הרכבים עוברים לגז טבעי - איך להרוויח מזה?
ימים קשים במיוחד עברו על ציבור המשקיעים בשווקים הבין-לאומיים בשבוע האחרון, שבוע שהתאפיין בירידות חדות הן במחירי הסחורות והן במחירי המניות. מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, ירד בשבוע שעבר ירידה תלולה של 6.13%; מדד המניות העולמי, MSCI World, ירד ב-5.8%; מדד המניות האמריקאי, S&P 500, ירד ב-3.16%; ומדד מניות הנאסד"ק ירד ב-4.72%. הדולר התחזק בסיכום שבועי ב-2.77% ביחס לאירו ל-1.426 דולר לאירו, ונשאר ללא שינוי ביחס לשקל; מערכו הנמוך ביותר אי פעם ביחס לאירו, 1.604 ב-15 ביולי השנה, כבר התחזק הדולר ב-11.1%. התחזקות הדולר לעומת האירו נמשכה למרות נתוני מקרו שליליים בכלכלת ארצות הברית ולמרות העלייה בשיעור האבטלה שם.
מחירי כל סחורות האנרגיה ירדו ירידה חדה בשבוע האחרון. מחיר הנפט ירד בסיכום שבועי ב-8.0% ל-106.23 דולר לחבית, זאת למרות סופות ההוריקן העזות המתחוללות בעונה זו באזור הים הקריבי ובאזור מפרץ מקסיקו. אף על פי שהנזקים של סופת ההוריקן "גוסטאב" היו קטנים משחששו תחילה, גרמה הסופה לירידה גדולה בתפוקת הנפט באזור, וזאת מכיוון שהופסקה השאיבה מרוב הבארות במפרץ מקסיקו עקב פינוי רוב העובדים מפלטפורמות שאיבת הנפט והגז הטבעי. יש מומחים בתחום האנרגיה התולים את ההידרדרות במחיר הנפט בשבועות האחרונים (ירידה של 28% מ-11 ביולי השנה) בירידה של מיליון חביות ביום בצריכת הנפט של ארצות הברית בהשוואה לשנה שעברה ובהגדלת התפוקה של ערב הסעודית במיליון חביות ביום. בוועידת מדינת אופ"ק המתקיימת השבוע יוחלט אם לצמצם את כמות הפקת הנפט של מדינות הארגון לנוכח הירידה במחירו בשבועות האחרונים. מכל מקום, להחלטה שתתקבל בוועידה תהיה השפעה גדולה על מחיר הנפט בתקופה הקרובה.
גז טבעי במקום תוצרי נפט כדלק למכוניות
למרות הירידה במחיר הנפט בשבועות האחרונים מחירו עדיין גבוה ב-39% מערכו באותה תקופה בשנה שעברה, ומחירו מכביד על כלכלות העולם, על רווחי החברות ועל הוצאות בתי האב. ארצות הברית סובלת מגרעון כבד במאזן התשלומים בעיקר בגלל יבוא של כ-13 מיליון חביות נפט ליום (הוצאה של כ-1.4 מיליארד דולר ליום במחירים של היום). נוסף על כך, הצורך לייבא כמויות כה גדולות של נפט מגביר את תלותה של ארצות הברית בארצות לא תמיד ידידותיות (57% מיבוא הנפט אליה הוא מארצות אופ"ק). לעומת התלות של ארצות הברית בנפט מיובא, היא מפיקה יותר מ-80% מתצרוכת הגז הטבעי שלה ואת השאר מייבאת מארצות ידידותיות באזור, בעיקר מקנדה.
אף על פי שמחיר הגז הטבעי גם הוא עלה ב-35% מערכו בתקופה זו בשנה שעברה, מחירו עדיין נמוך בהרבה ממחיר הנפט כשמשווים את המחירים על בסיס אנרגטי שווה, והוא נמצא כיום בערכו הנמוך ביותר ביחס לנפט מאז שנת 1992. מחיר הנפט נקבע בדולרים לחבית, ומחיר הגז הטבעי במיליון BTU (יחידות תרמיות בריטיות). מכיוון שהערך האנרגטי של חבית נפט הוא 5.8 מיליון BTU, אם נכפיל את מחיר הגז הטבעי ב-5.8, נקבל את מחירו השקול בדולרים לחבית. מחיר הגז הטבעי האחרון, 7.45 דולר למיליון BTU, שקול אפוא ל-43.21 דולר לחבית, כלומר כ-40% ממחיר הנפט האחרון של 106.23 דולר לחבית.
לא תמיד היה המצב כזה: בין השנים 2001 ו-2006 היו תקופות ארוכות שמחיר הגז הטבעי היה גבוה יותר ממחיר הנפט (כשמחשבים על בסיס אנרגטי שווה), כפי שרואים בגרף להלן, המתאר את היחס בין מחיר הנפט למחיר הגז הטבעי בתכולת אנרגיה שווה לזו של חבית נפט, החל משנת 1990 (יחס של פחות מ-1.00 מלמד על מחיר גז טבעי גבוה יותר ממחיר הנפט).
הסיבה למחיר הנמוך יחסית של הגז הטבעי בהשוואה לנפט בתקופה האחרונה הוא הגידול בשאיבת הגז בארצות הברית כתוצאה משיפור בטכנולוגיות ההפקה, כך שאספקת הגז צפויה לגדול השנה ב-8% בהשוואה לשנה שעברה, לעומת גידול של 4% בלבד בשנת 2007. הצריכה לעומת זאת צפויה לגדול רק ב-3% לעומת 6.5% בשנת 2007 כתוצאה מההאטה בכלכלת ארצות הברית. ישנם מומחים לשוק האנרגיה המעריכים שיחס כה גבוה בין מחיר הנפט לגז לא יכול להימשך זמן רב בעיקר לנוכח החורף המתקרב שבו גדלה צריכת הגז הטבעי להסקה, המומחים האלו ממליצים למכור "שורט" חוזים או תעודות סל לנפט ולרכוש באותו סכום חוזים או תעודות סל לגז טבעי.
מכיוון שעיקר השימוש בנפט בארצות הברית הוא לתחבורה, נשאלת השאלה אם הגז הטבעי לא יכול להוות תחליף לבנזין ולדיזל להנעת כלי רכב. בניגוד לגז פחמימני מעובה, LPG (או גז בישול בלשון העם), שהופך לנוזל בלחץ ואין כל קושי לאחסן אותו במיכלים, והשימוש בו כדלק לכלי רכב ידוע וקיים גם בארץ, אחסון הגז הטבעי מסובך יותר. גז טבעי שעיקרו מתאן הוא קל הרבה יותר והופך נוזל רק בקירור ל-163 מעלות צלסיוס מתחת לאפס, והוא מובל בעיקר בצינורות. אבל מתברר שאפשר לאחסן גז טבעי במיכלים מיוחדים בכלי הרכב כשהוא דחוס בלחץ של 210 אטמוספרות, לחץ הדומה ללחץ האוויר במיכלי צלילה. דרך אגב, על הכבישים בעולם נוסעים כיום חמישה מיליון כלי רכב המונעים בגז טבעי.
גז טבעי משמש בארצות הברית בעיקר לייצור חשמל, להסקה ולשימושים תעשייתיים, רק עשירית האחוז משמשת להנעת כלי רכב. כיום נמצאים על הכבישים בארצות הברית כ-150,000 כלי רכב מונעים בגז טבעי דחוס compressed natural gas, CNG, הכוללים רכב כבד (משאיות ואוטובוסים) ומכוניות פרטיות. גם בארגנטינה וגם בברזיל יש כמיליון כלי רכב מסוג CNG. בניגוד להנעת כלי רכב בגז LPG, הדורשת הסבה פשוטה יחסית ואפשר לעשותה בכל כלי רכב, שימוש ב- CNG דורש כלי רכב מיוחדים. כיום מוצע בארצות הברית רק סוג מכונית אחת למטרה זו, Honda Civic GX, העולה ב-2,290 דולר יותר מהמקבילה ההיברידית שלה, אבל זוכה לזיכוי מס של 4,000 דולר לעומת זיכוי מס של 2,100 דולר למכונית ההיברידית; זאת מכיוון שמכונית המונעת בגז טבעי מזהמת פחות. טווח הנסיעה של מכונית ההונדה הוא כ-400 קילומטר בלבד לכל מילוי, ובארצות הברית פועלות רק כ-1,500 תחנות דלק למילוי גז טבעי כמחצית מהן לשימוש הציבור הרחב. פתרון חלקי לבעיה הוא מתקן מיוחד המאפשר מילוי ביתי של גז טבעי מהצנרת הביתית, תהליך המילוי לוקח אמנם 16 שעות אבל הוא מאפשר גמישות מסוימת.
מילוי ביתי של גז
לסיכום, שימוש רחב בגז הטבעי להנעת כלי רכב תביא להקטנת זיהום האוויר, תגרום לחסכון גדול בהוצאות המדינה על יבוא נפט, להקטנת התלות של ארצות הברית במדינות אופ"ק ולהקטנת הוצאות התחבורה של משקי הבית והחברות. אף על פי שכמות הגז הטבעי בארצות הברית אינה אין-סופית, מעבר חלקי של ייצור החשמל לאנרגיה גרעינית ולמקורות מתחדשים כמו אנרגיית הרוח ואנרגיה סולארית במקום גז טבעי תוכל לענות על הדרישה לגז טבעי להנעת כלי רכב.
איך משקיעים
תעודת הסל הסחירה ביותר לנפט United States Oil Fund, נסחרת בבורסת AMEX בסימול USO. החברה המנהלת היא Victoria Bay Asset Management, ודמי הניהול השנתיים הם 0.50%. USO נסחרת החל מאפריל 2006, ונפח המסחר היומי הממוצע הוא כ-14 מיליון תעודות.
תעודת הסל לגז טבעי United States Natural Gas Fund נסחרת בבורסת AMEX בסימול UNG. החברה המנהלת היא Victoria Bay Asset Management, ודמי הניהול השנתיים הם 0.60%. UNG נסחרת החל מאפריל 2007, ונפח המסחר היומי הממוצע הוא כ-6.7 מיליון תעודות.
השינויים העיקריים במחירי הסחורות בשבוע שעבר:
סחורות שמחירם עלה, שיעור העלייה באחוזים: עץ – 5.6%, חזיר לפיטום – 1.3%, אבץ – 0.9% ואורז – 0.7%.
סחורות שמחירם ירד, שיעור הירידה באחוזים: סויה – 11.1%, פלדיום – 11.0%, כסף – 10.1%, קקאו – 8.6%, ניקל – 8.6%, שיבולת שועל – 8.5%, פלטינה – 8.2%, פלדה – 8.1%, נפט – 8.0%, עופרת – 7.8%, חזיר קפוא – 7.4%, נפט להסקה – 6.6%, תירס – 6.2%, גז טבעי – 6.2%, חיטה – 6.2%, בנזין – 5.9%, נחושת – 5.8%, כותנה – 5.7%, בדיל – 5.5%, אתנול – 5.4%, זהב – 3.9%, אלומיניום – 3.2%, קפה – 2.1%, סוכר – 1.7% ובקר חי – 1.2%.
*מאת: אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים.
*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של נפט, גז טבעי, תעודת סל, או כל סחורה אחרת.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה