האודיסאה של בלאקברי: האם קמבק הוא אפשרי - והמניה תעשה מהלך דרמטי?
ראינו שאבוג'ן הגישה להנפקה בנאסד"ק (סימול יהיה:EVGN ), ברוכה הבאה. גם ראינו שהחברה האריכה חוזה הפתוח שלה עם "אהבתנו" הגדולה סינג'נטה (סימול: SYT) וזאת בנושא ההגנה על צמח הסויה, אחד ממקורות התזונה החשובים לאנושות.
הנושא של plant genomics מעניין אותנו מאוד והידע שנמצא בישראל הוא מהמתקדמים בעולם כך שהפוטנציאל, לחברה מהסוג של אבוג'ן, גדול. כדאי מאוד לעקוב אחרי החברה הזו שגם מונסנטו מושקעת בה, שפרופסור אילן חת, נשיא מכון וייצמן למדע מייעץ לה, שד"ר מרטין גרסטל הוא היו"ר שלה (גם של קומפיוג'ן) ושמנוהלת ע"י איש הכספים מר עופר חביב, גם הוא מקומפיוג'ן לשעבר. נעשה ספור בקרוב.
האודיסאה של בלאקברי (סימול:BBRY), האם קמבק אפשרי?
הצעת הרכישה של Fairfax Financial Holdings מאתמול נשמעת כמסיימת את דרכה של בלאקברי כחברה ציבורית אבל לא כ"כ מהר. יש עוד את תהליך הבדיקה הנאותה ואת היכולת לגייס מזומן של 4.7 מיליארד (שלחברה כמו Fairfax לא צריכה להוות בעיה) וכמובן יש את החלטת בעלי המניות (ש-Fairfax היא מהמובילות עם כ-10%) שאנחנו לא בטוחים שתתמוך ובמיוחד לאור הסעיף בהצעה לפיו בלאקברי יכולה לגשש, עד לסיום תהליך הבדיקה, גם אצל קונים פוטנציאליים אחרים. אם יצליח Prem Watsa, המייסד והיו"ר של Fairfax והמכונה "ווארן באפט הקנדי", לסגור את העסקה זה אכן מה שיקרה.
בינתיים עדיין נותר לספקולנטים מרווח זמן להמר על תוצאות ההצעה. בגדול אפשר לומר שלחברה במצבה של בלאקברי יציאה מהבורסה זה הפתרון הטוב ביותר שמאפשר "שקט תעשייתי" שכ"כ נחוץ לחברה שמפרפרת בין חיים למוות. אבל כאן מדובר במצב ייחודי ובאופציות אחרות שלדעתנו עדיין קיימות וכל זה לצד הספור המפליא של החברה הקנדית שעברה ככוכב שביט בעולם התקשורת האלחוטית דיגיטאלית.
מייק לאזרידיס (Lazaridis) ייסד את Research In Motion Limited בשנת 1984 ביחד עם Jim Balsillie, איש עסקים קנדי. עד להנפקה הציבורית ב-1998 גייסה החברה למעלה מ-30 מיליון דולרים ממשקיעים פרטיים וזאת כחברה שתייצר זימוניות (pager). כשנה וחצי לאחר ההנפקה שחררה החברה את ה-BlackBerry 957, הטלפון האלחוטי החכם הראשון שלה מה שהוביל אז את המניה למחיר של פי-20 פלוס מההנפקה. לאזירידיס ובאלסילי ניצלו את המומנטום, פדו אופציות ומכרו מניות. בכסף הקים לאזרידיס את המכון לפיסיקה תיאורית ואת מכון ה-IQC (Institute for Quantum Computing) באוניברסיטת וואטרלו בתרומות אישיות של 170 מיליון ושל 100 מיליון דולרים בהתאמה.
שותפו, באלסילי, תרם 50 מיליון לאוניברסיטת ווטרלו ועוד 100 מיליון להקמת ביה"ס לנושאים בינלאומיים באוניברסיטה. הסיפור חשוב כי מדובר בצמד יזמים שמיזג הבנה עסקית עם גאונות טכנולוגית ויצירתיות, שיצר למעשה נישה תקשורתית חדשה ופיתח אותה בהצלחה גדולה. ממכירות של כ-290 מיליון דולרים והפסד תפעולי ונקי של 58 ו-28 מיליון בהתאמה ב-2002 עברה החברה, בשנת 2011, למכירות של 19.9 מיליארד דולרים, ונקי של 4.6 ו-3.4 מיליארד דולרים. הרווח למניה עבר מהפסד של 0.06 דולר ב-2002 לרווח של 6.4 דולרים ב-2011.
ההצלחה של בלאקברי התבססה בעיקר על ההצלחה בצפון אמריקה ובמיוחד בארה"ב. ב-2007 הוציא ג'ובס את האיפון שלו ומאז החלה למעשה ההתדרדרות של החברה הקנדית. אפל הציעה לצרכן ובלווי מסע פרסומי ותקשורתי אדיר מוצר שהתאים יותר להתפתחויות בתחום ה-IT. וול סטריט קלטה את המהפך והחלה להכות את מנייתBBRY (אז עדייןRIMM ). בגלל הצמיחה המהירה בביקוש לטלפוI חכם (שהבהירה שיש מקום לכמה חברות לצמוח בו וסאמסונג עדיין לא כיכבה שם) וגם בגלל שנראה היה שבלאקברי משנה אסטרטגיה, מתאימה עצמה לשינויים חזרה BBRY , בקיץ 2008, לשיא של 140 דולר (שווי חברה אז של 80 מיליארד) אלא שאז הגיע משבר 2008. במהלך המשבר, שכלל לא פגע בביקושים לסמארטפון, הצטרפה, לצד ההצלחה של אפל, גם סמסונג ותוכנת האנדרואיד של גוגל ובלאקברי "נשברה".
המניה עלתה אומנם במחצית הראשונה של 2009 משאול התחתיות של סוף 2008 תחילת 2009 ושוב בין סוף 2012 לתחילת 2013 אבל עליות אלו היו חלק מעליית העדר והאמת היא שהעליות היו זה מה שהאמריקאים מכנים "פרפור של חתול מת". לאזריעדיס, די בדומה למה שקרה לסטיב ג'ובס בסיבוב הראשון שלו עם אפל, נרדם בשמירה. לאזרידיס התעלם מהשינויים המהירים מהצפוי בתחום ה-IT. נכון, מעט מאוד אנשים בתחום האלחוט החכם הבינו את המצב כפי שהבין לאזרידיס (שללא ספק הבין היטב את התקדמות ה-IT בתחומי מהירות העברת נתונים, אחסונם, אבטחתם ורמת האיכות). אבל בעוד החברה מתכננת את המשך דרכה ושוקלת כיצד תעבור למכשיר שמתאים יותר לצרכן הממוצע, העסקי, הלא עסקי ובמיוחד לנוער, בא סטיב ג'ובס שגם הוא הבין לאן השוק הולך ופרץ לתחום בעוצמה אדירה ועל גבי קמפיין תקשורתי אדיר ופשוט "גנב" ללאזרידיס את הנישה. משבר 2008-9 תרם לנפילה כאמור אבל לא הוא היה הסיבה העיקרית לנפילתה. המהלך של ג'ובס בעיתוי הנכון היה הסיבה העיקרית לנפילה.
האם החברה יכולה להשתקם?
צריך להבין שמשבר בלאקברי אינו דומה כלל למשבר שעברו נוקיה (סימול:NOK ) או אלקטל- לוסנט (סימול:ALU). הבעיה הגדולה ביותר של בלאקברי היא שיותר ויותר קונים פוטנציאליים, כולל מספר גדול של חסידי החברה בעבר, מעדיפים להמתין ולראות אם החברה תצליח להתגבר על המשבר. הם חוששים לקנות את מכשירי החברה, אינם משדרגים ואינם קונים מכשירים חדשים כי העתיד לוטה בערפל. בשוקIT שצומח ותחרותי מאוד זה מצב נוראי לחברה. מצבה הנוכחי של בלאקברי מזכיר לנו דווקא את מצבה של אפל בסוף המאה שעברה, לפני החזרתו של סטיב ג'ובס.
המאקינטוש, שבתחילת שנות התשעים הפך למעשה "לדת" ונראה היה שיוביל את שוק המחשב האישי, "נדרס" ע"י מייקרוסופט שידעה להשתלט, באמצעות שיווק אגרסיבי חכם, על נישת המחשב האישי ובאמצעות מערכת שהתאימה יותר לצרכן הממוצע. אפל ניצלה אז מפשיטת רגל רק בגלל שובו של ג'ובס שהבין, במהלך השנים שהיה מחוץ לאפל, שהעולם הטכנולוגי משתנה ושהצרכן משתנה. ג'ובס הבין שאי אפשר יהיה להציל את אפל באמצעות המאקינטוש, צריך להמציא "משהו חדש", מוצר חדש שיתאים לרוח השינויים המהירים. הוא השתמש באפל הישנה (בטכנולוגיות ובצוות המחקר והפתוח) כבסיס לפתוחה של אפל החדשה שנכנסה לנישה חדשה לחלוטין אבל תוך התבססות על החיבור עם המחשב. סטיב ג'ובס בנה למעשה, ביכולת היצירתיות שלו, את אפל מחדש. זה בדיוק מה שצריכה בלאקברי כרגע, הנהלה יצירתית והיא צריכה זאת מהר לפני שייגמר הכסף.
מהן האופציות?
ממה שנראה כרגע ההנהלה ומועצת המנהלים שלה לא בדיוק יודעים מה לעשות. נראה לנו, לאור ההודעה האחרונה שהחברה נוטשת את ניסיונה לחדור לתחום הצריכה האישית, שההנהלה איבדה את אמונה ביכולתה לשקם את החברה בעצמה וזו גם הסיבה בגללה מיהרה להסכים להצעתה של Fairfax. האנשים שמובילים כרגע הם יושבת הראש של הדירקטוריון, הגברת ברברה סטיימיץ ותורסתן היינס, מנכ"ל/נשיא החברה, שניהם התמנו בתחילת 2012.
היינס, בוגר סימנס וששימש כמנהל תפעולי של בלאקברי וסטיימיץ שהיא בעלת ניסיון בנקאי עשיר הם מנהלים בעלי ניסיון וידע אבל להציל חברה מהסוג הזה במצבה הנוכחי צריך אדם בדמותו של סטיב ג'ובס או מייק לאזרידיס, מנהלים עם ניסיון, ידע ובעיקר יצירתיות עסקית. האופציות הריאליות כרגע הן הצעתה של Fairfax או האפשרות שמישהו אחר ייקח את החברה. המציאות העגומה היא שהזמן רץ נגד כול "מושיע". מילא המזומן שבורח אבל גם השוק מכה בחברה. מערכת ההפעלה של בלאקברי נשארה רק עם 4.3% מהשוק כאשר מערכת האנדרואיד וזו של אפל מחזיקות ב-50.4% וב- % 40.4 מהשוק בהתאמה. רק בין אפריל ליוני אבדה בלאקברי % 15.7 מחלקה והירידה בעיצומה.
אז מי עוד יכול לגלות עניין בחברה?
תתפלאו אבל יש לא מעט ובמיוחד בגלל המחיר. ראשית ישנו לאזרידיס עצמו, שבשנה שעברה עזב את החברה, ושעל פי הניו יורק טיימס הוא מעוניין ומנסה לבוא כמוביל עם שתי קרנות ההון הפרטי הענקיות בלאקסטון (סימול:BX) וקארלייל (סימול:CG). קבוצה כזו, לדעתנו, תהיה הפתרון בעל סיכויי ההצלחה הגדולים. אבל בוול סטריט מדברים על כמה מועמדים נוספים. מדברים על מייקרוסופט (סימול:MSFT) למשל שזה עתה רכשה את חטיבת האלחוט של נוקיה (סימול:NOK).
למה ?
כי אולי, בכוחות משותפים ועם כמות הקניין הרוחני המשותפת, תוכל מייקרוסופט לנגוס בנישה שעדיין צומחת במהירות (כפי שהוכיחה אפל זה עתה) ולבנות יריב שווה לאפל, סאמסונג והסיניות. המועמדת השנייה שמוזכרת היא דל (סימול:DEL ), ענקית המחשבים האישיים שבעליה מנסה להפכה לפרטית.
למה?
כי מייקל דל מנסה ממזמן לחדור לתחום האלחוט וזה עלול לזרז את החלטתו ובמיוחד לאחר שהצעתו להחזיר את דל לחיקו אושרה. אמזון (סימול:AMZN) מוזכרת גם היא ולנו נראית כמועמדת רצינית ביותר. אמאזון מחפשת דרך לחדור לתחום הטלפוניה החכמה. יש לה התשתית, יש לה את הקינדל, יש לה הידע, כסף בשפע ובעיקר יש לה את ג'פרי בזוס, אדם שבהחלט מסוגל לבצע מהפך שדרוש. פייסבוק (סימול:FB) מוזכרת גם היא ולבסוף אפל (סימול:AAPL).
למה אפל?
כי התחום היחיד שבו האיפון חלש יחסית הוא תחום הארגונים העסקים (ה-enterprise) ובמחיר נכון יכולה אפל, באמצעות בלאקבארי, שזה התחום החזק שלה, לסגור החסר.
האם כדאי להמר על המניה?
אנחנו, שהמרנו על-ALU ועל-NOK, חוששים להמר על-BBRY. כרגע, לדעתנו, עדיף להמתין.
מדוע?
מדוע?
בסוף החודש תפרסם החברה את תוצאות הרבעון השני של 2014 (אצלה שנת הכספים 2014 התחילה ב-1.4.2013 ומסתיימת ב-31.3.2014) והתמונה מן הסתם לא תהיה טובה יותר (על כך הצביעה התנהגות המניה עד להצעה של Fairfax). נצטרך אז לבדוק את מצבה הפיננסי המעודכן של החברה (המכירות, המצב התפעולי, המזומן ועוד). אז אנחנו ממתינים לשבוע הבא.
הדברים היחידים שכרגע עובדים עבור המשקיע הנועז שיחליט לקפוץ לבריכה הם:
א. שרוב האנליסטים כבר אומרים "קדיש" על החברה שזו כשלעצמה סיבה טובה לספקולנטים הנועזים לקנות.
ב. שתהליך הבדיקה הנאותה ייקח זמן והמניה תקפץ לה כמטוטלת ואת זה החברים הנועזים אוהבים. אבל ברצינות, להבדיל מנוקיה ואלקטל המצב כאן, במקרה ש Fairfax תחליט שלא לקנות ואף אחד אחר לא ייכנס, יכול להגיע לכונס, אז נא להיזהר.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.only the palm creator can.. (ל"ת)capitol 30/09/2013 03:25הגב לתגובה זו0 0סגור