכיינים שקפצו מעל הפופיק הייתם גדולים מספיק כדי לקחת הלואות של מיליון וחצי שקל מהבנק - תתמודדו עם התוצאות או שתמכרו את הבית
    סגור
  • שטויות
    חגי 03/03/2023 01:22
    הגב לתגובה זו
    0 7
    ומה? יגורו בשכירות ויישלמו 7000-8000 שח?איפה תמצא דירה נורמלית באיזור סביר בפחות מ 1.6-1.8?
    סגור
  • ומה כל אלה שגרים בסביבה שלדעתך לא נורמלית?
    לולן 03/03/2023 09:56
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אתה אני מבין שייך באופן טבעי לצד הנורמלי.זה שדורש שיתנו לן.
    סגור
  • 18.
    מה ההיגיון לעלות את הריבית במשכנתא?
    איש חכם 02/03/2023 23:01
    הגב לתגובה זו
    2 29
    כשנתנו לי את ההלואה, הבנק קיבל אותה בריבית אפסית. למה שאני אשלם עכשיו יותר? בגלל שהריבית עלתה?! עלתה למי שעכשיו לוקח.
    סגור
  • 17.
    קישקוש-יש הרבה דרכים אחרות להוריד אינפלציה
    סתם אחד 02/03/2023 22:55
    הגב לתגובה זו
    3 37
    כמה שטויות בכתבה אחת!!!!!!הנגיד רוצה להרוג את האינפלציה כשהוא הורג בדרך את כל המעמד הנמוך והבינוני!!!מה עם כל המשפחות שקורסות?! מה עם המשפחות שיאבדו את הבית שלהן?!מה נעשה? נפסיק לאכול? נפסיק לקנות תרופות? כל משפחה שמרוויחה פחות מ-25,000 ₪ לא סוגרת את החודשרוצה להפחית אינפלציה תכביד על אלה שיש להם כסף והרבה!!!!!!תעלה מס הכנסה בצורה משמעותית על מי שמרוויח 30,000 להם לא יהיה חסר כסף לאוכל אבל יש הרבה מאיפה לקצץ בהוצאות!!!!! לנו לא!!!!!מתעשרי ההייטק מביאים לאינפלציה בעקבות משכורות העתק שלהם ולכן יש להכביד עליהם מיסים כדי להקטין את הצריכה שלהם ולא את הצריכה של אלה שבקושי שורדים!!!!!!בקיצור-רוצים להפחית אינפלציה תכבידו על העשירים ולא על כלל האוכלוסיה!
    סגור
  • דיסלייקים
    חגי 03/03/2023 01:34
    הגב לתגובה זו
    0 6
    כמה דיסלייקים? זה מצחיק שכנראה מי שקורא עיתונות כלכלית הוא במעמד גבוה. כול המגיבים נגד נוטלי המשכתאות כנראה לא היו רעבים אף פעם בחייהם.
    סגור
  • אתה כותב "כמה שטויות בכתבה אחת"? תסתכל על התגובה שלך...
    מישהו שכן מבין 02/03/2023 23:25
    הגב לתגובה זו
    23 0
    אינפלציה גבוהה הורגת לך את כל הכסף. אין דרך אחרת להוריד אינפלציה . לא תפסיק לאכול ולא יקרה לך כלום אם לא תהיה לך דירה. להיפך - תמכור אחרי כל העליות ותרוויח ואז יהיה לך מלא כסף פנוי
    סגור
  • אתה מבלבל את המוח אז עדיף שתשתוק
    עומר 02/03/2023 23:21
    הגב לתגובה זו
    15 1
    בלי העלאת הריבית , שער הדולר היה מגיע ל 5 שח ואז היתה כאן קטסטרופה. הריבית הנמוכה הפכה את יזמי הנדלן למליונרים ואת אזרחי ישראל לעניים. בלי העלאת הריבית היינו במצב קטסטרופלי. צריך העלאות נוספות לרסן את האינפלציה
    סגור
  • הביס גדול מדיי
    ציקי 02/03/2023 23:06
    הגב לתגובה זו
    22 0
    במקום לדרוש מכל העולם ואישתו להציל אותך לא יותר פשוט למכור את הדירה?
    סגור
  • 16.
    לקרא
    דרכו של עולם 02/03/2023 22:49
    הגב לתגובה זו
    7 6
    למי אתה מסביר את זה, למרוקאים של מרכז הליכוד, דמתפרנסים בעיקר מנדלן, או לפרזיטים של שס ויהדות התורה שקונים דירות בטבריה ובערד? כשלא עובדים גם 500 אלף לדירה זה הרבה. פוליטיקאים רוצים מחיאות כפיים, צמיחה. צדק פחות מעניין אותם. זו דרכו של עולם דמוקרטו- קפיטליסטי
    סגור
  • ליכודניקים יודעים שיש אחד בכיס ואחד בכותרות, וקונים כמו
    למה לא? 03/03/2023 08:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משוגעים. אני מכיר לא מעט אנשים שסידרו בנכסים את הילדים מלא מלא, ועכשיו מתחילים לסדר את הנכדים, והשוק מאד נוח. עד שיתעורר עדר הכבשים ויבין ששוב עבדו עליו ורק רצו להושיב אותו על הגדר יעבור זמן ואנשים עושים עסקים יפים בשקט בשקט.
    סגור
  • תגובה של גזען (ל"ת)
    חאמיד 03/03/2023 08:04
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 15.
    הרפורמה המטופשת תעלה כת הפריים (ל"ת)
    נתניהו אשם 02/03/2023 22:39
    הגב לתגובה זו
    1 7
    סגור
  • אתה מודע לכך שהריבית קפצה בשנה האחרונה, עוד בממשלת לפיד
    מה קשור נתניהו? 02/03/2023 22:43
    הגב לתגובה זו
    11 3
    מאיפה השטויות האלה על נתניהו. אתה שונא אותו ולכן כותב מפוזיציה. אבל מה לעשות שהריבית עלתה כשלפיד היה ראש הממשלה!!!
    סגור
  • לא מפוזיציה
    אנונימי 03/03/2023 06:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרפורמה מעלה את החשש, ולכן השקל נחלש. כדי שהשקל יהיה אטרקטיבי בנק ישראל צריך לגלם את הסיכון להשקעה בארץ באמצעות העלאת ריבית.
    סגור
  • 14.
    נכון מאוד, בנוסף לא לשכוח את
    דני 02/03/2023 22:23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מי שקנה דירה ולא אכפת לו מהמחיר כי הוא רוצה ארבע קירות, האג'נדה הפסיכולוגית של השוק היא מציאות, הדרך של הציבור לקבל אותה היא העיוות האמיתי כי מלכתחילה מדובר בכסף/הבלוף הגדול ביותר בעולם. היתה כתבה מעניינת בחודשים האחרונים שדיברה על מנהלי השקעות צעירים שלא חוו מפולות/אינפלציה/מיתון והרציונאל של משקיעים שנכוו קשה מנפילות, לדעתי גם שוק הנדל"ן יעבור מפולת כי זו סופה של כל בועה.. מקווה שהבנק יואיל בטובו להציע לי משכנתא ואולי אקבל גם מחירים ראויים ובעז"ה השקל ישאר יציב ונאמר אמן!
    סגור
  • 13.
    חד משמעית - יופי של כתבה! (ל"ת)
    מני 1 02/03/2023 22:19
    הגב לתגובה זו
    20 1
    סגור
  • 12.
    כל שקל ריבית כבר גולגל ויגולגל במלואו על השוכרים! (ל"ת)
    אורנה 02/03/2023 22:18
    הגב לתגובה זו
    6 32
    סגור
  • בהצלחה נסיך בטח יעמדו בתור לשכור אצלך
    הדירה שלך תעמוד ריקה 03/03/2023 08:49
    הגב לתגובה זו
    5 0
    חחחחחח חי בסרט
    סגור
  • תמשיך ככה ותגלה שיש גבול כמה שהפרה יכולה לתת חלב
    דניאלה 03/03/2023 08:07
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בעיה שלך שאתה ממונף
    סגור
  • 11.
    עין גדולה כיס קטן
    המריח ממורמרים 02/03/2023 22:11
    הגב לתגובה זו
    17 0
    זוגות צעירים רוצים דירות 5 חדרים מרפסת חניה ,זה עולה הרבה ,.תסתפקו בשני חדרים דירה ישנה ,.פחות כסף פחות חוב ,.מי שהיה לא אחראי שיחכה לצינור
    סגור
  • 10.
    כל מילה נכונה בכתבה (ל"ת)
    עירית 02/03/2023 22:03
    הגב לתגובה זו
    19 1
    סגור
  • 9.
    מסכים
    צודק 02/03/2023 22:00
    הגב לתגובה זו
    22 0
    מישהו הצמיד לכם אקדח לקחת משכנתא עם ריבית משתנה? לא זוכר בכי כזה כשהרבית הייתה ברצפה. היא משתנה, זנ הקטע שלה... בעיה שלכם. קחו אחריות ותתמודדו.
    סגור
  • 8.
    לכן צריך לצאת לרחובות כדי לתהיה יותר בניה במרכז ובכל הא
    מנש 02/03/2023 21:42
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הארץ ולקצר את זמן קבלת היתר בניה,לשווק יותר קאקעות הן לבתים צמודי קרקע והן לבניה רבויה בנין ובנין ולא מתחמיםמכדי שישתתפו גם אנשים פרטיים ולא רק חברות .
    סגור
  • או להגביל ילודה דחוף
    אנונימי 03/03/2023 04:43
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כדי שלא נחייה בבטון, בפקקים וביוקר מחייה
    סגור
  • 7.
    אני לא מתרגש מכתבות כאלו מסיבה פשוטה.
    רון גל 02/03/2023 21:25
    הגב לתגובה זו
    12 0
    בפסח לא יהיה מקום להכניס סיכה בנתנב"ג. זה אומר שלישראלים תמיד יש שומנים של כסף ואיכשהו תמיד מצליחים להוציא אלפי שקלים לטיול שכזה.
    סגור
  • גם אהיה בנתב"ג בפסח אבל השנה לא חוזרים לארץ
    היי טקיסט 02/03/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    8 9
    מה
    סגור
  • ביי! תמסור ד"ש (ל"ת)
    בן 02/03/2023 23:06
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • אל תחזור , לא צריכים אנארכיסטים כמוך (ל"ת)
    אורי 02/03/2023 22:17
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • 6.
    הלוואי שהריבית תעלה עוד
    אלי 02/03/2023 21:23
    הגב לתגובה זו
    23 2
    מכרתי את הנכס בזמן, הכל מושקע בקרנות כספיות ופקדנונות, עושה כבר 4-5%, זה מצויין
    סגור
  • קצת אנושיות וחמלה לא תזיק
    אחד העם 02/03/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    1 15
    גם אם אתה חכם ומרוייח זה מצויין אנשים באמת לא ידעו מה הם חותמים וכמה מינוף זה מסוכן המדינה בהחלט מרוויחה ראשית ממחירי הדיור ומהצב שנוצר כן בשני עשורים אחרונים. לא אומר שהפתרון זה שהמדינה תחלץ אנשים אבל כן לחקור את כל מי שדאג להריץ נדלן ודחף משכנתאות בסיכון גבוה.
    סגור
  • תמיד אפשר למכור ועוד ברווח
    אלי 02/03/2023 22:39
    הגב לתגובה זו
    15 1
    כרגע אפשר למכור עם רווח, אז אני לא דואג למי שקנה. בעוד שנה כאשר הנדלן ירד ב25% והם ימחקו את ההון העצמי כי לא מכרו בזמן, בהחלט יהיה להם קטסטרופה... אבל עדיין לא מאוחר כדי למכור ולהחזיר את הגלגל אחורה ללא נזקים
    סגור
  • 5.
    ומחיר למשתכן זה לא מתנה לזוכים בלוטו אותה כולנו ממנים כולל מי שלא זכה ואחרים וגם יש זוכה במאתיים אלף בפריפריה וזוכה במרכז במליון (ל"ת)
    אנונימי 02/03/2023 21:14
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • מכיר אפילו יותר ממליון,
    ליאור 02/03/2023 21:34
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ויתר משתיים…
    סגור
  • 4.
    לא צריך להתייחס, אנשים תמיד בוכים ומסתדרים
    חלק מהם ימכרו בעצמם, חלק מהם יאבדו את הדירה לכונס 02/03/2023 21:05
    הגב לתגובה זו
    6 15
    חלק מהם ימכרו בעצמם, חלק מהם יאבדו את הדירה לכונס הנכסים. כוחות השוק יעשו את שלהם. שיעור מימושי הדירות בישראל הוא נמוך, אנשים מוצאים דרך להגדיל את ההכנסה כשצריך
    סגור
  • 3.
    נתנאל הערה
    משה 02/03/2023 21:02
    הגב לתגובה זו
    18 0
    נתנאל אתה שוכח שללוקחי המשכנתאות תמיד היתה אופציה של ריבית יותר גבוהה ופחות סיכון( מסלול ריבית קבועה לא צמודה) אבל בחרו במסלול שנראה באותו זמן כזול עם סיכון רב.
    סגור
  • כתבתי על זה לא מעט לאחרונה. אבל אתה צודק. הוספתי פסקה (ל"ת)
    נתנאל אריאל 02/03/2023 21:18
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 2.
    כתבה מצויינת
    אנונימי 02/03/2023 20:59
    הגב לתגובה זו
    37 1
    כתבה מעולהוהייתי מוסיף שמי שקשה לו לעמוד בהחזר החודשי שימכור את הנכס ויחזיר את המשכנתה
    סגור
  • בהחלט. זכרתי שכתבתי. הוספתי גם מילה על כך (ל"ת)
    נתנאל אריאל 02/03/2023 21:55
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    הבעיה שיש גם שרים וח''כים שלא מבינים את זה
    מני 02/03/2023 20:59
    הגב לתגובה זו
    15 2
    ביטן מספר לנו שהנגיד שלנו מעלה ריבית בגלל שבארה''ב מעלים ריבית .... ושצריך להתחשב בנוטלי המשכנתאות שייאלצו למכור את ביתם . וסמוטריץ' מוסיף שמן למדורה. מה אפשר לצפות אחרי זה מנוטלי המשכנתאות ?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות