9 דברים שאתה מוכרח לעשות לפני התקשרות עם משקיע
מאת: אנטון רובינשטיין , מנכ"ל טרגו
לרוב היזמים יש דבר אחד במשותף: הם לגמרי מאוהבים בחברה שלהם ובמוצר שלהם. הם נלהבים ואופטימיים, הם לא יכולים לחכות לספר לכולם איך הרעיון או המוצר שלהם ישנה את העולם. אולם לפני שהדבר יכול לקרות, יזמים, במיוחד מתחילים צריכים להקדיש זמן לדברים שיעזרו להם לממש את הפוטנציאל שלהם.
אנחנו בטרגו ממליצים לכם לאמץ את הרשימה המלאה הזו. ביצוע הנחיות אלה יסייע לכם לגייס השקעה ולבנות שותפויות יקרות ערך:
1. עשה את שיעורי הבית שלך
צרו רשימת משקיעים, והכינו שיעורי בית. גיוס כסף עבור הסטארט אפ שלך הוא כמו כל תהליך מכירה. אתה אוסף לידים, מתעדף אותם ואז אתה סוגר עסקאות.
כדי להתמודד עם אתגר גיוס השקעה, מרבית היזמים יתקשרו עם כל משקיע (אנג'ל) או עם קרן הון סיכון. זו דרך אחת להתמודד עם האתגר, אך יש לקחת בחשבון שזו אינה הדרך הכי יעילה.
יותר אפקטיבי יהיה לאסוף לידים איכותיים, לאחר מכן לחמם את הלידים בהתעניינות במוצר / השירות ולבסוף לעבוד על סגירת עסקאות.
זיהוי משקיעים פוטנציאלים הוא תהליך, אך אתה יכול להשיג זאת באמצעות מידע זמין לציבור או משירות מבוסס מנוי (לעתים קרובות בעלות יחסית צנועה). עם רשימה ביד, עליך לסמוך תחילה על משקיעים פוטנציאליים שעמם יש לך קשר אישי כלשהו ולשכנע את אחד מהם להשקיע, כך יהיה לך יותר קל לגייס משקיעים נוספים.
לפני שתפגש עם משקיע פוטנציאלי כלשהו, למד עליו כמה שאתה יכול - רקע, סגנון, השקעה מוצלחת ביותר וכישלון הכי גדול. משקיעי "כסף חכם" מביאים הרבה יותר לשולחן מאשר רק כסף. הם יכולים להביא ערך עצום בתהליך הפיתוח העסקי בתהליכי גיוס בסבבים הבאים.
2. תכנון האסטרטגי כבסיס לתוכנית עסקית
לפניכם 8 מרכיבי מפתח בכל אסטרטגיית תכנון:
- שוק היעד
- גודל וצמיחה בשוק
- הצעת הערך הייחודית שלך
- פרופיל לקוח
- סביבה עסקית ותחרות
- מפת הדרכים של המוצר שלך
- התוכנית שלך במשך 12, 24 ו- 36 חודשים
- אבני הדרך העיקריות שלך, במיוחד במהלך 18 החודשים הקרובים
3. פיתוח תוכנית עסקית ומודל פיננסי
תוצאות תהליך התכנון האסטרטגי שלך מהוות את נקודת ההתחלה של התוכנית העסקית שלך. התוכנית האסטרטגית הממוצעת צופה מודל פיננסי רבעוני ושנתי לשלוש/ארבע שנים הבאות. כדי להבין כיצד העסק שלך עובד ברמה המאפשרת לך לתאר אותו למשקיע פוטנציאלי, חשוב להקפיד על תוכנית פיננסית מפורטת ומבוססת מחקר וtraction (אם יש). חשוב שתציג את המיזם שלך נכון. לא פחות חשוב להבין את הפן העסקי בהזדמנויות שאתה מציע ללקוחות ולמשקיעים. אתה חייב להיות מסוגל להסביר את התוכנית העסקית שלך בצורה ברורה וחדה.
4. טיוטה של אבני דרך מרכזיות
אבני דרך מרכזיות הן חלק מהתוכנית העסקית שלך. המשקיעים זקוקים לביטחון ביכולת שלך לספק תוצאות. אם אינך מזהה יעדים ניתנים למדידה, כיצד הם יכולים לסמוך שתבצע תוכניות גדולות יותר? או אפילו לדעת מתי הגעת לאן אתה רוצה ללכת?
התהליך האופייני לגיוס הון סיכון בסדרה A נמשך כחצי שנה. גיוס סיבוב עם משקיעי seed אינו שונה בהרבה. היזמים הטובים ביותר מקימים כמה אבני דרך מרכזיות לטווח הקרוב שאליהם ניתן להגיע תוך שנה ההישגים הללו עוזרים לבנות אמון בקרב המשקיעים הפוטנציאליים שלך. כל אבן דרך צריכה להיות אמיתית ורלוונטית מבחינת הפחתת הסיכון.
5. צור סיפור שמקיף את הבעיה שהחברה שלך פותרת
התמודדות עם בעלי הון סיכון יכולה להרגיש קצת כמו להפיק הצגה על תשומת הלב של המשקיע. הדבר תקף בדרך כלל גם למשקיעים אנג'לים - אלא אם כן אתה מוצא אחד שרוצה "להעמיק" בטכנולוגיה או במוצר יחד. זו יכולה להיות טקטיקה יעילה להשקת מוצר טכנולוגי עם משקיעים שכבר מתמחים בתחום הטכנולוגי שלך. אך בדרך כלל זה לא יעבוד עם VC. בכל מקרה VCs הם גופים שרואים הרבה עסקאות. אם אתה רוצה לתפוס את תשומת ליבם, מוטב שתראה להם משהו בחמש הדקות הראשונות של הפגישה שלך.
סיפור משכנע שמעביר את החוויה למשקיע מוכיח את עצמו. כשאתה מתאר את הכאב של לקוח שלך בצורה מעניינת וכשאתה מתאר כיצד הפתרון שלך מקל על הכאב הזה, תוכל למשוך אותם פנימה.
6. One Pager
תכנן ה One Pager שלך כדי לתת מספיק מידע, להשיג עניין ולהביא לידי פגישה פנים מול פנים. הדגיש את העובדות הרלוונטיות ביותר אודות החברה, המוצר ושוק היעד שלך.
7. התאמנו על Elevator Pitch
השתמשו ב One Pager שלכם ותרגלו אותו במעלית. דמיינו לעצמכם שאתם נמצאים במעלית שנסיעה בה יכולה להימשך בין 30 שניות לשתי דקות. באותו הזמן, עליך לתאר בבירור מה החברה שלך עושה, איך אתם הולכים לנצח בשוק היעד ואת היתרון התחרותי שהמוצר שלכם מציע על פני השחקנים האלטרנטיביים. אל תדקלמו את השורות. תנו לתשוקה שלכם להוביל אתכם.
8. פיתוח מערך של שאלות נפוצות ותרגול עם קהל עוין
זהו אחד המרכיבים החשובים ביותר בהכנה מול משקיע. תפתחו שאלות נפוצות המבוססות על שאלות קשות ונסו אותם עליכם או על הצוות. זכרו כי פיתוח מערך שאלות קשות הוא אחד החלקים החשובים ביותר בהכנה מול משקיע.
9. חזרו על הפעולות הללו
כשאתה נפגש עם משקיעים פוטנציאליים, קח את המשוב שלהם. שלב את הרעיונות שלהם במצגת, בתוכנית העסקית שלך, תקציר מנהלים, מודל עסקי ושאלות נפוצות. נסו ללמוד מכולם. גם אם עשיתם עבודה אדירה בהכנות לקראת הפגישה עם המשקיע הראשון שלכם.