ליאו ליידרמן: "ירידת מחירי הנפט בעולם זה חדשות טובות למשק הישראלי"
פרופ' ליאו ליידמן, היועץ הכלכלי הראשי בבנק הפועלים, נאם הבוקר בכנס של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה. לגבי הירידה במחירי הנפט אמר: "ירידה כזו תחסוך לנו 4 מיליארד דולר לעודף בחשבון השוטף ממאזן התשלומים שלנו". בהתייחס לחוסר היציבות הפוליטית ציין: "עיקר הבעיה הוא הנושא של אי הוודאות הרגולטורית. זכותם של קובעי המדיניות לקבוע את הכללים. אבל מהרגע שהם נקבעו תן למגזר הפרטי לעבוד".
בפתח דבריו התייחס פרופ' ליידרמן למחירי הנפט ולתחזיות בכלל: "אין גוף כלכלי אחד בעולם, וודאי בארץ, שחזה שמחיר הדלק נכון להיום יהיה בין 67-70 דולר לחבית, כולנו דיברנו על מחיר של סביבות 100 דולר. מי היה מאמין שכבר אתמול יכריזו על הקדמת הבחירות. אני לא מכיר גופים רציניים וטובים שידעו לחזות בתחילת השנה שהדולר יהיה קרוב ל-4 שקלים".
מדוע מחיר חבית נפט ירד בשיעור חד כל כך?
"הסיפור הכלכלי הפשוט הוא של ביקוש והיצע. הביקושים בעולם פחתו. יש שחקן גדול שהצטרף להיצע הדלק בעולם – ארה"ב. היא הפכה לגורם דומיננטי, יותר מערב הסעודית. כולם חשבו שזה יקרה רק ב-2016-17.יצרניות הדלק והאנרגיה, בעיקר בארה"ב, יהיה מי שיגיד שיש פה הזדמנות. יש 'מלחמת נפט גלובלית' - מלחמה של ארה"ב וערב הסעודית מול רוסיה ואיראן. הם קואליציה בנושאים שונים של המזרח התיכון. הכלכלה והאיטנרסים הפוליטים והאסטרטגיים הם דומיננטיים".
הירידה במחירי הנפט - איום ממשי על כלכלות רוסיה ואיראן
"מבחינת רוסיה ואיראן הדלק הוא גורם מכריע. ההכנסות של איראן מדלק מהוות 60% ושל רוסיה 50%. המצב הזה מזכיר אירוע גיאופוליטי מן העבר, את אחד מהגורמים לקריסת ברית המועצות - בשנת 1985 כשארה"ב הביאה לירידה במחירי הנפט.
מי מרוויח ומי מפסיד מהירידה במחירי הנפט?
"כל ירידה של 10% במחירי הנפט מעלה את הצמיחה העולמית ב 0.3%, ומורידה את האינפלציה ב0.3%. המפסידים הם בדרך כלל הפגיעה באיכות הסביבה. חברי ארגון אופק, התחבורה, בתי הזיקוק ואחרים".
מה ההשפעה של ירידתמחיר הנפט על המשק הישראלי?
"ירידת מחירי הנפט בעולם זה חדשות טובות למשק הישראלי, בתקופה שהכלכלה שלנו מדשדשת. לא רק כתוצאה מ'צוק איתן', זה היה עוד קודם. ירידה כזו תחסוך לנו 4 מיליארד דולר לעודף בחשבון השוטף ממאזן התשלומים שלנו. כיום, בזמן שהצרכן האמריקני הולך לתחנת דלק ונהנה מירידה של 25%, הצרכן הישראלי רואה רק 7% וזה כתוצאה מהמיסוי הגבוה. אני חושב שהדיון במיסוי צריך להיות רחב יותר. הגיע הזמן לעשות רוויזיה כוללת של מערכת המס בישראל שלוקחת בחשבון את הנושא החברתי וחלוקת ההשקעות".
על המשק הישראלי
"המשק הישראלי צומח. אנחנו לא במיתון ולא בדרך לשם. אבל הצמיחה מדשדשת. 2.8% בשנה הקרובה, סביר להניח שתהיה האצה מסוימת בשוק הבנייה - הקונים הבינו שאין טעם לחכות . ישראל צומחת בקצב נמוך מזה הגלובלי. בכל העולם לא חוזרים לרמות צמיחה של לפני המשבר ב-2007".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.מנפלאות האסטרולוגיה והנומרולוגיההמתקשרת של שולה 03/12/2014 21:16הגב לתגובה זו1 0האם הכוכבים לא הראו לליידרמן את השינוי במחירי הנפט והדולר? בנק הפועלים צריך להעסיק ישירות את עמוס אהרוניסגור
-
3.כלכלן דמיקולו אם זה כל כך טוב למשק אז למה לא מורידים אתהחייט 03/12/2014 13:07הגב לתגובה זו0 0המס על הדלק וככה יהיה טוב כל הזמן ולא רק פעם ב20 שנהסגור
-
בגלל שהמחיר שמשלמת הממשלה קטן והמס נשאר.לא צריך יום (ל"ת)לימודים ארוך.. 03/12/2014 15:00הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תגובה דמיקולומי פה דמיקולו 03/12/2014 14:39הגב לתגובה זו0 0המדינה חייבת לגבות מיסים. לא יגבו מפה יגבו ממקום אחר. למדינה טוב שהדלק יורד כיוון שהתעשיה מתפתחת ביתר קלות ולאזרחים כואב פחות בכיס כשמתדלקים וגם נוסעים יותר ומתדלקים יותר ושוב המדינה גובה עוד ועוד מס מהדלק. זה למה לא יורידו את המס על הדלק. יתרה מזאת, אם מחר מחיר הדלק ירד בעוד 50% אז אולי ישקלו אפילו להעלות את שיעור המס על הדלק כיוון שבראש כבר התרגלו לשלם כ7 שח לליטר אז מה אכפת אם זה הכל הולך כמיסים או בגין המחיר האמיתי של הדלק !סגור
-
2.הצרכן הישראלי לא יהנה מהירידה -למה? ככה (ל"ת)ליצן 03/12/2014 12:58הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
1.חדשות טובות אבל. ירידה גם בסחורות. האטה במשק העולמי (ל"ת)פול 03/12/2014 11:45הגב לתגובה זו0 0סגור