כמה מילים על האופוריה סביב תגלית הגז של תשובה

במסחר בסחורות בשבוע שעבר לא נרשמה מגמה אחידה, בעוד שמחירי הנפט והמתכות האצילות עלו, מחירי המתכות התעשייתיות ירדו ירידה תלולה.
 | 
telegram

מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות אבל מוטה בעיקר למחיר הנפט (23% מהמדד), עלה בשבוע שעבר ב-2.13%. מדד הסחורות נמוך כיום ממחיר השיא שלו ב-3 ביולי 2008 ב-52.4%. העליות המשמעותיות ביותר מבין כל הסחורות בשבוע שעבר היו במחיר הנפט – 9.2%, במחיר הקקאו – 8.0% ובמחיר הזהב – 6.7%. הירידות המשמעותיות ביותר מבין כל הסחורות בשבוע שעבר היו במחיר האבץ – 11.0%, במחיר האלומיניום – 10.8% ובמחיר העץ – 11.2%.

מדד מחירי ההובלה הימית, Baltic Dry Index, עלה בשבוע האחרון ב-11.2% ל-980 נקודות. המדד נמוך כיום ב-91.7% מערך השיא שלו, 11,793 נקודות, שנקבע ב-20 במאי 2008.

מחירי המניות הוסיפו לרדת זה שבוע שלישי ברציפות: מדד המניות העולמי, MSCI World, ירד ב-4.67%; המדד נמוך כיום ב-47.33% מערכו הגבוה בשנה שעברה, שנקבע ב-19 במאי 2008. מדד המניות האמריקאי, S&P 500, ירד בשבוע שעבר ב-2.14%; המדד נמוך כיום ב-43.5% מערכו הגבוה בשנה שעברה, שנקבע ב-2 בינואר 2008. מדד מניות הנאסד"ק ירד בשבוע שעבר ב-3.40%; המדד נמוך כיום ב-44.5% מערכו הגבוה בשנת 2008.

הדולר התחזק בסיכום שבועי ב-2.23% ביחס לאירו ל-1.297 דולר לאירו, אבל נחלש ב-2.2% ביחס לין היפני ל-88.73 ין לדולר. ביחס לשקל התחזק הדולר בסיכום שבועי ב-2.45% ל-3.98 שקל לדולר.

בטבלה שלהלן רוכזו השינויים במחירי הסחורות בשבוע האחרון יחסית למחיר השיא שלהן ב-2008 ולמחיר השפל אחריו. כמו כן, מופיעים שני טורים ובהם הסימולים של תעודות הסל המתאימות להשקעה בסחורות שלהן קיימות תעודות סל; תעודות לונג לאלו שצופים עלייה במחיר הסחורה, ותעודות שורט לאלו שרוצים להרוויח מירידה במחיר הסחורה. הסימולים המסומנים ב-* מתייחסים לתעודות הנסחרות בבורסות אירופה בלבד, שאר התעודות נסחרות בבורסות ארצות הברית. הסימולים המסומנים ב-** מתייחסים לתעודות סל שאינן משקיעות ישירות בסחורה אלא בקבוצת מניות של חברות העוסקות בסחורה הספציפית.




גז טבעי כדלק למכוניות

בעקבות גילוי שדה הגז הענק בקידוח תמר מול חופי חיפה פשטה אופוריה בישראל מתוך מחשבה שהגז הטבעי מבאר זו יענה על כל צרכי האנרגיה של המדינה. באותה עת גם התפרסמו בכלי התקשורת מאמרים על האפשרות לשימוש בגז להנעת כלי רכב, מאמרים שהתאפיינו בבלבול בין שימוש בגז טבעי המופק מבארות ועיקרו הגז הקל מתאן לבין שימוש בגז פחמימני מעובה, גפ"מ (או גז בישול בלשון העם), שהוא תוצר של בתי הזיקוק ומורכב בעיקר מהגזים הכבדים יותר פרופאן ובוטאן.

השימוש בגפ"מ כדלק למכוניות ידוע וקיים בישראל, יותר מ-6,000 מכוניות במדינה כבר עברו הסבה לגפ"מ, הסבה שהיא פשוטה יחסית, כיוון שאת התקנת המערכת עושים המוסכים המתמחים בכך בישראל ולרוב בתוך יום עבודה אחד בלבד. עלות ליטר גז זולה בכ-50% מעלות ליטר בנזין במרבית תחנות הדלק בישראל, זאת בגלל מיסוי נמוך יותר על גז הבישול בהשוואה לבנזין. לעומת זאת, אין עדיין שימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב בישראל.

בניגוד לגפ"מ, שהופך לנוזל בלחץ של שתי אטמוספרות בלבד ואין כל קושי לאחסן אותו במיכלים, אחסון הגז הטבעי מסובך יותר. גז טבעי שעיקרו מתאן הוא קל הרבה יותר והופך נוזל רק בקירור ל-163 מעלות צלסיוס מתחת לאפס והוא מובל בעיקר בצינורות. אולם מתברר שאפשר לאחסן גז טבעי במיכלים מיוחדים בכלי הרכב כשהוא דחוס בלחץ של 240 אטמוספרות. רק לשם המחשה, אוויר במיכלי צלילה מאלומיניום נדחס בלחץ של יותר מ-200 אטמוספרות, ובפיתוח מכוניות מונעות במימן משתמשים במיכלים מסיבי פחם שבהם נדחס המימן בלחץ של 700 אטמוספרות.

כיום נוסעים בכבישי העולם יותר מחמישה מיליון כלי רכב המונעים בגז טבעי. בארצות הברית משמש הגז הטבעי בעיקר לייצור חשמל, להסקה ולשימושים תעשייתיים, ורק עשירית האחוז משמשת להנעת כלי רכב. כיום נמצאים על הכבישים בארצות הברית כ-150,000 כלי רכב מונעים בגז טבעי דחוס compressed natural gas, CNG, הכוללים רכב כבד (משאיות ואוטובוסים) ומכוניות פרטיות. גם בארגנטינה וגם בברזיל יש כמיליון כלי רכב מסוג CNG.

בניגוד להנעת כלי רכב בגפ"מ, הדורשת הסבה פשוטה יחסית ואפשר לעשותה בכל כלי רכב, שימוש ב- CNG דורש כלי רכב מיוחדים. כיום מוצע בארצות הברית רק סוג מכונית אחת למטרה זו, Honda Civic GX, העולה 25,225 דולר, כלומר, ב-2,290 דולר יותר מהמקבילה ההיברידית שלה, וב-7,000 דולר יותר מהמקבילה המונעת בבנזין, אבל זוכה לזיכוי מס של 4,000 דולר לעומת זיכוי מס של 2,100 דולר למכונית ההיברידית; זאת מכיוון שמכונית המונעת בגז טבעי מזהמת פחות.

טווח הנסיעה של מכונית ההונדה הוא כ-400 קילומטר בלבד לכל מילוי, ובארצות הברית פועלות רק כ-1,500 תחנות דלק למילוי גז טבעי, כמחצית מהן לשימוש הציבור הרחב. פתרון חלקי לבעיה הוא מתקן מיוחד המאפשר מילוי ביתי של גז טבעי מהצנרת הביתית, תהליך המילוי לוקח אורך 16 שעות, אבל הוא מאפשר גמישות מסוימת.


מלבד היותו מזהם פחות, השימוש בגז טבעי להנעת מכוניות גם בטוח יותר לשימוש. בניגוד לבנזין, שבמקרה של תאונה נשפך על הכביש הגז הטבעי מתאייד מיד, נוסף על כך, טמפרטורת ההצתה שלו היא כפולה מזו של הבנזין, כך שהסיכוי שיגרום לשריפה קטן יותר. שימוש בגז טבעי מאריך גם את משך חיי המנוע בגלל שריפתו הנקייה, שאינה מותירה שאריות פחם בבוכנות.

לסיכום, אם התחזיות לכמות הגז הגדולה שנמצאת לחופי ישראל יתממשו, ויחל שימוש רחב בגז טבעי להנעת כלי רכב, הדבר יביא להקטנת זיהום האוויר, לחיסכון גדול בהוצאות המדינה על יבוא נפט ולהקטנת הוצאות התחבורה של משקי הבית והחברות.


מאת: אריה גורן, גלובלי בכלל פיננסים.

*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של או כל סחורה שהיא.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות