המאבק כנגד עמלות העו"ש נמשך: "אם היו מעברים בין הבנקים לא היו מבקשים לעזור ל'העביר את דביר'"

כך אומר היום ח"כ דני דנון במהלך ועדת המשנה לענייני בנקאות של ועדת הכלכלה אשר התקיימה היום (ג') בנושא 'ביטול עמלות העו"ש בבנקים'
 | 
telegram

ועדת המשנה לענייני בנקאות של ועדת הכלכלה קיימה היום (ג') דיון סוער בנושא 'ביטול עמלות העו"ש בבנקים' ובמעבר לקוחות בין הבנקים. בדיון השתתפו: עו"ד אמיר בכר נציג , ח"כ כרמל שאמה, ח"כ אליעזר מנחם מוזס, עו"ד אהוד פלד, מנכ"ל המועצה לצרכנות ונציגי הבנקים.

המועצה לצרכנות פתחה בשבוע שעבר את הקמפיין החקיקתי לביטול העמלות תחת הכותרת 'הבנקים חולבים אותנו! עמלת עו"ש? לא בא בחשבון!'.

לכתבה: הבנקים חולבים אותנו? המועצה הישראלית לצרכנות פותחת במאבק חקיקתי לביטול עמלות העו"ש

לפי דו"ח שהוצג בפני הוועדה, שני הבנקים הגדולים, בנק לאומי ובנק הפועלים, שולטים על קרוב ל-70% מחשבונות משקי הבית במדינה. הניסיונות לשבור את הריכוזיות בענף נכשלו, בנקים זרים לא הקימו סניפים בארץ וכן לא נוסד בנק אינטרנטי. מעבר לריכוזיות, מציין הדו"ח, קיימים מספר חסמים המקשים על מעבר בין בנקים.

הלקוחות המעוניינים לעבור בנק נדרשים לשלם עמלות עבור פירעון מוקדם של הלוואות ושבירת תוכנית חיסכון. בנוסף, הבנקים בישראל קושרים יחד שירותים שונים, לרבות ניהול חשבון עו"ש, הנפקת כרטיס אשראי ומתן הלוואות. כך, לדברי הדו"ח, לקוח אשר פותח חשבון בבנק מסוים מקבל כמעט באופן אוטומטי כרטיס אשראי המונפק על ידי חברת כרטיסי האשראי שבבעלות אותו בנק, וכאשר הלקוח עוזב את הבנק הנוהג הוא ביטול הכרטיס.

דנון: "מנהל בנק במקום להעניק חבילת ערוצים ודקות זמן אוויר לשימור לקוח הוא מעניק לו 0 עמלות על העו"ש"

כמו כן, עולה מהנתונים כי מיעוט סניפים בפריפריה מקשה על התושבים להחליף בנק. הדו"ח חושף נתונים לפיהם מספר התושבים לסניף בישראל הוא כ-6,722 לעומת 1,767 בגרמניה, ומספר התושבים לבנקט בישראל הינו 4,878 לעומת 1,613 בגרמניה. הדו"ח מוסיף כי הכנסות הבנקים ירדו מ-36 מיליארד ב-2006 ל-30 מיליארד ב-2008, אך אחוז הוצאות הפרסום מסך ההכנסות עלה מ2.2% ב-2006 ל2.9% ב-2009.

עו"ד אמיר בכר, מבנק ישראל אמר בהתייחסו לנתונים כי "על פי נתוני בנק ישראל מעבר הלקוחות בין הבנקים עומד על קרוב ל-5% מן הלקוחות (כ- 200 אלף לקוחות)"

יו"ר ועדת המשנה לענייני בנקאות, ח"כ דני דנון ויוזם הצעת החוק לביטול עמלות הבנקים: "יש סיבות טובות לבנקים להסתיר את נתוני המעבר או העזיבה. אבל אם היו מעברים בין הבנקים לא היו מבקשים מכל המדינה לעזור ל'העביר את דביר'.

"כל מנכ"ל בנק יודע שהלקוחות שלו קשורים אליו והוא נהנה מחוסר התחרות בין הבנקים. מנהל בנק במקום להעניק חבילת ערוצים ודקות זמן אוויר לשימור לקוח הוא מעניק לו 0 עמלות על העו"ש", אמר דנון.

אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "הבנקים מרוויחים הון כסף מעצם זה שהם מחזיקים בכספים שלנו. כשאנחנו בפלוס הם מרוויחים ממסגרות אשראי והלוואות וכשאנחנו במינוס הם מרווחים בגין ריביות אוברדרפט. אין שום סיבה לגבות כספים כפולים בגין עמלות עו"ש. לכן אנחנו מבקשים מהכנסת לבטל את עמלות העו"ש בחקיקה."

ח"כ כרמל שאמה מהליכוד, הדגיש כי "הצעת החוק אינה מבקשת מהבנקים לוותר על הכנסות אלא להתחיל להתחרות ולאפשר לכל לקוח לבחון את הבנק שלו בנתון אחד והוא גובה הריבית ולא בערב רב של עמלות מבלבלות המסכלות כל ניסיון של הלקוח לעשות שופינג לשירותי הבנקאות אותם הוא צורך."

ח"כ מנחם אליעזר מוזס מיהדות התורה, "ללקוחות פרטיים אין דרך להתמקח על גובה עמלה בשל תיאום שקיים בין הבנקים. ברוב מדינות העולם אין עמלות כאלה למשקי בית, וודאי לא בגובה כזה ועם זאת הבנקים ממשיכים להרוויח ולהתפרנס. אין סיבה שעבור דף מידע על שער יציג מתאריך ישן, תגבה עמלה בגובה של 84 שקל!."

לסיכום הדיון אמר יו"ר הועדה, ח"כ דני דנון, כי "המצב בתחום עמלות העו"ש בלתי נסבל ומהווה עול על הציבור. הועדה תפעל לאלתר לקידום החקיקה לביטול עמלות העו"ש. בנוסף לכך קרא ח"כ דנון לבעלי הבנקים להגיע להסדר תוך חודש ימים על מנת למנוע חקיקה בנושא".

עלותן של חלק מהעמלות הוכפלה עד פי חמישה מעלותן לפני הרפורמה

בחודש יולי 2008 החלה רפורמה בתחום הבנקאות שנועדה בין היתר להגביר את התחרות בין הבנקים ולהוזיל את העמלות. הצורך ברפורמה נבע בעיקרו מכשל שוק שהתבטא בריבוי עצום של עמלות ובקיומן של עמלות בלתי מוצדקות, באופן שלא אפשר ללקוחות לבחור באופן מושכל את השירותים הבנקאיים וייקר את עלותם בצורה ניכרת.

ממחקר שביצעה המועצה לצרכנות עלה כי בעקבות הרפורמה התייקרו העמלות בגין הפעולות הבסיסיות בחשבון העו"ש באופן מהותי לשני שליש מלקוחות הבנקים. כך למשל, עלותן של חלק מהעמלות הוכפלה עד פי חמישה מעלותן לפני הרפורמה. עליה זו במחירי העמלות פגעה בעיקר בקבוצת האוכלוסייה המתקשה, כתוצאה מחסמי שפה או חסמים טכנולוגיים, בשימוש בשירותי הבנקאות המקוונת.

מהמועצה לצרכנות נמסר היום כי, "המהלך לביטול עמלות העו"ש זוכה כבר עכשיו לתמיכה ציבורית נרחבת. עד היום נאספו למעלה מ- 700 אלף מכתבים התומכים במאבק של המועצה לצרכנות לביטול עמלות העו"ש בחקיקה. בכוונת המועצה להעביר מכתבים המגיעים אליה לועדת הכלכלה של הכנסת".

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות