גלידות וברז בירה במשרד זה כיף, אבל מה באמת מושך עובדים לחברה ויותר חשוב מזה: מה יגרום להם להישאר?
מאת עילית רז, מנכלי״ת ומייסדת-שותפה של ג׳ונקו
מכונית טסלה לכל עובד, ברז בירה, "תן ביס" לשפים מפורסמים בקפיטריה והופעות של עידן רייכל במשרד - אלו רק חלק מההטבות שמציעה חברת ההייטק Webos בסדרת המערכונים הייטקס של "ארץ נהדרת". כשצופים במערכונים האלו, אי אפשר שלא לצחוק אבל גם קצת להתכווץ בפנים בו זמנית. בכל זאת, בכל צחוק יש שמץ מן האמת.
לתחושתי, בשנה האחרונה, ממש כמו ש״ארץ נהדרת״ מציגה- הקרב על הכישרון המוביל בעולם ההייטק בישראל יצא קצת משליטה. החברות מנסות להתעלות אחת על השנייה וכדי לגייס את הטאלנט הבא, הן מציעות הטבות שנראות למי שמסתכל מהצד כאבסורדיות. המצב הזה גורם לנו לתהות: אולי יש דרך טובה יותר לעשות את זה?
מגמת "ההתפטרות הגדולה" פוגשת את ״האדם מחפש משמעות״
חשוב להבין שתופעת "ההתפטרות הגדולה" (The Great Resignation) היא אמיתית לחלוטין, ונפוצה בעיקר בארצות הברית. יותר ויותר אמריקאים בוחרים להתפטר ממקום עבודתם והנתונים רק מוכיחים את זה: רק בחודש אפריל האחרון התפטרו 4 מיליון עובדים ו-3.9 מיליון אמריקאים נוספים התפטרו במהלך חודש יוני. סקרים עדכניים מראים כי 95% מהעובדים חושבים לעזוב את מקום עבודתם, ו-32% מהמעסיקים מדווחים על מחסור הולך וגובר בעובדים.
אבל מה שמתחיל בארה"ב מגיע לרוב גם לארץ הקודש; האקוסיסטם העסקי של ימינו הוא גלובלי; חברות הייטק משרתות לקוחות ברחבי העולם ולחברות ישראליות רבות יש משרדים בארה״ב כך שלא מפתיע שגם בישראל יש מחסור הולך וגובר בעובדי הייטק - במיוחד כאלה שיש להם הכשרה וניסיון רב.
כמובן שלכל עובד יש סיבות אחרות שבגללן הוא מעוניין להתפטר ממקום העבודה, אבל ניתן לומר באופן די גורף שמאז שנכנסה הקורונה לחיינו, יותר ויותר אנשים מחליטים לעשות שינוי תעסוקתי. הקורונה גרמה למיליוני אנשים להרגיש שהחיים קצרים מכדי להתמקד רק בצבירת כסף, והם הבינו שהם רוצים לחפש מעבר לכסף, משמעות עמוקה יותר בחייהם. חלק מהעובדים החליטו לצאת לפנסיה מוקדמת כדי לבלות יותר זמן עם המשפחה או להתנדב בארגונים שונים. אחרים בחרו לשנות כיוון ולהגשים את החלום שלהם - לחזור לספסל הלימודים ולעשות תואר בתחום חדש, או לעבור הסבת מקצוע לעיסוק שונה שייתן להם תחושה של משמעות.
מכון המחקר גל לופ טוען כי "ההתפטרות הגדולה" נובעת מכך שהעובדים חשים תחושה של חוסר משמעות במקום העבודה, כאשר רק 18% מהעובדים בישראל מדווחים על תחושת מעורבות במקום העבודה.
מחפשי העבודה מחפשים הטבות אחרות
לפי חברת JobVite, תנאי השכר הוא עדיין גורם משפיע עבור מחפשי עבודה. ניתן גם לראות לכך ביטוי בעליית השכר של עובדי ההייטק בשנה האחרונה - השכר הממוצע בהייטק הישראלי קפץ ב-10% ברבעון השני של 2021 בהשוואה לרבעון הראשון. לצד העלייה הגדולה בתלושי השכר, עלו גם מענקי החתימה. בסך הכל, שכר העובדים בענף הטכנולוגיה בארץ עלה בעשרות אחוזים בחצי השנה האחרונה.יחד עם זאת, כשחברות ההייטק השונות מבינות שכדי להתחרות על כח האדם, הן צריכות להשוות תנאים ומציעות משכורות דומות, עדיין ישנם גורמים אחרים שמשפיעים על ההחלטה של מועמד לאיזו חברה להצטרף.
גם היום ב2022, העובדים עדיין רוצים הטבות, אבל הם רוצים הטבות שונות ממה שחברות ההייטק בדרך כלל מציעות להם. במקום שולחנות פינג פונג, משחקי ארקייד וכלבים במשרד העובדים בישראל, מסתבר, מעדיפים חיים בריאים השומרים על איזון נכון בין פנאי לעבודה ,כמו גם עבודה גמישה, ביטוחי בריאות, ימי חופשה בתשלום ותשלום על ימי מחלה. מעבר להטבות, מחפשי עבודה בודקים לעומק את הערכים של מקום העבודה שלהם.רק לאחרונה פרסם ה- Harvard Business Review מחקר שמציין שכעת, הערכים החשובים ביותר לעובדים בארגון הם שקיפות ותרבות של למידה ופיתוח. זה מצביע על כך שעובדים כנראה מחפשים יותר מתגמול כספי.
עבודה משמעותית היא בעלת חשיבות עליונה
כדאי לזכור שהטבות לא תמיד עוזרות לשמור על פרודוקטיביות העובד. אם העובדים נשארים בחברה שלכם רק מכיוון שאתם מציעים ׳שלל׳ טוב יותר, המחויבות והמוטיבציה שלהם עלולות להיות נמוכות ויש להניח שיעזבו ברגע שתגיע הצעה טובה יותר.בג׳ונקו, אנחנו נותנות ערך מוסף לעובדים שמחפשים לעבוד עבור חברה שהמוצר שלה עוסק באג׳נדה חברתית. וגם בעת הניהול פנימה, החברה משתדלת To practice what we preach ולא לזייף - הפינוקים וההטבות הם סמל קטן לאכפתיות שבאה לידי ביטוי בדברים החשובים באמת.
עובדים ועובדות מעריכים חברה שמעניקה משמעות לעבודה שלהם יותר מאשר חברה שנותנת להם הטבות. חברת מרסר מציינת כי 37% מהעובדים מחפשים חברה עם ערך תאגידי חזק, שליחות ומטרה, ו- 36% מהעובדים מעוניינים לעבוד במקומות שאכפת להם מעשייה חברתית הון חברתי וקיימות.
כמנכלי״ת, אני שואלת את עצמי - איזה עובדים את באמת רוצה, כאלה שכל מה שמשנה להם זה עוד פלייסטיישן או שיש להם דרייב אמיתי? כאלה שעושים סלפי על חדר המשחקים אבל מתקשים לשלב את חייהם הפרטיים עם העבודה ונורא מתוסכלים או כאלה שבאמת מרוצים ומצליחים לעבוד באיזון נכון ולהיות במאה אחוז בעבודה כשהם עובדים? אין ספק, חשוב לתת לעובדים את התנאים האופטימליים כדי שיהיו מרוכזים 100% מהזמן שלהם בעבודה, אבל אני באמת מאמינה שכשחברות ההיי-טק נאבקות ראש בראש על גיוס הטאלנטים הטובים ביותר, מי שמנצחת היא לאו דווקא זאת שמציעה את המשכורת הגבוהה ביותר או את ההטבות השוות ביותר. עבודה בעלת משמעות היא זאת שעושה את ההבדל, ומהווה גורם מכריע הן עבור מחפשי עבודה והן לצורך שימור העובדים.
אם העובדים שלכם לא מרגישים שהעבודה שלהם מתגמלת אותם רגשית, שהם באמת עובדים עבור חברה שיש לה חזון וערכים ברורים, ושהיא יודעת לתקשר את זה באופן ברור וקוהרנטי לעובדים שלה, כל ההטבות שבעולם לא יגרמו להם להיות יותר פרודוקטיביים.
כן, אפילו אם תציעו להם גלידה ב- 42 טעמים.