חושבים על צים והחברה לישראל? תחשבו 320%

השינוי במגמה במחיר ההובלה הימית, המשתקף במדד, כלומר תחילתה של העלייה בערכיו, מלמד על שיפור בביקוש לסחורות ועל סיכוי לעלייה במחירן
 | 
telegram

המסחר בסחורות בשבוע האחרון התאפיין בעיקר בעליות: מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, עלה בסיכום שבועי ב-3.33%. מדד הסחורות נמוך כיום ממחיר השיא שלו, שנקבע ב-3 ביולי 2008, ב-48.5%, אבל גבוה ב-22.0% ממחיר השפל, שאליו נפל ב-24 בפברואר השנה. העליות המשמעותיות ביותר מבין כל הסחורות נרשמו בשבוע שעבר בנפט, שעלה ב-9.5% ל-61.67 דולר לחבית, בבנזין שעלה ב-8.7% ובחיטה שעלתה ב-6.1%. לעומתם, צנח מחיר הגז הטבעי ב-14.2%, האלומיניום ירד ב-4.7% והפלדה ירדה ב-3.8%.

מדד מחירי ההובלה הימית, Baltic Dry Index, הוסיף לעלות ב-9.5% בשבוע האחרון, אבל על כך בהמשך.

במחירי המניות בארצות הברית ובעולם נרשמה עלייה קלה בשבוע שעבר, מדד המניות האמריקאי, S&P 500, עלה ב-0.47%, המדד נמוך כיום ב-43.7% מהפסגה שנרשמה ב-11 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-33.0% מהשפל שאליו נפל ב-6 למארס השנה. מדד מניות הנאסד"ק עלה בשבוע שעבר ב-0.71%, המדד נמוך כיום ב-40.9% מהפסגה שנרשמה ב-31 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-33.4% מהשפל שאליו נפל ב-6 למארס השנה. מדד המניות העולמי, MSCI World, עלה בשבוע שעבר ב-2.22%, המדד נמוך כיום ב-44.0% מהפסגה שנרשמה ב-31 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-37.6% מהשפל שאליו נפל ב-9 למארס השנה.

הדולר נחלש מאוד בסיכום שבועי; ב-3.72% ביחס לאירו ל-1.400 דולר לאירו, וב-0.47% ביחס לין היפני ל-94.77 ין לדולר, ביחס לשקל נחלש הדולר בשבוע שעבר בשיעור גבוה עוד יותר של 4.51% ל-3.96 שקל לדולר.

בטבלה שלהלן רוכזו השינויים במחירי הסחורות בשבוע האחרון יחסית למחיר השיא שלהן ב-2008 ולמחיר השפל אחריו. כמו כן, מופיעים שני טורים ובהם הסימולים של תעודות הסל המתאימות להשקעה בסחורות שלהן קיימות תעודות סל; תעודות לונג לאלו שצופים עלייה במחיר הסחורה, ותעודות שורט לאלו שרוצים להרוויח מירידה במחיר הסחורה. הסימולים המסומנים ב-* מתייחסים לתעודות הנסחרות בבורסות אירופה בלבד, שאר התעודות נסחרות בבורסות ארצות הברית. הסימולים המסומנים ב-** מתייחסים לתעודות סל שאינן משקיעות ישירות בסחורה אלא בקבוצת מניות של חברות העוסקות בסחורה המסוימת.




הובלה ימית

מדד מחירי ההובלה הימית של סחורות יבשות (Baltic Dry Index (BDI עלה בשבוע שעבר ב-9.5% ל-2786 נקודות, לאחר שבשבוע הקודם לו נרשמה בו עלייה של 14.9%, המדד גבוה כיום ב-320% ממחיר השפל שלו, 663 נקודות, שנרשם ב-5 בדצמבר 2008, אבל הוא עדיין נמוך ב-76.4% מערך השיא שלו, 11,793 נקודות, שנקבע ב-20 במאי 2008.



בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע והוא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מדד מחירי ההובלה הימית, (Baltic Dry Index (BDI, נקבע מדי יום מאז 1998 בבורסת Baltic, שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, דוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. באמצעות מעקב אחר ערכי המדד מתקבלת תמונה של הביקוש לסחורות ושל צריכתן ברחבי העולם.

בזמן שהמשא והמתן השנתי בין חברות הכרייה הגדולות ויצרני הפלדה על מחירי עפרת הברזל מגיע כעת לשלב ההכרעה, השוק צופה עלייה במחירי ההובלה הימית. מחיר ההובלה מהווה מרכיב חשוב בעלות עפרת הברזל, המיובאת מברזיל ואוסטרליה ליצרניות הפלדה העיקריות במזרח הרחוק: סין, יפן וקוריאה הדרומית.

סוכני אניות דיווחו שהביקוש לאניות הצובר הגדולות ביותר מסוג Capesize (מעל 100,000 טון מטען), מתאושש לאחר שיצרני הפלדה בסין מגדילים את יבוא עפרות הברזל מאוסטרליה וברזיל, ומעדיפים את העפרות המיובאות על עפרות הברזל המקומיות שהן באיכות ירודה יותר והעלות הכללית בשימוש בהן גבוהה יותר. הסוכנים דיווחו גם שרוב האניות מסוג Capesize, שנאלצו לעגון בנמלים בחודשים האחרונים מפאת חוסר ביקוש, שבו כעת לבצע הובלות.

סיבה נוספת לעלייה במחירי ההובלה הימית היא ירידה ביצוא עפרות ברזל מהודו בגלל תחילת עונת המונסון והגשמים החזקים המלווים אותה, כך שיצרניות הפלדה נאלצות להגדיל את יבוא העפרות ממרחקים גדולים יותר מברזיל ואוסטרליה ומחיר ההובלה גדל בהתאם.

השינויים במחירי הובלת עפרת הברזל מדהימים בהיקפם, ממחיר שיא של 108.75 דולר לטון הובלה מברזיל לסין ביוני 2008 ירד המחיר ב-93.7% ל-6.80 דולר לטון בדצמבר 2008, מאז ועד אפריל 2009 עלה המחיר ב-187% ל-19.51 דולר לטון. מחיר החוזים לעפרת הברזל עצמה עלו מ-31.40 דולר לטון בשנת 2003 והגיעו ל-132.2 דולר לטון בשנת 2008.

השינוי במגמה במחיר ההובלה הימית, המשתקף במדד, כלומר תחילתה של העלייה בערכיו, מלמד על שיפור בביקוש לסחורות ועל סיכוי לעלייה במחירן. מדד מחירי ההובלה הימית הקדים את מדד הסחורות CRB של רויטרס-ג'פריס בזמן העליות והגיע לשיאו ב-20 במאי 2008, לעומת מדד הסחורות CRB שהגיע לשיאו ב-2 ביולי 2008, כך שקרוב לודאי שגם כעת מקדים מדד מחירי ההובלה הימית את מחירי הסחורות ונותן לנו איתות שצפויה עלייה נוספת במחירי הסחורות.

מחירי המניות של חברות ההובלה הימית, המחזיקות צי אניות מטען, צנחו בדומה לירידה במדד מחירי ההובלה הימית, ונסחרות כיום במכפילי רווח מגוחכים ביחס לרווחיהם ב-12 החודשים האחרונים. אבל יש לזכור שחלק מצי האניות שלהן מושבת כיום בגלל חוסר כדאיות בהובלת מטען במחירים כה נמוכים.

בטבלה להלן רוכזו נתונים על שבע חברות ציבוריות חשובות להובלה ימית: שווי השוק, הירידה באחוזים במחיר המניה האחרון ממחיר השיא בשנתיים האחרונות, העלייה במחיר המניה ממחיר השפל שלה באותה עת, מכפיל הרווח לארבעת הרבעונים האחרונים, יחס מחיר המניה להון עצמי ותשואת הדיבידנד.








יש להניח שכאשר יתאוששו מחירי ההובלה הימית עוד יותר יעלו גם מחירי המניות של החברות האלו בהתאם.


מאת: אריה גורן, גלובלי בכלל פיננסים.


*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של , או כל סחורה שהיא.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות