שורט סקוויז
צילום: גיא טל

ג'י.פי. מורגן: על המשקיעים לצפות לתשואה נמוכה בשוק המניות בעשור הקרוב

האנליסטים מסתמכים על חישובי שווי בהשוואה היסטורית, כמו גם על גורמים פונדמנטלים כמו הזדקנות האוכלוסיה ותהליכי דה גלובליזציה, ומתיימרים לקבוע כי התשואה השנתית הממוצעת בעשור הקרוב תעמוד על 5.7%; האם זה מספיק כדי לחזות את העתיד?
גיא טל | (8)

צוות של אנליסטים בבנק הגדול בארצות הברית ג'י פי מורגן פרסמו מחקר, המתבסס בעיקר על חישובים מתמטיים, ומסקנתם עגומה: בעשור הקרוב על המשקיעים לצפות לתשואות שנתיות ממוצעות נמוכות בהרבה ממה שהורגלנו בעשורים האחרונים. 

על פי המחקר השווי הנוכחי של שוק המניות גבוה יחסית מבחינה היסטורית, בעיקר עקב ביצועי היתר של המניות הגדולות. על פי הנתונים התשואות בטווח הארוך מתיישרות אל הממוצע, ולכן, עם מכפיל רווח של 23.7 במדד הדגל ה-SP500, התמחור של המדד גבוה ב-25% מהממוצע של 35 השנים האחרות שעומד על 19 בלבד. החוקרים השתמשו בקריטריון ערך נוסף - שיעור מכפיל הרווח המתואם המחזורי של רוברט שילר, שמשקף תמחור יקר אף יותר מהמכפיל הממוצע הרגיל. מסקנת החוקרים מהחישובים האלו שהתשואה השנתית הממוצעת בעשור הקרוב תעמוד על 5.7% בלבד, לעומת כמעט כפול בעשור הקודם. 

בנוסף לחישובי התמחור, החוקרים התבססו גם על נתונים פונדמנטלים נוספים. המרכזי שבהם הוא הזדקנות האוכלוסיה. משקיעים מבוגרים יותר נוטים להפחית את הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות שלהם, לכן אוכלוסיה מבוגרת יותר משמעותה זרם כספים נמוך יותר לשוק המניות. כעת אחוז המניות מתוך תיק ההשקעות בשיא היסטורי. עם פרישתם לפנסיה של יותר ויותר אנשים מדור הבייבי בום (ילידי 1946 - 1964), ולאחריהם מדור ה-X (ילידי 1965-80), האחוז הזה צפוי לרדת. 

גורמים נוספים שעלולים להוריד את ההחזר הממוצע הם עצירת הגלובליזציה, התגברות הרגולציה נגד החברות הגדולות (כאמור, המנוע העיקרי לעליות בשנים האחרונות), עליה בחוסר היציבות הפוליטית בארצות הברית ותהליך הדה-דולריזציה בעולם. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לרון 18/09/2024 13:17
    הגב לתגובה זו
    מניות דיבידנד אמנם יותר יציבות אך הדיבידנד עצמו יורד ממחיר המנייה והמשקיע "משלם לעצמו"/"מוחזר למשקיע"
  • בתיאוריה. במציאות זה לא מתומחר (ל"ת)
    תיאורטיקן 19/09/2024 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שועל ערבות 18/09/2024 13:17
    הגב לתגובה זו
    איך הם יכולים לדעת מה יהיה בעשור הקרוב זה כמו לקרוא בקפה
  • 5.
    יהיה חכם לעבור למניות דיבידנד ואג"ח עם חלק מהכסף (ל"ת)
    מושון הכושון 18/09/2024 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ישימו בפקדונות (ל"ת)
    המנפח 18/09/2024 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לרון 18/09/2024 07:18
    הגב לתגובה זו
    ששמתם לא לעניין,אחרי שנים טובות יש גרועות בלי קשר לדוב/שור
  • 2.
    לרון 18/09/2024 07:12
    הגב לתגובה זו
    אחרי שנים של ריבית אפס מובן וברור שיתהפך הגלגל,ככה אגב אני קונה/מוכר בשוק ההון
  • 1.
    צמיחה עלובה גוררת ירידה במחירי המניות (ל"ת)
    זה מה שצפוי לעולם 18/09/2024 06:43
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.