מסתכלים על צים? תראו מה קורה במחירי ההובלה הימית
המסחר בסחורות בשבוע האחרון התאפיין בעיקר בעליות, אם כי מתונות. מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, עלה בסיכום שבועי ב-1.43%. מדד הסחורות נמוך כיום ב-47.0% ממחיר השיא שלו, שנקבע ב-3 ביולי 2008, אך גבוה ב-25.5% ממחיר השפל, שאליו צנח ב-24 בפברואר השנה. העליות המשמעותיות ביותר מבין כל הסחורות נרשמו בשבוע שעבר בגז הטבעי, שעלה ב-8.5%, בקקאו שעלה ב-4.7% ובתירס שעלה ב-4.4%. לעומתם ירד מחיר העופרת ב-6.5% והאורז ירד ב-4.5%. הנפט עלה בסיכום שבועי ב-1.9% ל-69.29 דולר לחבית.
מדד מחירי ההובלה הימית, Baltic Dry Index, עלה בשבוע שעבר ב-2.19% ל-2,468 נקודות. מהפסגה הזמנית 4,291 נקודות, שנרשמה ב-3 ביוני השנה, כבר ירד המדד ב-42.5%, אם כי הוא עדיין גבוה ב-272% ממחיר השפל שלו, 663 נקודות, שנרשם ב-5 בדצמבר 2008, אבל על מחירי ההובלה הימית, בהקשר של צים, בהמשך.
במסחר במניות בארצות הברית ובעולם נרשמו עליות בשבוע שעבר. מדד המניות האמריקאי, S&P 500, עלה ב-2.59% ל-1,042.73 נקודות, המדד נמוך כיום ב-33.8% מהפסגה שנרשמה ב-11 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-56.4% מהשפל שאליו צנח ב-6 למארס השנה. מדד מניות הנאסד"ק עלה בשבוע שעבר ב-3.08% ל-2,080.90 נקודות, המדד נמוך כיום ב-27.8% מהפסגה שנרשמה ב-31 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-64.4% מהשפל שאליו צנח ב-9 למארס השנה. מדד המניות העולמיMSCI World עלה בשבוע שעבר ב-4.07% ל-1,119.23 נקודות, המדד נמוך כיום ב-33.5% מהפסגה שנרשמה ב-31 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-63.6% מהשפל שאליו צנח ב-9 למארס השנה.
הדולר הוסיף להיחלש בשבוע שעבר; ב-1.90% ביחס לאירו ל-1.457 דולר לאירו, ערכו הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2008, וב-2.46% ביחס לין היפני ל-90.70 ין לדולר. ביחס לשקל התחזק הדולר בסיכום שבועי ב-0.53% ושערו היציג האחרון היה 3.782 שקל לדולר.
בטבלה שלהלן רוכזו השינויים במחירי הסחורות בשבוע האחרון יחסית למחיר השיא שלהן ב-2008 ולמחיר השפל אחריו. כמו כן, מופיעים שני טורים ובהם הסימולים של תעודות הסל המתאימות להשקעה בסחורות שלהן קיימות תעודות סל; תעודות לונג לאלו הצופים עלייה במחיר הסחורה, ותעודות שורט לאלו הרוצים להרוויח מירידה במחיר הסחורה. הסימולים המסומנים ב-* מתייחסים לתעודות הנסחרות בבורסות אירופה בלבד, שאר התעודות נסחרות בבורסות ארצות הברית. הסימולים המסומנים ב-** מתייחסים לתעודות סל שאינן משקיעות ישירות בסחורה אלא בקבוצת מניות של חברות העוסקות בסחורה המסוימת.
מחירי ההובלה הימית
בעקבות הודעת חברת צים בשבוע שעבר שאינה יכולה לעמוד בהחזר חובותיה לפי המתוכנן והיא מבקשת להגיע להסדר עם בעלי החוב, נבדוק מה קרה למחירי ההובלה הימית לאחרונה ואת השפעתם על תוצאות חברות ספנות גדולות אחרות.
מחיר הובלה ימית, בדיוק כמחירה של כל סחורה, אינו קבוע והוא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מדד מחירי ההובלה הימית, (Baltic Dry Index (BDI, נקבע מדי יום מאז 1998 בבורסת Baltic, שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, דוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים,- ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. באמצעות מעקב אחר ערכי המדד מתקבלת תמונה של הביקוש לסחורות ושל צריכתן ברחבי העולם.
במדד מחירי ההובלה הימית נרשם שיא של כל הזמנים, 11,793 נקודות ב-20 במאי 2008; בעקבות המשבר הכלכלי העולמי חלה ירידה גדולה בביקוש לסחורות, והמדד צנח בצורה תלולה ביותר וב-5 בדצמבר 2008 נרשם מחירו הנמוך ביותר מאז 1999, 663 נקודות, כלומר ירידה של 94.4% בשישה וחצי חודשים; לאחר מכן עלה המדד ב-547% לפסגה זמנית של 4,291 ב-3 ביוני השנה, ומשם שב לרדת ב-42.5% ל-2,468 נקודות ביום שישי שעבר.
מכיוון שאניות צים הן בעיקר אניות מכולות, מובא להלן גרף מדד מחירי ההובלה במכולות. בניגוד למדד BDI, במדד זה לא נרשמה ירידה בחודשים האחרונים, והמדד מראה על הכפלה במחירי ההובלה במכולות מאז התחתית בחודש מארס השנה.
חברות ספנות גדולות
בטבלה שלהלן מפורטים נתונים לגבי עשר חברות ספנות גדולות שמניותיהן נסחרות בבורסות ארצות הברית:
לחברות הובלה ימית
תעודת הסל Claymore/Delta Global Shipping Index ETF נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SEA החל ב-25 באוגוסט 2008. התעודה משקיעה במניות חברות ספנות בעולם כולו, דמי הניהול 0.65% לשנה, והתעודה נסחרה ביום שישי האחרון בהנחה של 0.69%.
האחזקות העיקריות של תעודת הסל:
גרף יומי של תעודת הסל SEA מיום השקתה:
ברצוני לנצל הזדמנות זאת לברך את כל קוראי המדור בברכת שנה טובה ומבורכת.
*מאת: אריה גורן, גלובלי בכלל פיננסים.
*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של , או כל סחורה שהיא.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה