מה עתיד הסחורות? תסתכלו על ההובלה הימית
האופוריה סביב בחירתו של ברק אובמה לנשיאות ארצות הברית לא הועילה למשקיעים בשווקים הבין-לאומיים בשבוע האחרון והמדדים הוסיפו לרדת בתלילות, אם כי תיקון מסוים כלפי מעלה נרשם בכל זאת ביום שישי האחרון. מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, ירד בשבוע שעבר בשיעור של 4.3%. מערכו הגבוה ביותר השנה כבר ירד המדד ב-45.8%, ומערכו בתקופה זו בשנה שעברה ירד המדד ב-27.6%. מבין כל הסחורות, במחירי סחורות האנרגיה ובראשן הנפט נרשמו הירידות המשמעותיות ביותר.
גם מחירי המניות הוסיפו לרדת בשבוע האחרון: מדד המניות העולמי, MSCI World, ירד בשבוע שעבר ב-1.35%, ומערכו בתקופה זו בשנה שעברה ירד המדד ב-42.4%. מדדי המניות בארצות הברית ירדו בשיעור גבוה יותר, מדד S&P 500 ירד בשבוע שעבר ב-3.9%, ומערכו בזמן זה בשנה שעברה ירד המדד ב-36.0%. מדד מניות הנאסד"ק, ירד ב-4.27%, ומערכו באותה עת בשנה שעברה ירד המדד ב-37.3%.
הדולר התחזק בסיכום שבועי ב-0.1% ביחס לאירו ל-1.272 דולר לאירו, ומערכו בזמן זה בשנה שעברה התחזק הדולר ב-13.4%. הדולר נחלש בסיכום שבועי ב-0.2% ביחס לין היפני ל-98.23 ין לדולר, ומערכו בזמן זה בשנה שעברה נחלש הדולר 11.2%. ביחס לשקל התחזק הדולר בסיכום שבועי ב-2.9% ל-3.819 שקל לדולר, ומערכו בזמן זה בשנה שעברה נחלש הדולר ביחס לשקל ב-2.6%.
בטבלה שלהלן רוכזו השינויים במחירי הסחורות בשבוע האחרון, יחסית למחיר השיא שלהן השנה וכן השינויים במחירים מאותה עת בשנה שעברה.
האם המשך הירידות במחירי רוב הסחורות מלמד על ירידה ממשית בביקוש לסחורות ועל ירידה בצריכתן בשיעור המשתקף מהירידה התלולה במחירן, עד כדי 58.6% במחיר הנפט, 62.8% במחיר הבנזין, 58.1% במחיר הנחושת ו-74.5% במחיר הפלדה ממחיר השיא שלהן השנה? אחת הדרכים לבדוק זאת היא על ידי מעקב אחר המתרחש בהובלה הימית, ועל כך בהמשך.
הובלה ימית
מחיר הובלה ימית, בדיוק כמחירה של כל סחורה, אינו קבוע והוא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מדד מחירי ההובלה הימית, (Baltic Dry Index (BDI, נקבע מדי יום מאז 1998 בבורסת Baltic, שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, דוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. באמצעות מעקב אחר ערכי המדד מתקבלת תמונה של הביקוש לסחורות ושל צריכתן ברחבי העולם.
במדד מחירי ההובלה הימית נרשם שיא של כל הזמנים, 11,793 נקודות ב-20 במאי 2008; ב-4 בנובמבר נרשם מחירו הנמוך ביותר מאז 1999, 815 נקודות, כלומר ירידה של 93% בשישה חודשים; וביום שישי האחרון סגר המדד בערך של 829 נקודות. הירידה הדרמטית ללא תקדים במחיר ההובלה הימית, שהגיעה עד לידי מחירי הפסד, מלמדת על ההידרדרות העצומה בביקוש לסחורות ובצריכתן בעולם. סיבה נוספת לירידה בביקוש להובלה ימית הוא מחנק האשראי העולמי, אספקת סחורות מעבר לים נעשית כנגד מכתבי אשראי המבטיחים לספק הסחורה תשלום עם מסירת המטען, ובמצב הנוכחי הבנקים מקשים מאוד על קבלת מכתבי אשראי, ולפיכך נפגע מאוד המסחר בסחורות בין המדינות השונות.
שינוי במגמה במחיר ההובלה הימית, שישתקף במדד, כלומר תחילתה של עלייה בערכיו, ילמד על שיפור בביקוש לסחורות ועל סיכוי לעלייה במחירן. מדד מחירי ההובלה הימית הקדים את מדד הסחורות CRB של רויטרס-ג'פריס והגיע לשיאו ב-20 במאי השנה, לעומת מדד הסחורות CRB שהגיע לשיאו ב-2 ביולי השנה, כך שקרוב לודאי שכאשר תשתנה המגמה, יקדים מדד מחירי ההובלה הימית את מחירי הסחורות וייתן לנו איתות שצפויה עלייה במחירי הסחורות.
מדד מחירי ההובלה הימית (Baltic Dry Index (BDI שנים 2008-2007
מחירי המניות של חברות ההובלה הימית, המחזיקות צי אוניות מטען, נפלו בדומה לירידה במדד מחירי ההובלה הימית, ונסחרות כיום במכפילי רווח מגוחכים ביחס לרווחיהם ב-12 החודשים האחרונים. אבל יש לזכור שחלק מצי האוניות שלהן מושבת כיום בגלל חוסר כדאיות בהובלת מטען במחירים כה נמוכים.
בטבלה להלן רוכזו נתונים על שמונה חברות ציבוריות חשובות להובלה ימית: שווי השוק, הירידה באחוזים במחיר המניה ממחיר השיא שלה השנה, מכפיל הרווח לארבעת הרבעונים האחרונים ויחס מחיר המניה להון עצמי.
יש להניח שכאשר יתאוששו מחירי ההובלה הימית יעלו גם מחירי המניות של החברות האלו בהתאם.
*מאת: אריה גורן, גלובלי בכלל פיננסים.
*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של , או כל סחורה שהיא.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה