לא רואים את המיתון ממטר? הסוחרים מכנים את קניוני עזריאלי מונופול ש"טומנים ראשם בחול"

קניון עזריאלי ספגו ירידה בפדיוני המכירות בדומה ליתר הקניונים, אך גורמים ברשתות הגדולות אומרים ל-Bizportal: "בעזריאלי יושבים מול התחרות שצומחת מנגד ולא עושים עם זה כלום. הקופה רושמת"
 | 
telegram

המשק הישראלי החל להתאושש מוקדם מהמשבר הכלכלי, כבר ברבעון השני, אך ההתאוששות עדיין לא מורגשת בכל המגזרים, בייחוד לא בענף הקניונים, אם ללמוד מנתונים עדכניים. בשונה, מהשנים האחרונות אז ידעו הקניונים שיגשוג ופריחה וקניונים חדשים נפתחו ברחבי הארץ, בשנה האחרונה חלה ירידה בפדיונות הקניונים בשיעור של כ-7%.

רשתות האופנה, המהוות חלק משמעותי מבין חנויות הקניונים, היו הנפגעות העקריות המיתון וההתאוששות עדין לא נראית באופק. סיבה נוספת לירידות היא שמזג האוויר ששרר בחודשים ינואר-פברואר 2009, לא היה חורפי והביא לביקושים נמוכים לקולקציית החורף בחנויות, ובדומה לכך, גם העונה הנוכחית, איננה מצליחה להתרומם, כאשר החנויות מוכרות את קולקציית החורף ובחוץ החורף ממאן להגיע.

על מנת לשקף את המשבר העמוק בענף זה די בלהביט בנתוני המכירות. על-פי נתוני מערכת ריס, מערכת למדידת נתוני אמת בקופות חנויות זהות, חלה ירידה של 7.5% במכירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודשים ספטמבר-אוקטובר חלה ירידה של 10%-15% בפדיונות ביחס לאותה התקופה אשתקד. מתחילת השנה ועד סוף אוקטובר, נרשמה ירידה כוללת של 7.6% בפדיונות האופנה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

שינויים דרמטים בענף

מהלך נוסף שמטלטל את הענף, כניסה של הרשתות הבינלאומיות ו-H&M, מהלך זה מוביל את הרשתות השונות להערכות מחדש וחלקן מבצעות מהלכי צימצום, כדוגמת רשת פוקס אשר הודיעה לאחרונה על איחוד 4 המותגים של הרשת תחת חנות אחת גדולה, ועקב כך סגירת 80 חנויות מתוך 180 הפועלות כיום.

יש שראו במהלך זה כצורך שמכתיב שוק האופנה הישראלי, המצוי במשבר מתמשך. נראה כי המהלך החדש של הרשת יאפשר לפוקס לחסוך בכוח אדם, מלאי ובעיקר בשטחי מסחר בקניונים אשר כיום השכירויות גבוהות מאוד וגורמים שונים בשוק העלו את הסברה כי במהלך זה קבוצת פוקס מאותתת לקניונים כי מספיק לה והיא איננה מוכנה להמשיך במשחק הזה.

הסוחרים מחפשים התחשבות - השכירות לא יורדת

הירידות ממשיכות ובימים אלו אחת הטענות הנשמעות מהסוחרים בקניונים היא כי אין אוזן קשבת למצוקתם, והשכירויות בקניונים נשארות גבוהות כאשר הטענות מופנות בעיקר כנגד קבוצת עזריאלי.

קניוני קבוצת עזריאלי אמנם שומרים על הובלה בקרב הקניונים, עם זאת ספגו הקניונים, בעיקר במרכז הארץ, ירידות בפדיון המכירות בכלל ובענף האופנה בפרט, כאשר קניון עזריאלי בתל אביב ספג ירידה של כ-10% בפדיון המכירות וקניון איילון ספג ירידה של כ-6.5% על פי נתוני ריס. Bizportal שוחח עם כמה מגורמים מענף האופנה לשם הבנת המצב בפועל:

"קניוני עזריאלי ירדו בשנה האחרונה והם טומנים את הראש בחול ודורשים את השכירות הכי גבוהה למטר", אומר גורם ברשת מובילה. מחירי השכירויות בקניוני עזריאלי עומדים על 70-100 דולר למטר מרובע לחודש, מחיר זה איננו כולל דמי ניהול שעל כך מוסיפים 15-20 דולר למטר, לפי שער דולר של 4.20 וחנות ממוצעת היא כ-100 מטר".

לשם השוואה בקניון ברחובות, מקבוצת קניוני ישראל, של בריטיש ישראל (שגם הוא מהקניונים המובילים בישראל) השכירות עומדת על 65 דולר למטר וכוללת גם את דמי הניהול.

לדברי גורם אחר, "אמנם קיימת דרישה לשכירות גבוהה אך אין התאמה בין השכר למה שאנחנו מקבלים חזרה מקניוני עזריאלי". עוד מוסיף זכיין אחר, "בקניוני קבוצת עזריאלי יודעים שאם אחד יעזוב תמיד יבוא אחר והם מנצלים את זה באופן בוטה, הלחץ קיים גם בקניונים אחרים אך בעזריאלי התופעה חמורה יותר - הם מתנהלים כמונופול לכל דבר".

אחת הטענות שעולות היא, "פעולות שיווקיות כמעט ולא מתבצעות ואף כשמתבצעות הן פעמים רבות אינן מצליחות". אחד הגורמים מדגים ואומר, בין התאריכים 3-6 בנובמבר יצאה הקבוצה בקמפיין מכירתי 'על כל 200 שקל החזר של 40 שקלים'.

לדברי הסוחרים קמפיין זה נחל כישלון חרוץ, הפרסום לא שיקף את המבצע האמיתי שהוא הנחה על של 40% על מוצרים. "הפדיונות לא עלו ודמו לחודש מקביל אשתקד, זאת למעט קניון גבעתיים אשר במקביל למבצע יצא במבצע נוסף ושם אכן הייתה עלייה בפדיונות, כ-15% עלייה" אומר אחד הזכיינים בעל כמה וכמה חנויות בקבוצת עזריאלי.

הבעיה העיקרית היא שהכסף מהשכירויות הגבוהות לא הולך לשם השקעה חוזרת בקניונים. בחלק מהקניונים לא בוצע שיפוץ משמעותי מאז שהם נבנו, מדובר בכ-10-20 שנה. אי השיפוץ ניכר בעיקר בחניונים אשר לא פעם הם בתשלום ואין הם מספקים חנייה מספקת לקניון. כמו כן, אזורי המתחם למזון מהיר, בעבר היו כבן שואבת אך כיום האזורים אינם כבעבר, המתחמים לא שופצו ונראים בהתאם. ובדומה לכך, הם מציינים את השירותים בקניונים ונראות הקניונים בכלל (למעט קניון איילון שלאחרונה הורחב ובנוסף שופץ).

הפאוור סנטרים מול הקניונים

אי אפשר להתעלם מנגד למגמה שקיימת בשוק, מעבר לקניונים פתוחים ולפאוור סנטרים אשר בהם דמי השכירות והניהול הנמוכים מושכים את הרשתות אליהם. בשנים האחרונות אנחנו רואים כניסה של יותר ויותר מותגי אופנה ורבים הבינו את פוטנציאל המכירות הגדול הגלום בהם, המחירים הנוחים מאפשרים לסוחרים לייצרחנויות רווחיות יותר. על פי אחד הזכיינים, " כששוכר משלם דמי שכירות ודמי ניהול נוחים כולם מרוויחים".

חטענת הסוחרים, "מתחמי הפוואר סנטרים עוברים את קניוני עזריאלי". לדברי גורם ברשת מובילה המחזיק בחנויות גם במתחמי G וב-BIG "בכל שבוע מחזורי הקניות גדלים ולעומת זאת בעזריאלי הרווחים שלי יורדים אבל אני משלם כפול על השכירות".

גורם אחר מוסיף ואומר, "הצמיחה שיש לי בחנות ב-BIG גדלה משבוע לשבוע ובקניון עזריאלי לא רק שלא צומחים אלא נראית ירידה, ואני רואה את זה באופן חד משמעי". לדבריהם, "בעזריאלי יושבים מול התחרות שצומחת מנגד ולא עושים עם זה כלום". המתחמים החדשים, ידידותיים יותר ונוחים יותר ואין שום הערכות למצב החדש", לטענתם.

"החשש הוא שהמציאות בסופו של דבר תתפח על הפנים, עזריאלי עוצמים את העיניים ומתעלמים מהבעיה האמיתית", מציין גורם אחר, כי "במידה ויחלו לשפץ, ליצור נגישות גבוהה יותר ולהוזיל בעלויות נוכל להשקיע יותר בפרסום ובשיווק בכדי שהמאבק לא יסתיים כאן".

הם מציינים שאחת הבעיות שלהם במאבק אל מול קבוצת עזריאלי, שבחוזה שהוא בכל מקרה דרקוני. "אסור לנו להקים וועד והם לעומת זאת יכולים לנקוט כל צעד שירצו, מה שמשאיר אותנו חשופים ללא יכולת אמיתית להתמודד מולו". אחד מהזכיינים של רשת מובילה בשוק אמר, "גם אני כרשת לכאורה חזקה אינני מהווה משקולת משמעותית כנגד קבוצת עזריאלי, אבל אין ספק שהנפגעים העקריים אלה הם בעלי החנויות הקטנות".

מקבוצת עזריאלי לא נמסרה תגובה.

* הכתבה פורסמה לראשונה בשעה 08:00 במדור פרסום ושיווק. עודכנה לאחרונה בשעה 18:00.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות